Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-31, 16:48
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Jag förstår att det kan vara svårt att hänga med ifall teknik inte är ditt område, men jag har försökt göra det mindre tekniskt och mera praktiskt.

Fråga 1 (Var, inom EU, du anser att det "gröna stålet" lämpligen bör produceras?): Där det blir billigast för samhället/EU. Man bör då också ta i beaktande övriga investeringar som behövs för bl a infrastruktur, tex. elnät, järnvägar, gasledningar m.m. I en ideal värld hade detta skett med marknadskrafter, inte var EU/stater puttar in mest bidrag. Ja, norra Sverige har goda förutsättningar att bli en sådan plats på sikt. Min invändning är att det kan bli mycket dåligt (kostsamt) ifall det görs för snabbt/mycket på en gång. Man måste också skilja på ifall norra Sverige borde producera grönt järn eller grönt stål, det har vissa fundamentala skillnader för vad som menas.

H2GS behov av extern infrastruktur/omvärld består av:
* Inköp och leverans av naturgas för tillförsel av kol till processen. Frågan till vilket pris?
* El (effekt, mängd och pris) för att kunna producera vätgas i nog stora mängder och till rimlig kostnad. Detta kommer att bli största rörliga kostnaden under drift, hög osäkerhetsfaktor bör antas, speciellt då de inte kommer att ha ett lager av nämnvärd storlek. Alternativt att de ökar miljöpåverkan och använder större naturgasmängder i processen.
* Järnväg/transport från fartyg i Luleå till Boden för råvaror och produkter. Inget slutgiltigt meddelat ännu för vare sig hamnexpansionen (upphandling sker) eller dubbelspår för järnväg. Tidsplanerna för dessa är fortfarande på skissnivå.

H2GS har börjat bråka med Vattenfall om effekttilldelningen: https://www.industrinyheter.se/20240...dsinspektionen

Sen är jag inte helt övertygad för vad du menar med att det kommer att införas höga tullar på importerat stål. Antar du att det är producerat på ett skitigare sätt? Menar du att grönt stål som importeras också skulle behäftas med höga tullavgifter?

T ex flera länder i mellanöstern har mycket goda förutsättningar att göra det H2GS vill göra till en lägre kostnad (billigt med el från solpaneler). Deras naturgas behöver dessutom inte gå igenom flera steg med förvätskning, återförgasning och transporter. På närmare håll finns det stålverksplaner i Finland där siten är i knutpunkten av redan existerande naturgasledningar, hamn och elnät. Om SVKs scenario stämmer, så kommer elen at vara billigare i Finland i en nära framtid. Jag säger inte att det borde göras utanför EU, jag säger att det är den konkurrensen man måste vara medveten om.

Tyvärr hinner jag inte svara på allt just nu men i vart fall.
Marknadsekonomi JA mer än gärna!

Tyvärr går trenden åt ett helt annat håll just nu med den omvärldsoro som vi ser. Att ens tänka tanken på att sända järnmalm till mellanöstern och sedan frakta tillbaka detta till EU för vidare bearbetning sänder nog kalla kårar för de flesta nyktra bedömare. Jag behöver inte förklara detta i detalj.

Trenden går åt ett annat håll just nu och det är därför jag skriver "Festung Europa". Jag lyssnade igår på en intervju med ECB ordf. Christine Lagarde. Mycket riktigt tog hon upp detta med Trump och vad som kan hända vid en valseger. Jag tror att hon har rätt.

https://edition.cnn.com/videos/world...i-business.cnn

Vidare har vi Macron som nu vill börja omförhandla mercosuravtalet efter de franska böndernas protester.

F.ö ser jag nu att malmbanans renovering delvis kommer stöttas av EU med tanke på NATO och ev. trupptransporter österut.

"Som medlem i Nato väntas Sverige rusta upp både vägar och järnvägar för att möta Natos krav på att kunna transportera trupper och utrustning. Nu står det klart att EU går in med finansiering på fem platser för att förbättra den militära rörligheten, och mer arbete är att vänta enligt infrastrukturministern.

