Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Varför drar du in magi i saken? Jag är inte alls begränsad i min föreställning om lösningar. Varför påstår du det?
Ja, det görs massor. Har man missat det beror det på att man är isolerad från vad som verkligen händer och då är uttrycket ”bubbla” allmänt vedertaget.
Visst är det en blommande industri, där det finns stor potential att göra sig snabba pengar på investeringskapital för startups som lyckas få till något som åtminstone låter superbra. Men hur meningsfulla är dessa "massor som görs" för själva problemet, då utsläppen ändå bara fortsätter att öka? Ingen tror väl på riktigt att någon koluppfångningsteknik ensamt är kapabelt att lösa problemet, utan såna tekniker är mer tänkta som komplement, i senare steg, till den huvudsakliga lösningen, vilken alla känner till:
minska utsläppen.
Finns det lösningar som ens på pappret klarar att lösa problemen utan att förlita sig på ekonomiskt eller tekniskt helt orimliga glädjekalkyler? Alltså lösningar som är så bra att de kan befria oss från utsläppsminskningsobligatoriet?
Jag har aldrig hört talas om någon sån. Så jag tänker att din "ta det lugnt"-approach med hänvisning till att "det görs massor", när den huvudsakliga lösningen som krävs inte alls genomförs, då verkar helt ogrundad i verkligheten, och snarare basera sig på det slags teknikoptimism någon kan få om den lever i en liten bubbla där typ Ny Teknik eller Illustrerad Vetenskap utgör den huvudsakliga läsningen.