Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-14, 22:15
Avstängd
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nej, LP skrek inte vad SE hörde. Sen hörde han ju bara ett skott också..
Det var vel inte så extreemt många av dom andra vittnen som bara hörde ett skott..

Alla jag har läst om har hört två.

Ja Engström ville ju skapa en distanserad, svävande och vag bild av sig sjäv i relation till skotten/mordet.

Bilden av sig själv som vittne blir då i förhållande till den förra mer förstärkt och tydlig.
Citera
2024-05-14, 22:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, LP skrek inte vad SE hörde. Sen hörde han ju bara ett skott också..
Det var vel inte så extreemt många av dom andra vittnen som bara hörde ett skott..

Alla jag har läst om har hört två.

Han menade senare på att annonspelaren blockerade ljudet från det första skottet.

Varför är det så viktigt att han endast hörde ett skott?

Vill hans ego inte medge att han siktade på LP men missade?

Sedan kan man undra varför han ändrade tiden från kl. 23:19 till 23:23, om han nu ville vara "först fram".

Han påstår även att han nyligen hade kollat upp tiden, när han framträder i rätten.

Mysteriet SE upphör aldrig att förundra.
Citera
2024-05-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han menade senare på att annonspelaren blockerade ljudet från det första skottet.

Varför är det så viktigt att han endast hörde ett skott?

Vill hans ego inte medge att han siktade på LP men missade?

Sedan kan man undra varför han ändrade tiden från kl. 23:19 till 23:23, om han nu ville vara "först fram".

Han påstår även att han nyligen hade kollat upp tiden, när han framträder i rätten.

Mysteriet SE upphör aldrig att förundra.

Det med ett skott var nån lögnhistoria han kokade ihop. Hadde en förklaring om att man bara uppfattar andra skottet.

Grejen är att han hadde misförstått det där. Man hör båda skotten, men det är svårt att bedömma från vilket håll det första kommer. Det andra uppfattar man vart kommer ifrån.

Han konstruerade en historia redan från början och det där blev helt enkelt fel.
Citera
2024-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Ja Engström ville ju skapa en distanserad, svävande och vag bild av sig sjäv i relation till skotten/mordet.

Bilden av sig själv som vittne blir då i förhållande till den förra mer förstärkt och tydlig.

Han ville vara ett vittne. Men inte ett viktigt vittne.

Såg ju inte gärningsmannen liksom. Vilken mytoman skulle ha missat den chansen att göra sig intressant?
Citera
2024-05-14, 22:41
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det märkliga är att ingen som tror på den obeväpnade fantasimördaren GM-SE tycker det är konstigt att ingen ser honom när han återvänder till mordplatsen.

Men att SE är "osynlig" är visserligen ett argument för att han är skyldig, hur bakvänt det än kan låta.

Jag får nog klicka mig in på den enögda siten tunnelgatan.se och förkovra mig lite om detta mysterium.

Edit: Glöm inte att den obeväpnade kallblodiga mördarpsykopaten SE kunde brusa upp lite ibland om han bladade alkohol med Kortison! Ta inte mitt ord för det, men bestämda experter här i tråden vet redan att det var så det gick till!

Det vore nog för mycket begärt att få dem att reflektera över hur signalementet kan stämma in ”mycket bra” på SE utan att ett enda av alla dessa vittnen reagerar när han valsar in på mordplatsen direkt efter.

Jag är inte helt insatt i Filtersfären men inte ens de är väl så angripna av hjärnmaskar att de faktiskt tror att SE sprang tillbaka till mordplatsen i exakt samma kläder som han just sprungit därifrån i? Det verkar vara en mer extrem variant för folk som på riktigt är redo för psykakuten.

Och jag vill nog mena att kallblodig mördarpsykopat är befogat för någon som just begått sitt livs i särklass mest extrema handling och redan sekunderna efteråt kyligt börjar planera för hur han ska iscensätta århundradets vilseledningskampanj. Bland annat genom att kläcka den geniala planen att lansera LJ som GM – då har polisen naturligtvis ingen chans att ta fast honom.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-05-14 kl. 22:45.
Citera
2024-05-14, 23:14
Medlem
Citat:
Det med ett skott var nån lögnhistoria han kokade ihop. Hadde en förklaring om att man bara uppfattar andra skottet.

