2024-02-04, 19:40
Medlem
nosferatuzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
För våran del (som bor nära borås och inte tänkt flytta) så är det Göteborg som gäller.

Tror bara det är SJ eller MTR som har betald utbildning och de ligger i Stockholm, SJ har även i Göteborg om jag förstod det rätt.

Alright. Så hur funkar det med dessa tester man behöver göra?

Säg att jag blir intagen och ska göra dessa tester som nämns i tråden, behöver jag ta tjänstledigt från det jobb jag redan har? Eller kan man jobba tills man klarat testerna och sen ta tjänstledigt inför själva skolan?
Citera
2024-02-04, 20:06
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen

Säg att jag blir intagen och ska göra dessa tester som nämns i tråden, behöver jag ta tjänstledigt från det jobb jag redan har? Eller kan man jobba tills man klarat testerna och sen ta tjänstledigt inför själva skolan?

Testerna är väl en eller ett par dagar bara, hur du måste göra för att få ledigt är väl upp till dig. Klarar du testerna och kommer in på utbildningen får du ju ta tjänstledigt.
Citera
2024-02-04, 20:53
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen

Jag tog ut kompledigt på de dagar jag gjorde testerna, tjänstledigt nu när utbildningen börjar 8 april och kommer gå på CSN, går söka merlån för pendling till studierna etc
Citera
2024-02-04, 21:00
Medlem
Är det IQ-test osv som krävs på lokförarutbildningen i Hallsberg med?
Citera
2024-02-04, 21:03
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Är det IQ-test osv som krävs på lokförarutbildningen i Hallsberg med?

Nej det är språktest i Arabiska... Vad tror du? Det är så klart liknande tester överallt för lokförarutbildning i Sverige
Citera
2024-02-05, 21:31
Medlem
När går SJ's utbildning? Endast på vårterminen eller finns det utbildning som går på hösten också? När brukar ansökningar för hösten öppna ifall det går en då?

Sen undrar jag vad för typ av frågor som kan ställas på psykologtesterna och varför över 50% kuggar denna.
Citera
2024-02-05, 23:37
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Sen undrar jag vad för typ av frågor som kan ställas på psykologtesterna och varför över 50% kuggar denna.

Psykologtesterna är alltså inte enbart samtal med psykolog utan ganska avancerade tester som görs på dator. Bara en liten kort frågestund med psykologen om det behövs klargöras något i dina personlighetsdrag.
Citera
2024-02-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle

Man brukar säga att hälften sovras ut i varje steg. "Kugga" är egentligen fel. Flera av testerna är inte rätt och fel utan lämplig eller ej. Man vill helt enkelt ha en viss sorts människor till förare. Av kanske 900 sökande är det nästan alltid runt 60 som anses lämpliga till runt 30 platser.

Min erfarenhet är att med få undantag är det lämpliga som påbörjar utbildningen. Bakgrund, ålder, kön med mera varierar men en fallenhet för säkerhet och koncentration förenar.
Citera
2024-02-06, 00:21
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Min erfarenhet är att med få undantag är det lämpliga som påbörjar utbildningen. Bakgrund, ålder, kön med mera varierar men en fallenhet för säkerhet och koncentration förenar.

Min erfarenhet är att upp mot 10% är olämpliga.
Citera
2024-02-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Min erfarenhet är att upp mot 10% är olämpliga.

Du har nog rätt där...
Citera
2024-02-08, 23:25
Medlem
Kostar testerna cirka 3000? Och risken finns att man ändå inte blir antagen.

Får man tillbaka kostnaden om man inte blir antagen? Eller är det pengar i sjön?
Surt att vara första reserv då.

Om 900 sökande betalar 3000kr så får dom in 2.7 milj. Bra affärsidé.
Citera
2024-02-08, 23:43
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimaren
Kostar testerna cirka 3000? Och risken finns att man ändå inte blir antagen.

Får man tillbaka kostnaden om man inte blir antagen? Eller är det pengar i sjön?
Surt att vara första reserv då.

Om 900 sökande betalar 3000kr så får dom in 2.7 milj. Bra affärsidé.

Har du kommit till att du blir reserv kan du ju söka igen med samma resultat under 2-3 års tid ifall du inte kommer in.

Sen om det är säg 900 sökande så är det kanske bara 300-400 som får göra test 2 och 50-100 som får göra test 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in