2024-02-19, 09:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Hon beskriver ju i det första formella förhöret att mördaren är mörk. Är det ansiktet hon syftar på, så har vi ju en beskrivning av ansiktet redan då.

Ni får mer än gärna spekulera och fantisera om vad som möjligtvis har sagts och som har inte antecknats. Ni får också gärna gissa på vad LP egentligen menade med uppgift X.

Det intresserar inte mig alls.

Min enda invändning är mot uttalanden i stil med: "Det mesta tyder på att LP såg mördarens ansikte på nära håll, vilket hon uppger tidigt i förhör."

Det stämmer helt enkelt inte enligt mig.
I en hel vecka efter mordet finns det inga anteckningar som påvisar att hon hade sett GMs ansikte.
Hon vet inte ens vem som sköt och allt pekar faktiskt mot att hon över tid blandar ihop alla mäninskor hon ser.

Personen hon beskriver veckorna som kommer verkar vara en blandning av Anders B, GM och Lars J.

När hon först vänder sig om verkar hon och AB stirra på varandra. Blå täckjacka. Check.
Hon ser senare en individ springa in i gränden. Check.
Hon ser senare en individ stå längre in i gränden (Lars J). Check.

För henne är detta samma person. För oss är det 3 personer.

LP borde vara det bästa vittnet, men jag anser att man bör hantera hennes uppgifter med extrem försiktighet. Och utpekandet av Crille P är utredningens absoluta lågvattenmärke.
Citera
2024-02-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ni får mer än gärna spekulera och fantisera om vad som möjligtvis har sagts och som har inte antecknats. Ni får också gärna gissa på vad LP egentligen menade med uppgift X.

Det intresserar inte mig alls.

Min enda invändning är mot uttalanden i stil med: "Det mesta tyder på att LP såg mördarens ansikte på nära håll, vilket hon uppger tidigt i förhör."

Det stämmer helt enkelt inte enligt mig.
I en hel vecka efter mordet finns det inga anteckningar som påvisar att hon hade sett GMs ansikte.
Hon vet inte ens vem som sköt och allt pekar faktiskt mot att hon över tid blandar ihop alla mäninskor hon ser.

Personen hon beskriver veckorna som kommer verkar vara en blandning av Anders B, GM och Lars J.

När hon först vänder sig om verkar hon och AB stirra på varandra. Blå täckjacka. Check.
Hon ser senare en individ springa in i gränden. Check.
Hon ser senare en individ stå längre in i gränden (Lars J). Check.

För henne är detta samma person. För oss är det 3 personer.

LP borde vara det bästa vittnet, men jag anser att man bör hantera hennes uppgifter med extrem försiktighet. Och utpekandet av Crille P är utredningens absoluta lågvattenmärke.

Hon säger i första förhöret att mördaren var mörk. Det är inte spekulation, det är fakta. CP var mörk i hyn. Se konfrontationsvideon och jämför hudfärgen på CP med övriga figuranter.
Citera
2024-02-19, 11:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hon säger i första förhöret att mördaren var mörk. Det är inte spekulation, det är fakta. CP var mörk i hyn. Se konfrontationsvideon och jämför hudfärgen på CP med övriga figuranter.

Hur går man från "mörk" till att person X har sett ansiktsdrag?

Du spekulerar och fantiserar.
Och det är helt OK.

Kör på.
Citera
2024-02-19, 12:49
Medlem
Citat:
Hur går man från "mörk" till att person X har sett ansiktsdrag?

Du spekulerar och fantiserar.
Och det är helt OK.

Kör på.

Jag skrev inget om ansiktsdrag, utan om ansiktsfärg.

Ansiktsdrag är extremt svåra att beskriva i ord, så det är logiskt att det kommer lite senare när LP fått tid att formulera i ord vad hon såg.
Citera
2024-02-19, 14:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag skrev inget om ansiktsdrag, utan om ansiktsfärg.

Ansiktsdrag är extremt svåra att beskriva i ord, så det är logiskt att det kommer lite senare när LP fått tid att formulera i ord vad hon såg.

Hur vet du att det rör "ansiktsfärg"?

Vi tar det igen.

I de absolut första anteckningarna gällande LP (samma natt) finns det inget om något ansikte angivet alls. Faktum är att hon vet inte då vem som sköt.

Vid nästa tillfälle (dagen efter kl 15:35) säger hon följande:

Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun.

Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brände" till på ryggen.

Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte. Någon annan lade hon inte märke till.

Hon skrek på hjälp och på kort tid samlades flera personer kring henne och Olof Palme och försökte hjälpa till på olika sätt.

Mannen som sprang in på Tunnelġatan uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, cirka 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals.

Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt. Han var iklädd en blå, något lite "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Han hade vidare mörka, troligen grå byxor. I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel.

Om vi läser vad som står händer alltså följande.

1. Hon hör en smäll.
2. Hon vänder sig mot Olof för att kommentera smällen.
3. Olof sjunker ihop.
4. Ännu en smäll och det "bränner till på ryggen".
5. Hon ser en man springa in på Tunnelgatan.
6. Enligt henne stannade man till en bit in en kort stund och vände sig om.

