2024-02-05, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, jag tror inte det gått till så du beskriver i ”er tråd”. Jag är som sagt övertygad om att ditt förhållande till verkligheten är fel och att det lett till att du uppfunnit en egen förvriden värld där egna regler gäller och där människor inte beter sig som i den verkliga världen. Detsamma gäller micro113, med några olikheter. Det låter förstås hårt att bedöma någon så, men det är min ärliga uppfattning om dig.

Framför allt är din kvinnobild och din bild av kvinnlig sexualitet mycket konstigt och inte speciellt jämställd heller. Målsäganden är en spröd planta med minimal förmåga att navigera i en värld av kåta, fulla män och rädd för sin egen skugga. Samtidigt är hon ädel och ren, fast bestämd och glasklar i din förmåga att med viljestyrka kunna styra de mänskliga drifterna.

Alternativet här är att det är jag och några andra som har en lika märklig uppfattning om världen och människorna, för meningsskiljaktigheterna handlar inte bara om olika syn på detaljerna om vad som kan ha hänt.

Så vi kommer förstås inte att nå något samförstånd på något plan alls. Men jag tror jag lärt mig något, så jag tackar dig ändå.

Nja, min bild på kvinnlig sexualitet är (hör och häpna) att kvinnor är minst lika kåta som män är. Men att de är sexuellt selektiva (i sina val av partners) av naturen.

Kvinnor kan bara befruktas en gång/månad och blir de befruktade och fortlöper graviditeten ut, så är det minst 9-12 månader till innan de kan befruktas igen. De ska läka också, amma, få igång ägglossningen, ta hand om spädbarnet osv. först. Därför är de mer selektiva kring vilka män de ligger med... De behöver "spara sina ägg till de bästa männen". Kvinnor behöver känna attraktion för mannen de ligger med/intresse för honom. Känner kvinnor intresse och attraktion för mannen, så kan kvinnor vilja hålla på som kaniner och ha sex flera gånger på raken. Dvs.: vara minst lika kåta som män.

Men känner kvinnan inget sexuellt intresse av en man, så vill hon helt enkelt inte ligga med honom. Han blir sexuellt ointressant för henne. Hon kommer inte vilja riskera att bli befruktad av en man hon inte är sexuellt intresserad av.

En man däremot. Kan vilja ligga även med en kvinna som egentligen är sexuellt ointressant för honom... Eftersom: blir hon gravid, så kan han fortfarande sprida sina gener/sin säd (tom. samma dag) med kvinnor som han känner sig mer tilltalad av. Mannen kan få i princip obegränsat med avkomma och behöver därmed inte vara lika sexuellt selektiv.

Kalla detta ojämnställt eller vad som helst. Så kan det mycket väl vara. Men våra biologiska förutsättningar är inte jämställda.

Detta gäller även fysisk styrka. Män slår generellt kvinnor på fingrarna där. Så är det bara.

Topic: av snap-konversationen med Z att döma, så är inte målsägande sexuellt intresserad av Vi*king. Hon är dessutom bevisligen fortfarande kär i sitt dåvarande ex/nuvarande pojkvän. Och hon vill hellre ha Oli*ver/Kingen övernattandes hos sig på golvet, än Vi*king. Hon har rentav ångest över att hon bjöd in Vi*king att sova hos sig.

Hennes sexuella icke-intresse för Vi*king håller i sig. Men han kan inte ta hennes nej/hennes motstånd, när han är full och kåt. Så han våldför sig på henne. Och hon är rädd för Vi*kings fysiska styrka/hans våldskapital, som överträffar hennes eftersom hon är kvinna. Hon är rädd att skadas. Så hon gör som hon blir tillsagd, för att slippa undan skada.

Dagen efter när han är nykter så fattar han dock hennes "nej" och slutar. Hon får då mod att få ut honom ur sitt hem. Sedan kontaktar hon sina polare och berättar att hon våldtagits. Uppenbart traumatiserad.

Så, hoppas du vet mer hur jag ser bilden. Och på manlig och kvinnlig sexualitet etc.

