2024-02-07, 02:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men för i helvete, det handlar om två studentkamrater, inte en förhärdad yrkeskriminell vs en motvalls kärring i uniform.

Kriminalvården, asså välj dina exempel bättre, du spårar ju totalt.
Ok -- så när det gäller folk i samma klass eller människor man träffar på ICA så har man koll på deras våldskapital?
Ändå dödas människor i nära relationer .. tänker du att det är en form av självmord?

Kriminalvård, hanterare i programverksamhet, polis, sjukvård, osv osv .. Konflikthanteringens grunder ser likadana ut.
Att jag nämnde just Kriminalvården är ju för att jag arbetat där och hamnat i situationer där man måste lugna situationen - spela med - tills man kan larma och få kollegor på plats.

Det är samma funktion - fast man i yrket vet att hjälp är på väg.
Citera
2024-02-07, 02:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är konstigt för den första tanken man fick när man läste FUP och domen var just att hon försökt gömma en "otrohet"
Det var din tanke - och den kan jag ha förståelse för.
Det var inte vad som hände.
Citera
2024-02-07, 02:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, även om du känner killen bra och han annars är snäll så finns det goda skäl att vara rädd för att han blir våldsam om har är full och pockar på sex.
Det är dessvärre så många killar fungerar - och som kvinna vet man inte vem som nöjer sig eller vem som tar till våld.

För min del tänker jag att det inte spelar någon roll om majoritet väljer den vägen eller om det är bara är vanligt eller bara enstaka.
Det är en överlevnadsstrategi.

Att kvinnor som blir våldtagna och gör motstånd i hög grad också fysiskt misshandlas eller mördas vet vi (kvinnor) - att chansen att överleva utan att dö eller slås sönder när man lägger ner motståndet ökar vet vi också.
Varenda tjej och kvinna som inte levt i skyddad verkstad vet det. Det är en realitet för kvinnor.

Nej, det vet hon inte. Det kan hon inte veta.
Att bli passiv eller samarbeta är ett mentalt svar på ett upplevt hot. Den reaktionen finns både hos män och kvinnor när det handlar om brott eller situationer som kan skada dem fysiskt eller själsligt.

Detta är också A och O i konflikthantering inom olika yrkesgrupper - t ex Kriminalvård.
Blir du hotad så jobba med objektet inte mot tills du får förstärkning.

Det handlar om överlevnad - och överlevnads instinkt.

Så ser inte verkligheten ut. Kvinnor i allmänhet är inte rädda för män på det sättet och de har inte heller anledning till det. Män är inte farliga fångar i kriminalvården. Nej, det finns verkligen inte goda skäl att tro att en man som man känner väl skall ta till våld för att han är full och vill ha sex. Allvarligt?

Mängder av samlag utförs varje dygn och om kvinnor är missnöjda med mannens lust att ha sex så säger de ifrån utan att hindras av någon generell fruktan för att han skall ta till våld utan att minsta reell anledning att tro det.

Målsäganden här har bjudit hem en helt vanlig kille och har ingen anledning till rädsla. Hade hon inte velat ligga med honom hade hon låtit bli.
Citera
2024-02-07, 02:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok -- så när det gäller folk i samma klass eller människor man träffar på ICA så har man koll på deras våldskapital?
Ändå dödas människor i nära relationer .. tänker du att det är en form av självmord?

Kriminalvård, hanterare i programverksamhet, polis, sjukvård, osv osv .. Konflikthanteringens grunder ser likadana ut.
Att jag nämnde just Kriminalvården är ju för att jag arbetat där och hamnat i situationer där man måste lugna situationen - spela med - tills man kan larma och få kollegor på plats.

Det är samma funktion - fast man i yrket vet att hjälp är på väg.

Det är inte relevant vad man gör inom kriminalvården, fallet handlar om två unga studenter som knappast har utbildning i konflikthantering.

Om kvinnan tänkte i termer av våldskapital hade hon inte bjudit hem honom och låtit honom sova i sin säng.

Du är så långt ifrån verkligheten med dina resonemang så man häpnar, från den ena ytterligheten till den andra in absurdum.
Citera
2024-02-07, 02:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Gyn har inte hans version och kan därför inte säga vare sig bu eller bä.

De kan bara konstatera skada.

Tror du själv på att kvinnor får skador i slidan när de har normala samlag - men gott flöde ?
Om du bara gissar nu -- tror du naturen skapat det så att kvinnor skall bli skadade oavsett hur kåta och villiga de är?