Grejen är att han hadde misförstått det där. Man hör båda skotten, men det är svårt att bedömma från vilket håll det första kommer. Det andra uppfattar man vart kommer ifrån.

Han konstruerade en historia redan från början och det där blev helt enkelt fel.
GM-SE kanske bara hörde ett skott. Det bara slog lock efter första skottet.
Citera
2024-05-14, 23:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det vore nog för mycket begärt att få dem att reflektera över hur signalementet kan stämma in ”mycket bra” på SE utan att ett enda av alla dessa vittnen reagerar när han valsar in på mordplatsen direkt efter.

Jag är inte helt insatt i Filtersfären men inte ens de är väl så angripna av hjärnmaskar att de faktiskt tror att SE sprang tillbaka till mordplatsen i exakt samma kläder som han just sprungit därifrån i? Det verkar vara en mer extrem variant för folk som på riktigt är redo för psykakuten.

Och jag vill nog mena att kallblodig mördarpsykopat är befogat för någon som just begått sitt livs i särklass mest extrema handling och redan sekunderna efteråt kyligt börjar planera för hur han ska iscensätta århundradets vilseledningskampanj. Bland annat genom att kläcka den geniala planen att lansera LJ som GM – då har polisen naturligtvis ingen chans att ta fast honom.

Det var exakt hans eget argument i aprilförhöret: "Men jag tänkte att, jaha, det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom, så han borde se hur jag ser ut."

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=1487

Fast ingången till Skandia är 60-70 meter från mordplatsen. Han slank in obemärkt?

Han kan ändå ha sett saker på håll ....
Citera
2024-05-15, 00:06
Avstängd
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
GM-SE kanske bara hörde ett skott. Det bara slog lock efter första skottet.

Bra, håll dig strikt och cirkulärt till kanske, så det blir ordentlig rotation på rundgången.

Det bara slog lock liksom ...
Citera
2024-05-15, 05:21
Medlem
Citat:
Bra, håll dig strikt och cirkulärt till kanske, så det blir ordentlig rotation på rundgången.

Det bara slog lock liksom ...

Wow. Tunga argument.
Citera
2024-05-15, 07:25
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var exakt hans eget argument i aprilförhöret: "Men jag tänkte att, jaha, det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom, så han borde se hur jag ser ut."

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=1487

Fast ingången till Skandia är 60-70 meter från mordplatsen. Han slank in obemärkt?

Han kan ändå ha sett saker på håll ....

Att han slank in på Skandia obemärkt utan att aktivt söka upp brottsplatsen direkt efter skotten är grundförutsättningen för att man ens ska kunna börja hävda att ett scenario med SE som GM är förankrat i verkligheten. Om du tror på det hedrar det dig faktiskt. Det visar att du åtminstone är ärlig i ditt uppsåt.
Citera
2024-05-15, 09:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Snarare ville SE blåsa upp sig själv som ett mycket viktigt vittne om inte det viktigaste efter Lisbeth.
Artiklarna bygger på antaganden som faller platt om tidsangivelserna i andra vittnesmål är felaktiga och om SE de facto har ett intresse att öka uppmärksamheten kring sin egen person.
SE var en medelålders man utan barn som började bli bitter att karriären inte gick så bra som han velat.
Att mordet på en statsminister var ett sätt att göra sig en plats i historieböckerna verkade SE försöka att ta tillvara på till max.
Ur det perspektivet blir SE’s agerande förklarligt.
Citera
2024-05-15, 10:54
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare ville SE blåsa upp sig själv som ett mycket viktigt vittne om inte det viktigaste efter Lisbeth.
Artiklarna bygger på antaganden som faller platt om tidsangivelserna i andra vittnesmål är felaktiga och om SE de facto har ett intresse att öka uppmärksamheten kring sin egen person.
SE var en medelålders man utan barn som började bli bitter att karriären inte gick så bra som han velat.
Att mordet på en statsminister var ett sätt att göra sig en plats i historieböckerna verkade SE försöka att ta tillvara på till max.
Ur det perspektivet blir SE’s agerande förklarligt.

Mycket bra sammanfattning.

Krister Peterson ...visste vad han hjorde när han kastade in studsbollen ..villospåret SE.

Konstigt att han 5-6 månader tittade åt ett annat håll... ngn verkar ha ryckt i kopplet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in