2024-01-19, 09:37
  #17257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Okej... mer matte.

Låt oss säga att du och gör detta bettet. 1 miljon om Tesla har ett market cap på 28T om 9 år.

Vad jag gör är att köper Tesla aktier för 60K.
Om du har rätt är mina aktier värda 2 miljoner, så jag har tjänat en miljon, om jag vinner får jag en miljon av dig + whatever aktierna är värda.

60K * x^9 = 1000K
En årlig avkastning på 36%

Så, ja även i det fallet skulle jag ta det bettet.

Om du tror att 28T är rimligt om 9 år, så saknar du en uppfattning om hur mycket pengar det är.
Det är alla skatte pengar som US drar in per år, gånger 6!

Om Elon säljer sina aktier via de värdet,
Skulle han kunna ge varje svenska nästan 4 och en halv miljon kronor.

Det är orimligt på så kort tid.

Dåligt bett för den andre parten, inte dig.

För dig behöver bara en oväntad sak gå fel för att du ska vinna, gör den andre parten måste allt gå rätt, även saker som inte har med Tesla att göra och är omöjligt att förutspå.

Efter att jag sett hela video kan jag ju nämna att den första värderingen är ju som sagt att allt går bra och man lägger en 100% chans på allt. Sänker man procenerna på de olika produkterna och tjänsterna så sänks såklart den värderingen.

Han visade en riskjusterad värdering på ca 4.3 T år 2030.
Citera
2024-01-19, 10:09
  #17258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om du tror att aktien är värd mindre om 10 år så tror du ju inte på procentsatserna i din sannolikhetsbedömning. Skall du ha fel så var åtminstone konsekvent.

Vart tycker du att Cern Basher har fundamentalt fel i sin analys?

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=EEYlyuUEvWkUQgAo

Hela premissen att man ”sätter procentsatser” på pipe dreams som ”kommer revolutionera världen” är bland de sjukaste jag sett. ALLA företag i teslas storlek har diverse satsningar inom Ai och andra framtidsbranscher men de handlar mer om framtidssäkring än någonting annat.

När såg vi senast att ett företag fick ut en produkt (ex Optimus), som SJÄLV tog hela marknaden (som i detta fallet är hela världsekonomin). ”Spoiler” aldrig. Och nu när tesla drivit Optimus projektet i 2 år så börjar lökiga kultmedlemmar haussa skiten som att dess nuvarande värde är över 1T dollar??

Företag som Alphabet ex har flertalet Ai satsningar betydligt mer utvecklade än optimus men du ser inte gemene Alphabet investerare sitta och modellera en takerate av 90% av världsmarknaden. för de kommer aldrig hända.

Du kan inte sitta och säga att man ska säga vart ”Cern basher har fel i sin fundamentala analys” när exakt alla antaganden är helt sinnessjuka och overkliga.
Citera
2024-01-19, 12:12
  #17259
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hela premissen att man ”sätter procentsatser” på pipe dreams som ”kommer revolutionera världen” är bland de sjukaste jag sett. ALLA företag i teslas storlek har diverse satsningar inom Ai och andra framtidsbranscher men de handlar mer om framtidssäkring än någonting annat.

När såg vi senast att ett företag fick ut en produkt (ex Optimus), som SJÄLV tog hela marknaden (som i detta fallet är hela världsekonomin). ”Spoiler” aldrig. Och nu när tesla drivit Optimus projektet i 2 år så börjar lökiga kultmedlemmar haussa skiten som att dess nuvarande värde är över 1T dollar??

Företag som Alphabet ex har flertalet Ai satsningar betydligt mer utvecklade än optimus men du ser inte gemene Alphabet investerare sitta och modellera en takerate av 90% av världsmarknaden. för de kommer aldrig hända.

Du kan inte sitta och säga att man ska säga vart ”Cern basher har fel i sin fundamentala analys” när exakt alla antaganden är helt sinnessjuka och overkliga.

Hur stor förmögenhet lyckades du göra på Alphabet, Apple och Amazon? Nä, just det, du är ju bara ytterligare någon som inte kan montera isär siffrorna i en analys gjord av en person som såg att samma sak skulle hända med Apple och Amazon, innan det hände.
Citera
2024-01-19, 12:16
  #17260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hur stor förmögenhet lyckades du göra på Alphabet, Apple och Amazon? Nä, just det, du är ju bara ytterligare någon som inte kan montera isär siffrorna i en analys gjord av en person som såg att samma sak skulle hända med Apple och Amazon, innan det hände.