Han hävdar att hon flödade för mycket - mycket glidmedel med andra ord och ingen friktion - men ändå fick hon skavsår i slidan med rodnad och blödning som följd.

Troligt eller kanske kan han ljuga lite?

Vet de inte vad som påstås ha hänt? Det tvivlar jag på. Vad skulle intyget öht kunna ha för värde annars? Gyn säger att inget i undersökningen kan bindas till det påstådda brottet. Det måste vara det jag förhåller mig till. Jag är inte kompetent att dra slutsatser om vad dessa fakta innebär för frågan om frivillighet vid sex.
Citera
2024-02-07, 02:24
Medlem
Citat:
Finns huvudförhandlingen transkriberad alternativt tillgänglig som ljudupptagning?

Vore intressant att ta del av rättens undersökning av eventuella motiv för kvinnan att ljuga, var kan man ta del av denna undersökning?

Det kan finnas andra motiv än kvinnas x, är det utrett och ligger som underlag för domstolens bedömning av hennes trovärdighet?

I övrigt ser jag inte vad diskussionen har för behållning av att surra och tjafsa om vad som är troligt eller inte. Sådant leder sällan till något relevant.

Jag tror inte att den gör det. Aldrig hört någon våldtäktsrättegång heller. Misshandel, mord etc. kan finnas och finns en del sådana ljudupptagningar från sådana rättegångar på youtube. Men våldtäktsmål, nej, det har jag faktiskt aldrig hört...

Såhär ser rättens bedömning ut:

"Målsäganden har på ett trovärdigt sätt berättat om händelseförloppet. Hennes
berättelse är återhållsam men sammanhängande och relativt detaljrik, utan
svårförklarliga inslag och konstansbrister. Hon har på frågor genomgående
kunnat lämna rimliga förklaringar. Målsägandens berättelse uppfyller de av
Högsta domstolen högt ställda kraven på vad som kännetecknar en alltigenom
trovärdig berättelse
(se t.ex. NJA 2009 s. 447 I och II samt NJA 2017 s. 316 I och II).

Det har inte framkommit någon omständighet som ger anledning till
antagande att målsäganden skulle ha skäl att på felaktiga grunder anklaga
Viking Lundkvist för ett allvarligt brott.

Målsägandens berättelse får
indirekt stöd av vad A, J och Z
har berättat om vad målsäganden berättade för dem kort efter händelsen och av
deras iakttagelser av målsägandens beteende och mående, där särskilt A,
som var den som först träffade målsäganden efter händelsen, på ett
nyanserat och relativt detaljerat sätt har beskrivit hur målsäganden skriftade
mellan att vara ledsen och att vara eller försöka vara normal samt att hon inte
var sig själv. Målsäganden har också haft blåmärken vid sina höfter som enligt
Rättsmedicinalverket haft utseenden förenliga med att dessa uppkommit vid
den uppgivna tidpunkten och att den samlade skadebilden av blåmärkena
avseende utseenden, lägen och omfattning är förenlig med att blånaderna
uppkommit till följd av grepp med händer i samband med att annan person
hållit målsäganden mot ett bord. Detta ger enligt tingsrättens mening
ytterligare stöd åt målsägandens berättelse.

Att målsäganden skulle ha kontaktat sina vänner
direkt efter händelsen och ljugit om att hon blivit våldtagen av Vi*king
och i anslutning därtill uppvisat dåligt mående framstår enligt
tingsrättens mening som osannolikt.

Att målsäganden skulle ha ljugit för sina
vänner om blåmärkenas uppkomstsätt framstår också som osannolikt liksom
att målsäganden skulle ha hållit fast vid denna lögn vid polisanmälan,
läkarundersökning och efterföljande rättsprocess, trots att det inte finns någon
som helst anledning att tro att hon vill Vi*king något illa. Att
målsäganden skulle ha ljugit av någon sorts lojalitetsskäl mot sin dåvarande
expojkvän Fe*lix framstår enligt tingsrättens mening som alltför
långsökt, inte minst med tanke på att det i kontakten med Z
framkom att målsäganden just varit på dejt med annan innan Vi*king
kom hem till henne liksom vad A har berättat om att
målsäganden träffat annan eller andra under tiden hon och Fe*lix inte var tillsammans.

Sammanfattningsvis anser tingsrätten att Vi*kings berättelse
inte ger någon rimlig förklaring till målsägandens
agerande och uppvisade mående direkt efter händelsen. Hans berättelse förtar
därför inte värdet av åklagarens bevisning."