Tack själv! Även om vi har olika uppfattning, så håller du dig korrekt och nyfiken och skriver nyanserade inlägg. Och jag uppskattar därav att läsa dina inlägg.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-02-05 kl. 02:23.
Citera
2024-02-05, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du skrev så här:

Det är en riktig beskrivning av läget. Vi vet inte säkert vad som hänt. Jag accepterar din slutsats att den röda tråden visar mer på våldtäkt än falsk tillvitelse. Du har redogjort för dina skäl och även om man kan ha invändningar så anser jag inte att det är en uppenbart felaktig analys. Det kanske verkligen är så att mer tyder på våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning än inte.

Men att mer tyder på en sak och att den röda tråden visar det innebär inte att vi har någon större säkerhet i den slutsatsen utan får nöja oss med vad som är mest sannolikt. Vad som är mest sannolikt är inte vad som är bevisat och att sätta en ung man i fängelse i flera år är därför fel.

Dina formuleringar här gör mig övertygad om att du intellektuellt är medveten om problemet men inte vill erkänna det känslomässigt och ideologiskt eftersom det blir en motsättning mot dina känslor och principer vad gäller mäns våld mot kvinnor - onekligen ett stort problem i samhället.

Men just detta är ondska, att handla som individen är försumbar och en bricka i ett större spel där han måste offras för vad den större bilden ger och för att målsäganden i fall där det blir en friande dom trots att våldtäkten ägt rum mår dåligt av det och vi måste undvika det, om så till priset av att oskyldiga också döms.

Enligt nuvarande lagstiftning kring våldtäkt, så har Tingsrätten gjort ett korrekt arbete och dömt helt korrekt utifrån den stödbevisning/bevisning som finns i ärendet.

Nja, jag kallar det hellre för våld i nära relation och det är ett stort problem, precis som du skriver. Men vi ska inte gå på "Jämställdhets"myndighetens förvanskning av begreppet, där de vill kalla det "mäns våld mot kvinnor". Då det även finns kvinnor som använder våld mot män i nära relation. kvinnor som använder våld mot kvinnor i nära relation (vilket enligt vissa studier är den vanligast konstellationen vid relationsvåld). Män som använder våld mot män i nära relation. Våld i nära relation är därmed ett mycket bättre passande uttryck.

Men visst, jag kan ge dig att jag känner empati för brottsoffer, oavsett om de är män, kvinnor eller barn. Hade Vi*king varit brottsoffer gällande falsk tillvitelse (eller våldtäkt) så hade jag känt empati för honom. Men inget tyder på att han är ett brottsoffer här. Utan allt pekar på att det är målsägande som är ett brottsoffer här. Och att då, som vissa i tråden gör, utmåla henne till en falsk tillvitare är inte ok någonstans. I synnerhet inte som vissa andra eventuellt har röjt hennes identitet. Det är då tal om förtal... För alla vet ju hur hatade falska tillvitare blir. Och av allt att döma är inte målsägande ens det. Utan hon är ett offer. Offer för våldtäkt.

Hade tråden mer handlat om fallet och klargöra saker i det och gått lite off topic kring att handla om folks negativa attityd till rådande lagstiftning kring våldtäkt. Så hade jag brytt mig föga. Lagstiftningen kring detta går ju ypperligt att diskutera på andra ställen på FB, som du ju vet. Men när folk har förlegade synsätt kring vad offret i denna tråd hade på sig... Och dessutom ser målsägande som en falsk tillvitare etc... Då hajar jag till. Där har de passerat en gräns. Där har de glömt bort att det finns en människa här. Som med stor sannolikhet är offer för våldtäkt... Hon behöver inte lida mer än vad hon redan gör. Hon behöver inte lämnas ut i tråden med fullt namn etc. Och dessutom kallas för falsk tillvitare. Vissa skribenter verkar inte inse vilken skada de kan åsamka målsägande... Som med stor sannolikhet faktiskt blev våldtagen dessutom.
Citera
2024-02-05, 02:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon var ju inte rädd för honom då. Rädslan kom som sagt när hon märkte att han inte hörsammade hennes "nej"/övrigt motstånd.

Innan var hon mer ångestladdad över att hon bjudit hem denna fuckboy till sitt hem. Men någon främling var han inte. De var i samma faddergrupp och hon har ju tidigare pratat en del med honom.

