Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är helt otroligt att du fortsätter att mala och mala om sådant som du fått svar på oräkneliga gånger tidigare i tråden. Jag kan bara åter hänvisa till IPCC:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/figures/chapter-7/figure-7-7/
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
De källor du lagt fram visar att solen saknat betydelse för uppvärmningen. [...]
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Detta är ren lögn. .
Hur mycket jag än försöker, kan jag inte se detta som annat än att du inte förstår enkla diagram.
Visst ser du att det står °C längst ned.
Strax ovanför ser du några siffror. Från vänster till höger (höger är den hand vi brukar skriva med, vänster den andra. Vet du om du är höger eller vänsterhänt? Om du är vänsterhänt kan det hända att vänster är den hand du skriver med).
Första siffran från vänster är - 1.0 sedan ser du några sträck innan nästa siffra -0.5.
Vad sträcken mellan siffrorna betyder är nog överkurs för dig just nu. Men fokusera på siffrorna.
Efter - 0.5 har du till höger om denna 0.0.
Tilm höger om 0.0 börjar sedan positiva värden.
De faktorer (svårt ord kanske) som går från 0.0 och sträcker sig åt vänster, bredvid texten tillexempel "Aerosol" har haft en negativ effekt på temperaturen. Det betyder att dessa faktorer gjort klimatet kallare.
Det som går från 0.0 och sedan sträcker sig till höger har gjort klimatet varmare. Överst har du en text som lyder "Carbon dioxide" som sträcker sig ganska långt till höger i bilden.
Och detta är viktigt.
Ju längre från 0.0 dessa grejer sträcker sig, desto större påverkan har de haft på temperaturen!
Åt vänster åt det kallare hållet och åt höger har det haft en uppvärmande effekt. Och ju längre från 0.0 desto större inverkan som sagt.
Nu.
Leta upp texten "Solar" i diagrammet. Titta hur långt ifrån 0.0 denna sträcker sig.
Då ser du att den knappt syns alls. Det beror på att Solen haft i princip 0.0 inverkan på temperaturen sedan 1750.
Titta sedan på "Carbon dioxide" så ser du att den stapeln sträcker sig ganska långt till höger.
På det sättet kan man se utifrån din referens här, att solen haft en försumbar effekt på temperaturen i jämförelse med "Carbon dioxide" eftersom dess yttersta punkt ligger mycket närmare 0.0 än den för "carbon dioxide".