Sammanfattningsvis har rätten gjort en gedigen analys av vad som framkommit och ser det som osannolikt att målsägande skulle ha ljugit. Det står ännu mer saker i domen om detta. Läs gärna domen.
Citera
2024-02-07, 02:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är inte relevant vad man gör inom kriminalvården, fallet handlar om två unga studenter som knappast har utbildning i konflikthantering.

Om kvinnan tänkte i termer av våldskapital hade hon inte bjudit hem honom och låtit honom sova i sin säng.

Du är så långt ifrån verkligheten med dina resonemang så man häpnar, från den ena ytterligheten till den andra in absurdum.
Relevansen är inte vad man gör inom Kriminalvården - utan vad som händer mentalt när man ställs med någon som har ett potentiellt våldskapital.

Nej, få människor tänker i termer av våldskapital .. med de flesta kommer omedvetet att agera utifrån en bedömning av det när en situation uppstår.
En arg femåring kan du lyfta bort - en arg vuxen kommer omedelbart klicka in andra strategier hos dig.
Du och någon på ICA vill ta sista exemplaret av en vara - din hjärna kommer omedelbart göra ett överslag och en riskberäkning. osv osv.
Citera
2024-02-07, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du blandar på typiskt sätt ihop den påstådda biologiskt betingade reaktionen med de rationella överväganden en individ kan göra för att bemöta en upplevd fara.

Om hon inte drabbas av ett betingat beteende utan det handlar om ett logiskt taget beslut som du diskuterar här så måste det bedömas objektivt och utgående från vilken rädsla hon kunde förväntas känna. Teoretisk sett kan hon ha känt vilket hot som helst, det är ju helt subjektivt vilka känslor hon hade.

Men eftersom det objektivt inte fanns några omständigheter som denna rädsla kan grundas i och hon inte hade anledning att tro att den tilltalade skulle göra något mot henne, så måste en objektiv bedömning bli att vi eller rätten inte har någon anledning till annat än att i vår bedömning har vi inte anledning att tro att hon kände någon rädsla eller hade något som hindrade att hon så fort som möjligt och med fysiska medel så gott det gick försökte ta sig ur situationen.

Nu tror du jag har missförstått mig. När jag läser förhören med målsägande, så finns där en eventuellt kortare frekvens av "frys"-reaktion, men under största delen av våldtäkten så är hon mer i rädsla att skadas, så hon gör som hon blir tillsagd. Men ja: det är två olika saker, helt korrekt. Jag trodde jag varit tydlig med det i ett tidigare inlägg? Dock utifrån vad jag utläser av förhören har målsägande varit med om båda fenomenen. Både en kortare frekvens av "frysreaktion" och en längre period av logiskt taget beslut att vara följsam och göra som hon blir tillsagd för att slippa skadas.

Det jag misstänker var en kortare frekvens av "frys"-reaktion, men kan också vara att hon är "psykiskt chockad" över vad som händer och att det är en overklighetskänsla snarare hon beskriver:

MÄ:... Och sen drar han
av sig sina kläder. Och då ligger jag väl bara där helt, ja ganska i chock typ. Ja och sen så tar
han av sig alla kläder och så penetrerar han mig och hånglar med mig.
FL: Du säger att du hamnar i chock, beskriv mer vad händer med din kropp.
MÄ: Jag blev väl ganska (gråter!) som jag inser typ vad som kommer hända typ, men också att jag inte har nånting, jag kan inte göra nåt för att få det att inte hända. Jag blir lite så fast, känner
jag mig typ...

....Ja, eftersom det gör så himla ont så jag inte av och jag hamnar lite ur det här
chocktillståndet och bara inser liksom ännu mer vad det är som händer och då tar jag tag i
hans händer,
där han håller emot och liksom försöker verkligen med all min kraft dra bort
dom och säger, nej snälla sluta det gör jätteont och det håller nog på ett tag, eller det kändes
som att det höll på ett tag, men jag lyckas inte liksom dra bort hans händer. Och eftersom jag
då börjar säga, aj nej det gör jätteont, så lättar han trycket på händerna men fortsätter ändå ha
kvar händerna där och fortsätter penetrera mig.

Och så det logiska beslutet att göra som hon blir tillsagd för att slippa skadas:

FL: Han har uppgivit att när ni bytte positioner så formulerade han det ofta som en fråga.
Han uppgav att han bett dig suga och att du då svarat genom att gå ner. Stämmer det?
MÄ: Ja det var samma som jag precis sa. Han bad mig en massa saker och jag bara gjorde det. Det var en blandning av rädsla för jag visste inte vad han skulle göra annars.
Citera
2024-02-07, 02:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så ser inte verkligheten ut. Kvinnor i allmänhet är inte rädda för män på det sättet och de har inte heller anledning till det. Män är inte farliga fångar i kriminalvården. Nej, det finns verkligen inte goda skäl att tro att en man som man känner väl skall ta till våld för att han är full och vill ha sex. Allvarligt?

