2024-02-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja, det är en anledning at ha vapen då som nu
Jag får en känsla av att SE hade sitt kontor som lite av en mancave. Det har sagts att han hade nyckel och låste rummet. Hans revir. Kan tänka att han hade ett litet förråd av lagrad whiskey där. Kanske hade han pickan där också som en skön maktgrej att bara ha.

Dagen efter skulle han och frun på skidsemester. Kanske var det därför han tog med den ut (om det var ett impulsmord). Dvs han ville inte ha ett vapen på rummet när han skulle vara borta så länge utan tog med det hem. Det kanske inte gick att ha kontoret låst en hel vecka pga städning eller av säkerhetsföreskrifter. Oklart isf varför det skulle vara laddat? Det är inte smart att ha laddade vapen ligga. Eller laddade han på gatan när han såg OP? Någon borde väl ha sett det i så fall?

Jag tror inte heller på att det var Stig. Rimligare att det var ungefär som han sagt. Han kom ut och hamnade mitt i det hela. Och stod där. Oklart om han var där hela tiden eller gick iväg? Sprang han verkligen efter poliserna? En teori är att han gick in på baren Bohemia som var öppen och alldeles bredvid. Det har varit helt tyst om Bohemia, men det fanns ett vittne som sagt att "han där från tidningen var där". Dvs hon såg SE inne på Bohemia.
Kan likväl varit GM-SE. Så Bohemia ger oss inget i skuldfrågan.
Citera
2024-02-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott, ja frågan är väl ändå hur misstänkt PU ansåg att han var eller om det var just Häggström som skapade detta intresse genom Skoglund?
Jag vill påstå att Häggström har en stor roll i detta.
För trots Häggströms uppgifter, väktarna och RB så blir det ingen konfrontation med SE kring detta, eller hur?

Rådde nog delade meningar om det i PU.
HH dominerade och hade PKK i siktet och ville ha SE avdiskad.

Fixade ström genom att skriva av honom som varande på platsen med stöd av JÅs utpekande av SE.

På banden hör man misstankar mot SE innan Häggström lämnar in sitt PM.

Irvell var den som bad Häggström om hjälp vid sidan om.

Irvell trodde nog på SE som GM ända tills han gick i pension

Citat:
Ja som GM så borde SE självfallet hela tiden varit orolig för att bli påkommen. Känna sig både jagad och misstänkt.
Självförtroendet borde ha ökat hela tiden då han aldrig fick stå till svars för sina utsagor.

Det är detta vi vill fundera lite kring.

När blev han tryggare och när blev han orolig. Går det att se nått spår av detta.

Citat:
Vad skulle poängen vara för SE som GM att medverka i artiklarna i Proletären? Skydd & Säkerhet?
Fortsätta spela vittne. Få uppmärksamhet men som vittne och det får duga om han inte vill ha det som GM.

En ventil att få prata om det då ingen annan orkade lyssna på hans historia som vittne.

Citat:

Det fanns vad jag kunnat se inget "akut hot" för honom(som GM) som skulle föranleda att han behövde vika ut sig på det sättet. Han hade ju bara att förlora på att påminna folk om sin existens.
Eller ska man försöka förklara det med att då CP friades 1989, så blev SE orolig på nytt?

En rimlig hypotes

Sen var det lugnt till Aner skrev boken:Cover UP.

Kanske ville han stundtals åka fast, kanske därför han lekte med elden.

Kanske fick han inte för frugan.

Kanske insåg han att sanningen skulle komma fram för eller senare.

(Natttankar)
Citera
2024-02-19, 07:46
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det var nog det GM-Se gjorde mot skyltfönstret istället för att kolla klockan.

Det finns en teori om att en del av det han säger är för att maskera (spegla) något annat ifall han blivit sedd. Dels att han tittar mot skyltfönstret för att se klockan (= laddar), men också att han pekar med hela armen (= håller upp för att skjuta), och genomför en språngmarsch efter poliserna (= flyr) osv.

Men det skulle lika gärna kunna vara som han säger.

De där sakerna har ploppat upp lite grann för att man ska kunna pressa in SE som GM och är mer eller mindre kvalificerade gissningar. Men visst... skulle kunna vara så... eller inte.
Senast redigerad av quggel 2024-02-19 kl. 07:51.
Citera
2024-02-19, 10:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kan likväl varit GM-SE. Så Bohemia ger oss inget i skuldfrågan.

Jag har försökt lista vad som "ger oss något i skuldfrågan":

1. HO vittnar om att han talade med SE i några minuter och återger också innehållet på detta samtal. Slutsatsen borde bli att det inte finns någon anledning att misstro HO här. Samtalet med HO ger oss inget i skuldfrågan utan talar snarare mot att SE är skyldig.

2. Ingen har sett eller hört talas om att SE hade ett vapen. Att fantisera ihop ett vapen ger oss inget i skuldfrågan.

3. SE har inget känt motiv att mörda OP. Många hävdar att SE bodde granne med moderater i Täby, men ska vi vara ärliga ger det inte oss något i skuldfrågan.

4. Inte ett enda mordplatsvittne har pekat ut SE som GM. SE framträdde flitigt i media och ändå ger detta oss inget i skuldfrågan. Ingen känner igen SE som GM helt enkelt. Detta talar mot SE som GM.

5. LP pekar ut CP som GM. Det är ett utpekade som inte ger oss något i skuldfrågan när det gäller SE.

6. SE kan återge mängder av förhållanden på mordplatsen när GM lämnat som visar sig stämma. Detta talar snarare mot SE som GM och ger inget i skuldfrågan.

