2024-04-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jo, självklart är det omöjligt. Om inte ens geniala filosofer kan komma fram till ett enat svar så är det klart som korvspad att vi inte kommer göra det.
Skälet till att ingen kommer till grannen på vänster hand är för att dom svänger höger och måste vandra över hela planeten innan dom kommer fram. De flesta stannar efter att dom gått till nästa kvarter eller by, sen säger dom som dig ungefär: Nä det går inte att komma till vänstra grannen, så jag stannar här i högra grannbyn. Typ som Descartes som sa "nä det går inte, för Gud är källan till all kunskap, så nu slipper jag tänka mer på det."

Citat:
Man kan bilda sig sin egen uppfattning såklart men det kommer alltid stanna som en subjektiv sanning, inbillning för att använda ett annat ord.
Visst, nästan alla stannar i nån subjektiv inbillning. Nåt slags "svar" eller dylikt, som sinnet går igång på.

Det här med att gå åt fel håll från första början handlar om att de flesta i själva verket letar efter nån inbillning. Nåt att bli känd för, nåt att dela med sig av, nåt av vikt, och så vidare. Men det låter förstås bättre att låtsas att dom letar efter någon slags sanning.

Inte bara för dom, men även för oss, så att vi stackars korkade icke-genier slipper tänka också. Lämna det åt proffsen! Lite surt då att dom inte bara är nybörjare; dom har inte ens pluggat in kontrollern, utan sitter bara och tittar på introt till spelet. "Nä det går inte att döda bossen!" ^^
Citera
2024-04-01, 06:37
Bannlyst
Citat:
Chatgbt löste matteprovet, skolan är i det närmaste över.
Läst hans huvudverk men tyckte det mest bara var en massa metafysiskt tjafs. Hans aforismer kanske är bättre...

Hans aforismer är roliga om man inte gillar metafysiken. Brukar finnas en svensk översättning från 1960-talet på någorlunda stora bibliotek.
Citera
2024-04-01, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Nu var det sjukt längesen jag läste Världen som vilja och föreställning, men vilken upptäckt jag minns att jag tyckte det va då! Minns känslan nu plötsligt, när äventyret i tankens värld började. Jag var i samma ålder som du är nu. Fan jag slukade verk efter verk, filosof efter filosof. Vad hade man inte gjort för att skruva tillbaka klockan! Livet är bäst när man är ung, nyfiken och ovetande.

Internet var bara i sin barndom när jag var ung, men det mesta som Schopenhauer har skrivit fanns att läsa i original på Göteborgs universitetsbibliotek. Det var som att allt bara ramlade på plats när jag läste det. Den här store mannen tyckte precis detsamma som jag, fast i princip alla jag kände, inklusive min närmaste familj, sa att jag var bitter och hatisk och hade fel.
Citera
2024-04-01, 09:05
Medlem
Citat:
Jo, självklart är det omöjligt. Om inte ens geniala filosofer kan komma fram till ett enat svar så är det klart som korvspad att vi inte kommer göra det.
Man kan bilda sig sin egen uppfattning såklart men det kommer alltid stanna som en subjektiv sanning, inbillning för att använda ett annat ord.

Ja det är ett hopplöst projekt, eftersom du förr eller senare rör dig i ett område där du tvingas spekulera. Det är en ständig solnedgång över våra liv, på detta område men även på alla andra.
Citera
2024-04-01, 09:10
Medlem
Full-Retards avatar
Meningen med livet är att leva det.
Ordet mening är en definition med ett syfte. Med livet, vad är meningen.
Livet finns i nuet. Om livet inte finns i nuet är det inget liv, kan ha varit, förut när det levde.

Just nu, is all there is. Era liv blir inte bättre än såhär, där framme.
Så vad som händer just nu i ditt medvetande, det är meningen. Antingen har man en mening, eller så har man inte en uppfattning om en mening, men om man är vid liv just nu är det det som är meningen.

