2024-01-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Så 2500 i månaden bör funka oavsett anstånd eller inte ?
Ja lätt. Men det får inte gå mer än 1 år från det att skulden uppstod
Citera
2024-01-21, 00:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Ja lätt. Men det får inte gå mer än 1 år från det att skulden uppstod

Läst nånstans att skulden kan preskriberas efter två år? Samt man kan ansöka om avskrivning utav skuld
Citera
2024-01-22, 16:16
Medlem
Hej hej...
Jag fick som sagt inledande skuldsanering med betalplan som jag ska börja betala på nu i Januari fram tills ett beslug har tagits, men så fick jag ett mail idag där skatteverket har skickat en invänding mot beslutet där dem anser att en skuldsanering på förkortad tid är inte skäligt, utan borde vara längre, då ville min handläggare att jag skulle
motivera varför jag bör ha förkortad osv, vilket jag gjorde..
men vad tror ni? kan beslutet ändras? hon sa att hennes beslut står fast, hob skulle skicka min motivering till skatteverket och skulle dem fortfarande invända då måste nån annan på kronofogden ta över..
Jag behöver verjligen detta, mina barn ha rmått så dåligt över hela situationen,
vad händer nu?
Citera
2024-01-22, 16:46
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nana12345
Hej hej...
Jag fick som sagt inledande skuldsanering med betalplan som jag ska börja betala på nu i Januari fram tills ett beslug har tagits, men så fick jag ett mail idag där skatteverket har skickat en invänding mot beslutet där dem anser att en skuldsanering på förkortad tid är inte skäligt, utan borde vara längre, då ville min handläggare att jag skulle
motivera varför jag bör ha förkortad osv, vilket jag gjorde..
men vad tror ni? kan beslutet ändras? hon sa att hennes beslut står fast, hob skulle skicka min motivering till skatteverket och skulle dem fortfarande invända då måste nån annan på kronofogden ta över..
Jag behöver verjligen detta, mina barn ha rmått så dåligt över hela situationen,
vad händer nu?

Det kan ändras, men det kan också vidhållas

Citat:
När dina borgenärer haft möjlighet att berätta vad de tycker (yttrat sig) beslutar vi om du ska få skuldsanering eller inte. Vi kan besluta att du ska få skuldsanering även om någon av borgenärerna inte vill gå med på det. Då kan borgenären överklaga till tingsrätten. Beslutet går inte att överklaga senare än tre veckor från det att vi eller domstolen fattade beslutet. Det kallas att beslutet vunnit laga kraft.

Kom ihåg att betala enligt planen även om någon motsatt sig.
Citera
2024-01-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kan ändras, men det kan också vidhållas

Kom ihåg att betala enligt planen även om någon motsatt sig.

Men varför ska dem motsätta sig? ja har inga skulder till dem staten eller så, jag hoppas verkligen att dem ska godta motiveringen, men vad händer om dem går till tingsrätten? Har du nån erfarenhet om min situation? jag kommer absolut fortsätta betala på planen, hag vill ej sumpa detta
Citera
2024-01-22, 16:58
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Men varför ska dem motsätta sig? ja har inga skulder till dem staten eller så, jag hoppas verkligen att dem ska godta motiveringen, men vad händer om dem går till tingsrätten? Har du nån erfarenhet om min situation? jag kommer absolut fortsätta betala på planen, hag vill ej sumpa detta

Öh är skatteverket inte en borgenär?
Då bör dom inte ens få föra talan. Är du säker på det du säger?

Går de dit så kommer tingsrätten avgöra.

I detta fall om de blir 3 eller 5 år. Dvs inte om det blir ja eller nej, vilket du väl får anse vara okej ändå. De kunde motsatt sig de helt.
Citera
2024-01-22, 17:01
Medlem
Citat:
Öh är skatteverket inte en borgenär?
Då bör dom inte ens få föra talan. Är du säker på det du säger?

Går de dit så kommer tingsrätten avgöra.

I detta fall om de blir 3 eller 5 år. Dvs inte om det blir ja eller nej, vilket du väl får anse vara okej ändå. De kunde motsatt sig de helt.
Jo ja förstår, har trängsel skatt, men inget annat, så dem kan få sin vilja igenom, jag förstår att ja bör va tacksam vilket som men ändå.. jag frågar då ja vill veta vad som kan hända och hur lång tid kan ta nu fram tills beslutet träder laga i kraft?
Citera
2024-01-22, 18:30
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jo ja förstår, har trängsel skatt, men inget annat, så dem kan få sin vilja igenom, jag förstår att ja bör va tacksam vilket som men ändå.. jag frågar då ja vill veta vad som kan hända och hur lång tid kan ta nu fram tills beslutet träder laga i kraft?

Dom har överklagat till KFM.

KFM kommer nu besluta om du ska få 3 eller 5år. Är skv ej nöjda med beslutet kan dom inom 3 veckor från beslutet från KFM överklaga till tingsrätten. Gör dom inte det vinner beslutet laga kraft 3 veckor efter KFMs beslut.
Går der vidare till tinget är tiden mer oviss.

Det kommer ju i detta fall inte påverka dig alls, inte inledningsvis iaf, då det "bara" påverkar längden, och ej själva beslutet.
Citera
2024-01-22, 18:47
Medlem
Citat:
Dom har överklagat till KFM.

KFM kommer nu besluta om du ska få 3 eller 5år. Är skv ej nöjda med beslutet kan dom inom 3 veckor från beslutet från KFM överklaga till tingsrätten. Gör dom inte det vinner beslutet laga kraft 3 veckor efter KFMs beslut.
Går der vidare till tinget är tiden mer oviss.

Det kommer ju i detta fall inte påverka dig alls, inte inledningsvis iaf, då det "bara" påverkar längden, och ej själva beslutet.

jag förstår, tack för ditt svar, nu hoppsd jag att det går bra
Citera
2024-01-23, 12:48
Avslutad
Hur lång tid tar det för försäkringskassan att fatta beslut? Alternativt få ett inskickat brev.

Jag skicka anstånd ansökan för ca 2 veckor sedan , inte hört nåt mer. Skickade omprövning för ca 1 vecka sedan

Är även beredd på överklaga beslutet men då måste de finnas ett beslut väl ?
Citera
2024-01-24, 23:43
Medlem
När man har löneutmätning så dras skulden direkt från lönen till KFM, rätt? Är det samma taktik som gäller vid skuldsanering, eller hur fungerar det?

Jag har skuldsanering.. Det dras inget på min inkomst pga arbetslöshet. Men om jag får jobb och inte anmäler det till KFM, vad händer då?

Mvh
Citera
2024-01-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hur lång tid tar det för försäkringskassan att fatta beslut? Alternativt få ett inskickat brev.

Jag skicka anstånd ansökan för ca 2 veckor sedan , inte hört nåt mer. Skickade omprövning för ca 1 vecka sedan

Är även beredd på överklaga beslutet men då måste de finnas ett beslut väl ?

Vad är det för beslut som ska tas av försäkringskassan? Luddig fråga när du inte skriver vad det handlar om eftersom tråden handlar om KFM och du pratar om FK?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in