2024-05-11, 17:20
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hur ser du på det hela?

Det är komplicerat. Jag är agnostisk i de flesta livsfrågor. Men har också lätt för att fascineras av perspektiv jag är obekant med.

Jag förstår att din livssituation är mycket svårare än min. Därför känns det nonchalant att försöka "peppa". Om du känner att nihilismen är det enda ärliga, hur kan jag säga emot? Men eftersom du verkar bry dig om andras lidande, är det lite svårt för mig att tro på att du verkligen är nihilist.
Citera
2024-05-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Det är komplicerat. Jag är agnostisk i de flesta livsfrågor. Men har också lätt för att fascineras av perspektiv jag är obekant med.

Jag förstår att din livssituation är mycket svårare än min. Därför känns det nonchalant att försöka "peppa". Om du känner att nihilismen är det enda ärliga, hur kan jag säga emot? Men eftersom du verkar bry dig om andras lidande, är det lite svårt för mig att tro på att du verkligen är nihilist.

Nej helt igenom och fullt ut är jag väl inte det, om det krävs att man är totalt likgiltig inför allt som händer. Jag bryr ju mig om saker i viss utsträckning så länge jag lever. Och minska lidande genom antinatalism har ju effekt här och nu exempelvis. Men jag är på väg att ge upp det projektet, tror aldrig det kommer bli direkt framgångsrikt. Men jag har inte heller kallat mig nihilist tidigare eftersom jag länge varit rätt agnostisk. Jag hade en kortare period för ett antal år sedan som precis nyligen gjort comeback. Jag närde länge ett hopp om en andevärld eller något bortom, men det är nu så gott som heldött.
Citera
2024-05-12, 08:02
Medlem
Varför är livet så kort?

Det är redan maj 2024. Nästan hälften av 2024 har passerat. Ett år går fort som en kula. Om bara 50 eller 60 år kommer jag att få en kateter införd i urinröret och kommer att dö i kampen mot en smärtsam sjukdom.

Naturligtvis skulle livet vara väldigt meningslöst om du föreställde dig att dö snabbt av någon olycka eller oväntad sjukdom.

Varför i hela friden lever vi? Tiden går fort och människans livslängd är för kort. Rika eller fattiga, alla kommer att dö inom 100 år. Finns det någon anledning att leva hårt?
Senast redigerad av article 2024-05-12 kl. 08:15.
Citera
2024-05-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av article
Det är redan maj 2024. Nästan hälften av 2024 har passerat. Ett år går fort som en kula. Om bara 50 eller 60 år kommer jag att få en kateter införd i urinröret och kommer att dö i kampen mot en smärtsam sjukdom.

Naturligtvis skulle livet vara väldigt meningslöst om du föreställde dig att dö snabbt av någon olycka eller oväntad sjukdom.

Varför i hela friden lever vi? Tiden går fort och människans livslängd är för kort. Rika eller fattiga, alla kommer att dö inom 100 år. Finns det någon anledning att leva hårt?
Var inte så pessimistisk. Du kan dö redan i morgon.
Citera
2024-05-12, 08:39
Medlem
MarcusDahlmans avatar
Livet har nog ingen "mening" mer än andra fysiska fenomen i universum som vi känner till det om man inte är teolog.
Citera
2024-05-12, 09:43
Avslutad
Now is now. Och kommer aldrig att bli kunna bli någon annat. Livet är evigt men tiden och livet kan upplevas passera snabbt.
Citera
2024-05-12, 09:58
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Livet är precis så långt det bör vara.

Var ska hända för revolutionerande i ditt liv under säg, tio extra år, om jag gav dem till dig här och nu?

Ingenting. Du måste inse att insikt leder till att kunna njuta av livet och där någonstans hittar du dess mening. Vad denna ”njutning” består av, om den är hednisk sexuell eller genom att bidra till mänskligheten genom att bota cancer, är upp till dig själv.

Men, nej, livet är inte långt, det är inte kort, det är precis av lagom längd.
Citera
2024-05-12, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcusDahlman
Livet har nog ingen "mening" mer än andra fysiska fenomen i universum som vi känner till det om man inte är teolog.
Naturligtvis har inte livet någon mening.
Citera
2024-05-12, 10:07
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:

Man väljer själv sitt liv, i viss mån i alla fall. Tänk på att i den rika delen av världen så är möjligheterna för dig och mig att bestämma över vår omedelbara tillvaro större än någonsin för många människor. Livet är kort, ja. Men om du jämför med exempelvis en hund så kommer ditt liv med all sannolikhet att bli betydligt längre. Även om sköldpaddan kanske går om dig.

Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Naturligtvis har inte livet någon mening.
Livet har den mening man själv ger det.
Citera
2024-05-12, 10:22
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Jag lever för att passa på att göra saker och se vad som framtiden har att bjuda på. Vill man må bra får man leva hårt.

På 50 år kan du nog förebygga så du inte kommer dö smärtsamt med en kateter i urinröret.

Idag ska jag gå till kyrkan för att se om de kan hjälpa mig med min lathet. Det kan de nog inte, men vi får se. Jag kanske får ett toppentips och får evigt liv, .

Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Var inte så pessimistisk. Du kan dö redan i morgon.
Haha! Ju kortare desto bättre, det tycker jag också ibland.
Citera
2024-05-12, 10:29
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Man väljer själv sitt liv, i viss mån i alla fall. Tänk på att i den rika delen av världen så är möjligheterna för dig och mig att bestämma över vår omedelbara tillvaro större än någonsin för många människor. Livet är kort, ja. Men om du jämför med exempelvis en hund så kommer ditt liv med all sannolikhet att bli betydligt längre. Även om sköldpaddan kanske går om dig.
Jag skulle inte vilja ha levt som en sköldpadda, det hade känts som man levde för evigt.

Citat:
Livet har den mening man själv ger det.
Jag tror det handlar mindre om vad man ger det för mening och mer om vad man tror det har för mening. Tror du att du ger livet mening så är det väl så för dig. Det är ju svårt att få någon annan att tro att livet har mening bara man vill.
Citera
2024-05-12, 10:44
Medlem
Kantarellgudens avatar
När du gör samma tråkiga saker hela tiden varje dag, så kodas inte nya minnen på samma sätt som när du gör nya spännande saker.

Detta är anledningen till varför vi upplevde tiden som långsammare när vi var barn. Hela världen, allting var helt nytt för oss då och våra hjärnor kodade nya minnen helt febrilt.

Om du vill dra ut på tiden och få det att känna som det var när du var ung, så behöver du mer omväxling i vardagen. Gör nya saker som du aldrig gjort tidigare och du kommer inte känna att tiden går lika snabbt. och att du får ut mer värde för varje timme du lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in