2024-01-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad menas ens med objektiv mening med livet och varför skulle en sådan öht vara intressant? För mig i mitt liv är det ju den mening som jag själv känner att mitt liv har som är det viktiga. INGEN har rätt, imho, att överträffa detta med något snack om "objektiv" mening. Det viktiga för mig är min subjektiva mening med livet.

Ja det landar väl där. Det gäller att hitta sin subjektiva mening med livet och köra hårt på sina personliga nöjen fram till kyrkogårdsstoppet. Sen vad det är som man går igång på det kvittar ju egentligen. Det kan vara kyrkokören, frugan, älskarinnan eller vad som helst som bjuder på dopamin o co 🙂
Citera
2024-01-01, 13:34
Medlem
KungPungPats avatar
Den här videon visar ett livs öde och hur livets mening för just det livet var att riskera livet i ett försök att lämna Jorden innan domedagen och allt kaos händer: https://youtu.be/WMf6m61wjTM?feature=shared&t=1071

Människors livs mening dock handlar väl mer om att njuta .. eftersom att bli dömd för ens synder är ju inget som folk oroar sig för.. medans andra riskerar livet för ett sista försök att lämna Jorden innan alla blir dömda.

Livet mening finns väl där.. i njutningar för de flesta.. och i att sluta synda för andra, och i att försöka fly Jordens atmosfär för den tredje.
Citera
2024-01-19, 18:11
Medlem
Det finns inget att säga. Tick tack tick tack. Det finns inget att säga. Tick tack tick
Citera
2024-01-20, 11:07
Medlem
DeletedUsers avatar
Det är löjligt med det uttjatade påståendet om att "man skapar sin egen mening". Om livet saknar objektiv mening så är det enda man kan göra att leva med en inbillning om en mening.
Tycker inte det låter vidare meningsfullt, sedan att vissa tycker sina liv är rogivande att leva är en helt annan sak.
Citera
2024-01-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Det är löjligt med det uttjatade påståendet om att "man skapar sin egen mening". Om livet saknar objektiv mening så är det enda man kan göra att leva med en inbillning om en mening.
Tycker inte det låter vidare meningsfullt, sedan att vissa tycker sina liv är rogivande att leva är en helt annan sak.

Allt är bara en räcka tid. En snart bortglömd räcka tid.
Citera
2024-01-20, 12:35
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan

Ja, om tidsupplevelsen slocknar när hjärnan dör.
Citera
2024-01-20, 13:36
Bannlyst
Citat:

Ja, det är bara distraktion. Det är som att ge konstgjord andning åt ett lik.
Citera
2024-01-20, 19:28
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Men mycket av existensen går ut på att uppehålla lögner.
Citera
2024-01-20, 23:17
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Citat:
Citat:

Jag fattar inte vad ni menar med objektiv mening, mening är ju i grund och botten subjektiv. Man gör något för något, det är mening. Det är helt uppenbart att man skapar sin egen mening, så vida man inte tänker bli slav åt Gud eller föräldrarna eller WEF eller flygande spaghettimonstret. Vad fan är det för mening med att inte hitta på någon mening och inbilla sig att man är smart? Ni som tänker sådär har ju ingen mening för att det är ett självuppfyllt cirkelargument. Ni har ingen mening, för det finns ingen mening, för ni skapade ingen mening.

Här har du en objektiv mening: Skaffa barn. Där ger du liv till någon som aldrig ens skulle existerat. Barnets existens har objektiv mening, de finns för att du ville det. Barnets mening är att existera eller vilket syfte du än gav. Är det objektiv mening?

Behöver du ha en lucka i rymden som tar dig in i oändligheten för att det ska finnas någon mening? Vad exakt är denna objektiva mening om inte ett tankefel, en illusion, en fåfänga? Kan ni ens definiera objektiv mening som ni anser att universum saknar?
Citera
2024-01-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag fattar inte vad ni menar med objektiv mening, mening är ju i grund och botten subjektiv. Man gör något för något, det är mening. Det är helt uppenbart att man skapar sin egen mening, så vida man inte tänker bli slav åt Gud eller föräldrarna eller WEF eller flygande spaghettimonstret. Vad fan är det för mening med att inte hitta på någon mening och inbilla sig att man är smart? Ni som tänker sådär har ju ingen mening för att det är ett självuppfyllt cirkelargument. Ni har ingen mening, för det finns ingen mening, för ni skapade ingen mening.

Här har du en objektiv mening: Skaffa barn. Där ger du liv till någon som aldrig ens skulle existerat. Barnets existens har objektiv mening, de finns för att du ville det. Barnets mening är att existera eller vilket syfte du än gav. Är det objektiv mening?

Behöver du ha en lucka i rymden som tar dig in i oändligheten för att det ska finnas någon mening? Vad exakt är denna objektiva mening om inte ett tankefel, en illusion, en fåfänga? Kan ni ens definiera objektiv mening som ni anser att universum saknar?

Hela ditt inlägg är så korkat att man inte vet vad man skall börja, och orkar man? Nej inte jag i alla fall, får se om dom övriga har mer tålamod.
Citera
2024-01-21, 16:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hela ditt inlägg är så korkat att man inte vet vad man skall börja, och orkar man? Nej inte jag i alla fall, får se om dom övriga har mer tålamod.
Nej, det är inte alls korkat.

Däremot är ditt m fl psykotiska ältande korkat. Varför kan/vill t ex ingen av er förklara varför livet skulle vara meningslöst bara för att det är ändligt?
Citera
2024-01-21, 16:11
Medlem
Citat:

Haha fin metafor. Det är rätt galet egentligen hur precis allt är bluff och det enda livet går ut på och någonsin gått ut på är överlevnad. Runt det är extremt mycket lögner konstruerade som genomsyrar precis allt vi sysslar med, för att charaden skall fortsätta. Kan man inte få ha lite tur i sitt skitliv för en enda gångs skull och få ett hjärtstopp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in