2024-02-11, 12:51
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du kan gå igenom amerikanska presidenter och se hur många av dem som inte startat krig. Kolla det ska du se vad du hittar. Uttryckte jag mig oklart?

Hur många presidenter har varit nära att starta ett inbördeskrog i modern tid?
Citera
2024-02-11, 12:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
Vem har inte betalt sin NATO skulder att Frankrike bidrar dåligt vet alla men Jag gissar på Grekland vad tror Ni?
Grekland hör till länderna som satsar mest på militären. Det beror på deras långvariga konflikt med ett annat NATOland, Turkiet.
Citera
2024-02-11, 12:53
Medlem
Vore komiskt om USA gick ur NATO samma år som Sverige går in. Vad skulle ens hända då? Skulle NATO kunna överleva utan USA? Nu tror jag naturligtvis inte att USA kommer att gå ur, inte ens med Trump vad han än hävdar och påstår, men tanken är rätt intressant ändå.
Citera
2024-02-11, 12:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Hur många presidenter har varit nära att starta ett inbördeskrog i modern tid?

Ja ja ja. Du kan säga att det är inte presidenten som startar kriget. Men OK, under hur många presidenters perioder har det inte startats nåt krig av USA?

Under Trumps presidentperiod inledde USA inga nya krig.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vore komiskt om USA gick ur NATO samma år som Sverige går in. Vad skulle ens hända då? Skulle NATO kunna överleva utan USA? Nu tror jag naturligtvis inte att USA kommer att gå ur, inte ens med Trump vad han än hävdar och påstår, men tanken är rätt intressant ändå.

Utan USA, inget NATO. Då finns det ingen klubb att gå med i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Hahaha svt urusel propagandakanal
Hur tänkte du?
Citera
2024-02-11, 12:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lyssnar man på längre intervjuer, inte bara lösryckta citat i diverse mainstreammedia, så inser man att Trump är en smart tänkande människa. Inte den bild medierna vill måla upp av honom och som de flesta tyvärr går på, särskilt i Europa och ännu mer särskilt i Sverige (givetvis...).

Så klart har han rätt i att de länder som inte lever upp till sina NATO-åtaganden ekonomiskt och resursmässigt inte ska kunna åka snålskjuts längre. Nån måtta på snyltandet får det ju vara. Samma med EU förresten, jag är urless på alla bidrag som betalas ut till öst och sydeuropeiska länder, när vi själva får jobba till vi är 70+, knappt har råd med sjukvård och inte ens motorväg mellan våra två största städer...

Jag köper att alla ska betala, men att säga att man ska uppmana Ryssland att invadera är ju inte speciellt broderligt. Svårt att misstolka
Citera
2024-02-11, 12:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
För att det är så USA har velat ha det i 80 år. De har velat ha ett militärt svagt Europa som fokuserade på ekonomisk tillväxt för att visa att ett västerländskt system är bättre än alternativen. Målet med NATO har alltid handlat om att hålla nere Europeiska försvarsutgifter och på så vis stärka utsikten för den ekonomiska tillväxten samtidigt som man förhindrar att en instabil situation, ala Nazityskland, uppstår igen. USA's har ju kört ner det här konceptet i halsen på Europa under så pass lång tid att den blivit en filosofisk verklighet. "Vi fixar, vi fixar". Att då länderna anpassar sig till den verkligheten är verkligen inte så konstigt. Tyskland har ju hållit sina försvarsutgifter nere för att man velat visa världen att man gått ifrån det som Nazityskland stod för och det är något som de först tvingades till och sedan uppmuntrats starkt till. Det går liksom inte att bygga en försvarskapacitet där man samtidigt försöker hålla Europas största ekonomi i lås.

Vad Trump verkar ha svårt att förstå är att det är USAs som är orsaken till att det ser ut så. Man har envisats själva att Europa ska vara beroende av USA försvarsgarantier, man har kört linjen så pass hårt och under så pass lång tid att det gjort breda filosofiska avstamp i flera generationer. Det som Trump försöker tvinga fram nu är som att försöka tvinga fram ett filosofisk paradigmskifte. Det är som att försöka tvinga fram upplysningen under medeltiden. Det fungerar helt enkelt inte så. Det krävs generationer av samhällsinflytande. Trump och Republikanska väljare verkar inte heller förstå att resurstillgångar i Europa inte är vad det är i USA. Vad Europa har som USA saknar är dock en innovations- och ingengörakultur som legat grunden för hela USAs försvarsmakt. De har den industriella kapaciteten, resurserna och ekonomin för att driva genom Europeisk innovation. Det är en symbios som de moderna Republikanerna eller Trump inte verkar förstå och skulle USA dra sig ur sammarbetet så stärker man ju bara USAs fiender samtidigt som man försvagar sig själv och Europa.

Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Jag köper det. Tror du verkligen DT är så inskränkt? Som jag förstått det så är man från USAs sida livrädd för att tyskt/europeiskt kunnande tillsammans med ryska naturtillgångar ska ersätta den symbios som USA haft med Europa. Europa och USA är för övrigt som jag ser det lika kuppade av globalistmaffian. Det är inte våra folk som styr utan det finns en annan grupp som "verkar utan att synas" även om skynket håller på att dras undan...

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
En av få i tråden som begriper vilken nivå detta ligger på... Tyskland, och faktiskt Europa, har varit ockuperade sedan kriget av USA, med en kombination av hårda (militära) och mjuka (politiska/kulturella) medel. USA är en krämarnation som för krig för att öppna upp marknader, och NATO är en militär garant för att den europeiska marknaden hålls öppen. Svårare är det inte. Krämarna som äger USA har egentligen inget alls emot att amerikanska skattebetalare står för notan för Europas försvar, eftersom de även äger alla försvarsindustrier; pengarna strömmar därför genom deras händer. Trump för här amerikanska skattebetalares talan men verkar inte ha fattat vad han sätter sig upp mot, eller så är det bara propaganda avsedd för den inhemska marknaden, för dels är han ju i maskopi med andra delar av USA:s ägarelit och dels gjorde han inga seriösa försök att förändra något när han faktiskt var president.

Precis, frågan är om Tyskland är att betrakta som en suverän nation eller om de endast får verka på nåder av USA? Snarlikt med Japan.

Om DT är i maskopi med krämarna så ser allt plötsligt hopplöst ut. Det han utsätts för är ingen särskilt mild behandling. Varför skulle han frivilligt utsätta sig för att anklagas för att bli pissad på av ryska horor på ett hotellrum i USA, ständiga anklagelser om sexuella övergrepp och vara rysk kollaboratör, ständigt dessa påhopp, rättegångar till höger och vänster - samtidigt som han fyller arenor med vanliga människor. När man ser honom krama barn, kvinnor, hemlösa, fattiga, tala till vanliga människor (vita/svarta/latino) så framstår han som genuin. Varken Biden, Obama, Clinton, Bush osv var i närheten av så folklig som Trump är. Jag tycker han känns äkta. Han har mellan 5-20 år kvar att leva, varför inte njuta av frukterna av det han gjort, varför lämna en världen med en solkig bild av sig själv? För vilket syfte, mera pengar? Jag har svårt att tro på det.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hallå i hjärnkontoret? Man kan inte bevisa att man inte sagt något eller inte gjort något. Det är ju elementär vetenskap. Alltså återstår, har Trump vidgått att han uttryckt sig så?

Vad då "vidgått"? Det finns ju ett klipp där han säger just det som påstås inför publik, eller är du verkligen så jävla väck att du på fullt allvar tror att det är AI-fejkat? Ni pack till Trumprunkare är psyksjuka, det finns inget annan förklaring längre.

Källa: https://twitter.com/i/status/1756423170037293337
Senast redigerad av DaEzz 2024-02-11 kl. 13:10.
Citera
Medlem
volvo 240s avatar
Han är klart hyperbolic. Men han har helt klart en poäng att i stort sett alla NATO-medlemmar freeloadar på USA. Hur svårt ska det vara att uppfylla kraven el lämna alliansen. Såhär på rak arm soå tror jag att baltstaterna samt något mer land fraktiskt uppfyller målet om 2% av BNP.

Många har också helt glömt att Ryssland ansökte om att bli medlem i NATO men blev nekade, troligen av politiska själ. Tänk om NATO hade haft med Ryssland. Inget krig i Ukraina och kineserna skulle hålla sig rejält på mattan.

Trump är en fredspresident, något mången svensk inte verkar fatta.
Citera
2024-02-11, 13:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag köper att alla ska betala, men att säga att man ska uppmana Ryssland att invadera är ju inte speciellt broderligt. Svårt att misstolka

Trumps hela kampanj har handlat om en enda sak hittills, och det är gruvlig hämnd på allt och alla som han anser stött sig med honom.

Trump hatar EU och Västuropa, jag tvivlar inte en sekund över att han går igång på tanken över att sitta och flina när Ryssland ockuperar, våldtar och mördar i Europeiska länder som inte kan försvara sig mot barbariet på egen hand.
Citera
2024-02-11, 13:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag menar bara att diskussionen blir outhärdlig om man inte kan ta videoinspelningar som legit intill dess den som uttalar sig på videon aktivt påstår att det är en fakevideo.

Jag kan hålla med dig om att det skriks efter källor i tid och otid i synnerhet när man själv saknar argument, men när ett sådant faktiskt extraordinärt uttalande kommer som att han skulle be ryssen attackera allierade så är det ju rätt intressant att få det bekräftat och satt i rätt sammanhang. Har han sagt det och i vilken kontext.

Lyssnar man på intervjuer med Trump från 80-talet så var han upprörd redan då på att allierade åkte snålskjuts på USA, att amerikanska skattebetalare skulle stå för alla fiolerna och alla riskerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in