Citat:
Ursprungligen postat av
DiagnosGreta
Ja målsägande påstår sig ha sagt ”nej” i sin version. Men om hon bara ”tror att hon blivit våldtagen” och inte ens vet det med säkerhet så ska vi nog inte förlita oss allt för mycket på hennes ”nej” heller.
Gör som hon blir tillsagd av rädsla för att Vi*king ska göra vadå? Har han hotat henne med/utan våld innan?
Förstå mig rätt. Jag tror på det som målsägande säger, och Vi*king har antagligen gjort sig skyldig till oaktsam våldtäkt. Men tycker det finns för mycket oklarheter och är inte ställt bortom rimligt tvivel.
Att hon säger att hon "tror" att hon blivit våldtagen, låter som något en person som är i chock säger.
En chockad person som precis har mördat någon skulle förmodligen också kunna säga "jag tror att jag har dödat XXxx", trots att det är solklart att det skett då XXxx är stendöd och mördaren nyss har slagit ihjäl XXxx. Det är förmodligen lika vanligt förekommande att säga att man "tror" som att säga "jag har blivit våldtagen!". Chocken finns där. Tydligt.
Jo, jag tänker så också, att det hela rör sig om en oaktsam våldtäkt. För jag kan inte se att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att Vi*king har begått en våldtäkt med uppsåt. Han har mer i fyllan och av kåtslag varit grovt oaktsam kring om han har samtycke eller ej. Vilket han uppenbarligen
inte hade. Och då ska han givetvis dömas för det mindre allvarliga brottet oaktsam våldtäkt och få straffminskning. Vi får se hur det blir i Hovrätten och med en ny advokat.