2024-02-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då kommer vi tillbaka till grundfrågan, om att många av oss inte vill ha en arbetsmarknad där anställda konkurrerar om jobben genom att bjuda under varandra.

Sedan påstår jag inte att den svenska modellen på något vis är perfekt, och det är sant att facken har hjälpt till att hålla tillbaka löneutvecklingen i Sverige. Tanken var att behålla konkurrenskraften och trycka ner inflationen, men tyvärr har företagen i stor utsträckning ökat vinsten istället.

Här kan ni se en intressant dokumentär om saken som borde kunna intressera både fackvänner och fackhatare:

Dokumentären "Lönesänkarna"

Du har missförstått saken. Man konkurrerar inte om att vara lägst betald, men konkurrerar om att vara bäst och därmed få bäst betalt.
De som suger får sämre lön, det är väl rimligt?

Ta något enkelt som att jobba på Ica. Säg att du packar upp varor och gör det ganska långsamt, men din kollega Elin gör det 50% snabbare än dig. Är det då inte rimligt att Elin får märkbart mer lön än dig? Hon drar ju in mer pengar för företaget eller kostar företaget mindre pengar beroende på hur man vill se det.

Men i dagens Sverige så ska alla ha en liknande lön oavsett hur bra eller dåligt man presterar.
Märkt det själv i min egen bransch där en äldre kollega har märkbart mer lön än mig, men får mycket mer i lön bara för att han varit med längre, men gör sämre ifrån sig.

De som gör bäst ifrån sig borde få bäst lön oavsett ålder om du frågar mig.
Prestation ska löna sig!
Citera
2024-02-27, 20:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du har missförstått saken. Man konkurrerar inte om att vara lägst betald, men konkurrerar om att vara bäst och därmed få bäst betalt.
De som suger får sämre lön, det är väl rimligt?

Ta något enkelt som att jobba på Ica. Säg att du packar upp varor och gör det ganska långsamt, men din kollega Elin gör det 50% snabbare än dig. Är det då inte rimligt att Elin får märkbart mer lön än dig? Hon drar ju in mer pengar för företaget eller kostar företaget mindre pengar beroende på hur man vill se det.

Men i dagens Sverige så ska alla ha en liknande lön oavsett hur bra eller dåligt man presterar.
Märkt det själv i min egen bransch där en äldre kollega har märkbart mer lön än mig, men får mycket mer i lön bara för att han varit med längre, men gör sämre ifrån sig.

De som gör bäst ifrån sig borde få bäst lön oavsett ålder om du frågar mig.
Prestation ska löna sig!
Ja, det verkar jättekonstigt att ha ett "ålderstillägg". Det har jag inte varit med om att man haft på någon av de arbetsplatser jag varit på.
Ett rättvist lönesystem skall naturligtvis bygga på kompetens och prestation, och inte på hur gammal den anställde råkar vara. Det håller jag helt med om.
Citera
2024-02-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ja, det verkar jättekonstigt att ha ett "ålderstillägg". Det har jag inte varit med om att man haft på någon av de arbetsplatser jag varit på.
Ett rättvist lönesystem skall naturligtvis bygga på kompetens och prestation, och inte på hur gammal den anställde råkar vara. Det håller jag helt med om.
Fast man förklara detta bra i dokumentären du la ut, samt varför den misslyckats, man förklara även att politiker ger direktiv till fackföreningar att nu måste vi hålla nere lönerna.

Tar man varför Sverige inte vill lagstadga minimilön som våra grannländer ex Norge. Fram kommer det tydligt, via att kunna sänka lägsta lön trodde man sig kunna stimulera företagen att anställa fler, vilket man även tog upp hade negativa effekter i ex folks köpkraft, det minska köpkraften i Sverige över en lång tid, det fick motsatt effekt, detta hade man inte räknat med bland politiker.
Sedan en bra sammanfattning just innan slutet, på 100 år har inte en svensk arbetare fått så dåligt betalt för det arbete man utför, dvs lika länge som vi har haft krav på kollektivavtal, har arbetare fått sämre betalt.

Programmet var bra, förstår man vad alla berättar förstår man även varför politiker/facken inte vill att tesla jobbar utan KA, det är för man kan inte gå in och reglera lönerna hos ett företag som inte har KA, dvs till ex att hålla tillbaka en löneutveckling som är för positiv.
Konstigt nog blev jag glad för förstagången att någon sköt Palme, lönerna ökade under några år efter han blev mördad.
Citera
2024-02-27, 21:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast man förklara detta bra i dokumentären du la ut, samt varför den misslyckats, man förklara även att politiker ger direktiv till fackföreningar att nu måste vi hålla nere lönerna.

