Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag tror inte att kvinnan inledningsvis var medvetet om vad som stod spel för mannens del om hon anmäler honom för våldtäkt.
Ingen koll på allmänt åtal och påföljder.
Jag har föreslagit en förklaring till varför hon kan vara motiverad att få händelsen att framstå som en våldtäkt.
Det kan vara så att hon inte släppt sitt x helt och hållet, velat ha honom som en option, skulle det komma fram att hon frivilligt legat med V skulle hon eventuellt ha sumpat möjligheten att återfå sitt x.
Kan vara så enkelt.
Ja, faktiskt.
Det skulle också kunna vara så att hon är orolig för könssjukdomar. Vet inte vad prevalensen är numera, men om man hoppar i säng med en ökänd ”fuckboy” utan kondom tar man onekligen vissa risker. Då kan man hamna i en situation med jobbig anmälningsplikt och smittspårning och åtminstone från HiV-testet dröjer svaret. Hur förklarar hon det för F. om och när han vill ligga igen, honom som hon enligt FUP aldrig gjorde helt slut med? (Ytterligare en lögn hon drog för sina vänner och Viking.)
Är hon bara 19 år? Kom nästan direkt från gymnasiet, hade eventuellt bott hemma hos mor och far tills nyligen. En grymt ambitiös och högintelligent tjej, annars hamnar man garanterat inte på Teknisk fysik på prestigefyllda Chalmers. Men det hindrar förstås inte att hon samtidigt är omogen med dåligt omdöme, ansvarslös, har bristfälligt konsekvenstänk och/eller är självupptagen och till och med falsk.
Om hon har tillstymmelse till hjärta i kroppen kan jag inte föreställa mig annat än att hon plågas av skuldkänslor och undrar vad f-n hon har ställt till med.
Hon kunde ha krävt att V. skulle ligga på golvet. Att spela tuff och bestämd funkade jättefint inför sin tjejkompis men var visst bara tomma ord.
Hon kunde ha rest sig upp ur sängen och själv lagt sig på golvet redan när han började tafsa. Obekvämt? Visst, men var det som hände bättre?
Hon medger ju själv att han kanske inte förstod hennes signaler. Och inte ljög hon väl när hon påstod att hon försökte putta bort honom, eller att han tog så hårda strypgrepp att hon fick svårt att andas, dock märkligt nog utan att efterlämna några märken.
När allt kommer omkring kanske det inte var så genomtänkt att skicka ett foto på sina halvnakna tuttar till någon man inte känner.
I dagsläget är V. alltså dömd till ett längre fängelsestraff och riskerar att få hela livet förändrat. För hennes egen skull får man hoppas att hon inte har kommit med någon lögn eller överdrift eller halvsanning för att ställa sig själv i en bättre dager.
För då finns det risk för att hon kommer att plågas av ånger och skuldkänslor långt fram i tiden.