2024-02-18, 17:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst är det den förmodade gärningsmannen han vill vittna om i den här första versionen. Här är han t.o.m. citerad i Svenska Dagbladet:
"-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare."
(FB) Skandiamannen
Och det är väl rätt uppenbart i det inringda tipset till polisen också att han vill rapportera in en iakttagelse av den flyende mördaren i gränden (det måste ju gälla just den här mannen som han påstod att han inte fick lämna uppgifter om till polisen på mordkvällen).
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Ja, dina slutsatser kring detta känner jag redan till.
Vad vittnen säger till journalister stämmer inte alltid med det dom berättar för polisen.
Citera
2024-02-18, 17:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, dina slutsatser kring detta känner jag redan till.
Vad vittnen säger till journalister stämmer inte alltid med det dom berättar för polisen.
Vad är det som inte stämmer överens där menar du? Det han säger till tidningarna dagen efter mordet är väl inte oförenligt på något sätt med det han säger till polisen samma dag. I SE:s fall handlar det väl mer om att hans berättelse sedan förändras över tid, allteftersom mer och mer blir allmänt känt via media. Sedan i intervjun 1992 nämner inte SE någonting om att han själv skall ha sett mannen med täckjackan, så nu är det väl bara någonting som Lisbeth skall ha sagt till honom. Och nu handlar det inte längre om att hon skall ha sagt "mörkblå täckjacka" heller, utan bara "blå täckjacka":
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf

Kanske mer som den här blå täckjackan som Christer Pettersson hade i TV då?:
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNTlmNzA1MjktZjUwNS00Mzc5LWE3ZDItNzQzYjcyNzQyNW Y1XkEyXkFqcGdeQXVyMTQzMjU1NjE@._V1_.jpg
Senast redigerad av Draifos 2024-02-18 kl. 18:26.
Citera
2024-02-18, 17:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja, var det en nytillkommen polis han menade eller var det, som det står, skrivet ett nytillkommet vittne? Är det korrigerat? För klart är att IW inte var någon "nytillkommen" polis.

Anledningen till att "blanda in" honom är såklart för att episoden med Delsborn skulle kunna vara densamma som SE beskriver.

Problem med tiden vet jag inte hur du kan dra slutsatser kring. Det är inte alltid ett fåtal sekunder mellan "meningarna"(uppgifterna) i förhör eller uppslag. Kronologiskt är det ändå där.

Vidare om IW och ambulansen, så förstör jag inte alls ditt försök till argument.
IW menar oavsett att han skyndade sig tillbaka för att larma ut det signalement han fick av Delsborn.
Vi kan bara spekulera i varför det blev akut där och då att springa tillbaka till polisbilen.

"Den polis som pratade med vittnet SE var helt enkelt inte ointresserad. Precis tvärtom, han var effektiv....."
Vad får du detta ifrån? Det har ju inget stöd någonstans. Flertalet vittnen talar om polisens ointresse, många togs inte ens på namn. Och SE är en av dessa också som uttryckt ointresset.

Gällande väktarna så har vi vad Gahn minns av uppgifterna.
Och nej, "hörd" har han ju inte blivit. På sin höjd sagt något ord och inte tagits på namn heller.
Kan han som vittne kanske ljugit om detta med tanken att höra av sig dagen efter. Få åka hem och slippa att väktarna tycker att han ska gå tillbaka?
Går bara att spekulera.

Det enklaste?
Vilken annan polis än IW skulle det ha varit då? Vilken polis var i brinnande behov av att få fram iakttagelser?

Tycker inte alls att det är att vrida och vända på materialet.

Nej gällande bryskheten så vet både du och jag vad vi har i materialet.
Inget han någonsin själv nämnt till polis, men enligt Gahn så hade han nämnt det då han återvände.
Att polisen var brysk mot Lisbeth.

För mig är det en rätt märklig uppgift att nämna. Att ljuga om den blir alltså märklig oavsett roll som vittne eller GM. Att Gahn skulle minnas fel kring en sådan udda uppgift känns också märkligt.
Så frågan är vart det då annars kommer ifrån?