Klart slut tråden kan stängas.
Citera
2024-04-01, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Meningen med livet är att leva det.
Ordet mening är en definition med ett syfte. Med livet, vad är meningen.
Livet finns i nuet. Om livet inte finns i nuet är det inget liv, kan ha varit, förut när det levde.

Just nu, is all there is. Era liv blir inte bättre än såhär, där framme.
Så vad som händer just nu i ditt medvetande, det är meningen. Antingen har man en mening, eller så har man inte en uppfattning om en mening, men om man är vid liv just nu är det det som är meningen.

Klart slut tråden kan stängas.

Citera
2024-04-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ja det är ett hopplöst projekt, eftersom du förr eller senare rör dig i ett område där du tvingas spekulera.
Det är olyckligt om man hamnar i spekulationer, men det absolut sämsta man kan göra är att börja med dom, som du gör här.
Citera
2024-04-01, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är olyckligt om man hamnar i spekulationer, men det absolut sämsta man kan göra är att börja med dom, som du gör här.

Det går i princip inte att undvika som tänkande och uppriktig människa. Det finns en dikt av Pär Lagerkvist som börjar såhär:

Stinkande avskrädeshög,
där jag ruttnar bort under tårar,
strålande stora liv,
älskat av as och dårar!

Jag kan inte föreställa mig en normalintelligent, ärlig människa som inte allra senast i yngre medelåldern känner precis så.
Citera
2024-04-01, 12:26
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Skälet till att ingen kommer till grannen på vänster hand är för att dom svänger höger och måste vandra över hela planeten innan dom kommer fram. De flesta stannar efter att dom gått till nästa kvarter eller by, sen säger dom som dig ungefär: Nä det går inte att komma till vänstra grannen, så jag stannar här i högra grannbyn. Typ som Descartes som sa "nä det går inte, för Gud är källan till all kunskap, så nu slipper jag tänka mer på det."

Visst, nästan alla stannar i nån subjektiv inbillning. Nåt slags "svar" eller dylikt, som sinnet går igång på.

Det här med att gå åt fel håll från första början handlar om att de flesta i själva verket letar efter nån inbillning. Nåt att bli känd för, nåt att dela med sig av, nåt av vikt, och så vidare. Men det låter förstås bättre att låtsas att dom letar efter någon slags sanning.

Inte bara för dom, men även för oss, så att vi stackars korkade icke-genier slipper tänka också. Lämna det åt proffsen! Lite surt då att dom inte bara är nybörjare; dom har inte ens pluggat in kontrollern, utan sitter bara och tittar på introt till spelet. "Nä det går inte att döda bossen!" ^^

Nej, varken jag eller någon annan i denna tråden kommer någonsin kunna svara på hur världen är uppbyggd förutom möjligtvis du då, för det är precis det du påstår indirekt med det du skriver.
Citera
2024-04-01, 12:29
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hans aforismer är roliga om man inte gillar metafysiken. Brukar finnas en svensk översättning från 1960-talet på någorlunda stora bibliotek.

Antar att det är boken aforismer i levnadsvishet som gäller då. Eller har han nåt annat bra verk som speglar hans pessimistiska tankar?
Citera
2024-04-01, 12:31
Bannlyst
Citat:
Antar att det är boken aforismer i levnadsvishet som gäller då. Eller har han nåt annat bra verk som speglar hans pessimistiska tankar?

Nej, den där är den mest lättsmälta. Det är de fyndigaste delarna ur Parerga och Paralipomena.
Citera
2024-04-01, 12:31
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ja det är ett hopplöst projekt, eftersom du förr eller senare rör dig i ett område där du tvingas spekulera. Det är en ständig solnedgång över våra liv, på detta område men även på alla andra.

Mm, o materialismen förklarar ju företeelserna i världen jättebra men det finns inget svar om självaste grundidén eller den bakomliggande orsaken.
Och där kommer det förbli tomt...tomt för alltid : (
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in