Det finns ingenting som talar för att SE är skyldig till mordet på OP förutom tramsiga fria fantasier som inte underbyggs av fakta.

Den obeväpnade grafikern SE som stod och talade med HO inne i Skandias reception när skotten föll är med extremt hög sannolikhet helt oskyldig till mordet på OP. Allt tyder på det.
Citera
2024-02-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det finns en teori om att en del av det han säger är för att maskera (spegla) något annat ifall han blivit sedd. Dels att han tittar mot skyltfönstret för att se klockan (= laddar), men också att han pekar med hela armen (= håller upp för att skjuta), och genomför en språngmarsch efter poliserna (= flyr) osv.

De där sakerna har ploppat upp lite grann för att man ska kunna pressa in SE som GM och är mer eller mindre kvalificerade gissningar. Men visst... skulle kunna vara så... eller inte.

Aha, varför han «liksom» sprang har jag redan klurat ut, men att han pekar(skjuter), ser på klockan (laddar) har jag inte tänkt på. Jävligt bra tänkt. Hans mål som «vittne» är ju just att bli uppfattad som vittne OCH att förstöra för polisen. Det här är faktiskt genialt. Vi får inte glömma att SE inte var normalt kriminellt pack, det här är en människa av ett annat kaliber.

Ser på klockan/laddar förklarar ju en hel del isåfall. Det visar att SE inte var förberedd, men skulle med all sannolikhet ta hem puffran då han skulle åka på semester. Dödar alla teorier om konspiration, biografen etc. Det var impulsivt, precis som jag haft känslan av.

Finns det fler speglingar som någon vet om?
Citera
2024-02-19, 10:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Aha, varför han «liksom» sprang har jag redan klurat ut, men att han pekar(skjuter), ser på klockan (laddar) har jag inte tänkt på. Jävligt bra tänkt. Hans mål som «vittne» är ju just att bli uppfattad som vittne OCH att förstöra för polisen. Det här är faktiskt genialt. Vi får inte glömma att SE inte var normalt kriminellt pack, det här är en människa av ett annat kaliber.

Ser på klockan/laddar förklarar ju en hel del isåfall. Det visar att SE inte var förberedd, men skulle med all sannolikhet ta hem puffran då han skulle åka på semester. Dödar alla teorier om konspiration, biografen etc. Det var impulsivt, precis som jag haft känslan av.

Vittnet IM såg GM snedda över trottoaren några minuter före mordet innan GM ställde sig för att vänta in LOP vid Dekorima. SE "sneddar" över trottoaren just när mordet sker.

Inget vittne skulle kunna hålla isär denna spegling från verkligheten.
Citera
2024-02-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vittnet IM såg GM snedda över trottoaren några minuter före mordet innan GM ställde sig för att vänta in LOP vid Dekorima. SE "sneddar" över trottoaren just när mordet sker.

Inget vittne skulle kunna hålla isär denna spegling från verkligheten.

Noterad. Men nu var ju inte SE ute på gatan flera minuter innan LOP. Det visar ju utstämplingen. Men folk kan uppfatta tid lite olika, så det är fortfarande intressant.

Han ser LOP på avstånd, springer före, förbereder sig, väntar och skjuter. Inte omöjligt.
Passar också fint med att han skyndar sig isåfall .(som ju också är en spegling) Han försökte inte nödvändigtvis hinna ikapp LOP, han ville få lite avstånd framför dom istället. Isåfall.

Tack!
Citera
2024-02-19, 11:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Noterad. Men nu var ju inte SE ute på gatan flera minuter innan LOP. Det visar ju utstämplingen. Men folk kan uppfatta tid lite olika, så det är fortfarande intressant.

Han ser LOP på avstånd, springer före, förbereder sig, väntar och skjuter. Inte omöjligt.
Passar också fint med att han skyndar sig isåfall .(som ju också är en spegling) Han försökte inte nödvändigtvis hinna ikapp LOP, han ville få lite avstånd framför dom istället. Isåfall.

Tack!

Att SE försöker placera sig så nära mordet som möjligt gör honom mycket misstänkt som GM.

Det går knappast att föreställa sig en GM som skulle försöka placera sig längre ifrån själva mordet. Eller en mördare som inte ringer polisen och lämnar sina uppgifter känns också lite som "fablernas värld".

SE är skyldig eftersom man vill att han ska vara det. Det behövs faktiskt inte mer än så för att misstänka SE!
Citera
2024-02-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel

Pressa känns värderande beskrivning.

En hypotes som LL presenterade i Nationens fiende tycker jag är en bättre beskrivning.
Citera
2024-02-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

2. Ingen har sett eller hört talas om att SE hade ett vapen. Att fantisera ihop ett vapen ger oss inget i skuldfrågan.

Är det nån som påstått detta?
Citera
2024-02-19, 13:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Är det nån som påstått detta?

De som fantiserar om att det liknar att titta på ett armbandsur och att ladda en 32 cm lång revolver öppet på gatan har tydligen "accepterat" att SE hade ett vapen.

Det finns det inget stöd för i materialet.

Hela de fåniga "speglingsteorin" bygger väl bara på önsketänkande?
Citera
2024-02-19, 13:48
Medlem
Citat:

Han går ute vid trottoarkanten om man jobbar med premissen att Tensonmannen är GM.

Sen kan man lägga till:

Möter LP blick.

Tar på OP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in