2024-01-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Två gånger, menar du vid olika tillfällen? Är du säker på att du inte missuppfattar?

Från FUP sid 324

Citat:
Har du något mer att tillägga?
Jag vill utveckla. Hon red mig vid två tillfällen. Den första gången var vid det första bytet av
ställningar vi gjorde. Då höll vi inte på med det särskilt länge. Hon red mig. Jag höll då
mina händer på hennes höfter. Flera gånger försökte jag få henne att sakta ner genom att hålla
emot när hon flyttade sig upp och ner. Vi fortsatte inte särskilt länge eftersom vi skrattade för
att sängen lät jättemycket. När sängen lät så mycket sade jag att det inte går och att vi får byta
position. Vid andra tillfället var betydligt senare. Då hade vi hittat en annan del av sängen där
det inte lät så mycket. Det var då hon som ville byta position. Andra gången hon red mig
hade jag min vänstra hand på hennes högra sida och min högra hand var på hennes nedre
mage eller klitoris. Tummen var på klitorisen. Då flyttade hon min hand till hennes bröst.
Sedan efter en stund ville hon byta position.

Detta är förstås något som en bra advokat hade frågat BO om i rättegången.
Även om jag tror på BO så bör en advokats uppgift vara att hjälpa sin klient, något som hon alltså inte gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att föra rundgång i tråden är vi alla lika goda kålsupare krig allihop, både jag och mina motdebattörer. Jag kallar dock inte mina motdebattörers rundgångs-debatter för "psykotisk skit". Och förväntar mig samma respekt tillbaka.

Och vart menar du att vi "snackar skit om andra användare" och skriver "nedsättande generaliseringar". Jag känner nämligen inte igen det.

Och ser du själv något empatistört hos målsägande i FUP och dom? Jag gör det verkligen inte.

och det fattar väl vilken människa som helst att det krävs en empatistörd person för att kunna falskt tillvita en annan människa. Den falska tillvitaren förstör en annan människas liv i mer eller mindre utsträckning. I övrigt får den falska tillvitaren sina egna nära och kära att må dåligt, då de tror att den falska tillvitaren varit med om ett allvarligt brott... Att klara av att göra den man anklagar och sina nära och kära, så pass illa som den falska tillvitaren gör, kräver att den falska tillvitaren är empatistörd och helt enkelt skiter i andras känslor.

Och som sagt: jag ser inget som tyder på att målsägande är empatistörd. Och jag tror inte att hon är det.

Målsägande ville helt enkelt inte ha sex, med Vi*king. Och han hade det mot hennes vilja. Vilket är antingen våldtäkt eller oaktsam våldtäkt.

Och nej, man behöver inte nödvändigtvis vara empatistörd för att begå en oaktsam våldtäkt. Kan räcka med att man är full, kåt och ouppmärksam (pga. fylla och kåtslag) för att man ska missa att man inte har samtycke till det sex man vill ha.

En uppsåtlig våldtäkt däremot, kräver att man är empatistörd i någon form. Man vet att man gör den andra illa och att den andra inte vill, men man skiter i det och kör på ändå.

Vi får se vad Hovrätten dömer ut.

Nä jag ser heller ingen anledning till varför hon skulle hitta på detta. Hon läser ju på Chalmers, lär inte ha behov av pengar, inte så att hennes heder är beroende av att hon blivit våldtagen. Varför skulle hon hitta på en våldtäkt och avbryta studierna ? Gå till kurator och utsätta sig för hela processen? Och varför skulle hon vilja förstöra Vikings liv på detta sätt?

Jag är kanske naiv när det gäller tjejer.
Citera
2024-01-21, 14:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, men om man kan bevisa att hon ljuger i en fråga kan man göra det mer troligt att hon ljuger även i andra frågor.

Absolut, men ska man döma någon för falsk tillvitelse så måste man gå bortom "troligt".

Citat:
Och det ger ju också en del information om ifall Viking hade brottsligt uppsåt.

Absolut, i våldtäktsfallet är det superrelevant, för här räcker det ju med att skapa rimligt tvivel.
Citera
2024-01-21, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hon är Assyrier.
https://justi.se/atanya-filipes%E2%80%8B/
Jag hade ingen aning om att Vikings advokat var kvinna (än mindre att hon var menait) utan frågan jag ställde gällde MÄ. Inte undra på att advokaten hans sög. Hon stod nog på kvinnans sida, medvetet eller omedvetet.

VL, se till att ordna dig en erfaren advokat och se helst till att det är en man - helst en man från din egen folkgrupp.
Citera
2024-01-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nä jag ser heller ingen anledning till varför hon skulle hitta på detta. Hon läser ju på Chalmers, lär inte ha behov av pengar, inte så att hennes heder är beroende av att hon blivit våldtagen. Varför skulle hon hitta på en våldtäkt och avbryta studierna ? Gå till kurator och utsätta sig för hela processen? Och varför skulle hon vilja förstöra Vikings liv på detta sätt?

