2022-06-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Citat: Det är bevisat av dubbelspalts experimentet att ett medvetande kollapsar vågformen när den tror att den blir observerad.
Hur ska vågformen veta att den är observerad, om den inte är medveten om att den är det?
Nu säger du faktiskt själv att den är medveten.

Schrödingers katt är ett tankeexperiment, med vilket han ville visa att kvantmekaniken inte är fullständig och inte representerade verkligheten. Så det ska du kanske inte dra upp, om du inte ens vet vad det handlar om.

Om Gates, som är fysiker, inte matematiker.
Citat: "When pressed, most of the researchers gave their predictions on how likely the world-as-simulation scenario was. Davoudi wouldn't guess, Tegmark said it was 17 percent likely, Gates said there was just a 1 percent chance"
https://www.space.com/32543-universe-a-simulation-asimov-debate.html
Så direkt bevisat är det inte.Men tro kan man.

Citat: "som tyder på att universum är 2d. Detta i sin tur bevisar att vi lever i ett hologram
Något som "tyder på" är alltså "bevis". Det finns mycket som "tyder på" att svarta hål är 3d, vad bevisar det?
Men nu lever vi plötsligt i ett 2d hologram enligt dig. Är hologrammet en simulering eller är simuleringen ett hologram?

Du sa att vi lever för att minska entropin. Visa att det du själv sagt stämmer.

Desto mer du säger, desto mer motsäger du dig själv.

Sen är förstås frågan, vad allt du svamlar om, har med meningen med livet att göra, oavsett vad man anser vi lever i.
.

I vågformen är fotonerna i superposition. Det är meningen att den ska kollapsa till en position när vi observerar den, i experimentet får vi en chans att direkt observera superposition, vilket inte är meningen att vi ska se. Jag sa att den "tror" att den blir observerad som ett enklare sätt att förklara det på, kanske ska välja mina ord mer noggrant. Den är kodad att kollapsa när vi observerar den. Om den är kodad så handlar det inte om tro, då är det en bugg att den inte kollapsar.

Shrodingers poäng var annorlunda än resultatet, hans resultat visade delvis att information kan färdas snabbare än ljusets hastighet då 2 objekt är "entangled" (på svenska blir det intrasslade jag gillar inte den översättningen). Ett koncept som Einstein avskydde och hela vägen till sin grav kunde han inte förstå sig på det. Och Schrodingers resultat tolkades inte av omvärlden på det sättet han ville, folk tyckte inte det var konstigt att katten kunde vara i superposition, det är inte konstigt. Det stämmde överens med kvantum mekanik. Så om du gör en fullständig analys är det ett mycket bra exempel.

James gates må vara fysiker men som han sade i samma program som du länkade, har han i 15 år studerat de djupaste matematiska ekvationerna. Att han själv inte vill göra slutsatsen att vi lever i en simulation är förståeligt, men hans upptäckt är vad det är, och är stöd för simulationsteorin.

I simulationen är det objektiva univsella uppdraget att minska entropi, sen har vi alla även subjektiva uppdrag som vi tillger oss själva. Det kan jag bevisa genom att allt vi gör är att motverka entropi. Det måste vi göra annars dör vi. Om du ökar entropin i din kropp, så kommer du dö. Cancer är celler som tappar ordning och börjar dela sig själva utan kontroll. Dom producerar kanske lever celler som inte behövs, istället för hudceller för att de saknar strukturerade ordande instruktioner. Instruktionerna kommer från vårt DNA, det som håller vårt DNA intakt och ordnat är telomeres. Telomeres kan man se som plastbiten runt ändan på ett skosnöre. Det håller skosnöret ihop, från att gå sönder och falla isär. Om vi inte tränar, eller tar hand om våran kropp, minskar våra telomeres i storlek snabbt, och tillslut är de så små att de kan inte hålla vårat DNA intakt. Då börjar allting rasa. Random sjukdomar dyker upp. För kroppen har ingen ordning kvar. Så på det sättet lever du för att minska entropi.