Jag har tidigare varit inne på Söderströms hantering av Lisbeth då han försöker "få in henne i polisbilen, men där hon bara slår ifrån sig."
Men det kan så klart ha varit någon annan situation också som inte finns med i materialet.

Vittne EAE-1390-4 talar om en brysk ung polisman, (vilket jag förmodar är IW), som var otroligt stöddig.
o.s.v.

Eller så ska SE som GM ha ljugit om detta?

Här pratar han om en nyanländ polis i alla fall, vad det nu är värt (25.30 in):

https://youtu.be/z68O8NEMgnk?si=kMHHMVLr_R0leggg&t=1530
Citera
2024-02-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Exakt.
Vilket han dock inte gjorde, utan ramlade ut precis när de gick förbi.

Kan ju eventuellt varit så att han såg dom när han var ute och åt/drack. Gick tillbaka till kontoret och i fyllan fick för sig att han skulle skjuta OP. Planen var kanske att gå ut och vänta in honom, men eftersom han var full och i kombination med att det var svårt att veta när bion slutade - så missbedömde han tiden och vinglade ut rakt i famnen på dom.

Han kanske var tvungen att rita färdigt den där traktorn han satt och jobbade med i serien?
Har en dealine att hinna med innan han avrättar landets statsminister.

Ja, vem vet hur en sån tänker.

Men jag tror inte det altså.

Edit

Något annat. En förklaring på varför han hadde en puffra på fickan den kvällen kan helt enkelt vara att han jobbade så sent. Det blev så sent på kvällen. Han kanske hadde en puffra på kontoret för sånt, personal safety. Fanns ju gatuvåld på den tiden också.

Att han skulle ha sprungit runt beväpnad jämt har jag svårt att tro. Det skulle någon vetat.
Senast redigerad av Ballalaila 2024-02-18 kl. 17:56.
Citera
2024-02-18, 19:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han kanske var tvungen att rita färdigt den där traktorn han satt och jobbade med i serien?
Har en dealine att hinna med innan han avrättar landets statsminister.

Ja, vem vet hur en sån tänker.

Men jag tror inte det altså.

Edit

Något annat. En förklaring på varför han hadde en puffra på fickan den kvällen kan helt enkelt vara att han jobbade så sent. Det blev så sent på kvällen. Han kanske hadde en puffra på kontoret för sånt, personal safety. Fanns ju gatuvåld på den tiden också.

Att han skulle ha sprungit runt beväpnad jämt har jag svårt att tro. Det skulle någon vetat.

Ja, det är en anledning at ha vapen då som nu
Jag får en känsla av att SE hade sitt kontor som lite av en mancave. Det har sagts att han hade nyckel och låste rummet. Hans revir. Kan tänka att han hade ett litet förråd av lagrad whiskey där. Kanske hade han pickan där också som en skön maktgrej att bara ha.

Dagen efter skulle han och frun på skidsemester. Kanske var det därför han tog med den ut (om det var ett impulsmord). Dvs han ville inte ha ett vapen på rummet när han skulle vara borta så länge utan tog med det hem. Det kanske inte gick att ha kontoret låst en hel vecka pga städning eller av säkerhetsföreskrifter. Oklart isf varför det skulle vara laddat? Det är inte smart att ha laddade vapen ligga. Eller laddade han på gatan när han såg OP? Någon borde väl ha sett det i så fall?

Jag tror inte heller på att det var Stig. Rimligare att det var ungefär som han sagt. Han kom ut och hamnade mitt i det hela. Och stod där. Oklart om han var där hela tiden eller gick iväg? Sprang han verkligen efter poliserna? En teori är att han gick in på baren Bohemia som var öppen och alldeles bredvid. Det har varit helt tyst om Bohemia, men det fanns ett vittne som sagt att "han där från tidningen var där". Dvs hon såg SE inne på Bohemia.
Senast redigerad av 526 2024-02-18 kl. 19:29.
Citera
2024-02-18, 19:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Här pratar han om en nyanländ polis i alla fall, vad det nu är värt (25.30 in):

https://youtu.be/z68O8NEMgnk?si=kMHHMVLr_R0leggg&t=1530

Och den 10 mars sa han så här:
"Den person, som för polismannen beskrev Engströms klädsel, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw
Citera
2024-02-18, 20:13
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ja, känslan av oro är ju som sagt var personlig, men finns det något konkret som styrker den "känslan" i SE's fall?

