Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-17, 22:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Aha okej så det är så minnet fungerar alltså. Man kan enligt dig inte ha glasklara minnen av en situation utan att minnas exakt var o när situationen skedde?
Då är ditt minne mycket underligt.
Jag har många glasklara minnen utan att kunna placera exakt dag, plats och år.
Tex såg jag en kille bli mobbad på en buss när jag var i 14 års åldern. Detta satt kvar i minnet för jag kommer ihåg hur synd jag tyckte om honom och hur det gjorde ont i mig, riktig empati, kanske för första gången.
Men jag minns inte idag vilken buss linje jag åkte eller exakt år. Då är mitt minne om själva mobbningen felaktigt alltså, enligt dig.

Jo jag tackar ja

Om mer talade för att mobbningen inte hade hänt än att den skulle ha hänt så skulle vara så ja, precis som fallet är med Kamerun och avbytarbänken. Många som har sagt att det skulle ha skett 1994, men Arne kommenterade inte några av Kameruns matcher 1994. Och då har folk gripit efter halmstrån som att det skulle vara Bosse Hansson, vara i någon träningsmatch, att det i själva verket var Nigerias bänk som var mörk, att SÄPO brutit sig in i biblioteket och klippt bort citatet etc.
Citera
2024-02-17, 22:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Okej. Varför frågar dom ens då, om man bara kan säga att man ska göra research? Låter märkligt.
Nåja. Det kvittar för jag hade inte åkt dit ändå.

Nej, såklart du inte hade gjort för du vill inte erkänna att du kanske minns fel.
Citera
2024-02-17, 22:55
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om mer talade för att mobbningen inte hade hänt än att den skulle ha hänt så skulle vara så ja, precis som fallet är med Kamerun och avbytarbänken. Många som har sagt att det skulle ha skett 1994, men Arne kommenterade inte några av Kameruns matcher 1994. Och då har folk gripit efter halmstrån som att det skulle vara Bosse Hansson, vara i någon träningsmatch, att det i själva verket var Nigerias bänk som var mörk, att SÄPO brutit sig in i biblioteket och klippt bort citatet etc.
Inte intressant vad andra säger.. Jag talar inte för nån annan o rekommenderar inte dig att det heller. Så vad "andra påstår" är fullkomligt ointressant för mig, inget kommer ju ändra på mitt minne.
Citera
2024-02-17, 22:56
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Nej, såklart du inte hade gjort för du vill inte erkänna att du kanske minns fel.
Nej, då det är lång väg dit som jag helt enkelt inte har möjlighet till att göra en sån resa. O jag har inget intresse av att göra det heller. Inte för att någon har med det att göra öht!
Citera
2024-02-17, 22:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Inte intressant vad andra säger.. Jag talar inte för nån annan o rekommenderar inte dig att det heller. Så vad "andra påstår" är fullkomligt ointressant för mig, inget kommer ju ändra på mitt minne.

Fast du minns som sagt inte ens vilken match det var i så ditt minne är inte att lita på.
Citera
2024-02-17, 22:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nej, då det är lång väg dit som jag helt enkelt inte har möjlighet till att göra en sån resa. O jag har inget intresse av att göra det heller. Inte för att någon har med det att göra öht!

Bara bortförklaringar.
Citera
2024-02-17, 23:02
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Fast du minns som sagt inte ens vilken match det var i så ditt minne är inte att lita på.
Säger du ja. Ett par pixlar på min skärm säger att mitt minne är fel o du tror att det skulle på nåt sätt påverka mig?
Dessutom funkar inte ens minnet så som du verkar tro.
Senast redigerad av Yoloswag55 2024-02-17 kl. 23:04.
Citera
2024-02-17, 23:02
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Bara bortförklaringar.
Ok. Vi säger så
Citera
2024-02-17, 23:04
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Säger du ja. Ett par pixlar på min skärm säger att mitt minne är fel o du tror att det skulle på nåt sätt påverka mig?

Nej det säger logiken. Jag vet att ni inte vill svälja er stolthet, men citatet är fortfarande en myt tills motsatsen bevisas.
Citera
2024-02-17, 23:05
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Nej, jag vet att ni inte vill svälja er stolthet, men citatet är fortfarande en myt tills motsatsen bevisas.
Vilken stolthet?? Haha att man har ett minne av något är en stolthet? Jaja. Du är som en robot. Minns man inte exakt alla detaljer kring en händelse betyder det att man inte minns en skit o allt är bara fantasi. Måste va jobbigt o gå omkring i en värld där du inte litar på ett enda minne du har
Citera
2024-02-17, 23:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Vilken stolthet?? Haha att man har ett minne av något är en stolthet? Jaja. Du är som en robot. Minns man inte exakt alla detaljer kring en händelse betyder det att man inte minns en skit o allt är bara fantasi. Måste va jobbigt o gå omkring i en värld där du inte litar på ett enda minne du har

Vilken match och år det var är inte en detalj. Om man inte minns det så är minnet i detta avseende inte att lita på. Det är inget att skämmas för att ha falska minnen. Jag trodde också att jag hade hört citatet innan den här tråden kom. Men jag har förstått att hjärnan spelade mig ett spratt.
Citera
2024-02-18, 00:05
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Vilken match och år det var är inte en detalj. Om man inte minns det så är minnet i detta avseende inte att lita på. Det är inget att skämmas för att ha falska minnen. Jag trodde också att jag hade hört citatet innan den här tråden kom. Men jag har förstått att hjärnan spelade mig ett spratt.
Jo det är en detalj. Det är årtal och namn. Sånt som man har lätt att glömma. Hjärnan såg det som oviktig information. Jag är ingen sport fantast alls så fullt normalt att jag inte lade de detaljerna på minnet.

Det är fullkomligt normalt att ha ett glasklart minne från en händelse man inte exakt kan placera i tid.
Men din hjärna verkar fungera på ett helt annat sätt o det är helt ok, men så funkar iaf inte min hjärna.

Kan ha helt fotografiska minnesbilder ifrån händelser jag ej kan placera nummer (årtal, datum, etc) och namn kring, fullkomligt normalt för mig iallafall.

I vilket fall så är detta subjektivt - vad som är detalj eller inte då vi alla är olika. Och hur olika man minns saker. Tydligen är det extremt olika då jag får höra hur ditt minne fungerar.. Vissa har inte ens en inre dialog... Så vi får agree to disagree kring hur minnet funkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in