2024-02-06, 16:22
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Det du skriver nu är väldigt intressant för min tes är att det är helt omöjligt för honom att glömma bort det han gjort pga han växte upp på ett annat ställe än där han bor idag och det är endast pga mordet som det är så. Jag tror inte heller han återvänt till mordplatsen men knepet är att han växte upp ca 1 km från mordplatsen och dit till Enskedefältet tror jag säkert han vill återvända, han säger i förhör jag har bott där i 16 år och hittar överallt. Han måste ju minnas allt, jag personligen tror han har fastnat mentalt och emotionellt i 2009 och kommer aldrig komma vidare helt i livet. Han kanske fortfarande använder slangord från 2009 som var populära då i Sthlm, t ex skriver han till Tove jag slänger alla mina ”casual” kläder vilket betyder huligan kläder men det är ett Sthlm slang uttryck som kommer från att på NKs casual avdelning sålde Stone island jackor förut runt 2009 tiden, han måste minnas alla dom här kulturella referenserna och leva kvar i dom för den delen av honom Sthlm Tim, barndomen Tim uppväxten Tim är fortfarande kvar i juni 2009 för den har inte fått utvecklas något sen dess. Norge Tim är en ny del av hans personlighet som lagt sig ovan den gamla Enskede personligheten och inte integrerats med varandra TROR jag, det är vad som känns logiskt i sammanhanget

Du kan såklart ha rätt i din tes.
Jag bygger min på att jag egentligen tror att Tim var en hyggligt normal människa som drogs in i en spiral av idiotiska händelser som tyvärr är ganska vanligt i den åldern.
Skillnaden av idiotiska händelser i den åldern blev i det här fallet till en fruktansvärd tragedi.
Ingen vare sig Tove eller Tim kan någonsin ursäktas för det dem gjorde.
Det är säkert båda också väldigt väl medvetna om.
Även om Tim varje dag försöker att glömma sin historia så tror jag inte att han kommer att lyckas dels för att han har sin första 16 år nära mordplatsen vilket är grunden i hela barndomen.
Vidare tror jag som nämnt att killen ändå trots omständigheterna är en hyggligt normal människa och brottas säkert fortfarande med ånger över sitt dåd.
Strävan i att bli kvitt sin historia håller honom borta från Enskedefältet men jag tror ändå han kommer att få bära med sig sin svarta sida livet ut.
Om han till dags dato ändå har lyckats hålla sig på rätt sida lagen så är det i alla fall ett stort steg i rätt riktning vilket ytterst få mördare klarar.
Citera
2024-02-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag bygger min på att jag egentligen tror att Tim var en hyggligt normal människa som drogs in i en spiral av idiotiska händelser som tyvärr är ganska vanligt i den åldern.
Skillnaden av idiotiska händelser i den åldern blev i det här fallet till en fruktansvärd tragedi.
Även om Tim varje dag försöker att glömma sin historia så tror jag inte att han kommer att lyckas dels för att han har sin första 16 år nära mordplatsen vilket är grunden i hela barndomen.
Vidare tror jag som nämnt att killen ändå trots omständigheterna är en hyggligt normal människa och brottas säkert fortfarande med ånger över sitt dåd.
Strävan i att bli kvitt sin historia håller honom borta från Enskedefältet men jag tror ändå han kommer att få bära med sig sin svarta sida livet ut.
Om han till dags dato ändå har lyckats hålla sig på rätt sida lagen så är det i alla fall ett stort steg i rätt riktning vilket ytterst få mördare klarar.

Jag tror du har helt rätt i det du skrev nu.
Citera
2024-02-06, 18:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Tänk om de båda ställde upp på en intervju det hade vart väldigt intressant

Vilka frågor ska ställas i en sån intervju?
Citera
2024-02-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck

Jag tror också att du har en del rätt i det här. Var ju ingen av de vuxna som hade sett några som helst varningstecken för att något extraordinärt skulle hända. Och att hans vänner skulle kunnat förstå hur galet något var är inte möjligt. De hade knappt gått ut grundskolan.

Han och Tove hade en strulig relation som utan tvivel var destruktiv och isolerade främst Tim och gjorde honom till någon marionettdocka. Det är väl där föräldrarna borde satt ner foten. De vittnade själva om att relationen inte var sund när det begav sig.
Med det sagt är jag övertygad om att de ångrar att de inte just satte ner den där foten där och då mer än allt annat.

Tim verkar ha fungerat helt normalt innan den här katastrofen. Kommer från ordnade förhållanden, var bra i skolan och hade helt vanliga intressen.
Sedan blev han hjärntvättad, alternativt upplevde sig som hjärntvättad av olycklig ”kärlek” och så begick han ett av de mest uppmärksammade morden på lång tid. Det tar förmodligen priset av idioti.

Jag tror ärligt talat inte att han försöker sköta sig nu, utan jag tror att han är skötsam nu. Och skulle göra precis vad som helst för att få det här ogjort.
Men med det kommer ju även en förståelse för att det är för mycket begärt att bli förlåten av alla och ses som vem som helst.
Citera
2024-02-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Jag tror också att du har en del rätt i det här. Var ju ingen av de vuxna som hade sett några som helst varningstecken för att något extraordinärt skulle hända. Och att hans vänner skulle kunnat förstå hur galet något var är inte möjligt. De hade knappt gått ut grundskolan.

