2024-02-22, 08:59
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Jag vill att skatter ska vara synliga. Regeringen tar nu ett första steg för att arbetsgivaravgifter ska redovisas på lönespecifikationen. Nu utreds möjligheterna att införa en skyldighet för myndigheter att redovisa inbetalda socialavgifter.

Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Citera
2024-02-22, 08:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Här är finansminsiterns twitteruttalande i frågan:
https://twitter.com/ElisabethSvan/status/1760316985592672745

Citat:
Jag vill att skatter ska vara synliga. Regeringen tar nu ett första steg för att arbetsgivaravgifter ska redovisas på lönespecifikationen. Nu utreds möjligheterna att införa en skyldighet för myndigheter att redovisa inbetalda socialavgifter.

Civilminsitern utvecklar regeringens bevekelsegrunder här:
https://sverigesradio.se/artikel/civilministern-lonespecifikationen-ska-bli-mer-transparent

Citat:
Regeringen har tillsatt en utredning för att utreda möjligheten att införa en skyldighet för myndigheter att redovisa inbetalda socialavgifter. Det handlar om att synliggöra information om avgifterna på de anställdas lönespecifikationer.

Strix/Mod
Citera
2024-02-22, 09:08
Bannlyst
Varför inte! Många förstår inte vad dom kostar sin arbetsgivare.. Dom ser bara dom 150:- i timmen innan skatt som dom får i handen.
Citera
2024-02-22, 09:11
Avstängd
Severlohs avatar
Ja det skulle vara bra.

En sak som irriterade mig när jag jobbade utomlands var att arbetsgivaren påstod när jag började att skatten låg på 25% eller något liknande. Sen när jag fick lönespecen så stod det typ ”inkomstskatt 25%, sociala avgifter 10%, pension 5%”.
Citera
2024-02-22, 09:14
Medlem
grey.eagles avatar
Ta med Fora oxå 6,1% som skall läggas ovanpå lönen.
Citera
2024-02-22, 09:14
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varför inte! Många förstår inte vad dom kostar sin arbetsgivare.. Dom ser bara dom 150:- i timmen innan skatt som dom får i handen.

Många från twittervänstern är emot detta. Dom menar att det inte är en skatt utan en avgift,
Citera
2024-02-22, 09:15
Medlem
Mullrets avatar
Detta.

Hade satt press på politiker av alla sorter att hantera intäkterna med bättre förstånd.

När arbetstagaren ser vad som går i skatt ökar trycket på att få bättre utfall.
Citera
2024-02-22, 09:15
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det skulle vara bra.

En sak som irriterade mig när jag jobbade utomlands var att arbetsgivaren påstod när jag började att skatten låg på 25% eller något liknande. Sen när jag fick lönespecen så stod det typ ”inkomstskatt 25%, sociala avgifter 10%, pension 5%”.

Då kan vi få en diskussion om respektive avgift/skatt istället för det mer abstrakta sänka/höja skatten

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ta med Fora oxå 6,1% som skall läggas ovanpå lönen.

Vad är det?
Citera
2024-02-22, 09:16
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Då kan vi få en diskussion om respektive avgift/skatt istället för det mer abstrakta sänka/höja skatten

Vad är det?

Arbetsmarknadsförsäkringar, alla som har kollektivavtal skall minst ha samma försäkring som Fora.
Citera
2024-02-22, 09:18
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman

Ja absolut, det var mer ett klagomål på arbetsgivarens otydlighet/bedrägliga påstående än att lönespecen var tydlig.
Citera
2024-02-22, 09:20
Medlem
barkenarots avatar
Arbetsgivaravgifterna redovisas redan på de flesta lönebesked. TS baseras tydligen på en tweet som E Svantesson har gjort. Den var kanske inte helt genomtänkt.

Tidigare har det funnits ett förslag inom borgerligheten att rättspraxis för vad som är avtalad lön ska ändras så att begreppet avtalad lön är lön inklusive arbetsgivaravgift. Det verkar inte vara det hon syftar på och i så fall är detta förmodligen nonsense.

Avtalad lön syftar i Sverige i praktiken på lönen efter att ca hälften av den anställdes skatter har betalats av arbetsgivaren. Det är ett synnerligen förvirrande begrepp och kommer tydligen att förbli så.
Citera
2024-02-22, 09:21
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja absolut, det var mer ett klagomål på arbetsgivarens otydlighet/bedrägliga påstående än att lönespecen var tydlig.

Jag tog det inte som invändning, jag bara reflekterade vidare.

Jag tror att detta kommer få rätt stora konsekvenser för framtida debatt i det allmänna. Om nu utredningen leder någon vart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in