2024-02-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag förstår det, men tyvärr är det så att de aktiviteter jag ägnar mig åt i min praktik inte riktigt går hand i hand med syftet bakom transcendental filosofi. Att fördjupa mig i sexuellt umgänge skulle innebära en avvikelse från mitt nuvarande fokus, och jag skulle behöva offra en betydande del av min tid och energi.

Det är i den här kontexten som man kanske kan säga att stora prestationer alltid kräver stora uppoffringar.

Ha det gott.

Haha jag fattar och det är lugnt.
Citera
2024-02-03, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag tycker att du ska hoppa runkandet och gå all in mot kvinnorna men du gör som du vill. Där finns krysset på skattkartan.
Hur hjälper det dig? Jag menar inte att ifrågasätta; är bara nyfiken.
Citera
2024-02-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Hur hjälper det dig? Jag menar inte att ifrågasätta; är bara nyfiken.

Jag tror att alla filosofer innerst inne jagar sin drömkvinna 🙂
Citera
2024-02-03, 13:31
Medlem
Citat:
Jag tror att alla filosofer innerst inne jagar sin drömkvinna 🙂
Haha, ja, så kan det vara. Är det din egen erfarenhet? Att det är det bästa man kan pyssla med?
Citera
2024-02-03, 16:20
Medlem
Citat:
Haha, ja, så kan det vara. Är det din egen erfarenhet? Att det är det bästa man kan pyssla med?

Ja jag vet inte faktiskt 😂 Man vinner ibland och förlorar ibland med kvinnorna. På tal om kvinnor, finns det några kända kvinnliga filosofer och vad säger dom om meningen med livet?
Citera
2024-02-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ja jag vet inte faktiskt 😂 Man vinner ibland och förlorar ibland med kvinnorna.
Verkligen. Ett svårt pussel, men visst har det sina fördelar.

Citat:
På tal om kvinnor, finns det några kända kvinnliga filosofer och vad säger dom om meningen med livet?
Ja, bra fråga. Jag ser mig varken som filosof eller speciellt insatt i filosofer. Känner bara till dom som knappt går att missa, men jag kan inte dra mig till minnes att någon av dom är kvinna.

Eller jo, en känner jag till, lite grann. Ayn Rand som skrev Atlas Shrugged. Hon var typ anti-auktoritär (växte upp i Soviet), förespråkade meritokrati, men sen när hon blev känd och framgångsrik så blev hon i princip en kultledare i slutändan och ingen fick ifrågasätta hennes auktoritet.

Det finns säkert bättre exempel. ^^
Citera
2024-02-04, 09:23
Medlem
Citat:
Verkligen. Ett svårt pussel, men visst har det sina fördelar.

Ja, bra fråga. Jag ser mig varken som filosof eller speciellt insatt i filosofer. Känner bara till dom som knappt går att missa, men jag kan inte dra mig till minnes att någon av dom är kvinna.

Eller jo, en känner jag till, lite grann. Ayn Rand som skrev Atlas Shrugged. Hon var typ anti-auktoritär (växte upp i Soviet), förespråkade meritokrati, men sen när hon blev känd och framgångsrik så blev hon i princip en kultledare i slutändan och ingen fick ifrågasätta hennes auktoritet.

Det finns säkert bättre exempel. ^^

Haha ja där ser man. Annars verkar det mest vara män som gillar att filosofera.
Citera
2024-02-04, 10:56
Medlem
Frågan vad som är meningen med livet är egentligen lite trubbig 🙂 Då måste man fråga sig vad är liv för något. Liv är celler. Alla organismer på jorden består av 6 grundämnen. Vad är meningen med dessa grundämnen kan man då istället fråga sig? För man vet idag att dessa grundämnen även finns i ej levande saker tex i stenar 😂😂
Citera
2024-02-05, 12:42
Bannlyst
Citat:
Haha ja där ser man. Annars verkar det mest vara män som gillar att filosofera.

Schopenhauer hade en syster som hette Adelaide, kallad Adelle. Hon var ingen filosof men ska ha varit ungefär lika ärligt pessimistisk som sin bror.
Citera
2024-02-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Schopenhauer hade en syster som hette Adelaide, kallad Adelle. Hon var ingen filosof men ska ha varit ungefär lika ärligt pessimistisk som sin bror.

Gott att höra Familjen Schopenhauer levererar som vanligt.
Citera
2024-02-06, 08:27
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Frågan vad som är meningen med livet är egentligen lite trubbig 🙂 Då måste man fråga sig vad är liv för något. Liv är celler. Alla organismer på jorden består av 6 grundämnen. Vad är meningen med dessa grundämnen kan man då istället fråga sig? För man vet idag att dessa grundämnen även finns i ej levande saker tex i stenar 😂😂

Schopenhauer kom väl dit att han ansåg att det var viljan som var det primära i tillvaron ( viljan till liv).
Citera
2024-02-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Schopenhauer kom väl dit att han ansåg att det var viljan som var det primära i tillvaron ( viljan till liv).

Japp det verkar så. Schopenhauer körde en klockren hörna till Darwin som spelade vidare till Dawkins och mål. Tre bra spelare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in