Jag tycker inte det. Istället så hånar han polisen som en "glammande skolklass" där i Proletären.
Som GM vore det väl att leka med elden.

Det kan ju i och för sig vara det han går igång på, att leka med elden och "retas". Men personligen är jag väldigt kluven till SE som GM, till största delen grundat på hans okända personlighet, som vi tyvärr inte vet så mycket om.
Citera
2024-02-18, 20:46
Medlem
Citat:

Jag tror inte heller på att det var Stig. Rimligare att det var ungefär som han sagt. Han kom ut och hamnade mitt i det hela. Och stod där. Oklart om han var där hela tiden eller gick iväg? Sprang han verkligen efter poliserna? En teori är att han gick in på baren Bohemia som var öppen och alldeles bredvid. Det har varit helt tyst om Bohemia, men det fanns ett vittne som sagt att "han där från tidningen var där". Dvs hon såg SE inne på Bohemia.

Jo, men den Bohemiateorin har vel också en tidslinje? Skulle han liksom göra allt han «gjorde» på mordplatsen och sen gått på Bohemia.. kan inte ha varit länge han satt där isåfall.
Citera
2024-02-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det kan ju i och för sig vara det han går igång på, att leka med elden och "retas". Men personligen är jag väldigt kluven till SE som GM, till största delen grundat på hans okända personlighet, som vi tyvärr inte vet så mycket om.

Gw var ju kluven till SE för att han inte levde längre. Då var han liksom inte intressant..
Inte mordvapnet heller tydligen.

Det är konstigt hur folk tänker altså.

Men du har en poäng, mycket av det här ligger i SE’s personlighet. Oavsett om han är skyldig eller inte.
Ett helt extraordinärt betéende oavsett.
Citera
2024-02-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ja, det är en anledning at ha vapen då som nu
Jag får en känsla av att SE hade sitt kontor som lite av en mancave. Det har sagts att han hade nyckel och låste rummet. Hans revir. Kan tänka att han hade ett litet förråd av lagrad whiskey där. Kanske hade han pickan där också som en skön maktgrej att bara ha.

Dagen efter skulle han och frun på skidsemester. Kanske var det därför han tog med den ut (om det var ett impulsmord). Dvs han ville inte ha ett vapen på rummet när han skulle vara borta så länge utan tog med det hem. Det kanske inte gick att ha kontoret låst en hel vecka pga städning eller av säkerhetsföreskrifter. Oklart isf varför det skulle vara laddat? Det är inte smart att ha laddade vapen ligga. Eller laddade han på gatan när han såg OP? Någon borde väl ha sett det i så fall?

Det var nog det GM-Se gjorde mot skyltfönstret istället för att kolla klockan.
Citera
2024-02-18, 21:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men den Bohemiateorin har vel också en tidslinje? Skulle han liksom göra allt han «gjorde» på mordplatsen och sen gått på Bohemia.. kan inte ha varit länge han satt där isåfall.

Nä, det är nog mer att han kom ut, blev chockad och stod i bakgrunden ett tag, och sen gick och tog en öl. Alternativt att han sprang efter poliserna men de var redan borta så han vek in på baren och lugnade nerverna. Sen tillbaka till vakten på Skandia och var skärrad.
Citera
2024-02-18, 21:36
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Och den 10 mars sa han så här:
"Den person, som för polismannen beskrev Engströms klädsel, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw

Och det menar du på fullaste allvar skulle bevisa att det han sa i april inte kan stämma?

Du får två motsättningar direkt som måste trixas till och som inte har stöd i materialet. Det han sa i april ger noll motsättningar.

Sen blir det en massa andra uppgifter du måste skruva på för att teorin om IW ska stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in