2024-01-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Falsk dikotomi. Det är fullt möjligt att en person TROR sig ha blivit våldtagen utan att det är sant, framför allt mot bakgrund av nuvarande lagstiftning.

Om en person säger "nej" när någon gör närmanden, puttar bort den som gör närmanden, håller ihop sina ben osv. Sedan ger upp och blir "fast" och låter saker ske för att bli så lite skadad som möjligt. Och under hela nästföljande händelseförloppet sedan gör som den blir tillsagd av rädsla för vad förövaren annars ska göra. Så är det fullt rimligt att den utsatta tror sig ha blivit utsatt för en våldtäkt. Detta även innan nuvarande lagstiftning.
Citera
2024-01-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om en person säger "nej" när någon gör närmanden, puttar bort den som gör närmanden, håller ihop sina ben osv. Sedan ger upp och blir "fast" och låter saker ske för att bli så lite skadad som möjligt. Och under hela nästföljande händelseförloppet sedan gör som den blir tillsagd av rädsla för vad förövaren annars ska göra. Så är det fullt rimligt att den utsatta tror sig ha blivit utsatt för en våldtäkt. Detta även innan nuvarande lagstiftning.

Okej tack då vet jag! Kan förstå nu varför klassas som våldtäkt
Citera
2024-01-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det enda jag kunnat utläsa är att hon "inte kunde" eller att hon "kände sig hjälplös".

Det finns ingen förklaring till hennes agerande om man inte köper att hon var ett hjälplöst offer som inte kunde freda sig alls, och endast verkar ha gjort minimala ansträngningar initialt att förmedla sin oönskan med att ha sex för att därefter gå med på vad en FV ville.

"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte.
Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
"
Citera
2024-01-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosGreta
Att det ska ha förekommit några hot är inget som framgår. Bara ”Det känns som att han har maktposition eftersom han är äldre.”
Svar på de tre sista skulle kunna vara att hon inte vet om att det var ett övergrepp. Sms till bästa kompisen dagen efter lyder ”jag tror jag har blivit våldtagen”.

Målsägande säger "nej" när Vi*king gör närmanden, puttar bort Vi*king, håller ihop sina ben osv. Sedan ger hon upp och blir "fast" och låter saker ske för att bli så lite skadad som möjligt. Och under hela nästföljande händelseförloppet sedan gör hon som hon blir tillsagd av rädsla för vad Vi*king annars ska göra. Så är det fullt rimligt att målsägande tror sig ha blivit utsatt för en våldtäkt. Hon är ju i chock också, uppenbarligen, när hon skriver smsen. Första kompisen som anländer möter ju en uppriven och påtagligt chockad och traumatiserad målsägande.
Citera
2024-01-21, 16:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vad spelar det dig för roll vad jag tänker om saker och ting?

Vi diskuterar huruvida du ljög eller inte, tro fan det spelar roll då.

Svara på frågan. Specifikt hur förändrade MÄ:s svar på on-top frågan i s 271 fup något för dig gällande frågan varför MÄ inte berättade om cowgirlen i de två första förhören? Det var ju det min fråga handlade om.

Citat:
Det viktiga är väl att målsägande får frågan/svarar på frågan vid något av förhören och uppger en rimlig förklaring kring hela on top-situationen. Du famlar efter halmstrån...

Men det är ju inte ens den frågan det handlar om! Hon ger ingen förklaring i fup till varför hon inte berättade i förhören! Det gör hon i rättegången.
Citera
2024-01-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Ja om man litar och tror blint på tjejens uppgifter och misstror killens uppgifter så kan man nog få sexakten till ett övergrepp.

Men nu ska man inte tro och blint lita på tjejens uppgifter då det framkommit att hon både har ljugit och undanhållit viktiga och väsentliga delar av händelseförloppet.

