2022-04-06, 18:11
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Sista fråga: Vad är det snabbaste sättet att få någon form av nationel ID-kort? Sålänge jag kan resa med mitt icke-svenska pass för att sedan fixa någon form av EU-ID ASAP borde väl inte vara så mycket av ett problem? Sen så har jag även sökt lite i Finland och i Norge men räknar med att svaren ska vara rätt så snarlika.

Du kan så vitt jag vet inte få någon ID-handling i Sverige om du inte kan legitimera dig, eller har någon väldigt nära släkting med som kan intyga att du är du. Har du nära släkt i Sverige? Annars blir det nog svårt. Ens arbetsgivare kan intyga identiteten också, men du hade inget jobb?

I Finland och Norge lär du inte kunna få någon legitimation, om du inte flyttar dit...
Citera
2022-04-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Du kan så vitt jag vet inte få någon ID-handling i Sverige om du inte kan legitimera dig, eller har någon väldigt nära släkting med som kan intyga att du är du. Har du nära släkt i Sverige? Annars blir det nog svårt. Ens arbetsgivare kan intyga identiteten också, men du hade inget jobb?

I Finland och Norge lär du inte kunna få någon legitimation, om du inte flyttar dit...

Ja, har nära släkt i Sverige så att det kommer gå att lösa har jag väl ingen egentligen oro för. Även om jag flyttar till Norge så är det nog egentligen bara Olso så borde inte vara något problem att åka ner till släkten i Göteborg.

Det större är om min arbetssituation hade varit beroende på att ha en giltig EU-legitimation på något sätt. Är lite rädd att dyka upp första dagen bara för att HR ska vara jobbiga och har inte velat nämna det som en fråga under arbetsintervjuer då jag är rädd att framstå som oansvarig (vilket jag visserligen är )

Lite off-topic men var i en liknande situation med min andra nationalitet och var väldigt positivt överaskad hur snabbt det gick att lösa där. Bara att boka in 30 minuter på ambassaden så hade man ett nytt pass på en vecka. Varit i kontakt med den svenska ambassaden flera gången och de har hävdat det varit omöjligt för mig under mina rådande omständigheter. Ser väl egentligen inget orimligt i det är bara första gången jag upplevt att den svenska ambassaden varit mindre tillmötesgående än de från min andra nationalitet.
Senast redigerad av Spilldmjolk 2022-04-07 kl. 17:19.
Citera
2022-04-08, 07:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Det större är om min arbetssituation hade varit beroende på att ha en giltig EU-legitimation på något sätt. Är lite rädd att dyka upp första dagen bara för att HR ska vara jobbiga och har inte velat nämna det som en fråga under arbetsintervjuer då jag är rädd att framstå som oansvarig (vilket jag visserligen är )

Jag har aldrig behövt legitimera mig för någon arbetsgivare, och kan inte säga att jag har hört talas om att andra brukar behöva göra det heller. Däremot så lär du väl få svårt att ta ut någon lön om du inte har ett svenskt bankkonto, och det lär du inte kunna skaffa ett utan att legitimera dig.

Eftersom du säger dig ha tillgång till någon som kan intyga vem du är (det måste alltså vara väldigt nära släkt, typ bror, pappa eller farfar, tror inte att det duger med t.ex en kusin) så är det väl bara att boka tid för pass eller nationellt ID-kort. Det brukar normalt sett vara gjort på ett par veckor. Just nu tar det flera månader, men det kan säkert variera beroende på var du bor.
Citera
2022-04-11, 14:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ja, har nära släkt i Sverige så att det kommer gå att lösa har jag väl ingen egentligen oro för. Även om jag flyttar till Norge så är det nog egentligen bara Olso så borde inte vara något problem att åka ner till släkten i Göteborg.
I din situation hade jag bokat tid för ett vanligt ID hos Skatteverket https://ssc.nemoq.se/Booking/Booking/Index/ssc
...ca 1-1½ månads väntetid beroende på stad så kan du åtminstone öppna bankkonto och skaffa BankID m.m. för lönen.
Citera
2022-04-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Orsaken är väl att många nu vill börja resa igen och då upptäcker dom att deras pass hunnit gå ut under Coronatiden. 6 månader är ju dock trotts det under all kritik oavsett det. Vill du inte vänta så länge så kan du pröva med att boka på en annan polisstation. Tror inte att du måste boka på den närmaste.

