2024-02-11, 14:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läs min punkt 3 igen.

Ja. Om jag skickar ett judeskämt till dig och hävdar att det är oskyldigt och att jag inte ville vara antisemitisk, finns det då situationer där en utomstående kan bedöma att jag inte är sanningsenlig när jag hävdar det, eller måste man alltid tro mig på mitt ord?

Finns det situationer där man som utomstående kan bedöma att när en målsägande skickar en bild och hävdar att hon inte förstod att någon skulle finns denna sexig så är det objektivt sett osannolikt att hon inte förstod detta?

Beror det inte på bildens, skämtets eller vad det nu kan röra sig natur hur vi bedömer saken?
Citera
2024-02-11, 14:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var ingen sanning med andra ord - utan bara ett antagande

Ett välgrundat antagande.

Citat:
Snapchatkommunikation från målsägandes telefon mellan och Viking BG = 10 sidor

Snapchatkonversation mellan misstänkt/målsäganden BG 124382-1
(misstänkts telefon).......................................... .....38
Snapchatkonversation mellan målsäganden/ misstänkt från BG 132463-1 (målsägandens telefon)...............................156
Snapchatkonversation målsäganden-vittnet Zuzanna.....................................166

Du har alltså från sid 38 till 165....du nämnde bara från 156-165

"Glömde" du resten av sidorna?
Citera
2024-02-11, 14:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ett välgrundat antagande.

Snapchatkonversation mellan misstänkt/målsäganden BG 124382-1
(misstänkts telefon).......................................... .....38
Snapchatkonversation mellan målsäganden/ misstänkt från BG 132463-1 (målsägandens telefon)...............................156
Snapchatkonversation målsäganden-vittnet Zuzanna.....................................166

Du har alltså från sid 38 till 165....du nämnde bara från 156-165

"Glömde" du resten av sidorna?
Nej, jag inte angett sidnummer- utan antal sidor - och enbart de som innehåller snapmeddelande.

Självklart för komplicerat för dig att förstå.
Citera
2024-02-11, 14:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ingen aning. Inget som framkommer av FUP eller dom iaf.
Däremot så framkommer det att hon frågade i tron att han inte skulle säga ja. Men när han tackade ja, så kände hon att hon inte kunde backa. Ja-svaret förvånade henne även. Och gav henne ångest. Så det är ju tydligt att hon inte ville ha V sovandes hos sig. Och att erbjudandet mer var en artig gest.

Vi vet att hon hävdar detta. Nu gällde det ditt påstående om att målsäganden inte var intresserad av den tilltalade för att hon var ute med Kingen. Hon kan väl varit intresserad av den tilltalade eller av att gå på festen samma kväll men redan bestämt med Kingen och därför varit förhindrad?
Citera
2024-02-11, 14:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, två är inte flera.
Flera betyder fler än två.

Nej. Mer än ett.
https://sv.wiktionary.org/wiki/flera
https://www.saob.se/artikel/?unik=F_0663-0283.pbKY-0001

För att illustrera hur korkat något annat vore: Vad tror du uttrycket "en eller flera" betyder? Enligt dig så skulle det ALDRIG kunna omfatta antalet TVÅ.

Så var det med den saken
Citera
2024-02-11, 14:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Jag beskrev exakt hur det passar in. Vi kan ta det ett varv till.

Definition: "Tvång är att genom fysisk styrka, maktställning eller hot förmå någon till ett visst handlande.[1][2] Tvång är att åsidosätta någons fria vilja genom fysisk övermakt eller genom att via hot om övermakt få någon att göra något."

När GM handgripligen tar på BO:s kropp om och om igen, och tvingar in sin hand mellan hennes ben fast hon kniper, trots att hon försöker värja sig och puttar bort honom, så använder GM sin fysiska styrka för att förmå BO att tåla hans sexuella handlingar.

Hur detta kan vara oklart för dig är fullständigt obegripligt.

Sedan väntar jag alltjämt på ditt svar: om du nu på något märkligt vis lyckas resonera dig fram till att ovanstående inte är att klassa som tvång, vad skulle du då kalla det?

Att vara påstridig genom fysisk beröring , kanske? Det är i alla fall inget tvång, hot eller utnyttjande av maktställning. Inget hindrar fysiskt målsäganden att resa sig upp och gå därifrån eller att delta i några sexuella handlingar. Hade den tilltalade använt sin fysiska styrka för att hindra detta hade det varit tvång genom fysisk styrka.

Jag har tvärtom svårt att förstå hur du kan resonera sig fram till att det rör sig om tvång när målsägandens handlingsfrihet inte berörts.
Citera
2024-02-11, 14:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej. Mer än ett.
https://sv.wiktionary.org/wiki/flera

För att illustrera hur korkat något annat vore: Vad tror du uttrycket "en eller flera" betyder? Enligt dig så skulle det ALDRIG kunna omfatta antalet TVÅ.

Så var det med den saken
Fler än en .. flera än två.

Det betyder väl att du hittat på ett uttryck helt enkelt.