Nej, det har inte framkommit att hon undanhållit saker/ljugit om saker. Det är dock vissa som försöker dra i halmstrån för att svärta ner målsägande.
Citera
2024-01-21, 16:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte.
Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
"

Ja, kanske inte så ordentligt tydligt om man ser till situationen (liggandes i en säng). Återigen en utsaga för advokat att ifrågasätta.

Hur hårt puttade du FV?
Var puttade du honom?
Varför reste du dig inte ur sängen? Du låg vid sängkanten.
Hur högt sa du nej? Finns det en risk att FV inte uppfattade vad du sa, eftersom du låg med ansiktet från honom?
Uppfattade du FV som hotfull? Vad fick dig att tro att han skulle skada dig?

Osv osv. Man kan hålla på hela dagen och skjuta den här historien i sank. Dessutom finns det en hel del i MÄ vittnesmål, t.ex. alla dessa strypningar, som verkar påhittade för att få det till mer av en "riktig" våldtäkt.

Någon som lyckats hitta några MMA-stats på FV? Är han en 100kg/190cm buse eller skulle han och MÄ gå i samma viktklass? Hon är liksom ingen liten späd flicka på 50kg som aldrig tagit tag i någon tidigare...
Citera
2024-01-21, 16:15
Medlem
Citat:
Vi diskuterar huruvida du ljög eller inte, tro fan det spelar roll då.

Svara på frågan. Specifikt hur förändrade MÄ:s svar på on-top frågan i s 271 fup något för dig gällande frågan varför MÄ inte berättade om cowgirlen i de två första förhören? Det var ju det min fråga handlade om.

Men det är ju inte ens den frågan det handlar om! Hon ger ingen förklaring i fup till varför hon inte berättade i förhören! Det gör hon i rättegången.

Suck. Nu är du där igen. Lägg av att vara ohederlig. Jag har inte ljugit och det vet du mycket väl. Ge dig nu. Jag kommer som sagt var inte besvara frågor om hur jag tänker, jag har inget förtroende för att du kommer läsa och svara seriöst. Du har förbrukat det förtroendet, som sagt.

Dåså. Läs målsägandes förklaringar. Det är dessa som gäller. Inte vad jag gissar/tror.
Citera
2024-01-21, 16:19
Medlem
Citat:
Förstod du ens vad jag skrev till dig? Allvarligt? För ditt svar har ingenting med vad jag skrev att göra.

Mitt svar visar att det är fullt rimligt att målsägande "tror" sig ha blivit våldtagen. Stämmer henens version av händelseförloppet så är det nämligen så att det hela är en solklar våldtäkt. Sedan om den är av arten våldtäkt eller oaktsam våldtäkt är mer oklart.
Citera
2024-01-21, 16:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Suck. Nu är du där igen. Lägg av att vara ohederlig. Jag har inte ljugit och det vet du mycket väl.

Låt oss undersöka saken. Svara på frågan: Specifikt hur förändrade MÄ:s svar på on-top frågan i s 271 fup något för dig gällande frågan varför MÄ inte berättade om cowgirlen i de två första förhören?

Citat:
Dåså. Läs målsägandes förklaringar. Det är dessa som gäller. Inte vad jag gissar/tror.

Om din tro går rakt emot det hon säger i rättegången betyder det per automatik att du tror hon ljuger i rätten. Så det är högst relevant.
Citera
2024-01-21, 16:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Mitt svar visar att det är fullt rimligt att målsägande "tror" sig ha blivit våldtagen. Stämmer henens version av händelseförloppet så är det nämligen så att det hela är en solklar våldtäkt. Sedan om den är av arten våldtäkt eller oaktsam våldtäkt är mer oklart.

Läs vad jag skrev igen och återkom om du fortfarande inte förstår.
Citera
2024-01-21, 16:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joaki129j
Vet du vilket datum rättegången kommer att ske i Hovrätten?

Det är inget datum bestämt ännu. Men det tar säkert minst 2-3 månader innan det blir av, kanske längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in