Han och Tove hade en strulig relation som utan tvivel var destruktiv och isolerade främst Tim och gjorde honom till någon marionettdocka. Det är väl där föräldrarna borde satt ner foten. De vittnade själva om att relationen inte var sund när det begav sig.
Med det sagt är jag övertygad om att de ångrar att de inte just satte ner den där foten där och då mer än allt annat.

Tim verkar ha fungerat helt normalt innan den här katastrofen. Kommer från ordnade förhållanden, var bra i skolan och hade helt vanliga intressen.
Sedan blev han hjärntvättad, alternativt upplevde sig som hjärntvättad av olycklig ”kärlek” och så begick han ett av de mest uppmärksammade morden på lång tid. Det tar förmodligen priset av idioti.

Jag tror ärligt talat inte att han försöker sköta sig nu, utan jag tror att han är skötsam nu. Och skulle göra precis vad som helst för att få det här ogjort.
Men med det kommer ju även en förståelse för att det är för mycket begärt att bli förlåten av alla och ses som vem som helst.

Undrar vad som hade hänt om han försökte bli förlåten
Citera
2024-02-07, 08:55
Medlem
Citat:

Av Thereses familj och vänner? Förhoppningsvis hade de spottat honom i ansiktet. Vi får dock hoppas att han är så pass socialt intelligent att han aldrig har försökt något sådant.
Citera
2024-02-07, 11:31
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:

Man skall nog inte ens försöka att söka förlåtelse.
För en person som Tim så gäller det nog snarare att försöka lära sig och leva med det hemska som man har gjort.
Som redan framgår i tråden så tror jag att han ångrar sin handling varje dag och inget önskar inget högre än att ha det ogjort.
Tyvärr så hjälper det Therese föräldrar,övriga anhöriga,släkt och vänner.
Som sagt bara att lära sig och leva med vad man orsakat och kanske försöka hjälpa omvärlden på bästa sätt att inge begå samma misstag.
Citera
2024-02-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Druvsocker.
Av Thereses familj och vänner? Förhoppningsvis hade de spottat honom i ansiktet. Vi får dock hoppas att han är så pass socialt intelligent att han aldrig har försökt något sådant.

Exakt. Förlåten kan han inte bli.
Det absolut bästa han kan göra är att hålla sig så långt borta från dem det går, göra allt han kan för att inte vara samhället till last och inte söka efter någon form av uppmärksamhet.
Det verkar vara det han försöker göra, han har hållit sig så anonym det går i dagens samhälle, flyttat, aldrig ställt upp på någon intervju eller liknande och verkar ha ett vettigt jobb av det lilla som läckt ut om hans liv idag.
Citera
2024-02-07, 18:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner

Enligt vad Lind uppgav i förhören hade Vrågårds pappa varit våldsam mot honom. Han hade haft något uppmärksammat vredesutbrott på fotbollsplanen där han var lagkapten i fotbollslaget. Det finns uppgifter i tråden om att föräldrarna skilde sig snart efter mordet.

Man kan ju tro vad man vill om detta, men allt behöver inte varit frid och fröjd för att det var det på ytan och den där oerhörda vreden som han kände mot Johansson Rojo i hoppbacken för att hon avslöjat hans kyss med henne för andra kan ha funnits inom honom sedan ett tag.
Citera
2024-02-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt vad Lind uppgav i förhören hade Vrågårds pappa varit våldsam mot honom. Han hade haft något uppmärksammat vredesutbrott på fotbollsplanen där han var lagkapten i fotbollslaget. Det finns uppgifter i tråden om att föräldrarna skilde sig snart efter mordet.

Man kan ju tro vad man vill om detta, men allt behöver inte varit frid och fröjd för att det var det på ytan och den där oerhörda vreden som han kände mot Johansson Rojo i hoppbacken för att hon avslöjat hans kyss med henne för andra kan ha funnits inom honom sedan ett tag.

Att en förälder blir arg på sin son då och då är inget konstigt. Jag vill minnas det till att det var Tim som brukade bli arg i idrottssammanhang, men dåliga förlorare finns det gott om utan att de är farliga. Men jag kan minnas fel.

Men ja, det händer mycket bakom stänga dörrar. Finns dock inga uppgifter från mamman eller systern om en våldsman fader, och har svårt att se att de var så pass ”hårda” att de skulle kunnat hålla masken om en sådan sak hela rättsprocessen igenom. Speciellt i ett så exceptionellt fall som detta.
Att par skiljer sig efter tragedier är också väldigt vanligt.

Att allting inte stod rätt till i Tims huvud kring tiden då mordet skedde rådde det ju däremot inga tvivel om. Finns inga ursäkter för det han gjorde.
Men jag tror inte att det fanns ens i Tims vildaste fantasi ens en månad före att han någonsin skulle begå ett mord. Och likaså för hans anhöriga. Hade de anat det hade det aldrig skett.
Citera
2024-02-22, 18:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Tänk om de båda ställde upp på en intervju det hade vart väldigt intressant

Har du tänkt ut några spetsiga frågor?
Citera
2024-02-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Har du tänkt ut några spetsiga frågor?

Mest hur man går vidare i livet efter en sådan händelse i så unga år, om dom saknar sitt gamla liv och sina gamla vänner. har de vart tillbaka i sthlm, har de haft kontakt med varandra, har de haft kontakt med anhöra till therese, har de kontakt med de gamla kompisarna från Enskede. Hur var det att gå från att vara helt skötsam vanlig person till att sitta i anstalt på bara ett sommarlov
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in