2024-02-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Teknikerna går inte att jämföra nej för det ena funkar och det andra funkar inte idag. Att påstå att det ena är bättre om det skulle börja fungera är ju verkligen att jämföra äpplen och päron. Man ska kanske bedöma teknikerna efter hur dom presterar idag, och inte efter förhoppningarna man har?

Sen verkar ju FSD i första hand prestera i soliga Kalifornien, är ju typ där alla klipp kommer från. Ser inte riktigt varför man skulle, om den nu faktiskt började prestera riktigt grymt där, kunna ta den och sätta den i Norrland i en snöstorm och anta att den kör helt perfekt där med. Är förövrigt i de läget största nackdelen med vision blir uppenbart, kamerorna kommer bli snötäckta.

1. Hur är det relevant? Fortfarande 0 fordon som kör själv.
2. Nej, dom kör inte själv någonstans.
3. Under full övervakning av en människa som griper in vid minsta trubbel, alltså ej jämförbart och ej självkörande.
4. Tror inte brist på data är huvudbekymret här..
5. Relevant om det funkar.
6. Klart dom har färre olyckor när det alltid är en förare bakom ratten som både måste ingripa och ta ansvar för en eventuell olycka.

Att ta ansvar för resorna är ju själva essensen av självkörande bilar, utan det, ingen fsd.

Min lista:

Vänta nu. Om Tesla "inte kör själv" då gör inte waymo heller det.

Berätta om hur du definierar självkörande.

Använd gärna hjärnan. Det verkar som att du skulle säga att Tesla har miljontals skälvkörande bilar om Tesla tog ansvaret över dom.

Så du verkar definiera det baserat på ansvar, inte baserat på vad bilarna kan göra. Det är idiotiskt som fan.

Med din definition sä är min ford självkörande idag, jag tar ansvar över eventuella olyckor.
Citera
2024-02-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vilka arbeten är det du tänker att dessa humanoida robotar ska utföra?

Dagens humanoida robotar kan ta mitt gamla fabriksjobb utan problem.

De gäller ca 20-25 personer över 2 skift...

Vi kostar bra över 500k per år, kan man köpa en sån robot för 5 miljoner så är det en jävligt bra deal.
Citera
2024-02-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om nu alla kommer att förlora jobben och inkomster om 6 år vem ska då köpa alla produkter som dessa fabriker producera utan nån anställd? Är det då vi kommer till Star-trek samhället där pengar upphör att ha nån betydelse och valuta avskaffas? Nyfiken. Berätta hur Musk har tänkt?

Musk är inte politiker, vad som händer när robotarna kommer är något vi som folk måste besluta om.
Citera
2024-02-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Hallå?

SpaceX och Neuralink har flyttat. 😉
Citera
2024-02-15, 19:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Musk är inte politiker, vad som händer när robotarna kommer är något vi som folk måste besluta om.

Det får konsekvenser att uppfinna en robot som gör all arbetslösa över en natt. Om Musk är smart bör han har räknat ekonomiskt på konsekvenserna av att hela jordens befolkning blir arbetslös. Värt att notera att Minst 50% av alla hans inlägg på Musketwitter är politiska, så han kan inte skylla att han inte har politiska ambitioner.

Disclaimer: Nu kommer det inte att inträffa eftersom detta är vaporware och hittepå från Musk pojkrumsfantasier.
Senast redigerad av raskens 2024-02-15 kl. 19:55.
Citera
2024-02-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Vänta nu. Om Tesla "inte kör själv" då gör inte waymo heller det.

Berätta om hur du definierar självkörande.

Använd gärna hjärnan. Det verkar som att du skulle säga att Tesla har miljontals skälvkörande bilar om Tesla tog ansvaret över dom.

Så du verkar definiera det baserat på ansvar, inte baserat på vad bilarna kan göra. Det är idiotiskt som fan.

Med din definition sä är min ford självkörande idag, jag tar ansvar över eventuella olyckor.
Nu tog du det ur sitt sammanhang. Poängen är att Waymo i viss mån har självkörande bilar ute som kör på egen hand utan att konstant övervakas av en person som kan ingripa inom en bråkdels sekund, i begränsade områden, Tesla har det ingenstans. Så att hävda att Tesla ligger före kan jag inte riktigt förstå. Jag säger inte att Waymo löst självkörning, jag tror inte någon gör det på ett bra tag.

Min definition är att bilen åtminstone kan köra själv utan att övervakas av en person bakom ratten. Sen för att säga ”självkörning är löst” ska den köra överallt, på alla vägar, i alla väder, bättre än människor gör idag.

Hävdar man att Tesla är självkörande idag är min Volvo också det, den kör, under övervakning av föraren, av sig själv stundtals..

Ansvarsfrågan handlar mer om att så länge ansvaret ligger på en förare som ska övervaka körningen är hela grejen bara en värdelös gizmo, då blir det inga robottaxis, eller bilar som kör hem en från krogen osv.
Citera
2024-02-15, 20:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tror inte McDonalds har så stor användning av en ABB eller KUKA robot vid fritösen eller stekbordet. Du får nog priset för det mest förståndsfattiga inlägget idag. De som nte ens ser behovet av humanoida robotar har dragit nitlotten i det genetiska lotteriet.

