2024-02-12, 22:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Vad kan hända om man köper en lägenhet som har en belåning på 20.000-30.000 kr/kvm?
Föreningen skapades för ca 4 år sen och har kvar 3 hyreslägenheter i huset.

Är det ett bra köp?

Det beror väl på vad hyreslägenheterna är värda som bostadsrätter på marknaden? Kan föreningen bli skuldfri vid en försäljning så finns det ju potential, men det hänger ju på om hyresgästerna trillar av pinn, eller byter bort sin hyresrätt mot en ny hyresgäst.. Men 20-30 k/m2 i lån är en helt aburd siffra. Jag hade hållit mig borta från sådana affärer.
Citera
2024-02-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Helt klart intressant jag och många utav mina vänner jobbar helt digitalt men har ändå valt att bosätta oss i stockholm vi är dock alla uppväxta här så kanske man gör det av ren bekvämlighet.

Fördelen är dock att om du köpt en så är det alltid lätt att hyra ut i stockholm om man ej vill bo kvar och kan då använda sin bostad till något som ger bra kassaflöde.

Jag har själv en ägarlägenhet jag har hyrt ut med bra avkastning har dock flyttat in i den igen men den kommer jag aldrig sälja utan när den ej används så hyr jag ut den.

Bor inte i Sthlm men vet själv att jag gladeligen hade hostat upp miljoner (gratis-miljoner såklart enligt tråden logik) för att ha nära till restauranger och nöjen. Och eventuella vänner (förstår att det begreppet är okänt för de flesta i den här tråden).
Citera
2024-02-12, 22:18
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på vad hyreslägenheterna är värda som bostadsrätter på marknaden? Kan föreningen bli skuldfri vid en försäljning så finns det ju potential, men det hänger ju på om hyresgästerna trillar av pinn, eller byter bort sin hyresrätt mot en ny hyresgäst.. Men 20-30 k/m2 i lån är en helt aburd siffra. Jag hade hållit mig borta från sådana affärer.

Tack för svar. Tyvärr är de nog inte nollställa skulden. Har räknat att de kommer ner till ca 10000kr/kvm om de säljer alla.

Vet du också ifall man kan "mjölka ur dem"? Alltså att höja deras hyra så mycket att de flyttar ut? Eller finns de nån maxgräns vad man kan höja per år?
Citera
2024-02-12, 22:19
Medlem
Citat:
Vad kan hända om man köper en lägenhet som har en belåning på 20.000-30.000 kr/kvm?
Föreningen skapades för ca 4 år sen och har kvar 3 hyreslägenheter i huset.

Är det ett bra köp?
Det krävs jäääättemycket mer information för att ge ett bra svar på det här men förmodligen inte ett bra köp.

Det som kan hända är att föreningen måste höja avgiften mycket för att täcka lånekostnaderna helt enkelt, så det blir dyrare att bo där. Detta brukar också driva ner värdet på bostaden.

Högt belånade nyligen skapade föreningar är nog dom som tagit mest stryk på marknaden redan. Vilket iofs betyder att du får lägenheten med rabatt nu jämfört med för tre år sedan..
Citera
2024-02-12, 22:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Det krävs jäääättemycket mer information för att ge ett bra svar på det här men förmodligen inte ett bra köp.

Det som kan hända är att föreningen måste höja avgiften mycket för att täcka lånekostnaderna helt enkelt, så det blir dyrare att bo där. Detta brukar också driva ner värdet på bostaden.

Högt belånade nyligen skapade föreningar är nog dom som tagit mest stryk på marknaden redan. Vilket iofs betyder att du får lägenheten med rabatt nu jämfört med för tre år sedan..

De flesta sådana här föreningar har nog redan tvingats höja avgifterna markant sedan räntorna stigit till 5+%.
Citera
2024-02-12, 22:36
Medlem
Citat:
Tack för svar. Tyvärr är de nog inte nollställa skulden. Har räknat att de kommer ner till ca 10000kr/kvm om de säljer alla.

Vet du också ifall man kan "mjölka ur dem"? Alltså att höja deras hyra så mycket att de flyttar ut? Eller finns de nån maxgräns vad man kan höja per år?