Nej, det verkar helt obegripligt varför hon skulle ljuga om detta. Och det ansåg även Tingsrätten. Och hennes ex (nuvarande pojkvän).
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-21 kl. 14:32.
Citera
2024-01-21, 14:38
Medlem
Citat:
Från FUP sid 324

Detta är förstås något som en bra advokat hade frågat BO om i rättegången.
Även om jag tror på BO så bör en advokats uppgift vara att hjälpa sin klient, något som hon alltså inte gjorde.

Du är verkligen naiv när det gäller tjejer och poliser. Vid sexualbrott gäller omvänd bevisbörda, vilket retar mig till förbannelse! Detta gäller särskilt efter införandet av samtyckeslagen. Viking gjorde t ex misstaget att säga att han inte visste om hon deltog frivilligt, vilket är samma sak som att medge att han varit oaktsam. Han kanske inte menade mer än att han inte visste vad som pågick i hennes hjärna, men rätten kommer att tolka det som oaktsamhet. Defaultläget är fängelse i 3 år, om man inte kan bevisa att man är oskyldig.

Hur bevisar man det? Låt säga att man spenderat natten med en person tre gånger, varav det två av gångerna finns vittnen som ser och hör allt. Då kanske man kan göra det trovärdigt att det gick till på samma sätt när det inte fanns vittnen som när det fanns. Om man inte kan det är man i farozonen. Och hur intresserade är poliserna av att jaga rätt på vittnen? Det finns exempel på att personer dömts, trots att de hade kunnat kalla vittnen till sitt försvar.

En vettig lagstiftning måste naturligtvis utgå från att det i normalfallet inte finns vittnen, och att det inte går att bevisa vad som äger rum i privata situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Absolut, men ska man döma någon för falsk tillvitelse så måste man gå bortom "troligt".
Absolut, i våldtäktsfallet är det superrelevant, för här räcker det ju med att skapa rimligt tvivel.
En person med normal intelligens som vill anklaga någon för ett brott är troligtvis försiktig nog att lägga in weasel words i sina utsagor. Det är skillnad på att säga: 'detta är vad som hände' och 'detta är vad jag minns' eller 'jag tror det gick till så här'. I det första fallet går det att använda hennes ord emot henne i en rättegång om falsk tillvitelse. Men om man bäddat in weasel words i sin utsaga kan man alltid falla tillbaka på att man inte var säker på sin sak mm. Omöjligt att åtala.
Citera
2024-01-21, 14:46
Medlem
Citat:
Min fråga berör ju per definition hennes berättelse? Jag trodde du ville prata topic? Var inte det sant?

Och det är den jag frågar kring.

Du skrev:

Topic: jag ser ingenstans att målsägande ljuger i rätten.

Så nu ställer jag en fråga om en topic du själv angav. Du har ju sagt att hon inte berättade om cowgirlen för att hon "inte mindes" eller för att hon "var rädd för att inte bli trodd". Och i rätten säger hon något helt annat om varför, vilket från ditt perspektiv vore en direkt lögn. Inte sant?

Men du tror ju att den är osann? Så hur är den rimlig?

När du frågade mig, så hade jag inte läst målsägandes svar kring just on top-delen. Så då spekulerade jag/gissade jag, vilket jag också var ytterst tydlig med att jag gjorde. Sedan fick jag generöst målsägandes information från en annan skribent. Och anser att den låter rimlig.

Så. Du ska givetvis gå efter vad målsägande själv säger, och inte efter mina gissningar. Och här kommer det igen:

"FL: Han har berättat att han bett dig rida honom och han hade lagt sig på rygg och du
hade hoppat upp på honom. Vad har du för kommentar kring det?
: Som jag sagt innan gjorde jag allt han sa fast jag inte ville det. När jag väl var på honom var det inte att jag red honom utan han höll på mina höfter och penetrerade mig underifrån och
jag satt mest still."

Och här har du inledningen och läs främst det fetade:

"Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
"
Citera
2024-01-21, 14:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Det blir en självförstärkande process när det väl börjar, nu är hon gått in i denna process och att då backa ur skulle se ännu värre ut.

Hon känner säkert att hon blivit utsatt för ett övergrepp men anmälan och hela apparaten drogs till stor del igång av hennes vänner.