Mannen som sprang in på Tunnelġatan uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, cirka 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals.

Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt. Han var iklädd en blå, något lite "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Han hade vidare mörka, troligen grå byxor. I övrigt lade fru Palme inte märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel.

Återigen. Vi har ordet "mörk".
Vi har också en chockad kvinna som enligt den generella bilden blandar ihop AB med GM.

Hur går vi från detta till "Det mesta tyder på att LP såg mördarens ansikte på nära håll, vilket hon uppger tidigt i förhör"?

Det finns inget i förhör om att hon har sett GMs ansikte på nära håll.
För att komma till den slutsatsen krävs det fantasier.
Citera
2024-02-19, 15:54
Medlem
Citat:
Hur vet du att det rör "ansiktsfärg"?

Vi tar det igen.

I de absolut första anteckningarna gällande LP (samma natt) finns det inget om något ansikte angivet alls. Faktum är att hon vet inte då vem som sköt.

Vid nästa tillfälle (dagen efter kl 15:35) säger hon följande:

Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vände sig mot maken för att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftigt blödande från bröst och mun.

Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brände" till på ryggen.

Snett bakifrån såg hon hur en man sprang in på Tunnelgatan. Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte. Någon annan lade hon inte märke till.

Hon skrek på hjälp och på kort tid samlades flera personer kring henne och Olof Palme och försökte hjälpa till på olika sätt.

Om vi läser vad som står händer alltså följande.

1. Hon hör en smäll.
2. Hon vänder sig mot Olof för att kommentera smällen.
3. Olof sjunker ihop.
4. Ännu en smäll och det "bränner till på ryggen".
5. Hon ser en man springa in på Tunnelgatan.
6. Enligt henne stannade man till en bit in en kort stund och vände sig om.

Återigen. Vi har ordet "mörk".
Vi har också en chockad kvinna som enligt den generella bilden blandar ihop AB med GM.

Hur går vi från detta till "Det mesta tyder på att LP såg mördarens ansikte på nära håll, vilket hon uppger tidigt i förhör"?

Det finns inget i förhör om att hon har sett GMs ansikte på nära håll.
För att komma till den slutsatsen krävs det fantasier.

Jämför CP:s ansiktsfärg med övriga figuranter, man kan se att den är mörkare:
https://sverigesradio.se/avsnitt/700174

"Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt."

Detta LP:s uttalande ovan, i det första formella förhöret är ju en bra beskrivning på CP:s ansiktsfärg (mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt) samt hårfärg (brunaktigt).
Citera
2024-02-19, 16:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

"Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt."

Detta LP:s uttalande ovan, i det första formella förhöret är ju en bra beskrivning på CP:s ansiktsfärg (mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt) samt hårfärg (brunaktigt).

Jag har inget mer att tillägga.
Jag skulle bara upprepa mig.

Jag anser fortfarande att du sysslar med fantasier.

Det du säger finns inte i materialet och det krävs en hel del fantasi för att börja med en chockad kvinna som inte vem som har skjutit henne till att peka ut CP 2år? senare.

Hela spektaklet är fortfarande PUs lågvattenmärke och sågades med rätta av de experter som har kikat på det.
Citera
2024-02-19, 16:23
Medlem
Citat:

Att Lisbeth såg mördaren i ansiktet råder det ingen tvekan om.

Förhör Inge Morelius: Hade GM och LP ögonkontakt med varandra? Svar: "Oh ja, en lång stund."
Citera
2024-02-19, 16:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Att Lisbeth såg mördaren i ansiktet råder det ingen tvekan om.

Förhör Inge Morelius: Hade GM och LP ögonkontakt med varandra? Svar: "Oh ja, en lång stund."

Men det är inte det vi pratar om.

Vi pratar om vilka uppgifter LP har lämnat.

Och i de första förhören finns det inget ansikte.
Hon förstår inte ens vem som har skjutit henne.

Det vi har från henne är ordet "mörk".

Och det ordet lyckas man nu trolla och dekorera med tills det plötsligt inte står mörk längre. Nu står det Crille P.
Citera
2024-02-19, 16:48
Medlem
Citat:
Men det är inte det vi pratar om.

Vi pratar om vilka uppgifter LP har lämnat.

Och i de första förhören finns det inget ansikte.
Hon förstår inte ens vem som har skjutit henne.

Det vi har från henne är ordet "mörk".

Och det ordet lyckas man nu trolla och dekorera med tills det plötsligt inte står mörk längre. Nu står det Crille P.

Och vad tror du hon syftar på när hon säger "mörk"?
Citera
2024-02-19, 16:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioll99
Och vad tror du hon syftar på när hon säger "mörk"?

Absolut ingen aning.

Varför ska jag spekulera i det?

Hur kan någon veta detta?
Citera
2024-02-19, 17:02
Medlem
Citat:
Absolut ingen aning.

Varför ska jag spekulera i det?

Hur kan någon veta detta?

Det har ju varit CP-skeptikers mantra genom alla år, "i första förhöret ger LP ingen beskrivning av ansiktet." Men det är bra att du inte är lika tvärsäker på den punkten som vissa andra utan lämnar det öppet för spekulation vad Lisbet menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in