Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ok, vi vet alltså inte utgående från förhören om LP vid tillfället var av uppfattningen att hon såg mördarens ansikte eller inte. Jag är med på det.
Men här skriver du ju själv om att det är snarare tvärtom till att det är troligare att hon såg mördarens ansikte, och det inte finns något som pekar på att LP hade en aning om vem som skjutit hennes make.
(FB) Tråden om Christer Pettersson
Om vi inte vet och du menar att vi inte skall spekulera, så kan du ju inte dra den slutsatsen. Då kan LP lika gärna redan då för sig själv varit tydlig med att hon såg mördarens ansikte, som motsatsen, att hon inte såg mördarens ansikte.
Då kan man ju inte slå fast att det inte finns något som talar för att LP hade en aning om vem som sköt hennes make? Då vet vi ju inte om hon hade det eller inte eftersom ingen utsaga om det finns i materialet.
Jag ber om ursäkt om jag inte är så saklig och trevlig jag önskar vara, men min avsikt är att vi på ett ärligt sätt går till botten med frågan, inte att vara påstridig och till varje pris få rätt.
Varför fastnar du i denna felargumentation?
Läser du vad jag skriver?
Jag skriver ju bokstavligen att jag vet inte om LP såg mördarens ansikte eller inte.
Vad jag vet är dock att det finns inget antecknat (innan 8 mars) om att hon faktiskt gjorde det.
Som addering (en ganska viktig sådan också) har vi ju Christianssons anteckningar (de absolut första)
som stipulerar:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1-13-A
Fru Palme hade ingen uppfattning om vem som kunde ha avlossat skotten.
Vad kan vi dra för slutsatser av det här?
Inga!
Och det är exakt det jag har hävdat hela tiden.
Vad som finns utanför förhören eller vad hon har valt att inte berätta är ju helt ointressant.
Och det är ju exakt denna anledning som resulterade i friandet i Hovrätten.
Det är inte rent vetenskapligt trovärdigt.
Jag hänvisade till "gymnasie filosofi" innan.
Förstår du skillnaden på att inte acceptera påstående X eller hålla X som falskt?
Jag håller inte påståenden om att LP såg mördarens ansikte som falskt.
Men jag accepterar inte påståendet om att hon gjorde det. För det saknar vi underlag.