2024-01-22, 07:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Nykter chaufför ja, som hävdar att han gjorde u-svängen uppe vid Apelbergsgatan, medan dom överförfriskade ungdomarna Ersson och Sg (som satt i mitten i baksätet) säger att det var vid Tunnelgatan. HJ's taxi kom dit drygt 1 minut efter skotten och mannen han ser springa in i gränden är inte GM, utan en efterföljande man, om han nu såg någon. Bäsen såg ingen person som försvann in i gränden.

Detta stämmer inte alls med vad övriga vittnen säger. IM säger att HJ var där direkt, och bilen står där när LL svänger runt och parkerar framför efter 45 sekunder.

Ingen av ungdomarna uppfattade något av dådet, medan HJ såg det bakom sig. Inte så lätt att veta vilken gata det var då, bara för att vi har ältat namnen i 38 år och kan Googla. De här taxichaufförerna var av ett alert virke som inte tillverkas idag ...
Citera
2024-01-22, 11:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Inte så konstigt. De som inser att han inte hade med saken att göra tycker inte det är mödan värt. De som tror att han sköt Palme fattar att han måste förbli nån sorts fantasifigur. Att alla försök att närma sig hans person i verkliga livet bara kastar löje över teorin.

Andra spår drivs av att veta mer om den misstänkte. När det gäller Engström är det viktigare att veta så lite som möjligt.

Jag menar att personen SE och hans biografi och allmänna förehavanden är väl kartlagda. Åtminstone tycker jag mig mig ha en god uppfattning om denne stackars individ och hans liv.

Argumentet som annars brukar framföras är annars att kunskapen om personen Stig är långt ifrån tillräcklig för att överhuvudtaget kunna ha någon uppfattning om exempelvis hur tänkbar beväpning eller läggning åt impulsivt grovt våld var.

Det måste således lämnas öppet eller liknande.

Jag håller inte med om detta. Och det egentligen oavsett om tillgänglig information om personen är omfattande eller ringa. Så länge det inte framkommer omständigheter som talar för att något försvinnande sällsynt, likt beväpning, är tänkbart hos en individ så förblir det mycket osannolikt.
Citera
2024-01-22, 11:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
CGÖ innehade den relativt sällsynta ammunition som användes vid mordet. Det kan man höja på ögonbrynen åt.

CA uppgav att ammunitionen han skickade med mordvapnet var "hemladdade". Det är mycket möjligt att mordkulorna hade något mindre krutladdning, "på målskyttevis" med tanke på att skotten lät lågt och att kulorna hamnade nära mordplatsen.

Jag vet inte vilka ögonbryn dessa fakta höjde i PU.

SE har också "lånat motivet" från grannarna i Täby!

Den möjligheten kräver omfattande och krångliga antaganden. Kulan som användes vid mordet har aldrig sålts lös. Har den funnits i en handladdad patron, så innebär det att en patron Winchester Metal Piercing .357 öppnats och att kulan plockats därur. Och sedan använts i en handladdad patron.
Citera
2024-01-22, 11:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men skulle en konspiration verkligen använda sig av en person med registrerade vapen?

Skulle en "lone nut" panga OP med ett registrerat vapen?

Detta är ju inte USA, och Oswald-fallet, där man kan köpa bössor hur som helst på postorder?

Man får panga med det man råkar ha tillgång till om det ska pangas? Antar att de flesta ensamagerande tillfällighetsmördare inte har ett smörgåsbord registrerade och oregistrerade revolvrar att välja bland?
Citera
2024-01-22, 11:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag menar att personen SE och hans biografi och allmänna förehavanden är väl kartlagda. Åtminstone tycker jag mig mig ha en god uppfattning om denne stackars individ och hans liv.

Argumentet som annars brukar framföras är annars att kunskapen om personen Stig är långt ifrån tillräcklig för att överhuvudtaget kunna ha någon uppfattning om exempelvis hur tänkbar beväpning eller läggning åt impulsivt grovt våld var.

Det måste således lämnas öppet eller liknande.

