Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Japp håller med dig. Hjärnan är ett spännande organ och jag sitter ju inte på facit på vad som är meningen med livet tyvärr
Men med den info vi har i nuläget så är nog biologiböcker att föredra framför filosofiböcker eller heliga böcker om man är nyfiken på vad meningen med livet är.
Ja, jag vet inte. Jag är inte den som söker mening, men jag skulle nog föreslå att man tittar på alla de ämnena om man är ute efter nåt sånt. Då menar jag inte att man ska läsa om filosofiska teorier om vilket perspektiv man ska ha på livet, eller hur man ska vara moralisk enligt katoliker, utan mer om att söka saker som kan användas som datapunkter, som tankeexperiment, funderingar, paradoxer.
Det är nog mitt tips rent allmänt om man vill komma fram till nåt överhuvudtaget. Visst kan det vara givande att läsa om teorier som någon annan hittat på, men om man ska göra ett grundligare jobb så måste man istället använda den info som gav upphov till teorierna och forma sin egen teori (även om det blir typ en likadan som redan fanns). ^^