2024-02-23, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Jag klickade på posten för att kommentera att det vore bättre om hon även döpte om det till socialskatt eller liknande för de flesta Svenskar är så efterblivna att de inte förstår att avgifter som vi tvingas betala till staten är ett annat ord för skatt.. Men som du mycket riktigt påpekar.. det är bara semantik..
Citera
2024-02-23, 04:56
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skall vi nu börja ifrågasätta att företagen är med och bygger upp landet genom arbetsgivaravgifter?!

Varför? Tvärtom Företagande är en förutsättning för vårt välstånd.

Förslaget handlar om att medborgarna förs medvetna om var pengarna tar vägen. Inget annat. Varför skulle detta vara en dålig sak? Tvärtom mycket bra för demokratin anser jag.
Senast redigerad av Awkwardman 2024-02-23 kl. 05:01.
Citera
2024-02-23, 05:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Varför? Företagande är en förutsättning för vårt välstånd.

Förslaget handlar om att medborgarna förs medvetna om var pengarna tar vägen. Inget annat. Varför skulle detta vara en dålig sak? Tvärtom mycket bra för demokratin anser jag.
Det beror på hur det används och tittar man på hur politikerna agerar för närvarande så tror jag inte att de har ett gott syfte.

Visst är det bra att folk får veta vart pengarna går. Men många tänker nog inte på att det är skatter som bygger upp landet, sjukvård, utbildning etc. De ser bara en avgift på lönebeskedet.

Politikerna är köpta av företagen. Svantesson kan komma att få en välbetald styrelsepost (för en liten arbetsinsats) efter karriären. I gengäld genomför hon förslag av denna typ som gör att folk kan komma att ifrågasätta om avgiften behövs. Om avgiften avskaffas överförs pengar från oss i samhället till företagen.

Politikerna är mutade att göra sig själva överflödiga.
Senast redigerad av wwr 2024-02-23 kl. 05:09.
Citera
2024-02-23, 05:14
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Det beror på hur det används och tittar man på hur politikerna agerar för närvarande så tror jag inte att de har ett gott syfte.

Visst är det bra att folk får veta vart pengarna går. Men många tänker nog inte på att det är skatter som bygger upp landet, sjukvård, utbildning etc. De ser bara en avgift på lönebeskedet.

Politikerna är köpta av företagen. Svantesson kan komma att få en välbetald styrelsepost efter karriären. I gengäld genomför hon förslag av denna typ som gör att folk kan komma att ifrågasätta om avgiften behövs. Om avgiften avskaffas överförs pengar från oss i samhället till företagen.

Politikerna är mutade att göra sig själva överflödiga.

Då kanske vi kan få en diskussion om hur välstånd byggs. Varför det är så svårt att få en anställning osv. Vissa tror att välstånd byggs endast genom skattesedeln. Pengarna upphör ju inte att cirkulera för att dom inte finns i skattesystemet

Som jag var inne på. Kan det vara rimligt att ställa frågan varför bara 0.7% är arbetskadeavgift medan 11,5% är ”almän löne avgift”, ”2,65% arbetsmarknadavgift” (går 2,65% till en helt trasig myndighet!?)

Det som är beklämmande är att folk här i tråden verkar tycka att det är ett gott syfte att hålla befolkningen ovetandes. Skulle säga att det är rent jävla obehagligt. Minst sagt suspekt.

Fö tycker jag inte att konspirationsteorier är till gagn för diskussionen. Den bara infantiliserar.

Sedan detta oerhörda engagemang för att berätta hur onödigt det är. Lite som ”näe den där gamla kofferten under husgrunden är väll inget ni behöver titta i bara helt jättetråkiga grejer i”
Senast redigerad av Awkwardman 2024-02-23 kl. 05:23.
Citera
2024-02-23, 05:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Då kanske vi kan få en diskussion om hur välstånd byggs. Varför det är så svårt att få en anställning osv. Vissa tror att välstånd byggs endast genom skattesedeln. Pengarna upphör ju inte att cirkulera för att dom inte finns i skattesystemet

Som jag var inne på. Kan det vara rimligt att ställa frågan varför bara 0.7% är arbetskadeavgift medan 11,5% är ”almän löne avgift”, ”2,65% arbetsmarknadavgift” (går 2,65% till en helt trasig myndighet!?)

Men det som är beklämmande är att folk här i tråden verkar tycka att det är ett gott syfte att hålla befolkningen ovetandes. Skulle säga att det är rent jävla obehagligt. Minst sagt suspekt.

Fö tycker jag inte att konspirationsteorier är till gagn för diskussionen. Den bara infantiliserar.
Jag tror i alla fall inte politikerna om något gott, att de t.ex. skulle starta en informations-drive om hur våra pengar används inom Sverige och EU. Politikerna har inte agerat så på senare tid.

Det handlar om att folk skall se en avgift på sina lönebesked och irritera sig på den. På sikt kan politikerna ha fått order av EU/företagen att avskaffa arbetsgivaravgiften och montera ned Sverige en bit till. Man vill fortsätta överföra tillgångar från oss (staten) till företagen.
Senast redigerad av wwr 2024-02-23 kl. 05:22.
Citera
2024-02-23, 05:44
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Jag tror i alla fall inte politikerna om något gott, att de t.ex. skulle starta en informations-drive om hur våra pengar används inom Sverige och EU. Politikerna har inte agerat så på senare tid.

