Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det beror på hur det används och tittar man på hur politikerna agerar för närvarande så tror jag inte att de har ett gott syfte.
Visst är det bra att folk får veta vart pengarna går. Men många tänker nog inte på att det är skatter som bygger upp landet, sjukvård, utbildning etc. De ser bara en avgift på lönebeskedet.
Politikerna är köpta av företagen. Svantesson kan komma att få en välbetald styrelsepost efter karriären. I gengäld genomför hon förslag av denna typ som gör att folk kan komma att ifrågasätta om avgiften behövs. Om avgiften avskaffas överförs pengar från oss i samhället till företagen.
Politikerna är mutade att göra sig själva överflödiga.
Då kanske vi kan få en diskussion om hur välstånd byggs. Varför det är så svårt att få en anställning osv. Vissa tror att välstånd byggs endast genom skattesedeln. Pengarna upphör ju inte att cirkulera för att dom inte finns i skattesystemet
Som jag var inne på. Kan det vara rimligt att ställa frågan varför bara 0.7% är arbetskadeavgift medan 11,5% är ”almän löne avgift”, ”2,65% arbetsmarknadavgift” (går 2,65% till en helt trasig myndighet!?)
Det som är beklämmande är att folk här i tråden verkar tycka att det är ett gott syfte att hålla befolkningen ovetandes. Skulle säga att det är rent jävla obehagligt. Minst sagt suspekt.
Fö tycker jag inte att konspirationsteorier är till gagn för diskussionen. Den bara infantiliserar.
Sedan detta oerhörda engagemang för att berätta hur onödigt det är. Lite som ”näe den där gamla kofferten under husgrunden är väll inget ni behöver titta i bara helt jättetråkiga grejer i”