Eftersom entropi är då det vi lever för motverka, så går det över till alla aspekter i livet. I din karriär t.ex. Vill du ha flera olika resultat av din karriär, eller vill du ha ett ordnat resultat, att du når ditt mål. Har du flera mål så kommer du ingenstans i något av dom. Sedan tar vi ett titt på kärlek, vad är motsattsen till kärlek, jo det är rädsla. Kärlek är låg entropi, det är ordning och säkerhet, du är säker på att om din sambo går ut en fredag kväll, kommer den inte vara otrogen. Om du är osäker på det så är du rädd och orolig, då du har en ofurörutsägbar att göra med, återigen hög entropi. Oförutsägbara personer är dom värsta man kan ha att göra med. Går inte att lita på överhuvudtaget. Sedan har vi såklart Big Bang, hela universums historia är bara ett stort exempel på ökning av entropi, varje sekund expanderar universum till mer o ordning. Så hur kan du nu säga att vi inte lever för att motverka entropi? Visst du kan aktivt göra valet att inte motverka entropi, det innebär att sluta ta hand om din kropp överhuvudtaget. Då kommer man inte så långt innan man ligger i underjorden.

Allting hänger ihop. Det har med meningen att göra, att vi lever i en simulation ställer direkt frågan vad är målet med simulationen, att sänka entropi och utvecklas till ett stadie av kärlek, ett lågt entropi stadie. Enkelt, logiskt, meningsfullt.
Senast redigerad av Cloudyedit 2022-06-14 kl. 19:14.
Citera
2022-06-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Återigen visar du upp ett infantilt seende: Universum gör inga misstag! Det är bara dina tankar om dej som en vetande superman som anser det finns misstag. Livet, Allt saknar helt mening och är bara det som det är. Det duger gott för mej med barnasinnet kvar. Livet är ett mysterium som inte kan lösas med dualistiska tankar om ditten och datten.

Spalta dej nu ned i en kall sjö så glömmer du frågeställningen om Livets mening. Du lever bara från näsan och uppåt verkar det som så kallt vatten är bra så du känner av hela din kropp i ditt menlösa liv befriande och klart att leva som på nytt dag för dag med planering idag.

Kan det vara enklare än din hokus bokus med nyskapade ord som ingenting betyder mer än fler tankar som står i kö att ta dej runt banan tills du somnar in slutkörd. Varje tanke skapar en ny tanke för att försvara dina gamla tankar, har du inte märkt det? En personlighet är bara summan av dina tankar du malt igenom under åren.

Alla är vi tankens slav tills vi befinner oss bortom tanken men tyvärr finns ingen hållbar väg dit fast det går att "mjuka upp" tanken så den börjar att tvivla på sin storhet för att så småningom inse att den inte är DET som bestämmer stegen framåt. Lycka till med vad som helst för jag bryr mej inte helt enligt den fria viljan som inte finns, haha i livets paradox.

Haha så du får ett svar fel på ett prov, eller du stavar ett ord fel. Nej universum gör inga misstag jag har rätt!! En läkare gör en fel diagnos på en patient, nej det finns inga misstag. Det är bara absurt. Handlingar har konsekvenser och det är problemet med determinstisk syn på världen och inget skulle funka om alla adoptera den synvinkeln, vilket du säkert tycker är bra, vi borde fortfarande leva i grottor när man blev i genomsnitt typ 30 år och kunde dö av en liten förkylning. Man kommer inte någonstans med det tänkandet.

Jag ska faktiskt åka och bada nu på kvällskvisten så jag ska bli befriad en gång för alla!
Citera
2022-06-14, 21:02
Medlem
Mening är på ett sätt relativt subjektet. Om du tycker att det är skitsamma huruvida du lever eller ej så kan ingen få dig att ändra den åsikten.
Citera
2022-06-15, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudyedit
I vågformen är fotonerna i superposition. Det är meningen att den ska kollapsa till en position när vi observerar den, i experimentet får vi en chans att direkt observera superposition, vilket inte är meningen att vi ska se. Jag sa att den "tror" att den blir observerad som ett enklare sätt att förklara det på, kanske ska välja mina ord mer noggrant. Den är kodad att kollapsa när vi observerar den. Om den är kodad så handlar det inte om tro, då är det en bugg att den inte kollapsar.