Fler än en - kan var två. Flera kan inte vara två - det är tre eller fler.
Citera
2024-02-11, 14:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, jag inte angett sidnummer- utan antal sidor - och enbart de som innehåller snapmeddelande.

Självklart för komplicerat för dig att förstå.

Men sidorna 38 till 165 är ju fullproppade med meddelanden trots att de bara sträcker sig 10 dagar bakåt. Uppskattningsvis 200+ meddelanden på bara 10 dagar. Vad är det du inte förstår?
Citera
2024-02-11, 14:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fler än en .. flera än två.

Det betyder väl att du hittat på ett uttryck helt enkelt.

Du menar att JAG hittat på uttrycket "flera än en"?

Citat:
Fler än en - kan var två. Flera kan inte vara två - det är tre eller fler.

Trams. Nu käbblar du bara för att käbbla. Du vet att du har fel

a) för att uttrycka pluralis: mer än en (jfr 3). En eller fleere Byar. Stiernhielm Fateb. C 3 a (1643). Ther skog och mark ligger odeld flera byar emellan. BB 10: 4 (Lag 1734). — särsk. (†) i förb. fler(a) än en, mer än en. VarR 3 (1538). Vil någor bruka flera handtvärk än ett. HB 3: 3 (Lag 1734). Palmblad Fornk. 2: 210 (1844). På natten fick tjänstflickan fler än en gång stiga upp och ”lägga in några trän” (i ugnen). Öman Ungd. 187 (1889).

Bara för att jag tycker om att tortera dig: Låt oss kolla på t ex lite olika paragrafer i Brottsbalken.

5 § I de fall som avses i 3 § 2, 3 och 5 är svensk domstol behörig endast om gärningen är straffbar även enligt lagen på gärningsorten (dubbel straffbarhet). Om brottet har begåtts på flera staters område är kravet på dubbel straffbarhet uppfyllt om gärningen är straffbar enligt lagen på någon av gärningsorterna. Det får inte dömas till påföljd som är strängare än det svåraste straff som är föreskrivet för brottet enligt lagen på gärningsorten.

5 § Böter får användas som gemensamt straff för flera brott, om böter kan följa på vart och ett av brotten.

6 § Böter som gemensamt straff för flera brott döms ut i dagsböter, om något av brotten bör föranleda dagsböter.

Enligt dig skulle alltså "flera" inte kunna betyda två i detta sammanhang?

Kom igen nu, bara erkänn att du har fel.
Citera
2024-02-11, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men sidorna 38 till 165 är ju fullproppade med meddelanden trots att de bara sträcker sig 10 dagar bakåt. Uppskattningsvis 200+ meddelanden på bara 10 dagar. Vad är det du inte förstår?
Jag förstår att du drog en siffra ur arslet och fantiserar fritt som vanligt.
Citera
2024-02-11, 14:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag förstår att du drog en siffra ur arslet och fantiserar fritt som vanligt.

Kan du inte bara erkänna att du misstog dig på sidorna?
Citera
2024-02-11, 15:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du menar att JAG hittat på uttrycket "flera än en"?

Trams. Nu käbblar du bara för att käbbla. Du vet att du har fel

a) för att uttrycka pluralis: mer än en (jfr 3). En eller fleere Byar. Stiernhielm Fateb. C 3 a (1643). Ther skog och mark ligger odeld flera byar emellan. BB 10: 4 (Lag 1734). — särsk. (†) i förb. fler(a) än en, mer än en. VarR 3 (1538). Vil någor bruka flera handtvärk än ett. HB 3: 3 (Lag 1734). Palmblad Fornk. 2: 210 (1844). På natten fick tjänstflickan fler än en gång stiga upp och ”lägga in några trän” (i ugnen). Öman Ungd. 187 (1889).

Bara för att jag tycker om att tortera dig: Låt oss kolla på t ex lite olika paragrafer i Brottsbalken.

5 § I de fall som avses i 3 § 2, 3 och 5 är svensk domstol behörig endast om gärningen är straffbar även enligt lagen på gärningsorten (dubbel straffbarhet). Om brottet har begåtts på flera staters område är kravet på dubbel straffbarhet uppfyllt om gärningen är straffbar enligt lagen på någon av gärningsorterna. Det får inte dömas till påföljd som är strängare än det svåraste straff som är föreskrivet för brottet enligt lagen på gärningsorten.

5 § Böter får användas som gemensamt straff för flera brott, om böter kan följa på vart och ett av brotten.

6 § Böter som gemensamt straff för flera brott döms ut i dagsböter, om något av brotten bör föranleda dagsböter.

Enligt dig skulle alltså "flera" inte kunna betyda två i detta sammanhang?

Kom igen nu, bara erkänn att du har fel.

Nej, men du kan gå runt att använda det istället för antalet Två -- det är du som framstår som en idiot inte jag.

Och du kan inte heller prata bort lögnen om att nattlinnet beskrivits "flera gånger"

Eftersom det inte stämmer heller.

Det har getts två detaljer, en i en kommentar, en annan i en annan kommentar.

Ni ljuger och fantiserar kring nattlinnet - som med allt annat - med andra ord.

Fler än en - är korrekt
Flera - är fler än två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in