2024-02-11, 11:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IhopeIthinkIknow
Visar ju bara vilket jävla mongo Trump är.
Däremot bör detta bli en väckarklocka för resten av Europa att vakna upp, det går inte att förlita sig på USA längre.

Det är ju själva poängen med Trumps överdrivna retorik, att de ska vakna upp och satsa på sitt försvar.
Citera
2024-02-11, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tittar inte och läser inte MSM. Har Trump erkänt att han sagt detta. Räcker att titta på klipp på youtube så ser du att man kan fingera precis vad som helst. Det var länge sedan man kunde lita på bilder, därför är tex alla negativ till månlandningen borta. Film har man inte kunnat lita på senaste +10 åren. Som sagt har Trump erkänt att han sagt detta?

Är Trump objektivt känd för att inte betala sina fakturor eller är det ett narrativ som existerar hos er med grav TDS?

Jag själv har lärt mig att tycka så illa om västerländsk massmedia så jag tittar inte på TV4 jag heller, som en annan idiot. Här är klippet och se på 2:48:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_0p6yeSXKYo

Det Trump fortsätter med att säga är att man betalar sina räkningar. Han är väl less på folk som inte gör det.

Och som sagt, Trump är ekonomiskt effektiv och för fred. NATO-pundarna i tråden är för krig och för slöseri. Hotet mot Europa hittills har kommit från migrantmassorna. Hotet har inte kommit från Ryssland. Ryssland behöver inte Europa och behöver inte dominera över Europa. De är stolta ändå.
Citera
2024-02-11, 11:32
Medlem
LittleKrishnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Om Trump vinner valet kan det leda till en fredligare världsordning. Historien visar att perioden under hans ämbetstid var relativt lugn jämfört med tiden före och efter hans presidentskap.

Om Biden, trots hans mentala kapacitet, skulle bli omvald, kan vi stå inför ökade globala spänningar, kanske till och med WW3. Har vi otur så hamnar vi där redan före valet.
Den perfekta tidpunkten att bygga upp en EU-armé med andra ord.
The more you sweat during peace the less you bleed in war.

Om EU hade egen militär kunde de också patrullera medelhavet och stoppa båtar med migranter som Ryssland skickar från Afrika. Italien ville använda NATO förra året för att skydda EU från båtmigranter men det gick såklart inte.
Citera
2024-02-11, 11:32
Medlem
Det intressanta är så klart att Trump ljuger när han säger att detta hänt. Vatniks ljuger så jävla dåligt att bara andra vatniks tror på det

Att han tycker Europa ska uppfylla sina budget mål är inte det minsta konstigt.
Citera
2024-02-11, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IhopeIthinkIknow
Visar ju bara vilket jävla mongo Trump är.
Däremot bör detta bli en väckarklocka för resten av Europa att vakna upp, det går inte att förlita sig på USA längre.

"Mongot" Donald Trump är för fred och är för hushållning av resurserna. Det är inte vad du är för så vem är det som är idioten egentligen?
Citera
2024-02-11, 11:34
Medlem
NATO kan dra åt helvete EU kan dra åt helvete.
Istället för EU borde vi ha bildat en Nordisk Union, istället för NATO en Nordisk Försvarsallians.
Vi har i Norden sen länge haft samsyn i många frågor, försvaret, ekonomin, vi har haft passfrihet sen 50-talet, vi har Nordiska Rådet, vi var redan i startgroparna.
Men nu blir det Nato istället, jag har faktiskt ingen lust att dra ut i krig och försvara massa länder som jag inte känner någon samhörighet med.
Citera
2024-02-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryssman
Jag själv har lärt mig att tycka så illa om västerländsk massmedia så jag tittar inte på TV4 jag heller, som en annan idiot. Här är klippet och se på 2:48:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_0p6yeSXKYo

Det Trump fortsätter med att säga är att man betalar sina räkningar. Han är väl less på folk som inte gör det.

Och som sagt, Trump är ekonomiskt effektiv och för fred. NATO-pundarna i tråden är för krig och för slöseri. Hotet mot Europa hittills har kommit från migrantmassorna. Hotet har inte kommit från Ryssland. Ryssland behöver inte Europa och behöver inte dominera över Europa. De är stolta ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tittar inte och läser inte MSM. Har Trump erkänt att han sagt detta. Räcker att titta på klipp på youtube så ser du att man kan fingera precis vad som helst. Det var länge sedan man kunde lita på bilder, därför är tex alla negativ till månlandningen borta. Film har man inte kunnat lita på senaste +10 åren. Som sagt har Trump erkänt att han sagt detta?