Shrodingers poäng var annorlunda än resultatet, hans resultat visade delvis att information kan färdas snabbare än ljusets hastighet då 2 objekt är "entangled" (på svenska blir det intrasslade jag gillar inte den översättningen). Ett koncept som Einstein avskydde och hela vägen till sin grav kunde han inte förstå sig på det. Och Schrodingers resultat tolkades inte av omvärlden på det sättet han ville, folk tyckte inte det var konstigt att katten kunde vara i superposition, det är inte konstigt. Det stämmde överens med kvantum mekanik. Så om du gör en fullständig analys är det ett mycket bra exempel.

James gates må vara fysiker men som han sade i samma program som du länkade, har han i 15 år studerat de djupaste matematiska ekvationerna. Att han själv inte vill göra slutsatsen att vi lever i en simulation är förståeligt, men hans upptäckt är vad det är, och är stöd för simulationsteorin.

I simulationen är det objektiva univsella uppdraget att minska entropi, sen har vi alla även subjektiva uppdrag som vi tillger oss själva. Det kan jag bevisa genom att allt vi gör är att motverka entropi. Det måste vi göra annars dör vi. Om du ökar entropin i din kropp, så kommer du dö. Cancer är celler som tappar ordning och börjar dela sig själva utan kontroll. Dom producerar kanske lever celler som inte behövs, istället för hudceller för att de saknar strukturerade ordande instruktioner. Instruktionerna kommer från vårt DNA, det som håller vårt DNA intakt och ordnat är telomeres. Telomeres kan man se som plastbiten runt ändan på ett skosnöre. Det håller skosnöret ihop, från att gå sönder och falla isär. Om vi inte tränar, eller tar hand om våran kropp, minskar våra telomeres i storlek snabbt, och tillslut är de så små att de kan inte hålla vårat DNA intakt. Då börjar allting rasa. Random sjukdomar dyker upp. För kroppen har ingen ordning kvar. Så på det sättet lever du för att minska entropi.

Eftersom entropi är då det vi lever för motverka, så går det över till alla aspekter i livet. I din karriär t.ex. Vill du ha flera olika resultat av din karriär, eller vill du ha ett ordnat resultat, att du når ditt mål. Har du flera mål så kommer du ingenstans i något av dom. Sedan tar vi ett titt på kärlek, vad är motsattsen till kärlek, jo det är rädsla. Kärlek är låg entropi, det är ordning och säkerhet, du är säker på att om din sambo går ut en fredag kväll, kommer den inte vara otrogen. Om du är osäker på det så är du rädd och orolig, då du har en ofurörutsägbar att göra med, återigen hög entropi. Oförutsägbara personer är dom värsta man kan ha att göra med. Går inte att lita på överhuvudtaget. Sedan har vi såklart Big Bang, hela universums historia är bara ett stort exempel på ökning av entropi, varje sekund expanderar universum till mer o ordning. Så hur kan du nu säga att vi inte lever för att motverka entropi? Visst du kan aktivt göra valet att inte motverka entropi, det innebär att sluta ta hand om din kropp överhuvudtaget. Då kommer man inte så långt innan man ligger i underjorden.

Allting hänger ihop. Det har med meningen att göra, att vi lever i en simulation ställer direkt frågan vad är målet med simulationen, att sänka entropi och utvecklas till ett stadie av kärlek, ett lågt entropi stadie. Enkelt, logiskt, meningsfullt.

Det du säger om kvantmekanik ät typ sant, men att det skulle bevisa simulation framgår inte. Men det är väl okej, man kan ha sin tro. Jag vet heller inte
Citera
2022-06-15, 09:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Ok, men om Ockham säger att det är en för mycket i din ekvation och att inget ändras om du tar bort simulering, vad säger du då?
Citera
2022-06-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ok, men om Ockham säger att det är en för mycket i din ekvation och att inget ändras om du tar bort simulering, vad säger du då?

