2024-01-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiviken
Hvorfor skulle da faren selv ringe politiet og fortelle om sin ugjerning?

Nå som det er kommet frem rykter fra sikre kilder, som da gjør at det peker sterkt mot hevn-handling, og det er info om at han var på vakt da det skjedde, og trolig ikke hadde tilgang på telefon (er hvert fall vanlig i krim.omsorgen at en låser inn privat telefon). Tror jeg at teorien min er ganske død, men for å gi deg ett svar så var tanken at det var noen som gav seg ut til å være faren som ringte.
Citera
2024-01-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kr0pling
Det jeg lurer på er hvorfor døtrene var hjemme hos sin far midt i uka. Hvor var moren oppe i alt dette?

Kanskje de skulle ta en kaffe eller spise frokost / lunsj sammen? At familie som har fri fra jobb møtes på formiddagen kan da ikke være unormalt?

Mor var sikkert på jobb?
Citera
2024-01-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kr0pling
Det jeg lurer på er hvorfor døtrene var hjemme hos sin far midt i uka. Hvor var moren oppe i alt dette? Hvem kan rasjonalisere for seg selv at man må drepe en baby?

Mistenker enten:

1. Psykose
2. Demens
3. Hjernesvulst

Yngste datter (sykepleier) bodde hjemme, mulig i den delen av huset hennes mormor bodde i før hun døde i 2018. Hun jobbet skift.

Huset var som en generasjonsbolig.

Eldste datter (politi) hadde permisjon. Datteren var bare 10 måneder. Når hun ankom barndomshjemmet med datteren, er så vidt jeg vet ikke opplyst.

Det er bare to muligheter.

1. Et helt vanlig besøk til søster og far/bestefar med barnet.

2. Far kan ha fått "reaksjoner" på at mor nylig flyttet ut og sammen med ny mann. Yngste søster har ringt til sin søster og ba henne komme for å avhjelpe en vanskelig situasjon.
Eldste datter bodde ikke i barndomshjemmet, men med sin samboer og deres felles datter.
Citera
2024-01-24, 19:51
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Susa94
Du må lese tråden. Det var hennes hus som hun hadde arvet fra sine foreldre. Ved å sette fyr på huset skulle han ta fra henne absolutt alt.
Dersom han hadde satt fyr på huset for å skjule sine egne handlinger hadde han ikke ringt til politiet og sagt hva han hadde gjort. Han ringte fordi han ville de og kona skulle vite hva han hadde gjort før han satte fyr på huset.
Han har gjort alt for å etterlate kona i en bunnløs sorg

Om dina teorier stämmer tänker jag bara vad tragiskt och ren ondska bara , varför går man inte bara därifrån? !

Jag har skiljt mig från två riktigt elaka koner tidigare som båda skänkt mig mina 5 barn men skulle aldrig drömma i dom här banorna att göra dom något illa over huvud taget , det var bara att gå vidare och nu har jag ett jättebra liv med min tredje fru som jag träffade när jag var 54 år för snart 10 år sedan!
"tredje gången gillt"!

https://sv.wiktionary.org/wiki/tredje_g%C3%A5ngen_gillt

Vad är det för fel på folk nu för tiden?
Senast redigerad av Erik Öst 2024-01-24 kl. 19:54.
Citera
2024-01-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daoni
Til dere som har nevnt hevn som et motiv her så har dere helt rett.

Det ryktes at B*nte N*rdli* *eoe flyttet ut av huset nå denne helgen og inn hos en ny samboer. Trolig har det vært utroskap inni bildet. Usikkert om St*in*r K*rsl*nd *eaou har kjent til utroskapet, men utflyttingen har nok trigget en reaksjon. Mistenker at barn og barnebarn har vært der for støtte han i en vanskelig tid før han avsluttet alle + seg selv + tente på huset. Det var ingen andre enn de 4 i huset på tidspunktet.

Har dette fra sikre kilder.

Takk for at du deler! Høres ikke ulogisk ut for meg. Tragisk sak. Lurer på når menn skal slutte å drepe kvinner....
Citera
2024-01-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ressvering
Fant minimalt på ham i går også. Er han politi han også, tro? Det er ofte at politi har veldig lite i eget navn på nett, som adresse, sosiale medier osv, pga sikkerhet for seg selv og egen familie.