Är Trump objektivt känd för att inte betala sina fakturor eller är det ett narrativ som existerar hos er med grav TDS?

Vi som tittar på västerländsk media vet vad Trump och Putin sagt.
Vatnik har ingen aning men vet att Putin och Trump vill ha fred

🤡
Citera
2024-02-11, 11:37
Medlem
LittleKrishnas avatar
Trumps ovilja att hjälpa Europa vid krig har ingenting att göra med obetalda avgifter. Trump är emot att hjälpa Europa av ren princip.
(FB) Trump lovar att "aldrig hjälpa Europa" om det blir krig
Citera
2024-02-11, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LittleKrishna
Den perfekta tidpunkten att bygga upp en EU-armé med andra ord.
The more you sweat during peace the less you bleed in war.

Om EU hade egen militär kunde de också patrullera medelhavet och stoppa båtar med migranter som Ryssland skickar från Afrika. Italien ville använda NATO förra året för att skydda EU från båtmigranter men det gick såklart inte.
Med all respekt, detta kommer sannolikt aldrig att inträffa. Om finansiering inte vore ett hinder, skulle uppfyllandet av 2%-målet till Nato inte vara det problem det tydligt är idag.
Citera
2024-02-11, 11:44
Medlem
Bra argument från Trump att vi i Sverige borde satsa minst 2% på vårt försvar. NATO kan inte vara en ensidig försvarsallians där USA ska göra allting. Vi i Europa måste också hjälpa till.
Citera
2024-02-11, 11:45
Medlem
anuspontens avatar
Man blir beklämd när man betänker tanken att den tossitokaren kan bli president igen. Är dom helt galna i USA?
Citera
2024-02-11, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Men herregud. Han är inte allierad med Ryssland. Han har i många år sagt att Europa betalar för lite till NATO.

Förstår honom mycket väl. Varför skall USA stå för den största kostnaden. Vill man vara med i Nato får man väl då betala.
Jag gillar inte NATO och tycker Sverige borde hålla sig ifrån det men men länderna som är med betalar väldigt olika.

Siffror lite längre ner på sidan.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/nato-spending-by-country

För att det är så USA har velat ha det i 80 år. De har velat ha ett militärt svagt Europa som fokuserade på ekonomisk tillväxt för att visa att ett västerländskt system är bättre än alternativen. Målet med NATO har alltid handlat om att hålla nere Europeiska försvarsutgifter och på så vis stärka utsikten för den ekonomiska tillväxten samtidigt som man förhindrar att en instabil situation, ala Nazityskland, uppstår igen. USA's har ju kört ner det här konceptet i halsen på Europa under så pass lång tid att den blivit en filosofisk verklighet. "Vi fixar, vi fixar". Att då länderna anpassar sig till den verkligheten är verkligen inte så konstigt. Tyskland har ju hållit sina försvarsutgifter nere för att man velat visa världen att man gått ifrån det som Nazityskland stod för och det är något som de först tvingades till och sedan uppmuntrats starkt till. Det går liksom inte att bygga en försvarskapacitet där man samtidigt försöker hålla Europas största ekonomi i lås.

Vad Trump verkar ha svårt att förstå är att det är USAs som är orsaken till att det ser ut så. Man har envisats själva att Europa ska vara beroende av USA försvarsgarantier, man har kört linjen så pass hårt och under så pass lång tid att det gjort breda filosofiska avstamp i flera generationer. Det som Trump försöker tvinga fram nu är som att försöka tvinga fram ett filosofisk paradigmskifte. Det är som att försöka tvinga fram upplysningen under medeltiden. Det fungerar helt enkelt inte så. Det krävs generationer av samhällsinflytande. Trump och Republikanska väljare verkar inte heller förstå att resurstillgångar i Europa inte är vad det är i USA. Vad Europa har som USA saknar är dock en innovations- och ingengörakultur som legat grunden för hela USAs försvarsmakt. De har den industriella kapaciteten, resurserna och ekonomin för att driva genom Europeisk innovation. Det är en symbios som de moderna Republikanerna eller Trump inte verkar förstå och skulle USA dra sig ur sammarbetet så stärker man ju bara USAs fiender samtidigt som man försvagar sig själv och Europa.
Senast redigerad av Ultragainus 2024-02-11 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in