Jag håller inte med om detta. Och det egentligen oavsett om tillgänglig information om personen är omfattande eller ringa. Så länge det inte framkommer omständigheter som talar för att något försvinnande sällsynt, likt beväpning, är tänkbart hos en individ så förblir det mycket osannolikt.

Jag är helt övertygad om 99 av 100 är fullständigt överens om att det är osannolikt och ytterst anmärkningsvärt att/om Engström gick runt beväpnad.
Det inkluderar även de som faktiskt tror att han är GM.

Till och med TP skriver ju under på att det är osannolikt - Därmed titeln på hans bok…..

Det har aldrig varit det som är frågan/poängen eller problemet i samtalet.

Frågeställningen är fortfarande - Är det så pass osannolikt att vi kan stryka honom som tänkbar GM? Vad är exakt ger det oss med konstaterandet att det vore ytterst anmärkningsvärt om Engström gick runt beväpnad?
Citera
2024-01-22, 11:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Behöver ju inte vara exakt det vapnet dom provsköt väl ?

Vapensamlaren ägde just S&W och kan haft fler vapen än vi känt till...

Men inte många är bästa vän med en vapensamlare så att Engström skulle ha noll tillgång till vapen är väl inte helt sant ?

Om din bästa vän skulle samla på frimärke så har du väl lite tillgång till exotiska frimärke också ? Som ett exempel

Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Vapensamlaren / grannen ägde tydligen flera kaliber .37 och .38 vapen där flera är på vift genom att de "sålts på auktion" och är svåra att hitta. Det finns ju en sannolikhet att samlaren/grannen gav bort ett vapen till SE.

Vapensamlaren ägde två registrerade revolvrar .357 och båda är provskjutna.

Att han skulle borrat i och fördärvat sina samlarvapen .38 Spl för att låna ut till sin kompis kan i praktiken uteslutas?

Han hade en hel del gamla exotiska revolvrar i vid tiden sedan länge obsoleta kalibrar. Han hade säkert också ett antal oregistrerade revolvrar, det vill säga av så ålderdomlig tillverkning att registrering inte krävdes.

Att han illegalt skulle innehaft oregistrerade Magnumrevolvrar finns väl inget som antyder? Och var skulle han fått tag på dem i sådana fall?
Citera
2024-01-22, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag håller med och någon borde lägga ner lite tid på detta.
Det är faktiskt svårbegripligt varför han byter spår här.

Prototypen av språngmarschen är ju den variant som ME återberättar. Närmast identiskt version får ju kollegor också höra.

Här sker den närmast omedelbart när Engström har kommit fram till mordplatsen.
Och incitamentet är då att leta/jaga efter GM. Han ska ju lite "hjälteaktigt" brustit ut: "Vilket håll tog han vägen!?" (nevermind att i senare versioner verkar inte först förstå att det ens rör sig om ett brott inledningsvis) för att då kuta in i gränden. Det är ju här ME och Glasers gör sig lite roliga på hans bekostnad att det var han dåliga fysiska hälsa som gjorde att han orkade spring fram till korsningen....

Detta passar betydligt bättre in i förväxlingshypotsen och är betydligt mer begripligt i det sammanhanget.

Då kommer vi till frågan varför han valde att flytta fram språngmarschen några minuter i senare verisoner? Oavsett skuldfrågan - Vad fyller det för funktion att flytta fram den och förändra incitamentet? Plötsligt är det för att lämna ett signalement. Inte leta efter GM eller berätta om "mannen i gränden".

Det kan inte ha med LP att göra. Interaktionen finns i båda versionerna.
Ja, lite märkligt är det faktiskt att inte det här alternativet har diskuterats mer. Jag har sett att det diskuteras på Gunnar Walls blogg, men här i tråden verkar det inte ha varit uppe. Om SE springer efter mördaren strax efter skotten så faller allting på plats mycket bättre än i alternativet att han skulle ha sprungit efter poliserna långt senare. Kollar man på det signalement som våldsroteln redan under mordnatten har på GM så bygger det på mycket tidiga uppgifter som omöjligen kan vara påverkade av media. Och det signalementet skulle ju faktiskt kunna stämma om det är någon helt annan än SE som är gärningsmannen.

Vittnesuppgifterna från själva mordplatsen om mannen i lång mörk rock och huvudbonad skulle i så fall förklaras av att SE sågs springa in i gränden bara en kort stund efter skotten. Det här går alltså mycket bättre ihop än det där om att han skulle ha sprungit efter poliserna långt senare och då blivit förväxlad. Alternativet att SE tar upp jakten på mördaren skulle alltså kunna förklara inte bara hur gärningsmannen faktiskt såg ut (dvs. våldsrotelns ursprungliga signalement), utan också varför SE själv (och i så fall felaktigt) uppfattades som gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2024-01-22 kl. 12:14.
Citera
2024-01-22, 12:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, lite märkligt är det faktiskt att inte det här alternativet har diskuterats mer. Jag har sett att det diskuteras på Gunnar Walls blogg, men här i tråden verkar det inte ha varit uppe.

Om SE springer efter mördaren strax efter skotten så faller ju allting på plats mycket bättre än i alternativet att han skulle ha sprungit efter poliserna långt senare. Kollar man på det signalement som våldsroteln redan under mordnatten har på GM så bygger det på mycket tidiga uppgifter som omöjligen kan vara påverkade av media. Och det signalementet skulle ju faktiskt kunna stämma om det är någon helt annan än SE som är gärningsmannen.

Vittnesuppgifterna från mordplatsen om mannen i långrock och huvudbonad skulle i så fall förklaras av att SE sågs springa in i gränden bara en kort stund efter skotten. Det här går alltså mycket bättre ihop än det där om att han skulle ha sprungit efter poliserna långt senare och då blivit förväxlad. Alternativet att SE tar upp jakten på mördaren skulle alltså kunna förklara inte bara hur gärningsmannen faktiskt såg ut (dvs. våldsrotelns signalement), utan också varför SE själv (i så fall felaktigt) uppfattades som gärningsmannen.

Precis! Och därmed är det helt obegripligt varför han i "språngmarsch v 2.0" senarelägger den med vad... 3 min? Det passar inte in i övrigt händelseförlopp.

Som sagt..Stuntsamma gällande skuldfrågan. Uppdateringen av språngmarschen är oerhört svår att greppa. Något typ av incitament måste han ju haft...men jag förstår inte det.
Citera
2024-01-22, 12:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, lite märkligt är det faktiskt att inte det här alternativet har diskuterats mer. Jag har sett att det diskuteras på Gunnar Walls blogg, men här i tråden verkar det inte ha varit uppe. Om SE springer efter mördaren strax efter skotten så faller allting på plats mycket bättre än i alternativet att han skulle ha sprungit efter poliserna långt senare. Kollar man på det signalement som våldsroteln redan under mordnatten har på GM så bygger det på mycket tidiga uppgifter som omöjligen kan vara påverkade av media. Och det signalementet skulle ju faktiskt kunna stämma om det är någon helt annan än SE som är gärningsmannen.

Vittnesuppgifterna från själva mordplatsen om mannen i lång mörk rock och huvudbonad skulle i så fall förklaras av att SE sågs springa in i gränden bara en kort stund efter skotten. Det här går alltså mycket bättre ihop än det där om att han skulle ha sprungit efter poliserna långt senare och då blivit förväxlad. Alternativet att SE tar upp jakten på mördaren skulle alltså kunna förklara inte bara hur gärningsmannen faktiskt såg ut (dvs. våldsrotelns ursprungliga signalement), utan också varför SE själv (och i så fall felaktigt) uppfattades som gärningsmannen.

I en annan version springer han mot Kungsgatan för att hämta polis och ambulans?

Men hur då strax efter skotten? Då befinner sig LJ utefter den gula linjen, 23:22:00-23:22:40, sedan tar han sig upp till krönet, vilket tar kanske 25 sekunder. Därefter går YN/AZ ner, som möter poliserna.