Du missar poängen, ungefär lika mycket som en fotbollsspelar som gör självmål. Det var ett bra exempel exempel med MacDonalds. Vi har sen minst 30 år kunna automatisera Hamburgerproduktion på donken. Det är ett perfekt fall där man kan använd custombyggda robotar.
Det vore idioti att placera en Optimusrobot där när detta kan löas med enkelt tryck-och-pys och några billiga PLC.

Den intressanta fråga är snarare varför McDonlad INTE redan för 30 år sen ersatte alla anställda.

Det märks verkligen att du har lysande kunskaper om automation och mänskliga beteenden.

Jag gissa på en replik i stil med "du är dum i huvudet som inte fattar"

Jag ska ge dig ett tips på den industrigren som kommer att skakas om när Robotar blir tillräckigt bra/billiga och fingerfärdiga. Det är textilindustrin. Där kommer miljontals jobb att ryka när det blir automatiserat och inte längre lönsamt att ha Banglasesher som sitter och syr dina byxor för hand. Men det kommer fortfarande att vara custombygga AI-robotar Inte Teslas Optimus.
Senast redigerad av raskens 2024-02-15 kl. 20:10.
Citera
2024-02-15, 21:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om nu alla kommer att förlora jobben och inkomster om 6 år vem ska då köpa alla produkter som dessa fabriker producera utan nån anställd? Är det då vi kommer till Star-trek samhället där pengar upphör att ha nån betydelse och valuta avskaffas? Nyfiken. Berätta hur Musk har tänkt?

Du saknar både förståelse och fantasi för att föreställa dig hur oändligt mycket en ekonomi kan växa med teknologisk utveckling.
Citera
2024-02-15, 22:17
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Du saknar både förståelse och fantasi för att föreställa dig hur oändligt mycket en ekonomi kan växa med teknologisk utveckling.

Aha du menar att när all jordens människor blir friställda så kan dom leva ut sin kreativitet och leva på det dom skapa i form av konst, musik, dikter, poesi och det där fina du höjer upp så mycket medan Optimus gör grovjobbet. Men vänta nu... tar inte Chat GPT över det kreativa också....

Teknologisk utveckling skapar mervärde absolut, men rosa enhörningar skapar bara bubblor...
Citera
2024-02-16, 00:25
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Tror inte McDonalds har så stor användning av en ABB eller KUKA robot vid fritösen eller stekbordet. Du får nog priset för det mest förståndsfattiga inlägget idag. De som nte ens ser behovet av humanoida robotar har dragit nitlotten i det genetiska lotteriet.
Stabil argumentation!

Jag sa inte att jag inte ser "behovet" av humanoida, vi är båda inne på att det kan vara rimligt i yrken som kräver personlig kontakt med en människa. Dock är ditt Donken-exempel en rejäl flytt av målstolparna från "En fabrik som kan producera arbetare komer vara den mest värdefulla produkten som någonsin skapats".

Om Donken ska göra sig av med sin mänskliga personal, varför ska man använda verktyg och maskiner anpassade för människor? Det torde väl vara rätt mycket mer effektivt att bygga en pommes frites-maskin än att köpa in en robot + fritös och lära roboten hur man använder den, eller vad missar jag?
Citera
2024-02-16, 07:05
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Stabil argumentation!

Jag sa inte att jag inte ser "behovet" av humanoida, vi är båda inne på att det kan vara rimligt i yrken som kräver personlig kontakt med en människa. Dock är ditt Donken-exempel en rejäl flytt av målstolparna från "En fabrik som kan producera arbetare komer vara den mest värdefulla produkten som någonsin skapats".

Om Donken ska göra sig av med sin mänskliga personal, varför ska man använda verktyg och maskiner anpassade för människor? Det torde väl vara rätt mycket mer effektivt att bygga en pommes frites-maskin än att köpa in en robot + fritös och lära roboten hur man använder den, eller vad missar jag?

Du missar hur komplex maskinen är i förhållande till tiden som sparas in på att slippa sköta den. Men det handlar inte om en maskin, det handlar om en resturang. I raskens fall tycker man att han borde begripa vad som krävs då jag inte kan tänka mig att han haft något annat jobb.

https://youtu.be/9qCw5r0SqwQ?si=argGvLCtmlv74OaI
Citera
2024-02-16, 12:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Du missar hur komplex maskinen är i förhållande till tiden som sparas in på att slippa sköta den. Men det handlar inte om en maskin, det handlar om en resturang. I raskens fall tycker man att han borde begripa vad som krävs då jag inte kan tänka mig att han haft något annat jobb.

https://youtu.be/9qCw5r0SqwQ?si=argGvLCtmlv74OaI

Riktigt kul att du just tog upp exempel på en robot som misslyckas med en varmkorv i en reklam-uppställning från en industrimässa och tolkar det som ett seriöst försök.

Husqvarna tog fram en fungerande varmkorvmaskin redan på 60talet och sålde den långt in på 70 talet.
https://www.facebook.com/HusqvarnaMuseum/posts/1548595865259150/

Att du saknar förståelse för industriproduktion och automation verkar uppenbart och desperat försöker hitta skenargument för Optimus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in