– Det här är ett viktigt första steg och det här är investeringar som är viktiga för Sverige men också för EU och för Nato, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

En av Sveriges förväntade roller i Nato är att fungera som en slags uppmarschområde, trupper och utrustning från andra länder ska kunna passera genom Sverige. Därför väntas medlemskapet innebära att hamnar, vägar och järnvägar måste rustas upp för militära behov.
.
.
arbeten på Malmbanan,"


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-redan-startat

Vi lever i en annan tid nu än när muren föll och årtiondena efter det. Tyvärr är det så och det gäller att se om sitt eget hus och inte till hundra procent lita på marknadskrafterna i det här läget som vi befinner oss i.
Citera
2024-01-31, 18:14
  #494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tyvärr hinner jag inte svara på allt just nu men i vart fall.
Marknadsekonomi JA mer än gärna!

Tyvärr går trenden åt ett helt annat håll just nu med den omvärldsoro som vi ser. Att ens tänka tanken på att sända järnmalm till mellanöstern och sedan frakta tillbaka detta till EU för vidare bearbetning sänder nog kalla kårar för de flesta nyktra bedömare. Jag behöver inte förklara detta i detalj.

Trenden går åt ett annat håll just nu och det är därför jag skriver "Festung Europa". Jag lyssnade igår på en intervju med ECB ordf. Christine Lagarde. Mycket riktigt tog hon upp detta med Trump och vad som kan hända vid en valseger. Jag tror att hon har rätt.

https://edition.cnn.com/videos/world...i-business.cnn

Vidare har vi Macron som nu vill börja omförhandla mercosuravtalet efter de franska böndernas protester.

F.ö ser jag nu att malmbanans renovering delvis kommer stöttas av EU med tanke på NATO och ev. trupptransporter österut.

"Som medlem i Nato väntas Sverige rusta upp både vägar och järnvägar för att möta Natos krav på att kunna transportera trupper och utrustning. Nu står det klart att EU går in med finansiering på fem platser för att förbättra den militära rörligheten, och mer arbete är att vänta enligt infrastrukturministern.

– Det här är ett viktigt första steg och det här är investeringar som är viktiga för Sverige men också för EU och för Nato, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

En av Sveriges förväntade roller i Nato är att fungera som en slags uppmarschområde, trupper och utrustning från andra länder ska kunna passera genom Sverige. Därför väntas medlemskapet innebära att hamnar, vägar och järnvägar måste rustas upp för militära behov.
.
.
arbeten på Malmbanan,"


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-redan-startat

Vi lever i en annan tid nu än när muren föll och årtiondena efter det. Tyvärr är det så och det gäller att se om sitt eget hus och inte till hundra procent lita på marknadskrafterna i det här läget som vi befinner oss i.

Vad tror du att det kommer att det kommer innebära för H2GS när det gäller köp av naturgas? Den är ju även resten av Europa i stort importbehov av. Lär väl inte bli billigare att köpa av just mellanöstern/USA ifall tullkrig startar.
Citera
2024-01-31, 19:06
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Vad tror du att det kommer att det kommer innebära för H2GS när det gäller köp av naturgas? Den är ju även resten av Europa i stort importbehov av. Lär väl inte bli billigare att köpa av just mellanöstern/USA ifall tullkrig startar.

Hur tänker du där? Behöver EU naturgas och tillräcklig produktion inte finns inom EU så varför skulle EU lägga tullar på naturgas i så fall? Importtullar läggs väl på produkter som man har ett överskott av inom gränserna och om man vill skydda egen, kanske rent av livsavgörande, produktion såsom ex. livsmedel. Återigen ställ dig frågan till dig själv:

- Varför finns det inte amerikanskt vetemjöl i din butik? Varför finns det inte genmodifierade produkter att köpa inom EU?

(Att det sedan oftast finns direkt politiska tyckande bakom det hela, ex. klimatpolitiken, får man helt enkelt i demokratisk ordning svälja och anpassa sig efter tills nya beslut kommer. Så har det alltid varit.)

Problemet med MÖ är väl i så fall att vi kan riskera att se ett MÖ i brand och att inga transporter fungerar vilka produkter det än månde vara. Inte ett helt osannolikt scenario som det ser ut just nu.
Citera
2024-01-31, 19:38
  #496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hur tänker du där? Behöver EU naturgas och tillräcklig produktion inte finns inom EU så varför skulle EU lägga tullar på naturgas i så fall? Importtullar läggs väl på produkter som man har ett överskott av inom gränserna och om man vill skydda egen, kanske rent av livsavgörande, produktion såsom ex. livsmedel. Återigen ställ dig frågan till dig själv:

- Varför finns det inte amerikanskt vetemjöl i din butik? Varför finns det inte genmodifierade produkter att köpa inom EU?

