Citat:
Ursprungligen postat av
Esteban-II
Det är en enkel fråga: antingen tar domstolar hänsyn till andra tings- och hovrättsdomar när de dömer eller så gör de det inte.
Domstolar tar hänsyn till VÄGLEDANDE praxis. Ingen bryr sig om en sketen tingsrättsdom. Hovrätt kan viss betydelse.
Citat:
Nej, det är det inte. Ska du argumentera emot det självklara får du backa upp det med något.
Att subtil kommunikation är implicit är självförklarande. Jag tänker inte leka den här leken med ett jävla miffo.
Citat:
Så vad är din förklaring till alla dessa stycken om krav på inhämtande och bekräftande av samtycke?
Det finns inget att förklara eftersom det inte motsäger vad jag skrivit.
Citat:
Jo. Icke-verbal direkt kommunikation är explicit.
Jag tror du är ganska ensam om den definitionen.
Implicit betyder ’inte direkt utsagd, underförstådd’. Explicit är dess motsats, det vill säga ’som uttrycks tydligt’. Icke-verbal kommunikation kan alltså vara både implicit och explicit. Är den subtil så faller den såklart mer in under implicit, det förstår vem som helst. Förutom du då.
Citat:
Vi diskuterar kommunikation inom ramen för att förmedla samtycke.
Det var inte en del av ramen för den fråga du ställde till mig, vilket framgår av historiken.
Citat:
Alla dessa punkter, var för sig eller sammantaget, kan med fog tolkas som inviter, dvs. underlag för en propå om sex.
Jag vet. Du är dock den enda MÄ-kramaren som accepterar detta enkla faktum.
Citat:
Ingen av dem, var för sig eller sammantaget, utgör samtycke till sex.
Jag vet inte hur många gånger jag måste tydliggöra för alla MÄ-kramare att jag ALDRIG har påstått att det skulle innebära samtycke. Jag har nog sagt det 10-20 ggr. Så varför berätta detta för mig? Vad mer kan jag göra för att ni ska förstå?
Citat:
Men en tydligare fråga som jag kanske borde ha ställt från början: vad anser du vara exempel på att implicit ge samtycke?
Du får ursäkta, men jag är inte intresserad av att öppna upp nya samtalsämnen med dig. Sköter du dig så kan vi KANSKE avsluta de redan påbörjade, men du är på tunn is kan jag meddela dig.
Citat:
Du gör som du vill. Jag noterar endast att påståendet om analogiernas undermålighet inte åtföljs av några belägg.
Som jag redan förklarat för dig kommer jag ge dig beläggen i samma stund som du tydligt deklarerar att du anser analogierna vara direkt applicerbara. Inte en sekund innan.