Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Din kritik är ren tro. Vem som helst här får gärna ta och peka ut vart hans kalkyl inte stämmer i ett scenario där FSD och Optimus fungerar. Inte bara vräka ur sig "fAtTaR dU hUr mYcKEt 34T äR!!!111??".
Om han har felaktiga siffror så måste du kunna peka ut vart felet har begåtts. Är det t.ex att han överskattar hur mycket Optimus kommer kosta, dess marknadsvärde, hur många Tesla kan producera, vad?
Saken är att du inte kan, för du förstår inte ekonomi.
Hela hans resonemang ang Tesla bottnarna handlar om missförstån. Han säger "antingen så händer det eller så händer det inte, och om det händer så kommer det vara jätte värdefullt"
Efterblivet resonemang.
Antingen så bajsar jag ut en diamant värde av 100 miljoner imorgon, eller så hör jag inte det...
1. OM dom inte får robotarna att funka är den delen 0 värd.
2. Om dom får robotarna att funka, så spelar det roll NÄR dom får dom att funka. Nu eller 30 år är enorm skillnad.
3. Om dom får dom att funka, så är det inget som säger att dom kommer ha 100% market share som han utgår ifrån.
4. Om dom får det att funka, finns det inget som säger att dom kommer att få de att funka till ett pris som personer är villiga att betala för det. Dvs hans margins är bara tagna ur röven.
Sen för att diskutera om huruvida dom kommer få några bitar klara så måste vi kolla vart dom är idag, VS när den tekniken fanns sen innan.
Om jag startade ett robotföretag så skulle jag utveckla robotar mycket snabbare än om man gämför med ett företag som började för 100 år sedan.
Man kan asså INTE kolla på teslas egna ökning av utveckling. "Kolla vad dom kunde göra på bara ett år" är ett korkat påstående om det dom kan göra idag kunde göras på 60 talet.
Och det just de som e grejen. Att stryra en robot med handskar som en människa använde kunde vi göra på 60 talet. Och da va den senaste videon som visades.
Nu när jag förklarat detta för dig, har du lust att förklara hur han kan räkna ut Teslas marginaler på robotorna?