2024-01-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja precis. Om man ska försöka sig på att göra en korrekt bedömning av läget så landar det nog där.

Vi lägger upp foton om hur ljuvligt det är att sitta i Frankrike och se solen gå upp men hade vi fått skriva spelets regler så hade säkert majoriteten valt att fortsätta att få se sina nära o kära istället för den eviga skilsmässan från dom. Som sagt ett genetiskt stockholmssyndrom.

Vi har inget val så därför smörar vi för den hårda naturen istället.

Precis, right on point. Vi har blivit hemmablinda för hur ovärdig vår situation i själva verket är. Samma Stockholmssyndrom när folk dyrkar en potentiell skapare av en sådan verklighet.
Citera
2024-01-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Precis, right on point. Vi har blivit hemmablinda för hur ovärdig vår situation i själva verket är. Samma Stockholmssyndrom när folk dyrkar en potentiell skapare av en sådan verklighet.

Yes religion är sannolikt en del av det biologiska stockholmssyndromet. Så då kommer uppdatering med den info vi filosofer har i nuläget - link o tandan satte prognosen om meningen med livet löningshelgen 2024 släng er i väggen Platon o Sokrates
Citera
2024-01-27, 09:58
Medlem
Det är mänskligt egoistiskt tänk att tillskriva sitt egna liv någon mening mer än livet i sig. Meningen med livet är helt enkelt att leva det. Finns inget före och inget efter för den enskilda individen. Däremot kommer beståndsdelarna som man består av att existera vidare i all oändlighet.
Citera
2024-01-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Det är mänskligt egoistiskt tänk att tillskriva sitt egna liv någon mening mer än livet i sig. Meningen med livet är helt enkelt att leva det. Finns inget före och inget efter för den enskilda individen. Däremot kommer beståndsdelarna som man består av att existera vidare i all oändlighet.

https://www.youtube.com/watch?v=j9p2F2oa0_k

Dawkins predikar om meningen med livet och odödlighet 🙂
Citera
2024-01-27, 14:03
Medlem
Citat:
Yes religion är sannolikt en del av det biologiska stockholmssyndromet. Så då kommer uppdatering med den info vi filosofer har i nuläget - link o tandan satte prognosen om meningen med livet löningshelgen 2024 släng er i väggen Platon o Sokrates

Exakt, nu återstår bara att utveckla filosofin och skriva boken Det biologiska Stockholmssyndromet, och hamna på New York Times best seller list då också. Nja, eller kanske inte. haha
Citera
2024-01-27, 16:13
Medlem
Citat:
Exakt, nu återstår bara att utveckla filosofin och skriva boken Det biologiska Stockholmssyndromet, och hamna på New York Times best seller list då också. Nja, eller kanske inte. haha

Haha ja det gäller att kamma sig innan journalisterna köar utanför dörren 😂 Men som jag sagt många gånger nu så är ju enligt mig den biologiska förklaringen den bästa vi har i nuläget. Dock så kan ju inte vetenskapen förklara varför atomer, gener och universum finns. Och det är väl sannolikt så att vi människor är begränsade neurologiskt att förstå vår omvärld. Intelligentare nervsystem kan säkert se mönster som våra nobelpristagare missar.

Så lite mystiskt är det allt fortfarande 🙂
Citera
2024-01-27, 17:31
Medlem
Meningen med livet är lev det som gör dig glad. Om inte så knarka eller supa alternativt dö bara.
Citera
2024-01-28, 00:07
Medlem
Citat:
Haha ja det gäller att kamma sig innan journalisterna köar utanför dörren 😂 Men som jag sagt många gånger nu så är ju enligt mig den biologiska förklaringen den bästa vi har i nuläget. Dock så kan ju inte vetenskapen förklara varför atomer, gener och universum finns. Och det är väl sannolikt så att vi människor är begränsade neurologiskt att förstå vår omvärld. Intelligentare nervsystem kan säkert se mönster som våra nobelpristagare missar.

Ja allt är förbannat weird. haha Dock är jag även övertygad om att vi aldrig heller kommer begripa hur medvetandet uppstår i hjärnan, the hard problem kommer bestå.
Citera
2024-01-28, 02:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Citat:
Ja allt är förbannat weird. haha Dock är jag även övertygad om att vi aldrig heller kommer begripa hur medvetandet uppstår i hjärnan, the hard problem kommer bestå.

Äsch, underskatta inte er själva. Begränsningen skapar ni själva med eran ide om eran egen oförmåga. Ni är mer förmögna än vad ni tror att ni är.
Citera
2024-01-28, 06:03
Medlem
Citat:

aaaaaaa
a
Jag ska sjävlklart inte göra med vissa's rövhål. Varför skulle jag rota i deras rövhål? Nej tck.
Citera
2024-01-28, 06:11
Medlem
Citat:

Stackars pojke. De kan drabbas av Covid-19 oxå.
Citera
2024-01-28, 09:23
Medlem
Citat:

Ja mycket möjligt. Meningen med livet verkar vara dopaminet och säkert ytterligare några signalämnen. Dessa ämnen som motiverar oss organismer att göra olika saker, allt från att skaffa barn till att grubbla över vår existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in