Citat:
Ursprungligen postat av
Gimmi1985
Dom skickar till fogden när skulden är 6månader. Betala in så att det bara är 5 skulder. Håll dig sedan på ytan på det viset. Men du bör ju kolla upp och prata med någon för om din ex redan har fått pengar av dig då ska hon ju inte fiffla med f-kassan också..
Dvs om jag betalar 2500 i månaden täcker det upp skulden på 5000 för en månad sedan återigen 2500 månaden efter? På så sätt kommer dom aldrig kunna skicka skulden till kronofogden då jag betalar av beloppet inom 2-3 månader? Nu släpar jag med totalt 9000:-. Hade svårt att förstå handläggaren som verkade ganska virrig men jag hade 2500 för oktober, 3400 i november, vet ej hur de får de till 9000 men… betalade in 2500 så skulden på ligga runt 6000 kr? Jag har hellre släpande skulder som man kan betala av pö som pö i egen takt dvs 2500 i månaden än att de skickar till kronofogden eller betala fullt underhållsstöd på 5000 kr för det jag jag inte möjlighet till. Funkar taktiken? 2500:- i månaden trotts att de kräver minst 5000? Ansökt anstånd, skickat in omprövning, när jag får svar angående omprövning, kommer jag överklaga. Varit i kontakt med familjerätten angående umgängesavtal men mitt ex vägrar samarbeta. Tog ut föräldradagar de dagar jag hade barnen och skrev ut schemat från försäkringskassan som bevis på att jag haft barnen 8 dagar i månaden. Skickade in till omprövningen nu.
Sålänge jag klarar mig ekonomiskt, kan betala lite grann de jag har möjlighet till utan att hamna hos kronofogden, så är jag nöjd… men med tanke på att de hotar om att skicka skulden till kronofogden och lägger på ytterligare 2000 dvs 3300 till 5000, känns det som dom utnyttjar situationen