Om.. Jag tycker när man gör en teori om allt och livets mening ska teorin stämma överens med våra personliga erfarenheter, vetenskap, metafysik, kvantmekanik, även religion till en viss aspekt. Simulationsteorin gör allt det på ett väldigt enkelt och elegant sätt. Det bästa sättet. Och jag har studerat väldigt många teorier, simulationsteori stöder även möjligheten att när man dör kan man bli återfödd i en ny kropp med samma medvetande. Den säger inte emot någon vetenskap däremot finns det vetenskap som stöder den. Det är det som separerar den från alla andra. Och det är inte alls otroligt att vi en dag kommer kunna simulera våra egna sinnen till den punkten då det är väldigt svårt att skilja på verkligheten och simulering.
Senast redigerad av Cloudyedit 2022-06-15 kl. 14:47.
Citera
2022-06-15, 15:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
[…]då det är väldigt svårt att skilja på verkligheten och simulering.

Precis, det var därför jag undrade. Vad är definitionen på verklighet enligt teorin?
Alltså hur vet du att inte verkligheten skulle uppvisa exakt samma egenskaper som den föreslagna simuleringen? Är jag tydlig nog?
Citera
2022-06-16, 03:08
Bannlyst
Citat:
Det här är det sämsta jag hört vad har du studerat för att komma fram till denna slutsats?Simulationen har betydligt mer bevis än din personliga åsikt baserat på ingenting och slutsatsen säger ingenting om verkligheten eller varför vi är här.
Djur är inte som oss dom är inte kapabla till att ta beslut, det är bara instinkt. Vet inte varför det skulle vara en bra jämförelse, du säger att människans unika gåva med ett medvetande är helt bortkastad för allt vi behöver göra är att ha samlag som djur om och om igen för att kämpa för våran överlevnad? Min vän, människan har evolverat långt ifrån detta stadie om du inte har märkt det. Vi är inte apor som springer runt vilt längre.

Detta låter som orden av en man alldeles för lat för att söka någon kunskap, alldeles för lat för att göra något meningsfullt med sitt liv, en hopplös individ helt enkelt. Du säger bara det uppenbara som alla lärde sig i 3an i grundskolan liksom. ”Den enda meningen med livet är livet självt”, jag måste säga att jag är väldigt imponerad av denna slutsats.

Livet har ingen mening alls eller har en negativ mening genom det lidande som alla medvetna varelser utsätts för. Någon positiv intrinsikal mening existerar inte.

Sedan kanske man inte ska slå ner på dumma svar om man själv särskriver och liknande flera gånger i ett inlägg och tror att dubbelspaltexperimentet på något sätt bevisar tramset om att världen skulle vara simulerad.
Citera
2022-06-16, 07:52
Medlem
Citat:
Haha så du får ett svar fel på ett prov, eller du stavar ett ord fel. Nej universum gör inga misstag jag har rätt!! En läkare gör en fel diagnos på en patient, nej det finns inga misstag. Det är bara absurt. Handlingar har konsekvenser och det är problemet med determinstisk syn på världen och inget skulle funka om alla adoptera den synvinkeln, vilket du säkert tycker är bra, vi borde fortfarande leva i grottor när man blev i genomsnitt typ 30 år och kunde dö av en liten förkylning. Man kommer inte någonstans med det tänkandet.

Jag ska faktiskt åka och bada nu på kvällskvisten så jag ska bli befriad en gång för alla!
Ursäkta Tjockskalle, men tråden heter "Meningen med Livet".

Jag borde sagt till dej att stanna på botten +4 grader tills din luft var slut och så sakta komma upp till ytan och bli medveten om omgivningen och vad du tänkte på. Var det en spallt?

Du fattar inget om begreppet Fri vilja eller ej. Du försöker bara slåss med att spela dum och förvirrad.

Ingen fri vilja är bara motsatsen till planering med dej som Bossen! "Människan spår och Gud rår"

FN globalisterna och andra planerar för fred medan de som betalar dom börjar att kriga år ut och in. Mat skapas och svälten ökar. Orsak och Verkan, slicka dej i röven pojke.

