Citat:
Ursprungligen postat av
Esteban-II
Spontant skulle jag gissa att i de flesta fall kommer det inte göra det. En jurist kan säkert ge ett bättre svar. Hur tänker du att det knyter an till aktuellt fall?
Jag tycker exemplet verkar relevant.
Om en person med ökänd brottshistorik säger till dig "Gör detta - annars" .
Då kanske du gör en kriminell handling för att slippa bli misshandlad eller vad du nu tänker kan hända. Inget ovanligt.
Men du kommer ju åka dit för din handling oavsett då du i lagens ögon anses haft alternativ.
Har du däremot en pistol mot ditt huvud en samma person säger "Döda den personen eller dö" och du vet han är kapabel till detta.
Då är det jämförbart med det aktuella fallet i tråden tänker du?
Det enda som många kan tycka är märkligt är att tjejen gjorde knappt inget för att hindra Viking.
Varken skrek, slog eller ringde/smsade efter hjälp.
Stämmer det som skrivs att hon var bland de främsta i Europa inom självförsvar samt regional mästare i armbrytning och styrkelyft?
Jag känner att det verkar överdrivet men om det stämmer någorlunda borde hon haft förutsättningar att bjuda mer motstånd?
Hur hade hon gjort om Viking varit ute efter att mörda henne?
Hämtat kniven till honom och lagt sig i badkaret med motiveringen att han ändå skulle besegrat henne oavsett vad så det inte var lönt att försöka med något?
Stämmer hennes version är det helt rätt att Viking åker dit för det. Men tyvärr är det väldigt viktigt med en djup undersökning i dessa fall då det är ord som står mot ord.
Som jag läser det nu förväntade hon sig till viss del sex då hon bjöd in Viking. Och var inte riktigt upplagd för detta. Mellan förhållanden.
Och Viking var för full för att prestera och försökte krydda med BDSM och hålla fast henne. Men detta uppfattades som hotfullt av judomästarinnan, dock inte såpass att det fanns anledning att akut ringa polis.
Dagen efter då hon pratar med folk i sin krets inser hon att det hela kan ha varit något som kunnat klassas som våldtäkt. Kanske studenter inom juridik exempelvis.
Och ja, det är sant att mörkertalet är alldeles för högt och bevismöjligheterna alldeles för små vad gäller våldtäkt och många kommer undan med detta dagligen.
Men man måste ju ändå i princip vara 100% på någons skuld innan man slänger denne i buren på en flerårigt straff.
Men. Det blir intressant att se om Hovrätten tar upp fallet, vilken bedömningen blir.