Bostadsrätter kan man höja hur som men för en hyresgäst gäller ”hyreslagen” läs hyresgästföreningen med tunga jurister där finns Max tak enligt praxis.
Din bostadsförening kan genom möten komma överens om höja hyran för inte gå omkull
Din rösträtt är fint fördelat på antal lägenheter
Oftast 1 röst per lägenhet
Det gäller ha koll på sin styrelse även om man inte är med i den
Finns många knäppjökar som kan ta plats då ofta i bostadsrättsföreningar ingen vill ha ansvar utan förlitar sig blint på andra
Sjukt galet
Jag kollar av alla i styrelsen och pratar ofta med de ute som inne på gården
Citera
2024-02-12, 22:44
Medlem
Citat:
Riktigt exklusiva objekt kommer alltid att gå dyrt. Det finns familjer med obegränsat med pengar som håller priserna uppe. Det är lite mer alldagliga objekt som tar stryk när räntorna stiger.

Har det varit någon rea i Djursholm, Marstrand, Falsterbo, Torekov och Båstad osv? Någon som vet och har koll på rikingarnas favorittillhåll?

Om "rikingar" har obegränsat med pengar, varför köps inte bostäderna för obegränsade summor?

Nånstans har ju även de en gräns för vad de kan tänka sig betala. Det drivs upp av folk som inte är så rika. Först när de ger sig köper de rika. Så visst påverkas även dessa objekt av konjunktur och räntor?

Tror du mig inte? Såldes konst på 80-talet till ohyggliga summor. Mångmiljonbelopp. Är först på senare år som priserna hittat tillbaka till de summorna. Varför då? När det var "rikingar" som köpte?
Citera
2024-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
De flesta sådana här föreningar har nog redan tvingats höja avgifterna markant sedan räntorna stigit till 5+%.
Föreningar brukar ha bundna lån som går ut med regelbundna intervaller (inte alla på en gång). Många även med stora lån har fortfarande mycket bundet till låg ränta och ännu inte parerat med att höja avgifterna.
Citera
2024-02-12, 22:52
Medlem
DVikings avatar
Totalt förfallet hus i Enskede:

https://www.skandiamaklarna.se/hitta-hem/villa/enskede/stureby/103005378/

Budstart på 6m, nu uppe på 7.5m så renoveringsbehov avskräcker inte alla. Stor tomt så det kanske rivs och blir en BRF. Var ju en i samma område uppe nyss med en BRF som köpt tomt plus ett parhus med attefall för 23m, så det går ju att fippla ihop något här.

Men det var inte det som egentligen var saken här, utan detta objekt visar på hur illa det kan bli när man inte har en ordentlig fastighetsskatt som förmår folk att sälja hus som de inte tar hand om.

Taxeringsvärde om 6m hade inneburit en fastighetsskatt på 45-60k om året. Då hade detta hus förmodligen sedan länge sålts till någon som har behov att det och tar hand om det istället för att det förfallit till en knarkarkvart.
Citera
2024-02-12, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Föreningar brukar ha bundna lån som går ut med regelbundna intervaller (inte alla på en gång). Många även med stora lån har fortfarande mycket bundet till låg ränta och ännu inte parerat med att höja avgifterna.

Så säger skolboken, men tro inte att vanligt folk i en BRF-styrelse begriper det när de precis ombildat till BR från HR. Har de tur har de bundna lån kvar, men förr eller senare löper de ut.
Citera
2024-02-12, 23:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Om "rikingar" har obegränsat med pengar, varför köps inte bostäderna för obegränsade summor?

Nånstans har ju även de en gräns för vad de kan tänka sig betala. Det drivs upp av folk som inte är så rika. Först när de ger sig köper de rika. Så visst påverkas även dessa objekt av konjunktur och räntor?

Tror du mig inte? Såldes konst på 80-talet till ohyggliga summor. Mångmiljonbelopp. Är först på senare år som priserna hittat tillbaka till de summorna. Varför då? När det var "rikingar" som köpte?

Obegränsade summor är det naturligtvis inte. Men på de mest exklusiva objekten så är det några stenrika familjer som egentligen styr prisbilden till stor del, eftersom de inte bara köpt bostäder till sig själva utan även till sina barn.

Men prisnivån blir högre än normalt på vissa ställen pga detta, för att den stenrika eliten bestämt att det ska vara så och de betalar bra för bostäderna där.
Citera
2024-02-12, 23:11
Medlem
Citat:
Obegränsade summor är det naturligtvis inte. Men på de mest exklusiva objekten så är det några stenrika familjer som egentligen styr prisbilden till stor del, eftersom de inte bara köpt bostäder till sig själva utan även till sina barn.

Men prisnivån blir högre än normalt på vissa ställen pga detta, för att den stenrika eliten bestämt att det ska vara så och de betalar bra för bostäderna där.

Ja men de priserna följer också marknaden. De måste ju bjuda över alla andra och om de andra inte har råd så behöver de inte betala så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in