Livet består av ständig förändring och varför skulle inte läkare och byggmästare ingå i den förändringen, din dumskalle?

Ingen Fri vilja innebär bara att saker och ting händer men det finns inte miljontals ensamma skapare av denna föreändring. Det bara händer var du än befinner dej livet ut och "fortsättningen" är inte din business, ok.

Och allting utgår från ny Vetenskaps Baseline det Absoluta som är energifylld TOMHET och inte enTOMTE styrd av dej enligt dina önskningar om att överleva.

Detta är mycket svårt för en uppblåst person som dej att förstå då du inte är i Zero läge utan istället Vet allt som en Gud.

Det finns ingen person med fri vilja, bara i sin drömvärld när du sover eller under dagen fantiserar. Hela Skapelsen ÄR Fri vilja i sitt kaos där vänskap och krig inkluderas sida vid sida i en händelse som kallas Livet med villkorslös kärlek som narrativ, All in One utan One.

Allt perfekt så försök att ändra på det din stolle och lycka till. Miljontals Gudar och Rädda Korset har försökt innan du som Profeten med spalten kom fram på Norra Bantorget i ditt tal med nationen, haha.

Hopeless baby, hopeless!

Meningen med livet hittar du i stunden där du sitter på en stol och något annat är bara drömmar att vilja vara bäst till att kontrollera ditt och andras liv till din egen överlevnad.

Det går inte att hitta en mening, komma hem, om du inte inser vad du verkligen är och det kan kallas för nåden som tar dej dit.

Den bara händer när du är mogen. Ingen kan hjälpa dej att se och vara Sanningen så bränn upp alla din biblar och ned i vattnet igen och stanna kvar tills kroppen nästan ger upp.

Eller titta på en fågel som flyger i frihet från sin gren. Det kan även få dej att släppa taget om all dualitet du tror du är, programmerad från födelsen där dualitet blev ditt riktmärke för att bli accepterad och det bara fortsatte samt längtan att komma hem i dej själv igen, till barna friden och nu en stor etfarenhet rikare att passa in i samhället med dess glädje och dårskap.

Som sagt finns ingen väg till barna friden men att förstå vad som pågår ger en viss stillhet. Sökandet är din fiende då du redan är fri! Men att sluta söka sker bara om nåden så vill, tills dess är du en slav under dina tankar så hoppas på medlidande av det. Alla andra hopp tat du med dej till sjön om du har tur, vi får se ...

.
Citera
2022-06-16, 12:40
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag respekterar ditt svar och din slutsats är inte fel men du har utelämnat den absolut viktigaste detaljen i experimentet, hur experimentet beter sig annorlunda när någon observerar det. Du förstår det finns varianter på dubbelspalt experimentet, bla. en som heter double slit delayed choice experiment som fortsätter att bevisa detta. Men allt man egentligen behöver är det vanliga experimentet. När experimentet tror att det blir observerat blir det inte vågformer, det kollapsar vågformen till en punkt. Men när experimentet tror att det inte är observerat av en medvetande agent så får man vågformen.

Detta bevisar att vårat medvetendade, när vi observerar verkligheten med våra sinnen kollapsar vågformen. Detta är exakt som ett dator spel, då när du är inne GTA eller vilket spel som hellst i princip, så kommer spelet bara att rendera eller ”ladda” den delen av spelvärlden som du observerar, för att spara minne och datorns kraft samt ge oss en bättre upplevelse.

Alltså ni sitter och argumenterar med mig, jag är inte ens vetenskapsman jag har inga personliga kopplingar till simulationsteori, det är inte min religion skulle vi hitta en bättre förklaring imorgon vilket inte kommer att hända, så skulle jag överge detta antagande för jag är en skeptiker med ett öppet sinne. Men istället för att argumentera med mig kan ni själva kolla upp det jag har gett flera rekommendationer, det är vetenskap, inget hippie snack.