Hade hon istället rett ut det hela med FuckViking på morgonen hade det hela nog kunnat lösas på ett bättre sätt för båda. Finns väl ingen kommunikation dem emellan förutom det meddelande FV skickar där han undrar om de ska hålla knullandet för sig själva. Vilket manskompisen till MÄ uppfattade som ett hot

En sak jag tycker är intressant i utredningen och domen är att det läggs stor vikt vid dessa blåmärken, som om de skulle ha uppstått vid ett angrepp med våld när det är klarlagt att det handlar om ett grepp som inte var avsett att göra någon skada.
Citera
2024-01-21, 14:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Och här har du inledningen och läs främst det fetade:

"Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
"

Frågor från en normal advokat:

Varför reste du dig inte ur sängen?
Uttryckte FV något hot mot dig?
Har du tidigare känt dig hotad av FV?
Om så, varför bjöd du då hem FV och släppte in honom?
När detta pågick, hade du inte någon möjlighet att avbryta och gå iväg?
Varför gick du och la dig och sov bredvid mannen som våldtagit dig?
Var du inte rädd för fortsatta övergrepp när FV stannade i lägenheten?
När FV sov, kunde du inte kontaktat någon så du kände dig säker?
Citera
2024-01-21, 15:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
När du frågade mig, så hade jag inte läst målsägandes svar kring just on top-delen.

"Målsägandes svar" var? I rätten eller i fup?
Citera
2024-01-21, 15:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du som är lite mer objektiv, jag skulle jättegärna höra ditt perspektiv.

Hur förenar du åsikten med att "hennes berättelse inte är osannolik" med att hon inte berättar om cowgirlen under två polisförhör, trots att hon ombads vara så detaljerad som möjligt? Utan först berättar om det efter att hon konfronterades med V:s uppgifter? (V angav för övrigt samtliga sexpositioner direkt, utan att ens ha blivit specifikt ombedd). För mig var det droppen som fick bägaren att rinna över, hur tänker du kring detta? Missar jag något?

En annan central fråga kring hennes berättelses sannolikhet är påståendet att hon inte hade något som helst sexuellt intresse av V, men ändå har skickat urringad bild, pratat om problemen och upplösningen av hennes förhållande, bjudit in honom att sova över mitt i natten och välkomnat honom i nattlinne fastän hon hade gott om tid att byta om och dessutom själv uttryckt att det vore olämpligt, därefter direkt gått med på att dela säng. Hur tänker du här? Missar jag något?

Och inte minst, kallar honom för en "fuckboy".

Vem bjuder in någon de kallar för "fuckboy" att sova i deras egen säng, om de absolut inte vill ha sex med densamme?
Citera
2024-01-21, 15:02
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hon är Assyrier.
https://justi.se/atanya-filipes%E2%80%8B/
Dra på trissor. Föga överraskande. Tror inte hon har satt sin fot på Chalmers heller.
Citera
2024-01-21, 15:04
Medlem
Citat:
Jag kan naturligtvis inte uttala mig om vad som hänt i just den här situationen, men det är ett faktum att vid en våldtäktsanmälan så är det normalt ett av två brott som ägt rum:

1. En våldtäkt. Den misstänkte våldtäktsmannen granskas järnhårt.
2. Falsk tillvitelse. Anmälaren granskas först om det kommer fram tydliga indikationer på att hon ljuger.

Det jag säger är att det inte behöver handla om empatistörningar. Det du tolkar som bevis går att tolka på andra sätt, om man inte låst fast sig vid en viss version. Om det är så att hon talat om för sina vänner att något hänt och de gör en anmälan, kan det t ex vara en jobbig situation att ta tillbaka sin version i polisförhör. Det är samma sak som att säga att man ljugit för sina vänner. Obs, jag säger inte att hon gjort det. Detta kan jag inte vara säker på, men vad jag är 100% säker på är att man kan se på varje bevis ur olika synvinklar.

Absolut. I sådana här ärenden finns det ju alltid någon som är förövare. Antingen är någon våldtäktsförövare. Eller så är någon en falsk tillvitar (förövare).

I detta fallet talar dock allt för att Vi*king är våldtäktsförövare och målsägande har utsatts för våldtäkt. Utom hans egen version. Men den räcker inte...

Jag tänker också tvärtom. Om det enda vi hade kring det som talar för våldtäkt var målsägandes version. Så räcker ju inte det heller...

Bådas versioner måste ju understrykas med bevis/stödbevis, när ord står mot ord. Och det är faktiskt endast målsägandes version som har bevis/stödbevisning. Inte Vi*kings.

Däremot är det ju inte ställt bortom allt rimligt tvivel att Vi*king har haft uppsåt att våldta målsägande, jag har iaf. svårt att se det. Men det är även övertydligt att målsägande inte ville ha sex med Vi*king. Det var det även för Vi*king där på morgonen när han var nykter och försökte igen... Så jag landar i at tro att detta faktiskt handlar om att Vi*king på fyllan och villan var grovt oaktsam kring om han hade samtycke eller inte. Vilket han inte hade. Han var även grovt ouppmärksam kring målsägandes nej etc. Därav tänker jag att detta handlar om oaktsam våldtäkt. Men jag kan givetvis ha fel och det faktiskt går att utröna uppsåt. Visar sig väl i Hovrätten om han blir fortsatt dömd som nu, får strafflindring (och ändrad dom) eller frias.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in