Tar man varför Sverige inte vill lagstadga minimilön som våra grannländer ex Norge. Fram kommer det tydligt, via att kunna sänka lägsta lön trodde man sig kunna stimulera företagen att anställa fler, vilket man även tog upp hade negativa effekter i ex folks köpkraft, det minska köpkraften i Sverige över en lång tid, det fick motsatt effekt, detta hade man inte räknat med bland politiker.
Sedan en bra sammanfattning just innan slutet, på 100 år har inte en svensk arbetare fått så dåligt betalt för det arbete man utför, dvs lika länge som vi har haft krav på kollektivavtal, har arbetare fått sämre betalt.

Programmet var bra, förstår man vad alla berättar förstår man även varför politiker/facken inte vill att tesla jobbar utan KA, det är för man kan inte gå in och reglera lönerna hos ett företag som inte har KA, dvs till ex att hålla tillbaka en löneutveckling som är för positiv.
Konstigt nog blev jag glad för förstagången att någon sköt Palme, lönerna ökade under några år efter han blev mördad.
Ja, jag tycker dokumentären beskriver problemen med den svenska modellen ganska bra, och den sammanfattar också min kritik mot den.
Därför länkade jag den, även om den inte helt och hållet stödjer "min" sida av debatten om vi säger som så. Jag tycker dessutom att den på sätt och vis är relevant för tråden, då vi ideligen glider in på KAs för- och nackdelar generellt.
Citera
2024-02-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker dokumentären beskriver problemen med den svenska modellen ganska bra, och den sammanfattar också min kritik mot den.
Därför länkade jag den, även om den inte helt och hållet stödjer "min" sida av debatten om vi säger som så. Jag tycker dessutom att den på sätt och vis är relevant för tråden, då vi ideligen glider in på KAs för- och nackdelar generellt.
Nu berätta man inte om själva KA, men tror Lööf var ganska tydlig varför man vill kunna ha en lägstalön, dvs varför den inte kan lagstadgas, man vill kunna stimulera arbetsmarknaden via att kunna ge några absolut en lägsta lön, kanske en långtids arbetslös, arbetslösa ungdomar osv.

Men det vissa sig inte fungera, det störde istället köpkraften, butiker osv säljer mindre, dessa får svårare å anställa fler.
Citera
2024-02-27, 21:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu berätta man inte om själva KA, men tror Lööf var ganska tydlig varför man vill kunna ha en lägstalön, dvs varför den inte kan lagstadgas, man vill kunna stimulera arbetsmarknaden via att kunna ge några absolut en lägsta lön, kanske en långtids arbetslös, arbetslösa ungdomar osv.

Men det vissa sig inte fungera, det störde istället köpkraften, butiker osv säljer mindre, dessa får svårare å anställa fler.
Sedan skall man ju komma ihåg, att även om klyftorna ökat, och vi som arbetar får mindre del av vinsten, så har vi ju trots allt ökat vår levnadsstandard rejält under samma tidsperiod.
Bara för att de rikaste har fått det ännu bättre än vi, så innebär det inte att vi fått det sämre.

Dessutom tror jag inte på idén att avskaffa vår modell, men den behöver absolut utvecklas. Man kunde exempelvis tänka sig en proportionalitetsprincip, om man samtidigt lagstiftade om att företag med över ett visst antal anställda skall ha kollektivavtal. Jag tror absolut inte att lagstadgade minimilöner är någon god idé, eftersom sådana sannolikt skulle behöva ligga på nivåer man knappt kan leva på, och företag skulle göra vad de kan för att komma ner till dessa nivåer så fort det rör sig om yrkesgrupper där det råder arbetslöshet.
Citera
2024-02-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är väl inte IF Metall som ska bestämma vad arbetarna ska arbeta, det kan de väl få avgöra själva.
Inte om de är medlemmar i IF Metall, det är lite av grejen med att gå med. Du lovar att göra saker, t ex att följa stadgarna för organisationen, och de lovar att kämpa för dig. Passar det inte så går du inte med i facket.
Citera
2024-02-27, 21:41
Medlem
Citat:
Sedan skall man ju komma ihåg, att även om klyftorna ökat, och vi som arbetar får mindre del av vinsten, så har vi ju trots allt ökat vår levnadsstandard rejält under samma tidsperiod.
Bara för att de rikaste har fått det ännu bättre än vi, så innebär det inte att vi fått det sämre.

