2024-02-16, 12:38
  #17665
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Riktigt kul att du just tog upp exempel på en robot som misslyckas med en varmkorv i en reklam-uppställning från en industrimässa och tolkar det som ett seriöst försök.

Husqvarna tog fram en fungerande varmkorvmaskin redan på 60talet och sålde den långt in på 70 talet.
https://www.facebook.com/HusqvarnaMuseum/posts/1548595865259150/

Att du saknar förståelse för industriproduktion och automation verkar uppenbart och desperat försöker hitta skenargument för Optimus.

Snälla sluta, jag dör.
Citera
2024-02-16, 16:13
  #17666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Om Donken ska göra sig av med sin mänskliga personal, varför ska man använda verktyg och maskiner anpassade för människor? Det torde väl vara rätt mycket mer effektivt att bygga en pommes frites-maskin än att köpa in en robot + fritös och lära roboten hur man använder den, eller vad missar jag?
Helt rätt, och självklart kan man tycka.
Citera
2024-02-16, 19:22
  #17667
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Snälla sluta, jag dör.

Nej snälla gör inte det. Blir så tråkigt i tråden då.

Jag har ett exempel på där Optimus nog kan bli en hit. DJ:s. Kommer bli arbetslösa. Tänk, danceklubbar kommer äntligen kunna ha en robot i stället för en dyr DJ.
Citera
2024-02-16, 21:12
  #17668
Medlem
raskenss avatar
Borde tillhöra denna tråd ändå: Musk har flyttat Spacex säte från delaware till texas nu och uppmanar alla att flytta från Delware. Det ska bli intressant att följa. Verkar som han blev riktigt grinig när han inte fick ut sin option på 55miljarder USD från tesla. Hanär ju trots all uppfinnaren av tegelstenar gjorda av borrslam.

Nu har väl Musk majoriteten i Spacex så han kan nog göra mer eller mindre som han vill.

Spännande blir det i alla fall. Misstänker det blir nåt nytt utspel när Twitter konkursar om nått år och han kommer skylla allt på annonsörerna. Rätt så smart taktik. Bygg upp ett företag och skyll sen på kunderna när inkomsterna tryter eller som Putin gör skyll allt dåligt i Ryssland på Dekadenta hbtq väst.

https://www.theguardian.com/technology/2024/feb/15/elon-musk-moves-spacex-to-texas-tesla-pay-delaware-judge
Citera
2024-02-16, 22:30
  #17669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Borde tillhöra denna tråd ändå: Musk har flyttat Spacex säte från delaware till texas nu och uppmanar alla att flytta från Delware. Det ska bli intressant att följa. Verkar som han blev riktigt grinig när han inte fick ut sin option på 55miljarder USD från tesla. Hanär ju trots all uppfinnaren av tegelstenar gjorda av borrslam.

Nu har väl Musk majoriteten i Spacex så han kan nog göra mer eller mindre som han vill.

Spännande blir det i alla fall. Misstänker det blir nåt nytt utspel när Twitter konkursar om nått år och han kommer skylla allt på annonsörerna. Rätt så smart taktik. Bygg upp ett företag och skyll sen på kunderna när inkomsterna tryter eller som Putin gör skyll allt dåligt i Ryssland på Dekadenta hbtq väst.

https://www.theguardian.com/technology/2024/feb/15/elon-musk-moves-spacex-to-texas-tesla-pay-delaware-judge


US army bestämmer över både SpaceX och Starlink 100%. Amerikansk lag är sådan. De som tror att Musk kan ens skjuta upp en rakten när han vill är otroligt okunnig. Ägarna över SpaceX är hemligt men en byfåne begriper att US army har en stor bit av kakan. Lagstiftningen runt detta är rigorös. Individer som tror att Musk personligen kopplar på grejor hit o dit som han behagar är extremt okunniga. Få verksamheter har så hårda lagar och regelverk. Musk kan knappt släppa en fis inne på SpaceX utan tillstånd. Däremot låter de honom köra bussen och bygga raketerna och inget annat enligt DERAS tidstabell och lagar. SpaceX verksamhet är stämplad som "warfare" under amerikansks lag.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-02-16 kl. 22:39.
Citera
2024-02-16, 22:36
  #17670
Medlem
Att Tesla lämnade Delaware berodde på en demokratisk omröstning Musk höll på X och frågade användarna på X om de skulle flytta till Texas eftersom Musk tror på direktdemokrati. 87% röstade för en flytt från Delaware.