(Att det sedan oftast finns direkt politiska tyckande bakom det hela, ex. klimatpolitiken, får man helt enkelt i demokratisk ordning svälja och anpassa sig efter tills nya beslut kommer. Så har det alltid varit.)

Problemet med MÖ är väl i så fall att vi kan riskera att se ett MÖ i brand och att inga transporter fungerar vilka produkter det än månde vara. Inte ett helt osannolikt scenario som det ser ut just nu.

I en framtid där MÖ/Brasilien/USA mfl. kan ha ett överskott av grönt järn/stål, varför skulle de vilja sälja naturgas billigt till H2GS/andra förbrukare inom EU ifall EU lägger tullar på det järn/stål dom vill sälja till EU? Vad är skillnaden mot ditt mjölexempel? Kanske de säljer naturgasen till Asien/Australien/andra hellre.
__________________
Senast redigerad av mhm.. 2024-01-31 kl. 19:41.
Citera
2024-01-31, 19:56
  #497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
I en framtid där MÖ/Brasilien/USA mfl. kan ha ett överskott av grönt järn/stål, varför skulle de vilja sälja naturgas billigt (tullfritt) till H2GS ifall EU lägger tullar på det järn/stål dom vill sälja till EU? Vad är skillnaden mot ditt mjölexempel? Kanske de säljer naturgasen till Asien/Australien/andra hellre.

Jösses, varför skulle amerikanska företag inte sälja till den som betalade bäst och till länder som inte lade tullar på USA:s produkter? Det är inte riktigt så att en stat kan hindra ett företag att sälja något såvida produkten inte är en strategisk produkt, avancerade vapen, elektronik etc. Jag misstänker att exporttullar inte direkt är så vanligt förekommande i världen. Sådana exporttullar skulle givetvis döda den egna inhemska industrin och det är inte så lyckat...

Nu är vi svårt OffT och jag har annat för mig. God kväll.
Citera
2024-01-31, 20:11
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, varför skulle amerikanska företag inte sälja till den som betalade bäst och till länder som inte lade tullar på USA:s produkter? Det är inte riktigt så att en stat kan hindra ett företag att sälja något såvida produkten inte är en strategisk produkt, avancerade vapen, elektronik etc. Jag misstänker att exporttullar inte direkt är så vanligt förekommande i världen. Sådana exporttullar skulle givetvis döda den egna inhemska industrin och det är inte så lyckat...

Nu är vi svårt OffT och jag har annat för mig. God kväll.

Så om jag tolkar dig rätt: Det är rimligt att anta USA/MÖ gärna vill sälja naturgas till EU och H2GS ifall vi inte lägger tullar på deras andra produkter? I så fall är vi helt överens. Och om EU lägger strafftullar på amerikanska/mellanösterns varor, t ex grönt stål, så kan vi vänta oss mindre välvilja? I så fall är vi också helt överens.

Läs denna och relatera till vad andra länder kan göra ifall EU börjar trilskas, protektionism går åt bägge hållen: https://www.wsj.com/politics/policy/...ports-3d065745
__________________
Senast redigerad av mhm.. 2024-01-31 kl. 20:16.
Citera
2024-02-02, 15:40
  #499
Medlem
wwrs avatar
Hur går det i verkligheten?

23 augusti 2022: första spadtaget

https://static-cdn.sr.se/images/98/a...790106042a.jpg



21 november 2023: några byggnadsställningar

https://bodenxt.se/wp-content/upload...f-1024x576.jpg

Är det vad H2 Green Steel har presterat med de 75 miljarder kronor vi varit med att ge dem? (mer än hela SSAB:s värde)

Man förstår att de som grävde var i koltåldern för att hinna bli klara före pensioneringen 🤣🤣🤣
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-02-02 kl. 16:10.
Citera
2024-02-02, 22:36
  #500
Medlem
Fighten om el i Norrbotten börjar bli skitig. I och med att Vattenfall Eldistribution (Regionnätsägaren) tilldelat 500 MW till SSAB så står H2GS utan el till etapp 2. H2GS har så klart surnat till och anmält dem till Elmarknadsinspektionen. Så, om tilldelningen står sig är etapp 2 längre bort. Enligt Di’s källa försökte H2GS advokatfirma förbjuda informationen att bli offentlig, men det gick inte vägen.

https://www.di.se/nyheter/di-avsloja...liga-jattarna/

Grunden till tilldelningen och konflikten är denna:
”I början av januari redovisade Svenska kraftnät ett regeringsuppdrag om hur tilldelningen av el ska utföras. Tidigare användes ett strikt kösystem, vilket ledde till överbokningar.

