2024-02-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Precis. KAN vara. Det var ju precis det jag skrev: DU VET INTE

FEL

Herregud, kollar du aldrig upp NÅNTING innan du börjar babbla?

Du försöker bara komma på anledningar till att hon hon inte blivit våldtagen. Och börjar härja om både judo etc. Spelar roll om jag är påläst om judo eller inte. Det viktiga är att du läser på om våra lagar kring våldtäkt. Och börjar inse att här har skett en våldtäkt, utifrån rådande lagstiftning i frågan och att dom ska falla kring våldtäkt, utifrån rådande lagstiftning om vilka bevis som behövs. Det är viktigare, mycket viktigare att du läser på om den lagen, än att jag läser på om judo............

Jag hade en kvinnlig polare som blev våldtagen och mördad för över 20 år sedan. Hon kämpade för sitt liv, det förstås av både hennes skador samt avskrap under hennes naglar. Hon såg faktiskt starkare ut än gärningspersonen. Och jag vet att hon var stark. Men som kvinna var hon ändå i underläge under mannen. Eftersom han använde sitt våldskapital.

I fallet som denna tråd handlar om hörsammade inte Vi*king målsägandes motstånd. Och hon blev rädd att skadas. Bara detta visar ju på att han hade större våldskapital än henne. Och med tanke på strypgreppen hon påstår att han tagit, så gjorde hon förmodligen rätt i sak... Annars kanske hon blivit en del statistiken över mordoffer. Vem vet.
Citera
2024-02-04, 10:06
Medlem
Citat:
Borde inte det vara en fråga du ställer dig själv? Förutsatt att du är intresserad av sanningen dvs....

Lite lustigt hur hon alltid kommer ihåg saker som talar för henne, men att man tvingas dra ur henne saker som talar mot...

Varför skulle en on top ställning vara mer till hennes nackdel att berätta om än om avsugning, menar du? I båda fallen kan hon bli fasthållen men kan också sig fri från båda ställningarna, vilket dock kan innebära att förövaren börjar använda mer våld med risk att hon skadas. Och hon berättade ju om att de gick till bordet (där kunde hon ha flytt) och det berättar hon om fritt och spontant. Vilket enligt ditt resonemang måste ses vara till hennes "nackdel" att berätta om.

Så nejdu. Att hon inte berättar om on top är inte för att den berättelsen skulle vara till hennes "nackdel". Hon har ju i så fall ändå berättat andra delar som skulle kunna vara till hennes "nackdel".

Så. Att hon inte berättar om den, får du fråga henne om.

I övrigt kan du läsa om Borås-fallet, HowLongIsNow har länkat domen kring detta. Även där sitter målsägande i det fallet on top på gärningspersonen.

Våldtäkt är det, oavsett vilken position våldtäkten sker i. Våldtäkt är det för att den ena personen inte vill. Och i det aktuella fallet har målsägande sagt "nej" och gjort motstånd. Vilket borde ha fått Vi*king att sluta. Det gjorde han inte och han har därmed gjort sig skyldig till våldtäkt.
Citera
2024-02-04, 10:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du försöker bara komma på anledningar till att hon hon inte blivit våldtagen.

Nej. Jag berättar varför du har fel i något du skriver.

Citat:
Och börjar härja om både judo etc.

Det var DU som började prata om V skulle kunna skada henne och då är ett svart bälte i judo extremt relevant.

Citat:
Spelar roll om jag är påläst om judo eller inte.

Beror på om du vill bli tagen på allvar eller inte. Det var liksom DITT argument...

Citat:
Jag hade en kvinnlig polare som blev våldtagen och mördad

FYI så läser jag inte ens dina påhittade anekdoter ...
Citera
2024-02-04, 10:12
Medlem
Citat:
Nej. Jag berättar varför du har fel i något du skriver.

Det var DU som började prata om V skulle kunna skada henne och då är ett svart bälte i judo extremt relevant.

Beror på om du vill bli tagen på allvar eller inte. Det var liksom DITT argument...

FYI så läser jag inte ens dina påhittade anekdoter ...

Han lyfter upp henne på bordet. Klart han är stark. Börja tänk till lite. Han har mer våldskaptial än henne. Och hon är rädd att skadas av honom om hon inte gör som hon blir tillsagd. Och hon vet at han inledningsvis inte hörsammade henens motstånd. Klockren våldtäkt och helt klart är han starkare än henne. Tänk till lite.

Påhittat? Ge dig. Min väns fall har en egen tråd i "Kriminalhistoria" här på FB. Och nej, jag tänker inte länka till den, när du har den där attityden. Men det var på den tiden ett uppmärksammat fall. Vilket var oerhört smärtsamt... Hela grejen. För oss som kände henne.
Citera
2024-02-04, 10:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varför skulle en on top ställning vara mer till hennes nackdel att berätta om än om avsugning, menar du?

För att rida är en kontrollposition.

Citat:
I båda fallen kan hon bli fasthållen

Nej.

Citat:
I övrigt kan du läsa om Borås-fallet,

Redan kommenterat det tramset.
Citera
2024-02-04, 10:19
Medlem
Citat:
För att rida är en kontrollposition.

Nej.

Redan kommenterat det tramset.

Ja, om sexet är frivilligt är on top en kontrollposition, där kvinnan främst kan styra tempot och sin egen orgasm. Sker on top under en våldtäkt, där offret är rädd att skadas om hon inte gör som hon blir tillsagd, så är det inte en kontrollposition. Och förövaren kan givetvis hålla fast offret. Om höfterna eller om ryggen. Tom. om handlederna. Eller om nacken. Reser sig offret upp och försöker undkomma, kan förövaren med lätthet ta sig upp och hindra offret genom att använda våld. Och då kan våldet i våldtäkten bli mycket värre, eftersom offret då har förargat förövaren... Så inte troligt att ett offer som är rädd för förövarens våldskapital kommer försöka fly....

