2024-01-20, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tror du att seriöst att JA beskriver SE? Är det en serös slutsats du dragit efter att studerat materialet?

För mig är det svårt att komma runt att JA pekar ut SE.
Citera
2024-01-20, 14:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För mig är det svårt att komma runt att JA pekar ut SE.

Pekar inte JA ut, att han känner igen de glasögon som mannen på bilden bär, och inte att han känner igen mannen på bilden?
Citera
2024-01-20, 14:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Pekar inte JA ut, att han känner igen de glasögon som mannen på bilden bär, och inte att han känner igen mannen på bilden?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.

Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Så nej, det är inte bara glasögonen han reagerar på. Han har en minnesbild av mannen. En minnesbild som innefattar en keps. Vilket stämmer med verkligheten.
Citera
2024-01-20, 14:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Fp
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-20 kl. 14:26.
Citera
2024-01-20, 14:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fp

Vad tänkte du på? :-)
Citera
2024-01-20, 14:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-01-C

"När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto.

Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

Så nej, det är inte bara glasögonen han reagerar på. Han har en minnesbild av mannen. En minnesbild som innefattar en keps. Vilket stämmer med verkligheten.

Jo, men nu vet vi att JÅS är framme vid bilen cirka 60 sekunder e.MOP. Det hörs på LAC-bandet.

JA beskriver dessutom JÅS två gånger på samma sätt, varav den ena föranledde fotovisningen.

Detta eftersom Holmér fick för sig att mannen i glasögon med ljus rock som pratade mycket var SE.

Förloppet går att följa i de ljudklipp som Lampers lade upp.

Minnesbilden av kepsen kommer sannolikt från Skandiamannens show i TV.

Vi vet att JA hade fokus på mannen i porten. JÅS svischade bara förbi och pratade sedan med HJ.

Inte lätt att komma ihåg en person han bara såg i ögonvrån, och senare på visst avstånd.

JA satt länge kvar i bilen som var vänd bort från platsen?

Det är således ingen gåta vem som JA avser med sitt utpekande. Den som han beskriver i ljus rock.
Citera
2024-01-20, 14:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vad tänkte du på? :-)

Jag orkade inte starta upp den diskussionen bara. Finns intressantare saker.
Citera
2024-01-20, 15:02
Medlem
Citat:
Det är ju ett gäng märkliga antaganden. Varför är antagandet att SE ljuger? Andra vittnen bekräftar ju att hon är talför och svarar på frågor. AH hör och ser till och med LP svara på den fråga SE uppger sig ha ställt. Och av en ren slump så beskriver hon svaret på samma sätt som SE.

Då finns det i rimlighetens namn bara ett antagande man kan göra.

SE var där eller har en otrolig tur i att han lyckas beskriva det precis som ett annat vittne.

En trippeltur också eftersom han dessutom lyckas gissa rätt om vad LP sa om gms jacka. Och tur i att ingen annan tog på sig ansvaret för att ställa frågan om var GM tog vägen i det skeendet.

Varför väljer man att se förbi det här?

Karin och även Leif beskriver ju väldigt tydligt vad dom ser och gör när dom anländer till brottsplatsen...

Lisbeth är den person som dom beskriver tydligast och dessutom har uppsikt över innan Söderström anländer...

Innerst inne så inser du att det inte finns plats för att Engström ska dyka upp efter ca 45sek och direkt få kontakt med Lisbeth...
Citera
2024-01-20, 15:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Karin och även Leif beskriver ju väldigt tydligt vad dom ser och gör när dom anländer till brottsplatsen...

Lisbeth är den person som dom beskriver tydligast och dessutom har uppsikt över innan Söderström anländer...

Innerst inne så inser du att det inte finns plats för att Engström ska dyka upp efter ca 45sek och direkt få kontakt med Lisbeth...
Nej, det inser jag inte eftersom det inte stämmer överhuvud taget.

Varför beskriver inte då LL och KJ då AE? Om dom nu så tydligt beskriver vad dom ser. Inte kan dom då missa en centralt placerad figur.
Citera
2024-01-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja det är inte det enklaste att ange i sekunder, men jag skulle säga runt 40 s efter skotten.
Kanske både lite tidigare och lite efter. Men den övre gränsen går ju runt 60s för iakttagelsen av LJ.

Kan ex. tänka mig att anledningen till klocktittandet handlar om han ska ha tid att stanna till utan att riskera att missa T-banan. Att Glantz, Hage m.fl. också kommit fram till mordplatsen.
Enligt den vittneshypotesen så kommer vittnet-SE ut på gatan strax efter skotten och pratar med HO/AK i (1,5-2,5 min).
Citera
2024-01-20, 15:14
Medlem
Citat:
Nej, det inser jag inte eftersom det inte stämmer överhuvud taget.

Varför beskriver inte då LL och KJ då AE? Om dom nu så tydligt beskriver vad dom ser. Inte kan dom då missa en centralt placerad figur.

Du brukar ju ta upp materialet...

Om Karin och Leif båda beskriver sin bild av när dom anländer och vad dom gör...

Skitsamma när Leif anländer till brottsplatsen för du anser väl att Karin och Leif anländer strax innan Engström väl ?

Det handlar väl om sekunder innan Engström anländer till brottsplatsen?
Citera
2024-01-20, 15:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Enligt den vittneshypotesen så kommer vittnet-SE ut på gatan strax efter skotten och pratar med HO/AK i (1,5-2,5 min).

Tyvärr så finns ingen fastslagen utstämplingstid. Så den där samtalslängden behöver ett större intervall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in