Är man kåt på en person och vill ha sex med denna, är det knappast ångest man får av att ha bjudit hem denna. Då är man snarare glad och uppspelt och förväntansfull. Finns inget positivt sådant hos målsägande när man läser snap-konversationen. Bara ångest och ånger. Hon ville uppenbarligen inte ha vi*king, varken innan eller efter han kom hem till henne.

Ingen kvinna bjuder hem en kille mitt i natten iförd nattlinne och trosor om hon inte är intresserad av honom.

Vem försöker du lura egentligen? Dig själv?

Att hon sen drabbades av ånger och ångest berodde nog till stor del på dåligt samvete över hur hon skulle kunna förklara "övernattningen" för sitt ex som hon tydligen ville ha tillbaka?
Citera
2024-02-05, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ingen kvinna bjuder hem en kille mitt i natten iförd nattlinne och trosor om hon inte är intresserad av honom.

Vem försöker du lura egentligen? Dig själv?

Att hon sen drabbades av ånger och ångest berodde nog till stor del på dåligt samvete över hur hon skulle kunna förklara "övernattningen" för sitt ex som hon tydligen ville ha tillbaka?

Ett långt, blått välanvänt nattlinne som hon brukade ha när hon sov. Och det var som du skriver: mitt i natten och hon var redo att gå och lägga sig.

Du behöver läsa FUP och dom och förstå vad du där läser. Hon ville verkligen inte ha Vi*king. Hon hade hellre haft Kingen/Oli*ver övernattandes hos sig, på sitt golv.

Nej. Ångesten handlar inte om hennes ex/nuvarande pojkvän. Läs FUP som sagt, läs snap-konversationen med Z.
Citera
2024-02-05, 02:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men hon iklädd endast trosor och linne bjöd in denna maktpositionerade fuckboy att bestiga hennes säng, det finns inget som talar för att det var besvärande för henne.

Nej hon ville med stor sannolikhet ha dit honom till sin bostad och säng. Det är svårt att tolka det hela på annat sätt?

Trist bara att det finns personer i tråden som köper hennes story med hull och hår trots att det finns väldigt motsägelsefulla omständigheter kring deras tidigare kontakt och själva besöket.

Anledningen till detta hårdnackade försvar är med stor sannolikhet pga hon är kvinna och de bara måste försvaras oavsett tveksamma omständigheter.
Citera
2024-02-05, 02:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ett långt, blått välanvänt nattlinne som hon brukade ha när hon sov. Och det var som du skriver: mitt i natten och hon var redo att gå och lägga sig.

Du behöver läsa FUP och dom och förstå vad du där läser. Hon ville verkligen inte ha Vi*king. Hon hade hellre haft Kingen/Oli*ver övernattandes hos sig, på sitt golv.

Nej. Ångesten handlar inte om hennes ex/nuvarande pojkvän. Läs FUP som sagt, läs snap-konversationen med Z.

Tack men jag har läst domen och FUP.

Du behöver inte heller hänvisa till "Z" för vad kvinnor säger till sina vänner och vad de sen vill göra och vad de faktiskt gör i verkligheten är två helt skilda saker.

Ångesten handlar dessutom med stor sannolikhet om exet/nuvarande pojkvännen? Det är nog bara du som har tolkat det hela fel, troligtvis pga hon är kvinna och de kan ju som bekant aldrig någonsin bära ansvar för sina egna handlingar.
Citera
2024-02-05, 02:57
Medlem
Citat:
Tack men jag har läst domen och FUP.

Du behöver inte heller hänvisa till "Z" för vad kvinnor säger till sina vänner och vad de sen vill göra och vad de faktiskt gör i verkligheten är två helt skilda saker.

Ångesten handlar dessutom med stor sannolikhet om exet/nuvarande pojkvännen? Det är nog bara du som har tolkat det hela fel, troligtvis pga hon är kvinna och de kan ju som bekant aldrig någonsin bära ansvar för sina egna handlingar.

Vad har du för märklig kvinnosyn egentligen?

Jag anser inte att offer ska behöva ta ansvar för förövares handlingar.
Och i detta fallet råkar offret vara kvinna och förövaren en man. Förövaren Vi*king får ensam ta ansvaret för att han våldtog målsägande.