Allvarlig så har alla människor ett våldskapital, en del mer andra mindre. När det gäller att neka en man sex så kan våldkapitalet visa sig vara högt.

Citat:
Mängder av samlag utförs varje dygn och om kvinnor är missnöjda med mannens lust att ha sex så säger de ifrån utan att hindras av någon generell fruktan för att han skall ta till våld utan att minsta reell anledning att tro det.
Du har helt rätt i det du säger - och det är till BO:s fördel. För mängder av kvinnor har sex varje dag - och att de skulle snärja männen för att göra en våldtäktsanmälan är extremt sällsynt.

Citat:
Målsäganden här har bjudit hem en helt vanlig kille och har ingen anledning till rädsla. Hade hon inte velat ligga med honom hade hon låtit bli.
Det där är naivt av dig.
Citera
2024-02-07, 02:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vet de inte vad som påstås ha hänt? Det tvivlar jag på. Vad skulle intyget öht kunna ha för värde annars? Gyn säger att inget i undersökningen kan bindas till det påstådda brottet. Det måste vara det jag förhåller mig till. Jag är inte kompetent att dra slutsatser om vad dessa fakta innebär för frågan om frivillighet vid sex.
Gyn har inte kunnat ta ställning till hans påstående om hur våt och kåt hon var - eftersom de inte har tillgång till hans version.

Däremot kan de fastställa skada.
Det uppstår inte skavsår om kvinnan är så våt som han påstår

Jag säger inte att du skall dra slutsatser om hennes villighet - jag säger att hans påstående om hennes våthet och skäl till att han inte får utlösning inte är förenligt med hennes skador.
Senast redigerad av micro113 2024-02-07 kl. 02:47.
Citera
2024-02-07, 02:47
Medlem
Citat:
Ja visst låter 2 veckor konstigt, därför tänker jag mig att mannen hon träffade innan den åtalade mannen möjligen kan ha orsakat rodnader i kvinnans slida, det var tidigare under kvällen.

Vi vet ingenting om huruvida kvinnan själv eller K orsakade dessa rodnader eller när kvinnan senast hade sex innan hon träffade mannen hon anmälde för våldtäkt.

Fast mannen hon träffade tidigare under kvällen hade hon inte sex med. Och hon säger ju själv att det var två veckor sedan hon senast hade sex.

Men om hon hade sex så hon fick rodnade slemhinnor och blodiga flytningar innan den påstådda våldtäkten, så talar ju det i sig för att hon verkligen inte ville ha sex igen med någon ny snubbe. Kvinnor brukar i regel inte vilja ha sex om det varit så pass mycket friktion att rodnader uppstått. Det brukar inte vara så skönt då, utan snarare obehagligt för dem.

Så oavsett om rodnaderna och de blodiga flytningarna uppkommit vid den påstådda våldtäkten eller innan den påstådda våldtäkten, så talar ju båda för att våldtäkt har skett.

1. Har de uppkommit innan den påstådda våldtäkten = inte alls troligt att hon skulle vilja ha sex med Vi*king då, med ömmande underliv.

2. Har de uppkommit under den påstådda våldtäkten, så ljuger ju Vi*king om hur blöt hon var, för med den vätan skulle hon inte få rodnade slemhinnor... Varför skulle då Vi*king ljuga om att hon var väldigt blöt? Jo, för att han tänker att det skulle fria honom från våldtäkt, som han är medveten om att han begått alternativt grovt oaktsam till att han begick.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-02-07 kl. 02:51.
Citera
2024-02-07, 02:56
Medlem
Citat:
Gyn har inte kunnat ta ställning till hans påstående om hur våt och kåt hon var - eftersom de inte har tillgång till hans version.

Däremot kan de fastställa skada.
Det uppstår inte skavsår om kvinnan är så våt som han påstår

Jag säger inte att du skall dra slutsatser om hennes villighet - jag säger att hans påstående om hennes våthet och skäl till att han inte får utlösning inte är förenligt med hennes skador.

Och om rodnaderna har uppkommit innan den påstådda våldtäkten, så är det verkligen inte troligt att hon skulle vilja haft sex med vi*king, eftersom rodnad och ömmande vagina inte gör kvinnor särskilt sugna på sex...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in