Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Är det bara jag som tycker att det verkar vara nån sorts förbistring på tråden kring begreppet identitetspolitik. Som jag ser det är det en elitideologi med marxistiska rötter som har mer "moderna" utgångspunkter än den gamla ekonomiska förklaringsmodellen till orättvisorna. Friktionsytorna handlar nu om en annan typ av under- och överordning nämligen ras, kön och rättvisa vad gäller utfall. Det som amerikanerna kallar DIY= diversity, inclusion och equity. Lägg till affirmative action som är en aktiv process där svaga grupper lyfts fram för att kompensera för det förtryck dom varit utsatta för.
Allt väl illustrerat när Harvards president Claudine Gay fick avgå. Hon hade torftiga akademiska meriter men var svart och kvinna och skulle lyftas fram till en årslön på 700 000 dollar. Oavsett sina meriter. Sedan hade hon kopierat delar av sin avhandling från en etablerad akademiker på African Studies.
Det är klart att det här är ett förfall hos den kanske mest vördnadsvärda akademiska institutionen i USA. Det här är identitetspolitik tycker jag. Man kan se att korrektivet till den här schaskiga kulturen som den uttrycks i media efter händelsen är att man måste gå över till en ren meritokrati. Det är bara akademiska prestationer som räknas och ras och kön betyder inget. Ja man är färg- och rasblind. Då skulle man slippa de här knäppigheterna som brett ut sig i väst.
Det stärker fan inte väst i det här kulturkriget. Bort med ras- och könsmässig över och underordning. Alla ska behandlar lika och bort med de låga förväntningarnas klappar på huvudet på svaga grupper. Jag tror det skulle gå hem hos stora invandrargrupper som i dag inte kan orientera sig i offerhierarkierna. Alla ska ha samma förväntningar på sig. Inga kelgrisar och fosterbarn som Per-Albin sa.
Att mena att "meritokrati" är lösningen är att begå en variant av
the fallacy of misplaced concreteness. Samma problem finns nämligen med meritokrati som t ex "aristokrati" eller dagens "demokrati", men också andra abstraktioner som "marknadskapitalism", "proletariatets diktatur" eller varför inte "rättssamhälle" eller "en fri press".
I alla dessa fall finns å ena sidan den abstrakta idéen och å den andra idéens praktiska implementerande. Ideal i etern och konkret handling i verkligheten. Universella idéers förverkligande sker alltid utifrån partikulära individers perspektiv och i ett socialt sammanhang med andra individer som i sin tur är lika perspektivbundna.
Med andra ord är det alltid
någon eller
några som mer eller mindre egenintresserat uttolkar abstraktionerna och bestämmer vilka som är "de bästa" eller vad folket får och inte får bestämma, när vinstintresset står högst och inte, vilka som bäst företräder arbetarklassens vilja, hur lagarna ska implementeras eller vilka händelser som ska belysas i nyhetsrapporteringen.
Att tro att allt detta (eller ens något av det) sker utifrån oväldiga, objektiva kriterier är oförlåtligt naivt. Inte ens det mest objektiva man kan tänka sig i form av naturvetenskaplig forskning är fritt från politik och nepotism, för att inte tala om humanvetenskaperna, kultur eller politisk diskurs. Är inte trådens studiebjekt tillräckligt bevis för att det mediokra tänkandet belönas medan framåttänkande och klarsyn per definition inte får plats?
Ens om det nu finns några någorlunda "meritokratiska" kriterier som borde implementeras, är alltså frågan
- vem ska stå för det objektiva applicerandet av dessa kriterier? Samma eliter som infört dagens kaos? Om inte, vilka (politiska, ekonomiska, kulturella?) krafter ska tvinga fram nya eliter?
Bara om man förstår att inte ens "globaliseringen" eller "kapitalismen" är annat än verktyg i händerna på egenintresserade, nätverkande
aktörer, har man chans att förändra saker till det bättre. Om det är något som kriget i Gaza bevisar, är det ju att den upphajpade "globalismen" väger lätt mot åtminstone ett etniskt särintresse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Det är möjligt att jag misstolkar dig och oyto, men jag får intrycket att ni anser, att vita människor måste bli lika medvetna om sin egen ras/identitet som bruna och svarta människor. Det låter sig ju sägas.. men det kanske inte är möjligt? Vita kanske är mindre flockbildande och mindre etnocentriska?

Ja, tänk om det fanns exempel på etniska svenskar som agerar identitetspolitiskt i något av våra grannländer... Eller historiska epoker då europeisk nationalism var en grej?
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
oyto har i åratal försökt sig på identitetspolitik men har aldrig kunnat konkretisera vad den skulle kunna handla om. Jag tror att det är därför oyto tycker om att prata om "rasism". Diverse minoritetsgrupper pratar om "rasism" och de bedriver "identitetspolitik", så om oyto pratar om "rasism" å svenskars vägnar så kommer "identitetspolitik" dyka upp. Det är idén som misslyckats i tio år nu.
Är man den överlägsna supermajoritetsgruppen kan man inte bedriva "identitetspolitik" som en så kallad "svag", "utsatt" grupp.
Jag har ju inte varit annat än konkret: 1. Svenska ungdomar råkar ut för etniskt hat i Sverige. 2. "Naomi" tar upp all plats i det offentliga rummet. 3. Det är förkastligt av tråddeltagare att uttrycka omsorg mot "Naomi", eftersom hon inte bryr som om 1. Utan svensk publik, blir 2 vad det bör reduceras till, en intern sak, tills dess 1 synliggjorts.
Nu är ju min uttryckta besvikelse uppenbarligen inte en tillräckligt bitande sanktion för att ändra någons beteende, men det är ett exempel på hur ett svenskt grupptryck måste se ut: att svika de egna måste bli skamligt (ett inre grupptryck) för att gruppens yttre tryck ska bli kännbart.
Mer praktiskt blir det inte: alla har en skyldighet och möjlighet att verka solidariskt, om inte annat så genom att INTE gilla något X-gnäll från personer som inte visar reciprok omsorg om svenskar. Detta minimala klarar alla av och nästan alla betydligt mer än så.
När svenskt grupptänk kombineras med den gamla förmaningen att "inte vara blåögd", alltså en i mångkulturen nödvändig misstänksamhet mot andras motiv, så kommer utgrupperna anpassa sig och visa ömsesidig omsorg. Då gäller det att påminna om att de inte brydde sig, förrän de var tvungna.