Nu ska hänsyn tas till projektets mognadsgrad och regelbundna avstämningar om det verkliga elbehovet ska göras. Sker upprampning i etapper ska energianalys göras separat för varje etapp.

Av Vattenfalls svar till H2 Green Steel framgår att anslutningar som inte kan nyttja full effekt inom 12-18 månader ska etappindelas.”
Citera
2024-02-14, 00:31
  #501
Medlem
TurboOMXs avatar
https://www.di.se/nyheter/jarnvagsba...-stalsatsning/
Citat:
Järnvägsbakslag: Ingen plats för Harald Mix stålsatsning
LULEÅ. H2 Green Steel vill köpa järnmalm från LKAB:s gruva i Kiruna. Men det är inte möjligt när stålverket öppnar, visar en ny utredning från Trafikverket. Stora underhållsarbeten gör att det inte finns plats på Malmbanan.
”Kapacitet för trafikbehovet saknas sommartid”, skriver utredaren.
Det kommer nog komma fler arga insändare från näringslivslobbyister om att staten och LKAB gynnar SSAB före H2GS. H2GS existerar väl i princip fortfarande bara på papper? Medans SSAB redan håller på med klimatneutralt stål.
Fortsättning följer...
Citera
2024-02-14, 01:13
  #502
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
https://www.di.se/nyheter/jarnvagsba...-stalsatsning/

Det kommer nog komma fler arga insändare från näringslivslobbyister om att staten och LKAB gynnar SSAB före H2GS. H2GS existerar väl i princip fortfarande bara på papper? Medans SSAB redan håller på med klimatneutralt stål.
Fortsättning följer...
Malmen skall ju komma från Sydamerika och vad jag minns sade trafikverket tidigare att järnvägen räckte till.

Jag tror inte det skall bli något stålverk. Det skall mest snackas sk-t om Sverige/LKAB. Vi skall bl.a. fås att hata våra politiker. Persson basar för LKAB, men avgår visst i år. Reinfeldt har just blivit inblandad i en affär i fotbollsförbundet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-02-14 kl. 01:16.
Citera
2024-02-14, 21:04
  #503
Medlem
Harald Mix berättar gärna att de har granskats i sömmarna av alla namnkunniga investerare. Men även erfarna investerare kan gå på stornitar. Titta på bara på WeWork som gick från en värdering på 47 BUSD till 0 inom loppet av ett par år. Om de kunde dra med sig världseliten av investerare i hypen, så kan nog även H2GS. Dominobrickorna har redan börjat falla inom den gröna ekonomin som fått till följd en rad konkurser redan.

https://www.reuters.com/business/why...xt-2023-11-07/
Citera
2024-02-15, 03:19
  #504
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Malmen skall ju komma från Sydamerika och vad jag minns sade trafikverket tidigare att järnvägen räckte till.

Jag tror inte det skall bli något stålverk. Det skall mest snackas sk-t om Sverige/LKAB. Vi skall bl.a. fås att hata våra politiker. Persson basar för LKAB, men avgår visst i år. Reinfeldt har just blivit inblandad i en affär i fotbollsförbundet.

Varför kommer de att importera malm från Kanada och Brasilien?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...b-brak--db1siq

Vad är problemet med att vi har industriproduktion i Sverige?

Vad har du för kött på benen kring att H2G inte blir av?

Det verkar gå bra för dom. I Januari säkrade dom 4,2 miljarder € i kreditgarantier och har totalt 6,5 miljarder € i blandad finansiering. Kreditgarantier ger man sällan ut om man är säker på att mottagaren ska torska. https://vargas-582d5e.webflow.io/new...en-steel-plant

H2G ska ju dessutom utveckla vätgasdrivna färjor tillsammans med Gotlandsbolaget. https://vargas-582d5e.webflow.io/new...ly-to-shipping

https://gotlandsbolaget.se/en/destination-zero/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback