Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Mitt argument är exakt vad jag skrivit och jag vet att jag har rätt. Du bjäbbar emot bara för att.
Det är en enkel fråga: antingen tar domstolar hänsyn till andra tings- och hovrättsdomar när de dömer eller så gör de det inte. Om du inte kan ta ställning för det ena eller det andra, eller på ett begripligt sätt förklara varför distinktionen är irrelevant, så blir ditt påstående om att du har rätt en smula ihåligt.
Citat:
Jo, det är precis vad det
Om du inte ens kan erkänna det så kommer jag inte lägga mer tid på dig.
Nej, det är det inte. Ska du argumentera emot det självklara får du backa upp det med något.
Citat:
Inget av det där går emot något jag sagt. Trams.
Så vad är din förklaring till alla dessa stycken om krav på inhämtande och bekräftande av samtycke?
Herrns bländande argumentationsteknik lämnar mig mållös.
Citat:
Nej. Sluta fåna dig. Du vet att du har fel. Och jag kommer inte lägga min tid på dig om du ljuger för mig.
Jo. Icke-verbal direkt kommunikation är explicit.
Citat:
Är du på riktigt utvecklingsstörd? Du bad om exempel på implicit kommunikation, INTE saker som utgör samtycke. Och sen kommer du med detta? Jävla clown.
Vi diskuterar kommunikation inom ramen för att förmedla samtycke. Låt oss ta dina exempel:
* att skicka urringade bilder: en explicit bild, med en implicit kommunikation av intresse (utan att ha sett bilden eller fått den beskriven kan vi dock inte bedöma om den tillhör kategorin normalt lättklädda bilder typiska för uppmärksamhetssökande unga kvinnor, eller kategorin privata bilder som endast delas med utvalda få).
* prata om problemen och upplösningen av ens förhållande: explicit kommunikation, möjlig implicit kommunikation av förtroende).
* bjuda in någon att sova över mitt i natten: explicit kommunikation, med implicit kommunikation av förtroende och omtanke. En viktig distinktion är att hon bjuder in vid förfrågan, inte på eget initiativ.
* öppna dörren iklädd nattlinne (kontra annan klädsel): implicit kommunikation av förtroende och möjligen någon grad av intimitet.
* direkt gå med på att dela säng: explicit kommunikation, implicit kommunikation av förtroende och möjligen någon grad av intimitet.
Alla dessa punkter, var för sig eller sammantaget, kan med fog tolkas som inviter, dvs. underlag för en propå om sex. Ingen av dem, var för sig eller sammantaget, utgör samtycke till sex.
Men en tydligare fråga som jag kanske borde ha ställt från början: vad anser du vara exempel på att implicit ge samtycke?
Citat:
Du undviker frågan och det är ganska tydligt att du aldrig kommer stå för något vad jag än skriver. Du är en barnslig liten lögnare som jag inte vill befatta mig mer med. Hejdå.
Du gör som du vill. Jag noterar endast att påståendet om analogiernas undermålighet inte åtföljs av några belägg.