2024-01-29, 11:16
Medlem
Gothia verkar inte ha en vettig telefon kundtjänst. Så vet inte om man bara skall betala beloppet som står i deras portal vilket överensstämmer med kfs.
Någon som varit i likande situation med dem som har koll?
Citera
2024-01-29, 11:24
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoil3r
Pengarna var dessvärre inget problem, mer dålig koll på mailen.
Misstänker att jag bytte betalkort i samband med detta och därför det inte gått igenom.
Vad som är irriterande är att det kan anses vara okej med att bara skicka mailfaktura utan någon fysisk påminnelse.

Betala skall jag göra men tänkte mer ifall det var något annat man bör tänka på eller om deras hantering anses felaktig. Aldrig vart i detta läget tidigare så därför jag frågar.

Men nu vet jag att det är jag som är idioten och får ta smällen för det. Får sätta mig ner och gå igenom alla gamla prenumerationer så att ingen annan missas.

Tyvärr har du förmodligen gått med på villkoret att dina påminnelser skickas digitalt via Kivra och inte fysiskt.

Lite off topic men Kivra är ju ett privat bolag med riktigt tunga investerare (bla H&M-Perssons och Wallenberg) som vill tjäna stora pengar. Antar att mer och mer kommer skickas via Kivra, väntar bara på att de säljer direktreklam till användarna. Inte en chans att jag någonsin säljer min tillgänglighet till dem.
Citera
2024-01-29, 11:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej

Har ett dilemma som jag vill lyfta med er.

Jag hade en tjänst hos UC, som kostade 49kr per månad.
Av någon anledning så har denna betalning inte gått igenom i oktober månad.
De skickade då en faktura genom nått bolag som heter Riverty denna kom på mail, jag använder aldrig denna mailadress så har inte sett denna.
Det kom sedan en påminnelse på den fakturan så få vart den upp i 109kr. Vilken också bara kom på mail.
Efter detta har det gått vidare till Gothia inkasso som endast skickar faktura på Kivra vilken jag ej har fått notis ifrån och kollat. Så denna missades med..
Och nu ligger den hos kronofogden som ett föreläggande.

Jag antar att jag bara skall betala alla dessa kostnader och se glad ut, men vad händer nu rent konkret om jag förstår kronofogdens text korrekt så står följande
"Om betalningsanmärkningar
Det är kreditupplysningsföretag som ger betalningsanmärkningar, inte Kronofogden. Vänd dig till ett kreditupplysningsföretag om du har frågor.

Du kan få en betalningsanmärkning när du har fått ett beslut om att du är skyldig att betala en skuld.
För mer information, se kronofogden.se, öppnas i ny flik."

Skall jag bara betala och se glad ut eller är det värt att överklaga.

Det är ju episkt att ha en obetald faktura hos UC!
Som andra sagt, bara att betala så fort som möjligt, slå även på mail / pushnotiser hos kivra.
Citera
2024-01-29, 12:00
Avslutad
Som andra redan skrivit: Betala bums. Fundera sedan på om du vill överklaga och om du tycker det är värt jobbet. Vinner du ev. överklagan får du tillbaka pengarna då, så håll inte inne på betalningen till överklagan är färdig.
Citera
2024-01-29, 15:12
Medlem
Gothia skickar alltid pappersfaktura, liksom alla andra inkassobolag, det kräver lagen, om dom ser att du inte är ansluten till en digital brevlåda som till exempel Kivra ( ja det kan dom se )
Citera
2024-01-29, 15:31
Medlem
Hej igen

Jag har nu varit i kontakt med Gothia Inkasso som löste ärendet direkt i telefon via en Swish betalning.
Så så långt är allt korrekt och de skall dra tillbaka sitt krav hos kronofogden.

Vad behöver jag göra mer hos KF.
Står ju såhär
"När du har betalat
Meddela oss via mejl eller brev att du har gjort det som den sökande krävde inom tio kalenderdagar

När du har betalat ska ombudet ta tillbaka (återkalla) sitt krav."
Skall jag bara skicka ett mail där jag anger deras ärende nummer och att ärendet är klart med Gothia.
Väldigt konstigt att en myndighet som KF inte har ett bättre ärendesystem än att man måste maila eller skicka brev till dem, var ett under att man kunde besvara delgivningen med BankID.