Ser andre har bekreftet, men han er politi ja.

Absolutt, det er veldig vanlig at politi har lite tilgjengelig info, og pga det reagerer jeg litt på at politidatter har offentlig vsco, men nevnte det med partneren fordi det var lettere å søke opp info første timen nyheten kom ut. Reagerer og på at det ikke ble vanskeligere å søke opp politidatter, når partneren hennes (og til dels kollegaer) rent trolig har tilgang til kontoer, data/mobil, eller bare kan ta en telefon til "sjefen" om å be de se til å stenge ned sidene hennes (som politiet har myndighet til). Hvis det er sånn at partneren faktisk gjorde nevnte endringer, så er det rart at han ikke gjorde det samme for politidatter/sin samboer.
Citera
2024-01-24, 20:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Det ryktes at B*nte N*rdli* *eoe flyttet ut av huset nå denne helgen og inn hos en ny samboer. Trolig har det vært utroskap inni bildet. Usikkert om St*in*r K*rsl*nd *eaou har kjent til utroskapet, men utflyttingen har nok trigget en reaksjon. Mistenker at barn og barnebarn har vært der for støtte han i en vanskelig tid før han avsluttet alle + seg selv + tente på huset. Det var ingen andre enn de 4 i huset på tidspunktet.

Tack för att du delar information! Detta måste vara ett av de mest extrema fallen av ”hämnd” i Skandinavien någonsin. För det mesta hanterar människor förluster och besvikelser på ett helt annat sätt.
Citera
2024-01-24, 20:11
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för att du delar information! Detta måste vara ett av de mest extrema fallen av ”hämnd” i Skandinavien någonsin. För det mesta hanterar människor förluster och besvikelser på ett helt annat sätt.
Det måste ha varit något allvarligt fel i huvudet på karln redan innan.
Citera
2024-01-24, 20:22
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma
Ah fyfan det är så jäkla hemskt att det inte går att greppa. Fyfan för ett as han måste ha varit, Steinar. För det där gör man inte om man är en god person. Oavsett hur kränkt man blir.

Ja, en säkring måste ha gått. Som jag skrev tidigare så har jag tittat på alla de offentliga bilderna som finns och det ser ut att vara en 100% vanlig norsk familj (som säkert ligger över snittet vad gäller ekonomi, fritidsaktiviteter, resor) så det blir så svårt att föreställa sig hur Steinar skulle ha gjort det här helt nyktert.

Kan han verkligen döda sitt eget kött och blod för att eventuellt hans fru ska/har lämnat honom? Kanske andra har rätt när de säger att det sker något med hans identitet när han ska gå i pension samt mister sin fru till en annan man (om detta påstående stämmer. Det vet vi ännu inte.)?

Man vill nästan leta efter en fysiologisk förklaring snarare än en psykisk dvs att han var full som ett svin på morgonen i tisdags och fått i sig någon typ av benzo, eller annan psykofarmaka, som gjorde att det slog slint i skallen. Visar det sig att Steinar var helt och hållet nykter i tisdags blir man mörkrädd. Fy fader ass.
Citera
2024-01-24, 20:25
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:

Ja, detta är den enda förklaringen som verkar trolig, hämnd mot B*nte. Det finns många exempel på att människor begått självmord efter att ha gjort slut med sin partner, men att han av den anledningen också dödar sina egna barn och barnbarn är helt sjukt. Därför måste motivationen nästan vara hämnd mot partnern.
Citera
2024-01-24, 20:26
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellevillest
Tack 👌🏻

Tack själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Men GM er også död?
Då är det ju 5 döda?
"BO4" Steinars kone är ju icke död?

Varför skriver han ovan att mamman, två systrar och barnbarnet är dött? Då är det ju totalt 5 döda.
Jag trodde mamman hade "klarat" sig

Som sykkelpump skriver är det - minst - fem brottsoffer. Varav tre avlidna (Steinar är GM och avliden, men inget brottsoffer).

