Citat:
Ursprungligen postat av
Ellevillest
Tack 👌🏻
Tack själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Halte Harald
Men GM er også död?
Då är det ju 5 döda?
"BO4" Steinars kone är ju icke död?
Varför skriver han ovan att mamman, två systrar och barnbarnet är dött? Då är det ju totalt 5 döda.
Jag trodde mamman hade "klarat" sig
Som
sykkelpump skriver är det - minst - fem brottsoffer. Varav tre avlidna (Steinar är GM och avliden, men inget brottsoffer).
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Mamman är så klart också ett brottsoffer, eftersom hela hennes familj är dödad. Det betyder inte att hon är död.
Men jag kan förstå att det blir lite förvirrande om man läser snabbt.
Precis det jag menar. Fem brottsoffer - minst. Varav tre avlidna.
Citat:
Ursprungligen postat av
KirkenesCowboys
Jag har tittat igenom bilderna och de verkar ha varit en 100% normal familj med friluftsliv, resor, polisutbildning och familjesammankomster dvs ingen "white trash" familj. Vilken ofattlig gåta till mord.
Tänk om hon vetat att farsgubben skulle döda henne inom ett år efter att ha lagt upp den här bilden:
https://vsco.co/nkatrine/gallery
Så fullständigt djävulskt.
Är det någon traumaläkare/sjuksköterska som vet hur sjukvården/polisen i Norge (eller Sverige) gör i det första skeendet när de ska berätta "Dina döttrar och barnbarn de finns inte mer"? Fy fan vilket helvete det måste vara för poliserna att berätta för familjen (Bente, Sindre mfl) om vad som har hänt.
Det första man gör, normalt sett, är att ta lång tid på sig. Inte lämna någon med ett sådant fruktansvärt mardrömsbesked. Personalen kan sitta med hela kvällen om så är. Även polisen, när de framför dödsbud.
De blir automatiskt utlyfta från tjänstestatusen på Rakelsystemet (blåljuskommunikationen i Sverige)
tillgänglig till
otillgänglig, och sitter med mottagarna av dödsbudet/dödsbuden så länge som det bedöms behövas.
Det första polis och läkare gör, är att förhöra sig om det finns några anhöriga eller vänner som kan träffa dem omedelbart. Om de inte kan komma själva, brukar polisen assistera och åka och hämta dem. När väl så är klart och personerna fått träffa varandra. Först då kan polisen lämna.
Om de anhöriga inte prompt insisterar på att få vara själva. Och att de då bedöms vara i såpass rekorderligt skick att de faktiskt klarar av att vara själva.
Att lämna dödsbud som polis är bland det absolut tuffaste man kan göra. Särskilt när det gäller barn eller ungdomar. Det kan se hur olika ut som helst, hur någon tar emot ett dödsbud. Och det finns olika grader av utmaningar, beroende på i vilken situation dödsbudet levereras.
Handlar det om kända missbrukare och andra personer med högt riskbeteende och en farlig livsstil, då är det inte helt otänkbart för de anhöriga att en dag knackar polisen på dörren och berättar att det är över. Reaktionen kan nästan vara ett slags lugn.
Men, handlar det om unga fullt friska och hälsosamma personer som helt oväntat avlidit, och att då åka in i ett villaområde en ljum försommarkväll för att minuten senare, knacka på dörren och bokstavligen ödelägga de anhörigas liv. Det är en helt annan dimension av att lämna dödsbud.
Men, det finns givetvis lika många olika reaktioner som det finns människor. Det finns multisjuka narkomaner som hela sina liv, levt med döden i hasorna. Men den dagen denne avlidit, och man åker till föräldrar eller syskon, och ska berätta vad som inträffat.
Då kan sorg- och krisreaktionen bli precis lika våldsam och kaotisk som när en familj i en svensk villaidyll får veta att deras dotter avlidit i en trafikolycka eller ett mord.
Sorgereaktioner kan se helt olika ut. Allt från uppgivenhet till våldsamheter, hysteriskt gråtande eller att någon kaskadkräks och gör ner sig fullständigt. Att man bryter ihop och blir liggande som en spillra på golvet.
Jag gissar på att de överlevande i den här tragedin samlas gemensamt, och att team av sjukvårdspersonal och polis, berättat vad som inträffat. Och att de berättat så mycket som möjligt, utan att äventyra utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
KirkenesCowboys
Finns det någon motsvarande norsk hemsida till hitta.se om man vill se vilken dag de fyller år? Finner ingenting på gulesider.no
Jag är osäker på Norges motsvarighet tyvärr.