Och det är ju det målsägande säger att hon var rädd för: att skadas. Det är ju denna rädsla som gör att hon gör vad hon blir tillsagd att göra.

Börja tänk lite.
Citera
2024-02-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Din länk är inte direkt ett bevis på att ’fuckboy’ skulle vara en positiv term.

Ingen har heller sagt att fuckboy är en positiv term.
Men det är ju tydligt förknippat med sex, det kan ju inte ens du förneka.
För du vet vad ”fuck” betyder va….?
Citera
2024-02-04, 10:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Han lyfter upp henne på bordet. Klart han är stark.

Att du kan flytta en 70 kg person typ 2 meter betyder inte att du är stark

Låter som att du är en liten sparris själv?

Citat:
Han har mer våldskaptial än henne.

Det vet du fortfarande inte.
Citera
2024-02-04, 10:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, om sexet är frivilligt är on top en kontrollposition, .

Nej, alltid.

Citat:
Sker on top under en våldtäkt, där offret är rädd att skadas om hon inte gör som hon blir tillsagd, så är det inte en kontrollposition.

Jo.

Citat:
Och förövaren kan givetvis hålla fast offret.

Nej.

Citat:
Om höfterna

Hah nej nej nej.

Citat:
eller om ryggen.

Då är det inte längre en ridning, ditt lilla spån.
Citera
2024-02-04, 10:29
Medlem
Citat:
Att du kan flytta en 70 kg person typ 2 meter betyder inte att du är stark

Låter som att du är en liten sparris själv?

Det vet du fortfarande inte.

Att lyfta rakt upp är inte svårt. Men att lyfta upp på ett bord. Vilket innebär en helt annan form av rörelse. Som kräver en hel del styrka.

Nej, jag är stark och vältränad. Och skulle absolut klara av att lyfta en 70kg tung person upp på ett bord. Men det skulle kännas. Prova själv. Det är inget man med lätthet gör, ens om man är vältränad. Vi*king måste såldes vara stark och starkare än målsägande.

Och hur som helst: hon har sagt "nej", puttat bort honom, vänt sig bort. Knipit ihop sina ben. Han fortsätter ändå. Vilket är våldtäkt.
Citera
2024-02-04, 10:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Spontant skulle jag gissa att i de flesta fall kommer det inte göra det. En jurist kan säkert ge ett bättre svar. Hur tänker du att det knyter an till aktuellt fall?
Jag tycker exemplet verkar relevant.

Om en person med ökänd brottshistorik säger till dig "Gör detta - annars" .

Då kanske du gör en kriminell handling för att slippa bli misshandlad eller vad du nu tänker kan hända. Inget ovanligt.

Men du kommer ju åka dit för din handling oavsett då du i lagens ögon anses haft alternativ.

Har du däremot en pistol mot ditt huvud en samma person säger "Döda den personen eller dö" och du vet han är kapabel till detta.

Då är det jämförbart med det aktuella fallet i tråden tänker du?

Det enda som många kan tycka är märkligt är att tjejen gjorde knappt inget för att hindra Viking.

Varken skrek, slog eller ringde/smsade efter hjälp.

Stämmer det som skrivs att hon var bland de främsta i Europa inom självförsvar samt regional mästare i armbrytning och styrkelyft?

Jag känner att det verkar överdrivet men om det stämmer någorlunda borde hon haft förutsättningar att bjuda mer motstånd?

Hur hade hon gjort om Viking varit ute efter att mörda henne?

Hämtat kniven till honom och lagt sig i badkaret med motiveringen att han ändå skulle besegrat henne oavsett vad så det inte var lönt att försöka med något?

Stämmer hennes version är det helt rätt att Viking åker dit för det. Men tyvärr är det väldigt viktigt med en djup undersökning i dessa fall då det är ord som står mot ord.

Som jag läser det nu förväntade hon sig till viss del sex då hon bjöd in Viking. Och var inte riktigt upplagd för detta. Mellan förhållanden.

Och Viking var för full för att prestera och försökte krydda med BDSM och hålla fast henne. Men detta uppfattades som hotfullt av judomästarinnan, dock inte såpass att det fanns anledning att akut ringa polis.

Dagen efter då hon pratar med folk i sin krets inser hon att det hela kan ha varit något som kunnat klassas som våldtäkt. Kanske studenter inom juridik exempelvis.

Och ja, det är sant att mörkertalet är alldeles för högt och bevismöjligheterna alldeles för små vad gäller våldtäkt och många kommer undan med detta dagligen.

Men man måste ju ändå i princip vara 100% på någons skuld innan man slänger denne i buren på en flerårigt straff.

Men. Det blir intressant att se om Hovrätten tar upp fallet, vilken bedömningen blir.
Citera
2024-02-04, 10:34
Medlem
Citat:
Nej, alltid.

Jo.

Nej.

Hah nej nej nej.

Då är det inte längre en ridning, ditt lilla spån.

Nej, det är inte en kontrollposition för ett offer som våldtas. För målsägande var lika rädd i on top som i andra ställningar. Hon gjorde som hon blev tillsagd för att inte bi skadad. I det läget är det Vi*king som har makt och kontroll oavsett vilken ställning som intas.

Kolla in Borås-fallet. Även där var tjejen on top. I Hovrätten blev det fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in