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Mamman är så klart också ett brottsoffer, eftersom hela hennes familj är dödad. Det betyder inte att hon är död.
Men jag kan förstå att det blir lite förvirrande om man läser snabbt.

Precis det jag menar. Fem brottsoffer - minst. Varav tre avlidna.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Jag har tittat igenom bilderna och de verkar ha varit en 100% normal familj med friluftsliv, resor, polisutbildning och familjesammankomster dvs ingen "white trash" familj. Vilken ofattlig gåta till mord.

Tänk om hon vetat att farsgubben skulle döda henne inom ett år efter att ha lagt upp den här bilden: https://vsco.co/nkatrine/gallery

Så fullständigt djävulskt.

Är det någon traumaläkare/sjuksköterska som vet hur sjukvården/polisen i Norge (eller Sverige) gör i det första skeendet när de ska berätta "Dina döttrar och barnbarn de finns inte mer"? Fy fan vilket helvete det måste vara för poliserna att berätta för familjen (Bente, Sindre mfl) om vad som har hänt.

Det första man gör, normalt sett, är att ta lång tid på sig. Inte lämna någon med ett sådant fruktansvärt mardrömsbesked. Personalen kan sitta med hela kvällen om så är. Även polisen, när de framför dödsbud.

De blir automatiskt utlyfta från tjänstestatusen på Rakelsystemet (blåljuskommunikationen i Sverige) tillgänglig till otillgänglig, och sitter med mottagarna av dödsbudet/dödsbuden så länge som det bedöms behövas.

Det första polis och läkare gör, är att förhöra sig om det finns några anhöriga eller vänner som kan träffa dem omedelbart. Om de inte kan komma själva, brukar polisen assistera och åka och hämta dem. När väl så är klart och personerna fått träffa varandra. Först då kan polisen lämna.

Om de anhöriga inte prompt insisterar på att få vara själva. Och att de då bedöms vara i såpass rekorderligt skick att de faktiskt klarar av att vara själva.

Att lämna dödsbud som polis är bland det absolut tuffaste man kan göra. Särskilt när det gäller barn eller ungdomar. Det kan se hur olika ut som helst, hur någon tar emot ett dödsbud. Och det finns olika grader av utmaningar, beroende på i vilken situation dödsbudet levereras.

Handlar det om kända missbrukare och andra personer med högt riskbeteende och en farlig livsstil, då är det inte helt otänkbart för de anhöriga att en dag knackar polisen på dörren och berättar att det är över. Reaktionen kan nästan vara ett slags lugn.

Men, handlar det om unga fullt friska och hälsosamma personer som helt oväntat avlidit, och att då åka in i ett villaområde en ljum försommarkväll för att minuten senare, knacka på dörren och bokstavligen ödelägga de anhörigas liv. Det är en helt annan dimension av att lämna dödsbud.

Men, det finns givetvis lika många olika reaktioner som det finns människor. Det finns multisjuka narkomaner som hela sina liv, levt med döden i hasorna. Men den dagen denne avlidit, och man åker till föräldrar eller syskon, och ska berätta vad som inträffat.

Då kan sorg- och krisreaktionen bli precis lika våldsam och kaotisk som när en familj i en svensk villaidyll får veta att deras dotter avlidit i en trafikolycka eller ett mord.

Sorgereaktioner kan se helt olika ut. Allt från uppgivenhet till våldsamheter, hysteriskt gråtande eller att någon kaskadkräks och gör ner sig fullständigt. Att man bryter ihop och blir liggande som en spillra på golvet.

Jag gissar på att de överlevande i den här tragedin samlas gemensamt, och att team av sjukvårdspersonal och polis, berättat vad som inträffat. Och att de berättat så mycket som möjligt, utan att äventyra utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Finns det någon motsvarande norsk hemsida till hitta.se om man vill se vilken dag de fyller år? Finner ingenting på gulesider.no

Jag är osäker på Norges motsvarighet tyvärr.
Citera
2024-01-24, 20:30
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Fan har hänt i Norge? Ni har ju fler mördade än oss nu?

Vi har alltid sett upp till "söta bror" och försökt kopiera, tyvärr inte bara inom idrotten längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in