Dessutom tror jag inte på idén att avskaffa vår modell, men den behöver absolut utvecklas. Man kunde exempelvis tänka sig en proportionalitetsprincip, om man samtidigt lagstiftade om att företag med över ett visst antal anställda skall ha kollektivavtal. Jag tror absolut inte att lagstadgade minimilöner är någon god idé, eftersom sådana sannolikt skulle ligga på nivåer man knappt kan leva på, och företag skulle göra vad de kan för att komma ner till dessa nivåer så fort det rör sig om yrkesgrupper där det råder arbetslöshet.
Detta framkom tydligt första 15 min, nu brukar jag även skriva i rikatillsamman, där finns många som jobbar för att gå in i FIRE, i dokumentären berätta Bertil Åberg att det behövs bara ca 6 milj placerat i bolaget för att tjäna lika mycket som en anställd per år, nu hade han mer än det dubbla placerat, dvs han tjänar mer än dubbelt så mycket än en anställd på bara ha sitt kapital placerat i bolaget. Sedan när han fick reda på hur mycket en Scania anställd tjäna, blev han förvånad, så dålig lön.

Det är egentligen felet med det svenska systemet, många kan gå i pension redan vid 50-55 år, man har fått arv, haft tur med placeringar nått 4-6 milj och man får kapitalet o jobba för sig istället, vilket börjar bli mycket vanligt i dag, fler o fler siktar dit.
Senast redigerad av hjorten16 2024-02-27 kl. 21:50.
Citera
2024-02-27, 22:10
Medlem
Citat:
Jo de allra flesta har fått det sämre.

jag har ökar min lön med 4% eller mer föra året och kommer få kanske 3% detta år. Ändå är det en ganska stor lönesänkning kollat till inflationen. jag har alltså förorat pengar eller lön de senaste två åren.
Citera
2024-02-27, 22:18
Medlem
Citat:

Dessutom tror jag inte på idén att avskaffa vår modell, men den behöver absolut utvecklas. Man kunde exempelvis tänka sig en proportionalitetsprincip, om man samtidigt lagstiftade om att företag med över ett visst antal anställda skall ha kollektivavtal. Jag tror absolut inte att lagstadgade minimilöner är någon god idé, eftersom sådana sannolikt skulle behöva ligga på nivåer man knappt kan leva på, och företag skulle göra vad de kan för att komma ner till dessa nivåer så fort det rör sig om yrkesgrupper där det råder arbetslöshet.
Fast om man lagstiftar minimilön kan man ännu reglera via arbetsgivaravgifterna, dvs en ungdom har en lägre sådan, vi har redan haft så.

Samt via lagstadgad minimilön kan man även införa löneskillnad på vara arbetslös och inkomst från arbete, just nu med fackets lägsta nivå utgör det ingen större skillnad på vara arbetslös eller jobba för vissa grupper, det handlar om för många personer, svenska modellen har inte fått ner arbetslöshetens nivåer, man har istället bara infört olika åtgärder så siffror ser lägre ut, som kort studier osv.
Citera
2024-02-27, 22:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo de allra flesta har fått det sämre.

jag har ökar min lön med 4% eller mer föra året och kommer få kanske 3% detta år. Ändå är det en ganska stor lönesänkning kollat till inflationen. jag har alltså förorat pengar eller lön de senaste två åren.
Ja. De allra senaste åren har vi fått det sämre. Dokumentären har ett antal år på nacken.
Citera
2024-02-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Inte om de är medlemmar i IF Metall, det är lite av grejen med att gå med. Du lovar att göra saker, t ex att följa stadgarna för organisationen, och de lovar att kämpa för dig. Passar det inte så går du inte med i facket.
Man kan även vända på det, tycker en arbetare att han har det bra på jobbet, han är nöjd med det mesta, men vill facket något annat så får inte arbetaren jobba med något han trivs med, han kanske mår dåligt av o gå hemma vid en strejk, då kastar facket ut dig ur fackrörelsen mest troligt blir man även svartlistad av facket för man vill jobba.

Man blockerar arbetaren från att få vara ansluten och tillhöra en förening, han kanske gillar o läsa if-metall tidningen, men den slutar o komma för facket bestämt att han inte ska få den.

Rätten att få tillgång till sin grundlagsskyddade rätt att tillhöra en förening är alltså subjektiv.

Sverige jobbar mot noll tolerans mot diskriminering, men detta gäller inte mot folk som vill jobba, man lägger in öknamn på dessa kallar dom för strejkbrytare fast det inte är strejkbrytare, det är vanliga arbetare som jobbar åt sin vanliga arbetsgivare. Ändå vill facket/media dra upp likande Hitlers jude hat mot dessa, dom ska inte få ha sin fria vilja, dom påverkar ekonomin/politik osv, Likheterna med Hitler är ganska slående, man tar bort deras grundlagsskyddade rättighet, man kanske gillar o gå förstamajtåget, men folk kan känna igen dom som strejkbrytare, man låter bli.
Senast redigerad av hjorten16 2024-02-27 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in