Citat:
Ursprungligen postat av
DeletedUser
Ja, ett högre syfte borde i den bemärkelsen innebära någon form av “religiöst” syfte.
*Du äter för att bli mätt, jobbar för att få pengar bla bla. Men varför lever man??*
För att dö.
Det finns en objektiv mening med livet. Att föröka sig och dö inom en inte alltför avlägsen framtid.*Och den som säger att det är en tillfredsställande mening ljuger som in i helvete.
Jag kan hålla med om att leva för att dö är ganska meningslöst för de flesta. Det är även rätt meningslöst att aldrig dö. Tänk dig scenariot att du skulle leva för evigt, antagligen skulle du ändå sitta och fundera på vad den meningen är. "Livet är ju bara lidande, varför kan det inte bara ta slut?"
Det jag funderar på är varför vissa tillfredsställs av att skapa sin egna mening, medan det inte tycks duga för andra. "Var inte rädda, jag är en ängel som kommer med den objektiva meningen med livet." Har man hittat sin egna mening blir svaret "Förlåt herr ängel, men jag är upptagen.". Vad är det som är så fel med att hitta sin egna mening?
Tänk dig att världen skapades när du blev medveten och att när du dör så försvinner den. Räcker det med att sitta där och tycka att det är absurt? Jag tycker i alla fall man kan ta till vara på det som finns, skapa mening och förändra ödet. Livet är vårt att bestämma vad det är.