”Montera isär siffrorna”. Han snackar om icke existerande produkter. Han kan snacka om siffrorna kring auto och energi men att modellera optimus är bara efterblivet. Speciellt när de kommit fram att optimus inte ens gjort sakerna själv utan varit styrd av en människa??. Men visst, exakt som hur FSD tjänar pengar åt människor när de sover kommer optimus ta över världen. Patetiskt
https://x.com/troyteslike/status/1748249126662263202?s=46&t=P6vISkHVdFOkfTKzEMowSQ

Tesla postade först videon, sen gick Figures VD ut och debunkade skiten direkt så Elon behövde lägga en disclaimer att roboten inte ens kan göra de själv 😭. Detta är teknik som fanns innan mina föräldrar ens föddes
Citera
2024-01-19, 12:23
  #17261
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
”Montera isär siffrorna”. Han snackar om icke existerande produkter. Han kan snacka om siffrorna kring auto och energi men att modellera optimus är bara efterblivet. Speciellt när de kommit fram att optimus inte ens gjort sakerna själv utan varit styrd av en människa??. Men visst, exakt som hur FSD tjänar pengar åt människor när de sover kommer optimus ta över världen. Patetiskt
https://x.com/troyteslike/status/1748249126662263202?s=46&t=P6vISkHVdFOkfTKzEMowSQ

Tesla postade först videon, sen gick Figures VD ut och debunkade skiten direkt så Elon behövde lägga en disclaimer att roboten inte ens kan göra de själv 😭. Detta är teknik som fanns innan mina föräldrar ens föddes

Jag behöver inte argumentera med haters och troll som inte förstår tekniken, bara vänta så sköter tiden det åt mig.
Citera
2024-01-19, 12:52
  #17262
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Inte fan är det P/E i ett bolag som växer iaf. P/E värdering är något man kan titta på när bolaget har mognat och kör sin produkt på löpande band och man vill värdera efter ett sådant värde. Om du vill titta på Tesla nu och göra någon form av analys så får du lägga P/E värderingen åt sidan. Du måste titta på vad de producerar och vad alla deras fabriker som de byggt/bygger kommer producera och titta hur mycket de ökar varje kvartal. Detta är då enbart bilsidan. Om du börjar analysera bolaget i helhet och ser att de står för nästan alla produktion av det mesta samt har andra marknader inom energi sektorn som de tagit sikte på så börjar det kanske gå upp för er "MEN DUHHH, P/E ÄR JU HELT ÅT HELVETE LEFFE".

Erat snack om P/E börjar låta som alkisarna på morgonen som ska in och SOFIERO samma sekund butikerna öppnat. SOOOFIEROO..... Ni måste börja lyfta blicken lite och fundera över hur man värderar bolag. Ni som är P/E bajsnödiga kanske ska börja läsa på lite om hur man värderar stabila bolag vs bolag i tillväxtfaser. Kanske titta på andra bolag som haft stora P/E tal genom åren och vad de stod i då och vad de står i idag. Sedan fundera över när man bör titta på P/E talet i bolag.

Så skrev du för 36 månader sedan och aktien är ner 25% sedan dess men idioterna är fortfarande alla som inte hyllar Musk och Tesla och tror att P/E betyder något när man värderar en vanlig biltillverkare vilket Tesla är när solen går ner.
Citera
2024-01-19, 15:05
  #17263
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så skrev du för 36 månader sedan och aktien är ner 25% sedan dess men idioterna är fortfarande alla som inte hyllar Musk och Tesla och tror att P/E betyder något när man värderar en vanlig biltillverkare vilket Tesla är när solen går ner.

Hej

Tesla är inte en vanlig billtillverkare. Så då har du fått lära dig något nytt.

Hoppas kursen sjunker lite även efter ER. Så man kan köpa på sig lite till.
Citera
2024-01-19, 15:51
  #17264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Din kritik är ren tro. Vem som helst här får gärna ta och peka ut vart hans kalkyl inte stämmer i ett scenario där FSD och Optimus fungerar. Inte bara vräka ur sig "fAtTaR dU hUr mYcKEt 34T äR!!!111??".
Om han har felaktiga siffror så måste du kunna peka ut vart felet har begåtts. Är det t.ex att han överskattar hur mycket Optimus kommer kosta, dess marknadsvärde, hur många Tesla kan producera, vad?

Saken är att du inte kan, för du förstår inte ekonomi.

Hela hans resonemang ang Tesla bottnarna handlar om missförstån. Han säger "antingen så händer det eller så händer det inte, och om det händer så kommer det vara jätte värdefullt"

Efterblivet resonemang.

Antingen så bajsar jag ut en diamant värde av 100 miljoner imorgon, eller så hör jag inte det...

1. OM dom inte får robotarna att funka är den delen 0 värd.

2. Om dom får robotarna att funka, så spelar det roll NÄR dom får dom att funka. Nu eller 30 år är enorm skillnad.

3. Om dom får dom att funka, så är det inget som säger att dom kommer ha 100% market share som han utgår ifrån.

4. Om dom får det att funka, finns det inget som säger att dom kommer att få de att funka till ett pris som personer är villiga att betala för det. Dvs hans margins är bara tagna ur röven.

