Just det, den här studien ja.
The Guardian i september 2021, inte minst nåt för dig
kurt-sune, som anser att man bör se till individen när man vaccinerar, och som anser att vaccinering av barn inte är självklar. Du har rätt:
"Boys more at risk from Pfizer jab side-effect than Covid, suggests study
US researchers say teenagers are more likely to get vaccine-related myocarditis than end up in hospital with Covid
Healthy boys may be more likely to be admitted to hospital with a rare side-effect of the Pfizer/BioNTech Covid vaccine that causes inflammation of the heart than with Covid itself, US researchers claim.
Their analysis of medical data suggests that boys aged 12 to 15, with no underlying medical conditions, are four to six times more likely to be diagnosed with vaccine-related myocarditis than ending up in hospital with Covid over a four-month period. (...)
In the latest study, which has yet to be peer reviewed, Dr Tracy Høeg at the University of California and colleagues analysed adverse reactions to Covid vaccines in US children aged 12 to 17 during the first six months of 2021. They estimate the rate of myocarditis after two shots of Pfizer/BioNTech vaccine to be 162.2 cases per million for healthy boys aged 12 to 15 years old and 94 cases per million for healthy boys aged 16 to 17. The equivalent rates for girls were 13.4 and 13 cases per million, respectively. At current US infection rates, the risk of a healthy adolescent being taken to hospital with Covid in the next 120 days is about 44 per million, they said. https://www.theguardian.com/world/2021/sep/10/boys-more-at-risk-from-pfizer-jab-side-effect-than-covid-suggests-study
Deras artikel var inte peer-reviewad. Hur gick det med den? Jo det meddelades här att den nu publicerats (
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.30.21262866v2) och dess fasta nummer/adress är doi: 10.1111/eci.13759 och här är den, från maj 2022:
BNT162b2 Vaccine-Associated Myo/Pericarditis in Adolescents: A Stratified Risk-Benefit Analysis
Background: Male patients ages 12-17 years have an elevated risk of mRNA vaccination-associated myo/pericarditis. A risk-benefit analysis of first and second doses of mRNA vaccination in adolescent boys by health status and history of SARS-CoV-2 infection has not been performed.
Och här är resultatet:
Weighing post-vaccination myo/pericarditis against COVID-19 hospitalization during delta, our risk-benefit analysis suggests that among 12-17-year-olds, two-dose vaccination was uniformly favourable only in nonimmune girls with a comorbidity. In boys with prior infection and no comorbidities, even one dose carried more risk than benefit according to international estimates. In the setting of omicron, one dose may be protective in nonimmune children, but dose two does not appear to confer additional benefit at a population level. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35156705/
Det skrevs också om detta innan den peer reviewats, till exempel i
Expressen i september 2021, där flera svenska forskare följde resultatet och en svensk forskare konstaterade:
– Pojkar verkar löpa mer än tio gånger så hög risk som flickor att drabbas och då hamnar man helt plötsligt i antal där det börjar irritera. För flickorna är risken att drabbas en på 100 000 men hos pojkarna börjar vi komma upp i en på 5 000.
Forskarna har jämfört resultaten för risken för hjärtproblematik med sannolikheten att barn behöver sjukhusvård på grund av covid-19-infektion.
Forskarna skriver att risken för en i övrigt frisk pojke att behöva sjukhusvård på grund av covid-19 under de närmsta 120 dagarna är 26,7 på miljonen vilket ger att risken för bieffekter på hjärtat efter två sprutor är 6,1 gånger högre.
– Man börjar fundera alltså. Man har kommit upp i sådana siffror för pojkar att man verkligen kan överväga om man ska vaccinera. Man skulle kunna landa i att ”nej för pojkar tycker vi att risken är för stor, men för flickor väger det för att vacciner”
https://www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/
Men sen vet jag inte om eller hur det följdes upp i maj 2022. Jag hade i alla fall glömt att riskerna med att vaccinera pojkar i 12-17 årsåldern enligt den här studien ofta var större än att låta dem få Covid om de redan haft det. Tycker ni att detta har förmedlats tillräckligt tydligt i svensk media? Jag citerar forskarna igen "our risk-benefit analysis suggests that among 12-17-year-olds, two-dose vaccination was uniformly favourable only in nonimmune girls with a comorbidity. In boys with prior infection and no comorbidities, even one dose carried more risk than benefit".
Detta var 2022 alltså, och det är en stude. Nu minns jag inte vad rekommendationerna var hösten 2022 för pojkar.
På
The Guardian hittade jag också en artikel där forskare på Astra Zeneca 2022 var arga över att politiker och andra forskare skadade deras vaccins varumärke och enligt dem orsakade tusentals människors död (
https://www.theguardian.com/society/2022/feb/07/doubts-cast-over-astrazeneca-jab-probably-killed-thousands-covid-vaccine). Och då slog det mig att i vaccinartikeln jag länkade till igår så skrev ju forskarna att Astra Zenecas adenovirus-vaccin i själva verket verkar
säkrare än Pfizers och Modernas mRNA-vaccin. I vart fall skriver de att Astra Zenecas inte höjer IgG4 (som man ju inte vet än om det är dåligt):
"It is important to mention that while adenovirus-based vaccines did not result in long-lasting IgG4 responses, mRNA vaccines did [177].
Och ställer frågan om mRNA-vaccinen kanske bidrar till överdödlighet:
"Is it possible that the excessive mortality reported in highly COVID-19-vaccinated countries is related to the deleterious NSEs induced by the mRNA vaccines?"
Och att i en studie som gjordes tycktes risken för död vara tre gånger högre för mRNA än Astra Zenecas adenovirus-vaccin:
"The mortality risk ratio was 3 times higher for the mRNA vaccines than that of the adenovirus-vector vaccine. Unfortunately, the COVID-19 RCTs were quickly unblinded, and controls received vaccinations; as a result, the chance to conduct extensive RCTs vaccine-vs.-placebo trials that would have offered significant data was eliminated [183]."
Så får jag ju en allvarlig fråga: Hade risken för pojkar varit lika hög med Astra Zenecas vaccin? Studien ovan handlade ju om att risken med mRNA var för hög?
Och sen ställer jag mig den lite ironiska frågan: Om det stämmer att Astra Zenecas vaccin var säkrare än Pfizers, har inte Folkhälsomyndigheten då både varit vaccinskeptiker och spridit vaccin-missinformation när de stoppade användningen av Astra Zeneca?
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/03/folkhalsomyndigheten-stoppar-anvandning-av-astra-zenecas-vaccin/