2023-10-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Hade missat att mitt ID kort gått ut. 9 Oktober. Bokade tid för nytt men det står att man måste va giltig ID handling. Funkar det 2 veckor utgångna kortet eller är det kört och jag måste ta med anhörig?

Tycker det är löjligt att ett nyligen utgånget ID kort skulle bli ogiltigt bara så där.
Iofs pratade jag lite med pass tjejen när jag var där nyligen om problemen när man inte har någon giltigt id handling för att söka nytt id/pass och hon sa att det alltid brukar lösa sig.
Citera
2023-10-25, 22:51
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Tycker det är löjligt att ett nyligen utgånget ID kort skulle bli ogiltigt bara så där.
Iofs pratade jag lite med pass tjejen när jag var där nyligen om problemen när man inte har någon giltigt id handling för att söka nytt id/pass och hon sa att det alltid brukar lösa sig.
Jo klart mitt ansvar och hålla koll på utgångsdatum men någon vecka liksom. Tycker också det är löjligt. Borde man kunna fixa. Men icke sa dom när jag ringde. Så det blir att ta med sig föräldern och intyga identitet.
Citera
2023-10-26, 23:43
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist

Det är väl ingen idé att ha ett utgångsdatum om man inte skall hålla sig till det. Typ alla som har körkort klarar av att förnya dessa i god tid, eftersom de förstår att man inte får köra bil idag om körkortet gick ut igår. Det borde vara lika enkelt att förnya andra legitimationer i god tid innan de går ut.
Citera
2023-12-06, 20:54
Medlem
53....so whats avatar
Vetefaan hur systemet är uppbyggt numera.

Tantens Mobiltelefon crashade, blev låst utan möjlighet att komma in i den. BankID borta.

Köper ny telefon ock försöker lägga in ny BankID, men att komma in på banken och godkänna är ju stopp. Men kanske via Säkerhetsdosan då, skulle ju funka. Men används så sällan att där hade batterierna dött. Pratar med banken och det går att hämta en ny dosa omg.
Fixat detta. Men sen när man skall logga in krävdes av banken att den nya dosan skulle verifieras av att skanna Pass eller Nationellt ID, det var det ingen som sa.

Så skulle beställa tid för nytt Nationellt ID hos våran Polismyndighet, boka via deras webbsida. Stopp igen... ingen BankID, fick åka dit och fixa det manuellt.

Väntar på att få allt klart och kunna hantera enkla göromål via en livsnödvändig APP.

Ni som går och tror att läget är lungt, har ni fullständigt koll?
Nytt Nationellt ID?
Batteri i säkerhetsdosan?
Uppdaterad BankID?

Tog mig två dagar med mobilstrulet och det andra.
Citera
2023-12-31, 13:40
Medlem
Christopher.s avatar
Är körkortet ogiltigt som id-handling? Blev nekad att göra ärende med körkortet på bank nyligen, var tvungen springa hämta nationellt bankkort, någon insatt?
Citera
2024-01-09, 01:33
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vetefaan hur systemet är uppbyggt numera.

Tantens Mobiltelefon crashade, blev låst utan möjlighet att komma in i den. BankID borta.

Köper ny telefon ock försöker lägga in ny BankID, men att komma in på banken och godkänna är ju stopp. Men kanske via Säkerhetsdosan då, skulle ju funka. Men används så sällan att där hade batterierna dött. Pratar med banken och det går att hämta en ny dosa omg.
Fixat detta. Men sen när man skall logga in krävdes av banken att den nya dosan skulle verifieras av att skanna Pass eller Nationellt ID, det var det ingen som sa.

Så skulle beställa tid för nytt Nationellt ID hos våran Polismyndighet, boka via deras webbsida. Stopp igen... ingen BankID, fick åka dit och fixa det manuellt.

Väntar på att få allt klart och kunna hantera enkla göromål via en livsnödvändig APP.

Ni som går och tror att läget är lungt, har ni fullständigt koll?
Nytt Nationellt ID?
Uppdaterad BankID?

Jo. Bank-ID kommer att vara tätt kopplat med pass eller nationellt ID-kort (och funktionen NFC, som inte alla mobiler har). För att kunna förnya, skaffa nytt, och till och med för bankdosan som du upplyser oss om.
De säger att det är på grund av alla bedrägerier. Men staten älskar samtidigt kontrollen över oss, och att man själva infört den nya enorma kriminaliteten, och kan rättfärdiga det genom den.

Jag fick också uppdatera mitt ID genom att skaffa nytt där huvudskälet var för att kunna skaffa nytt bank-ID. Men visst är det bra att ha ett ID-kort, men jag klarade mig ändå förvånansvärt bra utan det tills bank-ID kom på tal.
Citera
2024-01-19, 20:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Ni som går och tror att läget är lugnt, har ni fullständigt koll?
Nytt Nationellt ID?
Uppdaterad BankID?

Jag ser alltid till att ha mobilt Bank-ID på två enheter. Då blir det inga problem om den ena enheten går sönder, tappas bort eller stjäls.
Citera
2024-01-19, 21:50
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag ser alltid till att ha mobilt Bank-ID på två enheter. Då blir det inga problem om den ena enheten går sönder, tappas bort eller stjäls.

Ju det är ju smart, men två i hushållet måste man ju ha 4 lurar igång.
Citera
2024-01-19, 21:51
Medlem
piratepuppys avatar
Billigaste ID kortet?
Citera
2024-01-20, 06:49
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Jo, ofta har man ju någon gammal telefon sparad som kan användas för detta ändamål. Surfplatta går ju också bra.
Citera
2024-01-20, 07:12
Medlem
Citat:
Jag har BankID i mobil och dator.
Citera
2024-01-23, 07:27
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratepuppy
Billigaste ID kortet?

För att kunna använda NFC måste du ha polisen pass eller ID-kort. Så lika bra att ta från dem. 400 kronor går det på per ID-enhet.

Vill det sig illa måste man köpa ny mobil också för att kunna installera nytt bank-ID. Då den måste ha funktionen NFC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in