Lägg ner. Jag bokade pass i februari då mitt pass gick ut och det var knappt en bokad tid på hela året. En månad senare så är precis allting uppbokad.

Något har uppenbart hänt. Kan det vara ryssen som vill ställa till med djävulskap och misskreditera svenska myndigheter? Gissar på det.
Citera
2022-04-12, 20:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Lägg ner. Jag bokade pass i februari då mitt pass gick ut och det var knappt en bokad tid på hela året. En månad senare så är precis allting uppbokad.

Något har uppenbart hänt. Kan det vara ryssen som vill ställa till med djävulskap och misskreditera svenska myndigheter? Gissar på det.
Lägg ner själv. Det här är inte konspirationsforumet. I början av februari var mitt i omikronvågen. Då var det inte så konstigt att det var lågt tryck på passexpeditionerna.
Citera
2022-04-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lägg ner själv. Det här är inte konspirationsforumet. I början av februari var mitt i omikronvågen. Då var det inte så konstigt att det var lågt tryck på passexpeditionerna.

Polisen har redan gått ut med att kriminella nätverk bokar upp platser och säljer dem för pengar på sociala medier. Har absolut inget med omikron att göra.
Citera
2022-04-14, 15:09
Medlem
carminaburanas avatar
Jag är brittisk medborgare, men fick nyligen svenskt medborgarskap. Nu ska jag ut och resa till amsterdam den 13 maj, och lyckades få ansökningstid för svenskt pass tis 19 april. De har en handläggningstid på 2 veckor står det, hur stor är chansen att jag hinner få passet den 12 maj? Det blir ju 17 arbetsdagar, men de har högt tryck nu...Jag har ett giltigt brittiskt pass som back up, men det blir bökigare med covid bevis etc.
Senast redigerad av carminaburana 2022-04-14 kl. 15:42.
Citera
2022-04-20, 21:05
Medlem
oyegies avatar
Jag bokade tid hos snuten för nationellt id-kort för flera månader sedan och saknar bekräftelse med bokningsnummer för eventuell avbokning,kan inte heller kolla vilken dag och tid jag skulle dit men det var i maj nån gång
Hur gör jag?
Citera
2022-04-22, 19:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag är brittisk medborgare, men fick nyligen svenskt medborgarskap. Nu ska jag ut och resa till amsterdam den 13 maj, och lyckades få ansökningstid för svenskt pass tis 19 april. De har en handläggningstid på 2 veckor står det, hur stor är chansen att jag hinner få passet den 12 maj? Det blir ju 17 arbetsdagar, men de har högt tryck nu...Jag har ett giltigt brittiskt pass som back up, men det blir bökigare med covid bevis etc.
Kanske, jag fick för 2 dagar sedan och ansökte den 31/3 men fick också vänta ca 1½ tim. hos utlämningen också som stängde redan kl.16 i min stad.
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag bokade tid hos snuten för nationellt id-kort för flera månader sedan och saknar bekräftelse med bokningsnummer för eventuell avbokning,kan inte heller kolla vilken dag och tid jag skulle dit men det var i maj nån gång
Hur gör jag?
Maila Polisen eller kolla med din operatör om de kan få fram sms igen som du har raderat med bokningsnummer ...det är ingen avgift för uteblivet besök än så behöver du bara nytt ID kan du boka hos Skatteverket istället som går snabbare.
Citera
2022-04-23, 00:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kanske, jag fick för 2 dagar sedan och ansökte den 31/3 men fick också vänta ca 1½ tim. hos utlämningen också som stängde redan kl.16 i min stad.

Maila Polisen eller kolla med din operatör om de kan få fram sms igen som du har raderat med bokningsnummer ...det är ingen avgift för uteblivet besök än så behöver du bara nytt ID kan du boka hos Skatteverket istället som går snabbare.

Tror ej jag får mitt pass i tid, tjejen bakom disken sa 2-3 veckor. jaja, det är som det är, skulle varit ute tidigare helt enkelt.
Citera
2022-04-23, 12:32
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Har sökt tid hos skatteverket men en fråga,jag har betalt avgiften och fått e-post bekräftelse med bokningsnr och QR kod,behöver jag ta med nåt kvitto vid besöket från banken att jag betalat?
Låter bökigt när man inte har skrivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in