Sen för att diskutera om huruvida dom kommer få några bitar klara så måste vi kolla vart dom är idag, VS när den tekniken fanns sen innan.

Om jag startade ett robotföretag så skulle jag utveckla robotar mycket snabbare än om man gämför med ett företag som började för 100 år sedan.
Man kan asså INTE kolla på teslas egna ökning av utveckling. "Kolla vad dom kunde göra på bara ett år" är ett korkat påstående om det dom kan göra idag kunde göras på 60 talet.

Och det just de som e grejen. Att stryra en robot med handskar som en människa använde kunde vi göra på 60 talet. Och da va den senaste videon som visades.



Nu när jag förklarat detta för dig, har du lust att förklara hur han kan räkna ut Teslas marginaler på robotorna?
Citera
2024-01-19, 15:54
  #17265
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hej

Tesla är inte en vanlig billtillverkare. Så då har du fått lära dig något nytt.

Hoppas kursen sjunker lite även efter ER. Så man kan köpa på sig lite till.

Finns god chans för en squeeze från dessa nivåer ända upp till 230. Jag kommer avvakta och se hur negativa nyheter, sur marknad och FUD driver ner aktien. Hur lågt det är möjligt att driva ner aktien får vi se, jag är storköpare om vi ser $100 igen, återhämtningen därifrån kommer bli episk.
Citera
2024-01-19, 15:55
  #17266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Dåligt bett för den andre parten, inte dig.

För dig behöver bara en oväntad sak gå fel för att du ska vinna, gör den andre parten måste allt gå rätt, även saker som inte har med Tesla att göra och är omöjligt att förutspå.

Efter att jag sett hela video kan jag ju nämna att den första värderingen är ju som sagt att allt går bra och man lägger en 100% chans på allt. Sänker man procenerna på de olika produkterna och tjänsterna så sänks såklart den värderingen.

Han visade en riskjusterad värdering på ca 4.3 T år 2030.

Fortfarande efterblivet...

4.3 T ca en ökning på gånger 5 på 6 år.

Vi gör samma vad som innan. Jag köper aktier för 400K

2030 gör jag absolut worstcase en GARANTERAD vinst på 600K dvs en garanterad avkastning på 3 gånger på 6 år. Helt amazing!!!


Detta skulle jag dock inte slå vad om med dig, eftersom jag löper en motpartsrisk mot dig som jag inte skulle våga ta
Citera
2024-01-19, 16:09
  #17267
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Nu när jag förklarat detta för dig, har du lust att förklara hur han kan räkna ut Teslas marginaler på robotorna?

Han utgår ifrån vad en arbetare hade kostat att göra samma arbete. Tesla kommer behöva ha ganska höga vinstmarginaler i början då efterfrågan är stor främst med arbeten som är farliga, sen kommer arbeten som ingen helst vill göra. Det skall lämnas en viss lönsamhet för företaget som köper dem. Alternativt kommer Tesla erbjuda att hyra ut arbetsstyrka. Han diskuterar det i detalj i en annan video och jag har inte hört något orimligt. Det kommer andra aktörer som ligger hack i häl med Tesla men jag räknar med att Tesla inte slutar utveckla Optimus, så deras marknadsandel kommer vara ohotad, speciellt med tanke på hur duktiga Tesla är på att pressa ner produktionskostnader.

Det är jätteroligt att läsa om din kamp med att försöka få plats med detta i ditt huvud.
Citera
2024-01-19, 16:10
  #17268
Medlem
Powrs avatar
Är jag den enda Teslabull som börjar bli irriterad på Elon? Hans senaste utspel om sitt kompensationspaket var det som ändrade min åsikt om honom.
Det är hans egna fel att han inte äger 25%. Först säljer han 10% av sitt innehav för att bevisa en poäng till ett par trötta politiker som vill att han ska betala mer skatt. Sen säljer han ännu fler aktier för att köpa Twitter. Men det är inte det som irriterar mig. Att han säger att han hellre bygger nya produkter utanför Tesla om han inte får sin 25% var jävligt lågt. Han fick det att låta som att han och styrelsen inte kommer överens och det lät ganska hotfullt från hans sida.

Sen får vi veta att hans nya paket enbart dröjer pga en gammal rättegång. Så vad fan var meningen med att skriva det första inlägget?

Han verkar helt bortkopplad från Tesla och verkar inte fatta att han gör skada för bolaget.

BTW jag tycker självklart att han förtjänar ett nytt kompensationspaket, och han kommer få det så fort rättegången avslutas, men varför hota med att han inte vill utveckla Tesla förrän han får sina 25%? Det är hans ansvar som VD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in