När Teslas huvudkontor lämnade det numera marxistiska Kalifornien så var Tesla den sista biltillverkaren att göra så. Alla andra biltillverkare hade redan dragit.
Citera
2024-02-17, 08:45
  #17671
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Musk är inte politiker, vad som händer när robotarna kommer är något vi som folk måste besluta om.

Tror ni att "robotorna" kommer att ta över folks jobb inom 5 år? XD
Citera
2024-02-17, 09:33
  #17672
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Tror ni att "robotorna" kommer att ta över folks jobb inom 5 år? XD

Arbetsmarknaden för människor kommer förändras radikalt, tidsaspekten kan man gissa +/- några år.
OpenAi's Sora är ett bevis på att Tesla har helt rätt approach i sin strävan efter att uppnå real world AI.
Citera
2024-02-17, 12:36
  #17673
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Tror ni att "robotorna" kommer att ta över folks jobb inom 5 år? XD

Robotar introducerades i början av 70talet med datoriseringen. Den som levde på den tiden minns den stora samhälldiskussionen om att industrirobotarna kommer att ta över och vi måste beskatta dessa.

Innan dess hade automatiseringen pågår sen industrialismen och Jacquards programmerbara vävstol redan 1805.

Nej Optimus kommer inte att ta över värden de närmaste 50åren. Det finns multipla teknologiska och socioekonomiska problem som gör detta Science-Fiction i dag. Sen ligger Tesla långt efter andra robot-utvecklare. Den enda skillnaden är att Tesla kör effektiva mediastunts med robotar som inte kan göra nånting men ser häftiga ut och genererar klick. Att plocka upp ägg ur en korg säger ingenting om Teslas kapacitet.
__________________
Senast redigerad av raskens 2024-02-17 kl. 13:08.
Citera
2024-02-17, 13:17
  #17674
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Arbetsmarknaden för människor kommer förändras radikalt, tidsaspekten kan man gissa +/- några år.
OpenAi's Sora är ett bevis på att Tesla har helt rätt approach i sin strävan efter att uppnå real world AI.

Tidsoptimist deluxe som vanligt 5år plus minus några år, Du har tom ett minustecken så du tror på fullaste allvar det är fullt möjligt Optimus är leveransklar om 4 år? En robot som alltså ska kunna skruva i godtyckliga skruvar handla mat i affären och liknande.

Vi är inte ens i närheten av något sånt 50 år tidigast finns funktionalieten.

Att Sora är bevis för att Tesla har rätt approach är ungefär som att säga att Siemens har rätt approach för att ABB fokuserar på automation.

Det ska bli roligt att se vilka invektiv du ger mig nu förutom luffare, efterbliven, boomer, eller bara dum i huvudet?
__________________
Senast redigerad av raskens 2024-02-17 kl. 13:24.
Citera
2024-02-17, 13:39
  #17675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Robotar introducerades i början av 70talet med datoriseringen. Den som levde på den tiden minns den stora samhälldiskussionen om att industrirobotarna kommer att ta över och vi måste beskatta dessa.

Innan dess hade automatiseringen pågår sen industrialismen och Jacquards programmerbara vävstol redan 1805.

Nej Optimus kommer inte att ta över värden de närmaste 50åren. Det finns multipla teknologiska och socioekonomiska problem som gör detta Science-Fiction i dag. Sen ligger Tesla långt efter andra robot-utvecklare. Den enda skillnaden är att Tesla kör effektiva mediastunts med robotar som inte kan göra nånting men ser häftiga ut och genererar klick. Att plocka upp ägg ur en korg säger ingenting om Teslas kapacitet.

På 70-talet fanns inte AI och maskininlärning. - Det som hänt nu är "hjärnan".
Citera
2024-02-17, 15:14
  #17676
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
På 70-talet fanns inte AI och maskininlärning. - Det som hänt nu är "hjärnan".

AI kommer aldrig kunna ersätta kommentarerna från björnarna här inne åtminstonde, de kan känna sig trygga. Den har inte fel tillräckligt ofta och den kan stava.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-02-17 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in