Jag har lärt mig min läxa och skall ha bättre koll framöver, pulsen har varit maxad hela dagen...
Citera
2024-01-29, 18:07
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Hej

Har ett dilemma som jag vill lyfta med er.

Jag hade en tjänst hos UC, som kostade 49kr per månad.
Av någon anledning så har denna betalning inte gått igenom i oktober månad.
De skickade då en faktura genom nått bolag som heter Riverty denna kom på mail, jag använder aldrig denna mailadress så har inte sett denna.
Det kom sedan en påminnelse på den fakturan så få vart den upp i 109kr. Vilken också bara kom på mail.
Efter detta har det gått vidare till Gothia inkasso som endast skickar faktura på Kivra vilken jag ej har fått notis ifrån och kollat. Så denna missades med..
Och nu ligger den hos kronofogden som ett föreläggande.

Jag antar att jag bara skall betala alla dessa kostnader och se glad ut, men vad händer nu rent konkret om jag förstår kronofogdens text korrekt så står följande
"Om betalningsanmärkningar
Det är kreditupplysningsföretag som ger betalningsanmärkningar, inte Kronofogden. Vänd dig till ett kreditupplysningsföretag om du har frågor.

Du kan få en betalningsanmärkning när du har fått ett beslut om att du är skyldig att betala en skuld.
För mer information, se kronofogden.se, öppnas i ny flik."

Skall jag bara betala och se glad ut eller är det värt att överklaga.

Bara att betala och se glad ut.
Att DU väljer en epostadress som du inte kollar som kontaktväg är ditt eget fel?
Rätta till det för att slippa sånt här är mitt enkla råd
Citera
2024-01-29, 22:14
Medlem
Det är betalt idag och ärendet är avslutat hos KF. Tack alla för svaren vissa kunde lugna mig lite i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Bara att betala och se glad ut.
Att DU väljer en epostadress som du inte kollar som kontaktväg är ditt eget fel?
Rätta till det för att slippa sånt här är mitt enkla råd

Tjänsten är tecknad för flera år sedan, den användes inte heller och har inte tänkt på det då det har varit en kortdragning på 49kr i månaden
Då jag aldrig har fått fakturor eller något ifrån dem tidigare via mail utan allt har skett via kortdragning så hade jag inte tanke på det, och inte reagerat närmare på mailen. Sen att telefonen väljer att stänga av notiser på kivra är också ett jävla otyg som jag får hitta en lösning på.

Men nu har jag lärt mig och har idag sagt upp alla strö prenumerationer som inte används. Så kanske kan få igen denna tabbe rent ekonomiskt ändå inom snar tid
Citera
2024-01-29, 22:19
Medlem
Citat:
Tjänsten är tecknad för flera år sedan, den användes inte heller och har inte tänkt på det då det har varit en kortdragning på 49kr i månaden
Betalar du 49 sek/månad för att få uppdaterat om hur kreditvärdig du är? :-O

Tänker mig, att gör man det så är man inte speciellt kreditvärdig.
Citera
2024-01-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Betalar du 49 sek/månad för att få uppdaterat om hur kreditvärdig du är? :-O

Tänker mig, att gör man det så är man inte speciellt kreditvärdig.

Jag gjorde en gång i tiden när jag inte var så kreditvärdig, drogs med en del smålån ifrån mina yngra dar som aldrig ville försvinna, så var ett bra sätt att följa kreditbetyget och hålla mig motiverad.
Vågar inte ens kolla på hur länge jag har betalat för den. Kan inte minnas senast jag var inloggad.
Och då det "endast" drogs 49kr/mån har jag inte ens lagt en tanke på att den fortfarande var aktiv..
Citera
2024-01-30, 08:19
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad. Startinlägg (FB) Tråden för frågor om Kronofogden

/Moderator
Citera
2024-01-30, 16:38
Medlem
Hittade mitt brev från KFM när de godkände min skuldsanering och läste igenom allting igen. Där står det så här:

"Betalningens längd: Vi bedömer att din betalningsplan ska vara fem år. Du ska dock inte betala något under din skuldsanering."

Jag vet att jag inte betalat något under min pågående sanering pga arbetslöshet. Står även att det är minus i min betalningsförmåga.

Frågade tidigare vad som händer om man inte rapporterar till KFM när/om man får arbete och fick svar från er. Men om man läser det jag skrev ovan, gäller det ändå? Tycker det är lite luddigt vad KFM menar.

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in