Så SE måste i så fall passera LJ innan denne byter sida på vägen.

Förstår inte hur SE springer efter GM går ihop, utan att någon ser två individer springa tätt ihop ...

Varför flyttar han fram tiden? i början verkar han tro att poliserna var där mycket tidigare?

I Palmerummet tolkar de det som att han kommer fram, ser poliserna, och springer efter.

Sedan var det: Oh, damn! De dök upp efter 3-4 minuter ...

Därmed blev förväxlingshistorien mindre trovärdig.
Citera
2024-01-22, 12:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Precis! Och därmed är det helt obegripligt varför han i "språngmarsch v 2.0" senarelägger den med vad... 3 min? Det passar inte in i övrigt händelseförlopp.

Som sagt..Stuntsamma gällande skuldfrågan. Uppdateringen av språngmarschen är oerhört svår att greppa. Något typ av incitament måste han ju haft...men jag förstår inte det.

Han kanske först ville förklara varför han inte var kvar på platsen ... Han jagade GM.

Men sedan trädde LJ fram, som den som jagade GM.

I Palmerummet tolkar de SE:s första förhör som att poliserna redan var där när han kom fram.

Man hade bra gärna velat höra en inspelning av det första telefonsamtalet ...

I intervjun med FR menar han på att polisen började förhöra folk innan ambulansen kom fram, och identiteten blev känd. Men detta påbörjades av Lena L & Co efter att ambulansen hade lämnat?

De flyttade OP till framstupa sidoläge, säger han. Men det var i den positionen OP landade, och snarare så vändes han upp för att AH och SG skulle kunna utföra HLR?

SE verkar inte ha haft någon klar bild av i vilken ordning saker och ting hände.
Citera
2024-01-22, 13:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han kanske först ville förklara varför han inte var kvar på platsen ... Han jagade GM.

Men sedan trädde LJ fram, som den som jagade GM.

I Palmerummet tolkar de SE:s första förhör som att poliserna redan var där när han kom fram.

Man hade bra gärna velat höra en inspelning av det första telefonsamtalet ...

I intervjun med FR menar han på att polisen började förhöra folk innan ambulansen kom fram, och identiteten blev känd. Men detta påbörjades av Lena L & Co efter att ambulansen hade lämnat?

De flyttade OP till framstupa sidoläge, säger han. Men det var i den positionen OP landade, och snarare så vändes han upp för att AH och SG skulle kunna utföra HLR?

SE verkar inte ha haft någon klar bild av i vilken ordning saker och ting hände.

Det är inte omöjligt....men vad är incitamentet för att flytta fram händelsen 3 min?
Hur passar det in i övrigt händelseförlopp?

Vem har någonsin trott på logiken att hans löptur 3 min efter mordet har skapat så mycket missförstånd att hans signalement går ut i media?

I hans övriga händelseförlopp gör han ju sitt yttersta för att placera sig själv sekunder bakom händelseförloppet. Han ser alltså ut som GM (enligt han själv) och går precis bakom, samt anländer sekunder efter mordet.

Men språngmarschen som han initialt placerar sekunder efter mordet flyttar han sedan fram ca 3 min....

Som sagt. Det är svårt att begripa hur tankarna gick här.
Citera
2024-01-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vapensamlaren ägde två registrerade revolvrar .357 och båda är provskjutna.

Att han skulle borrat i och fördärvat sina samlarvapen .38 Spl för att låna ut till sin kompis kan i praktiken uteslutas?

Han hade en hel del gamla exotiska revolvrar i vid tiden sedan länge obsoleta kalibrar. Han hade säkert också ett antal oregistrerade revolvrar, det vill säga av så ålderdomlig tillverkning att registrering inte krävdes.

Att han illegalt skulle innehaft oregistrerade Magnumrevolvrar finns väl inget som antyder? Och var skulle han fått tag på dem i sådana fall?

Det jag menade var att tillgång till vapen inte kan uteslutas om Engström är bästa vän med en vapensamlare som dessutom ogillar Palme..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in