I andra fall, tex. i fallet med influensern som misshandlar sin sambo och deras barn. Så är offret en man (och deras två barn är givetvis också offer) och förövaren en kvinna. I det fallet anser jag inte att det manliga offret ska behöva ta ansvar för den kvinnliga förövarens våld mot honom och deras barn. Hon får ensam ta ansvar för att hon misshandlat sin sambo och deras barn.

Så. Faller polletten ner?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-02-05 kl. 03:14.
Citera
2024-02-05, 06:12
Medlem
Citat:
Det är väl snarare ni som hyser ett oresonligt och personligt agg mot målsägande. Läs hur ni skriver om henne. Och skäms.

Fast det där stämmer ju inte och det vet du.
Vi, och framförallt inte jag, har inte kallat målsägaren för nedsättande epitet i tillnärmelsevis lika stor utsträckning som ni gjort och gör.
Era, och framförallt dina, resonemang och slutsatser går ju hela tiden ut på att du både rakt ut och genom antydningar kallar honom både det ena och det andra.
Bara en sådan sak som ”det behagade inte herrn” är ju långt mer nedsättande än det vis vi omskriver målsägaren.
Skäms du nu?

Och varför svarar du inte på frågorna du får?
Börjar du inse att du ändå inte har den minsta lilla trovärdighet kvar så du kan lika gärna gå all in och släppa ens den minsta tillstymelse till heder du hade kvar i din krökta och mjuka ryggrad…?
Citera
2024-02-05, 08:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag läste fel. "Några veckor" kommer ifrån att de inte hade kontakt på några veckor.

Högre upp samma sida (314)

"Sen fick jag veta att hon hade pojkvän och
då slutade vi. Och vi hade inte kontakt på några veckor."

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du fortsätter spela idiot.
Jag har gett citatet i sin helhet där det klart framgår att hon hade urringat.
Så lägg ner nu.

Så för att sammanfatta: Du bestämde dig för att rätta mig när du egentligen inte visste och inte heller läst det särskilt noga ..... och i efterföljande inlägget anklagar du mig för att inte kunna läsa fastän du tydligt skrivit "Nej, det var inte naken hud på mage och bröst. Det är en påklädd bild med en urringning"?

Har jag förstått dig rätt?
Citera
2024-02-05, 08:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
...
Hej tomaten!

Du försvann lite hastigt igår. Det är inte så att du undviker att svara på dessa två inlägg?

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)
Citera
2024-02-05, 08:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ett långt, blått välanvänt nattlinne som hon brukade ha när hon sov.

Var det välanvänt? Ja men då så, case closed, V är skyldig

Vad i hela friden spelar något av det här för roll, menar du?

Citat:
Och det var som du skriver: mitt i natten och hon var redo att gå och lägga sig.

Han hade MINST 46 minuter på sig att byta om och uttryckte själv att hon borde göra det. Kom igen nu, du måste kunna komma med något bättre än det här

Citat:
Du behöver läsa FUP och dom och förstå vad du där läser. Hon ville verkligen inte ha Vi*king.

Mot den bakgrunden förefaller det ganska märkligt att
- skicka urringad bild till V och sen säga sig inte känna till denna bild
- bjuda in V mitt i natten att sova över
- välkomna honom i nattlinne och trosor fastän hon hade gott om tid att byta om och själv uttryck att hon borde byta om
- att direkt gå med på att dela säng
- att inte ta fram madrass
- att prata med V om sitt trassliga förhållande
- att ha en omfattande snapchat-historik med V
- att hon i sms med Z omnämnt V i en romantisk/sexuell kontext
- att ge honom 20+ sms med vägbeskrivningar

Citat:

Jag förstår. Du kan alltså läsa ett meddelande och direkt avgöra att en uttryck "ångest" inte bara är äkta utan även vart den är riktad? Imponerande
Citera
2024-02-05, 08:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Anledningen till detta hårdnackade försvar är med stor sannolikhet pga hon är kvinna och de bara måste försvaras oavsett tveksamma omständigheter.

Delvis det. Men jag tror det finns en del stolthet också. De gick all-in redan innan vi hade fup så det är lite svårt att backa nu.

Noterbart är att det var en ur team MÄ, HowLongIsNow, som först hade tillgång till fup men angav diverse svepskäl för varför han inte ville dela med sig till övriga. När vi till slut fick tag på den så blev det tydligt varför han försökte dölja den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in