En simulation betyder inte att verkligheten är deterministisk, det är rakt av fel. GTA är inte deterministiskt, det finns ett set regler att följa och du får välja själv om du vill svänga vänster eller höger på nästa gata. Det ända som krävs är medvetande, spelaren som styr kontrollen i det här fallet, den kan göra exakt vad den vill. Om du släpper kontrollen och går iväg kommer inte spelet att fortsätta på ett determinerat sätt, det krävs att du aktivt med ditt medvetande tar beslut.
Jag argumenterar för att jag är intresserad, det har betydelse för meningen med livet.

Fysik
Här har du en pdf: http://molekylfysik.se/Dubbelspalt.pdf

Varför experimentet missuppfattas är för att det formuleras såhär:
Om valet görs (slumpmässigt) efter att fotonen har passerat BS-input kan inte fotonen ’veta’ vilket experiment som ska utföras.
Experiment visar att fotonens beteende i interferometern bestäms av vilken observabel som mäts (vägval eller interferens), alltså av läget hos BS-output när fotonen passerar denna, oavsett dess läge då fotonen passerar BS-input. (s. 4)
Ljuset har vågegenskaper som gör att om man mäter fotoner (med ljus eller materia) så påverkar man interferensmönstret. Vad betyder detta?

Kastar du en sten i en damm och vill mäta vågen, men om du ska mäta måste du kasta en till sten som påverkar vågen, där har du ett liknande problem. Uppenbart påverkar då ditt val att mäta vågen hur vågen kommer att se ut.

Simulering
https://sv.wikipedia.org/wiki/Simulering
Anledningen varför dator inte är deterministiska är för att deras komponenter existerar i världen som inte är deterministisk. Matematiskt formellt är datorer deterministiska för att de är byggda för att göra beräkningar korrekt. Meningen med en dator är att vara deterministisk, trycker man på en knapp gör datorn exakt vad vi instruerat att den ska göra. När du spelar GTA svänger bilen vänster när du trycker styrspaken åt vänster eller ner A-knappen på tangentbordet.

Att världen skulle vara simulerad antyder också på en designer, vilket är religiöst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Simuleringshypotesen
I vetenskapliga kretsar ignoreras hypotesen vanligen, eftersom den inte är testbar.
"inget hippie snack"
Det är inget fel med att vara hippie, hade önskat att ryssarna var det.

Meningen
Meningen med livet är vad vi säger att den ska vara; det är ju något som beter sig deterministiskt.
Citera
2022-06-16, 12:49
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Meningen med livet hittar du i stunden där du sitter på en stol
Mycket kloka ord.
Citera
2022-06-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Livet har ingen mening alls eller har en negativ mening genom det lidande som alla medvetna varelser utsätts för. Någon positiv intrinsikal mening existerar inte.
NÄHÄ, en kvinna är gravid eller inte och livet har en mening eller inte men inte tack vare utan både och. Lidande finns i massor men det finns ingen som lider då allt är tomt som en påse. Du är inte dina tankar, dina motsatser, dualism, du är det som är där det kommer ifrån och ta bort ordet "där" för det kommer från everywhere utan sin motsats.

Vem skall säga ngt om detta då allt är fyllt av ren kolossal, obegränsad energi när du tappat din personlighet men inte det du lärt dej. Bara närvaro är nu på plats och känslan är av att vara hemma i Allt utan gränser. Du, andra, allt ses nu som "det som är" utan separation och så har det alltid varit inser du nu med ett barna skratt.

Det finns ingen som kan utsätta andra för lidande, bara i drömmen ser det så ut bland sinnets alla motsatser som heter din personlighet där ditt mål är att överleva, vadå?

Lidande och kärlek är samma sak som utrycker sig i det du ser från din stol. Livet är ett mysterium och kan inte förstås utifrån dualistiska begrepp jag, du, livet, döden mm. Bara vanligt som en pannkaka på torsdagen och inget annat krångligt och gillar du inte smaken så köper du en med färska blåbär på eller något annat som passar. OCH du vet det annars skulle du inte skriva i tråden, tack!

Allt väl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in