Det handlar om att folk skall se en avgift på sina lönebesked och irritera sig på den. På sikt kan politikerna ha fått order av EU/företagen att avskaffa arbetsgivaravgiften och montera ned Sverige en bit till. Man vill fortsätta överföra tillgångar från oss (staten) till företagen.

Så befolkningen ska alltså hållas ovetande på grund av någon slags kapitalistisk konspiration? Förstår du hur de låter? Du borde fundera en smula på din människosyn också.
Citera
2024-02-23, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Arbetsgivaravgifterna redovisas redan på de flesta lönebesked. TS baseras tydligen på en tweet som E Svantesson har gjort. Den var kanske inte helt genomtänkt.

Tidigare har det funnits ett förslag inom borgerligheten att rättspraxis för vad som är avtalad lön ska ändras så att begreppet avtalad lön är lön inklusive arbetsgivaravgift. Det verkar inte vara det hon syftar på och i så fall är detta förmodligen nonsense.

Avtalad lön syftar i Sverige i praktiken på lönen efter att ca hälften av den anställdes skatter har betalats av arbetsgivaren. Det är ett synnerligen förvirrande begrepp och kommer tydligen att förbli så.

"på de flesta lönebesked"

Jag har jobbat på olika ställen i snart 50 år. Aldrig sett det!
Sosse?
Citera
2024-02-23, 06:16
Medlem
Många kommer bli besvikna när de förstår hur dyr staten är för det man får tillbaka.
Citera
2024-02-23, 06:38
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, du får enbart sjukersättning upp till 80% av den lön som motsvarar 7,5 basbelopp.
Men du måste trots detta betala en procentsats av ditt löneutrymme i avgifter som bl a går till sjukersättning.
Det betyder att du vid högre lön betalar mycket större avgift - men din sjukersättning blir aldrig högre än maxbeloppet.
Varför är en rätt bra fråga.
Det kan bli rätt besvärligt för någon som tjänat bra och betalat in stora summor skatt och avgifter om denne plötsligt blir sjuk och enbart får 80% av 7,5 basbelopp men har kvar alla sina levnadsomkostnader - halvtidsjobbande partner, stort hus, dyra medlemskap osv. .

En annan fråga är varför inte de samhällskostnader som bör skötas av det offentliga via våra skatter och avgifter - militär, sjukvård, rättsväsendet, polisen, skolan, utbildning, vägar och kommunal/statlig förvaltning - ska kosta vissa människor som jobbar hårt och tjänar mer en enormt mycket större summa och andra en mindre summa trots att vi alla har lika stor utnyttjanderätt.

Varför har vi inte istället en medborgarskatt/avgift för dessa samhällets gemensamma grundfunktioner?

I vart fall ska naturligtvis lönekostnaden redovisas varje anställd på varje lönebesked.
Vad arbetsgivaren betalar totalt för den anställdes ersättning/lön varje månad - löneutrymmet.

Arbetsgivarens totala lönekostnad kan naturligtvis redovisas på lönebesked men inte som "löneutrymme" för det betyder något annat.

Den anställde betalar 0 procent av "sitt löneutrymme" till arbetsgivaravgiften. Som man nästan kan förstå på namnet är det en avgift för arbetsgivaren, uppdelad i flera socialavgifter och en skatt enligt Skatteverket som väl bör veta vad som är vad. Avgiftspengarna är avsedda för socialförsäkringar och den enda delen som kan kallas skatt går till statskassan. Politiker till höger och vänster är och petar i arbetsgivaravgiftens fördelning och har urholkat det trygghetssystem det var menat att vara. Om löntagare ska behöva överge de sociala statliga försäkringarna och istället betala egna privat - då kommer löneutrymmet prövas och krävas att höjas.
Citera
2024-02-23, 06:47
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).

Utmärkt förslag!
Folket är så korkat att dom förstår inte hur mycket skatt dom betalar (inkl arbetsgivaravgift). Lär folk om övriga tjuvskatter! Moms, elskatt, skatt på ränta, vinstskatt och så vidare.

Sverige är ett korrupt slavland.
Citera
2024-02-23, 06:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför inte! Många förstår inte vad dom kostar sin arbetsgivare.. Dom ser bara dom 150:- i timmen innan skatt som dom får i handen.

Ännu fler, inte minst i den här tråden, verkar inte förstå att en stor del av arbetsgivareavgiften är pension. Lägre arbetsgivareavgift = lägre pension.
Citera
2024-02-23, 06:56
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Eftersom tex sjukpenning och pension är proportionell mot lönen (upp till ett tak) så är det rimligt att premierna till dessa står i proportion till lönen.

Nej, för det är ju pengar till mig om jag blir sjuk eller när jag går i pension. Det andra är ju en avgift till det allmänna.

Skatten är ju procentuell redan, och det betalar jag ur min ficka. Varför ska även ”avgiften” vara procentuell? Känns orimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in