2024-02-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Jag tog det inte som invändning, jag bara reflekterade vidare.

Jag tror att detta kommer få rätt stora konsekvenser för framtida debatt i det allmänna. Om nu utredningen leder någon vart.

Framför allt skulle det leda till en press nedåt på skatterna. Det är ju därför som vänsterpolitiker gillar att dölja skatterna.

Tror inte att en utredning kommer att leda någon vart. Det bästa vore givetvis att bruttolönen ändrades till att vara precis det som arbetsgivaren skall betala och sedan ligger alla skatter och avgifter på den enskilda löntagaren.

Tror dock inte att det kommer att hända. Får en löntagare (även i de lägre inkomstskikten) reda på hur mycket som staten/politikerna lägger beslag på varje månad så blir en vänster-röst utesluten. Därför kommer det att motarbetas extremt hårt...
Citera
2024-02-22, 11:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Arbetsmarknadsförsäkringar, alla som har kollektivavtal skall minst ha samma försäkring som Fora.
Försäkringar är inte en skatt.
Citera
2024-02-22, 11:12
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).

Ingen dum idé sedan tycker jag att man kan ta efter USA och rent av göra det bättre och ha momsen utskrivet på varor i butiken så att man ser hur mycket som går till staten.

I många delstater i USA så framgår det inte vad en varas faktiska pris är då skatten inte är inkluderad utan det är först när man går till kassan som man får veta vad det kostar. Lite märkligt men så är det.
Citera
2024-02-22, 11:27
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).

Finns mängder med sossar som tror att det inte är skatt.

Bra säger jag, skapar en grund för att även sänka skatterna eftersom människor accepterar nuvarande skattetryck pga denna manipulation som pågår, där människor luras att de betalar mycket mindre än de gör.
Citera
2024-02-22, 11:41
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:

Tycker dock man ska hålla isär begreppen.
Och det av den anledningen att avgiften, mer och mer omvandlas till just skatt.

Avgifterna redovisas exakta vad dom går till, vilket är tanken. Och bra.
Men den del av sociala avgifter som omvandlats till skatt, redovisas enbart som "till annat".

Tex omvandlades avgifter till skatt för att bekosta jobbskatteavdraget.
Detta är dock inget unikt för högern, vänstern gör samma sak för att bekosta sina projekt.
Har inte kollat på ett tag nu, men vill minnas att ca tredjedel av avgifterna numera är skatt istället.

Det är liksom inte undra på att det sker nedskärningar inom den sociala sektorn.

Och det vore ju grymt om detta kunde stå specat på lönelappen.
Citera
2024-02-22, 11:54
Medlem
Citat:
Utmärkt tycker jag!

Perfekt. Utgår i från att vi får en spec tillbaka över kostnaderna för henne och hennes kompisars uppehälle så vi kan ställa vårat arbete och våra skatteinbetalningar i relation till vad statsapparaten kostar och hur mycket vi själva får tillbaka och kan dra nytta av.
Citera
2024-02-22, 11:56
Medlem
Citat:

På min sambos lönebesked specas detta redan.
Citera
2024-02-22, 11:59
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekbok
På min sambos lönebesked specas detta redan.

Privatanställd eller stat/kommun?
Står det vad som är vad eller i en klump bara?
Citera
2024-02-22, 12:00
Medlem
otellos avatar
Det låter som en bra sak
Citera
2024-02-22, 12:00
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Perfekt. Utgår i från att vi får en spec tillbaka över kostnaderna för henne och hennes kompisars uppehälle så vi kan ställa vårat arbete och våra skatteinbetalningar i relation till vad statsapparaten kostar och hur mycket vi själva får tillbaka och kan dra nytta av.

Vad menar du? Rikstadsledamöternas löner är offentliga. Samma med offentliga utgifter.
Senast redigerad av Awkwardman 2024-02-22 kl. 12:05.
Citera
2024-02-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför inte! Många förstår inte vad dom kostar sin arbetsgivare.. Dom ser bara dom 150:- i timmen innan skatt som dom får i handen.

Ja tycker du att det är konstigt? Jag och många andra är väl intresserade av det vi får i handen. Fullständigt ointressant vad andra eller idioterna kan vi kalla dom satt för avgifter som man inte ser röken av. Inte ens pensionen är det väl meningen att man ska få ta del av. Helst ska man dö på golvet strax innan 70 där.

Sen kanske du är en liten egen företagare som överväger vad det kostar med en anställd också vidare. Men det skiter väl jag i, "vet du vad det kostar att ha dig här". Fullständigt ointressant, jag kan inte dra av hyran bensin och maten på den avgiften liksom. Det är ju upp till dig om du är tillräckligt lönsam för att ha anställda, annars får du ju skita it.

Sen kanske det kan göras bättre och billigare för arbetsgivaren, det håller jag med om- men skulle man då få högre lön tror du? Arbetstagaren ska inte känna sig nöjd med tillvaron och pisslön bara för att arbetsgivaravgiften finns.
Citera
2024-02-22, 12:18
Medlem
colis avatar
Citat:

Absolut!

Det borde vara självklart att arbetstagaren kan se vad arbetsgivaren betalar för jobbet.
Då ska det naturligtvis framgå alla skatter som betalas in.

Nu redovisas den löneskatt som arbetsgivaren betalar av personens bruttolön - men inte de övriga arbetsgivaravgifterna/soc avgifter som arbetsgivaren också betalar in.
Det är ju fullkomligt inkonsekvent!

Det här har varit på förslag i många år, men sossarna - som inte ville att det stora skattetrycket skulle framstå så tydligt - motarbetade detta.

Men det vore naturligtvis både bra och egentligen självklart om folk verkligen får se vilken liten andel av hela lönekostnaden som de faktiskt får ut i nettolön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in