2024-01-18, 20:23
  #17245
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Gissningsvis är det som mongo syftar till att bland de första sakerna som sägs i videon är 34T om 6 år plus eller minus några trillioner och några år.

Så om det snarare är 28-40T om 3 - 9 år så är det ju ett dåligt bett.

Hans utgångsläge är $2,3T men sen har han gjort modeller för vad FSD, Robotaxi och Optimus kan ge Tesla för värdering om Tesla lyckas med dem. Siffrorna som uppstår då är utifrån rådande marknad.
Men är man lågfunktionell så är det nog lite för mycket att ta in.
Citera
2024-01-18, 20:30
  #17246
Medlem
Fattar inte att ni orkar hålla på? Jag tror på tesla osvsett vad andra säger. Sen orka bry sig liksom. Antingen köper du eller inte finns inget mer.
Inte så svårt eller hur. O då har jag inte ens gått på Chalmers.
Den som pissar i motvind är inte speciellt smart. Vad detta har med tesla att göra har ja ingen aning om men lätt fräckt.
Citera
2024-01-18, 20:52
  #17247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Klart det är. Både vad gäller inredningen (finns en anledning att även Tesla Model 3/Y bara har en skärm precis i mitten, och att Tesla la ner produktionen av högerstyrda Model S/X) men framför allt hela styrstaget när det är mekaniskt kopplat till framhjulen.

Det är en ganska stor del av bilen som behöver anpassas för högerstyrning medan Teslas nya steer-by-wire system möjliggör en ethernet-kopplad ratt och pedaler, som en playstation.

Hur mycket kostar det då? Har du någon källa?
Citera
2024-01-18, 20:55
  #17248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Skrev han det? Jag tyckte det stod skrivet att det är en gamechanger med 48V system och steer-by-wire.
Småskaliga produktionsled och små inköp av komponenter innebär alltid högre kostnader ja. Och ett 48-V system innebär besparingar i materialåtgång samt minskad vikt på fordonet.

"Att byta från att tillverka vänsterstyrda bilar till högerstyrda bilar till bilar som inte kan styras alls inte kommer vara krångligare än att flytta din playstationratt från konsolen i soffan till PCn vid skrivbordet eller förrådet i källaren. Det skulle inte förvåna mig om detta blir så plug&play att du inte ens" behöver ha bilen inne på service för att byta mellan dessa 3 versioner."
Citera
2024-01-18, 21:14
  #17249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Gissningsvis är det som mongo syftar till att bland de första sakerna som sägs i videon är 34T om 6 år plus eller minus några trillioner och några år.

Så om det snarare är 28-40T om 3 - 9 år så är det ju ett dåligt bett.

Okej... mer matte.

Låt oss säga att du och gör detta bettet. 1 miljon om Tesla har ett market cap på 28T om 9 år.

Vad jag gör är att köper Tesla aktier för 60K.
Om du har rätt är mina aktier värda 2 miljoner, så jag har tjänat en miljon, om jag vinner får jag en miljon av dig + whatever aktierna är värda.

60K * x^9 = 1000K
En årlig avkastning på 36%

Så, ja även i det fallet skulle jag ta det bettet.

Om du tror att 28T är rimligt om 9 år, så saknar du en uppfattning om hur mycket pengar det är.
Det är alla skatte pengar som US drar in per år, gånger 6!

Om Elon säljer sina aktier via de värdet,
Skulle han kunna ge varje svenska nästan 4 och en halv miljon kronor.

Det är orimligt på så kort tid.
Citera
2024-01-18, 22:30
  #17250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla har helt klart störst resurser att skala upp batteriproduktion, så BYD får njuta av tredjeplats så länge det varar. 2023 kommer Tesla ikapp, och om ett par år kommer de närma sig CATL. Inte förrän BYD gör sig av med sina hybridlösningar kommer de kunna öka vinsterna tillräckligt för att skala upp i samma takt som Tesla.

Försäljning av PHEVs verkar öka snabbare än BEVs i nuläget. Svårt att hitta någonting du sagt senaste 2 åren som inte är totalt fel.

Typ att tesla tillverkar knappt en promille av BYDs batterier. Men snart ikapp CATL!!
Citera
2024-01-18, 22:59
  #17251
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Okej... mer matte.

Låt oss säga att du och gör detta bettet. 1 miljon om Tesla har ett market cap på 28T om 9 år.

Vad jag gör är att köper Tesla aktier för 60K.
Om du har rätt är mina aktier värda 2 miljoner, så jag har tjänat en miljon, om jag vinner får jag en miljon av dig + whatever aktierna är värda.

60K * x^9 = 1000K
En årlig avkastning på 36%

Så, ja även i det fallet skulle jag ta det bettet.

Om du tror att 28T är rimligt om 9 år, så saknar du en uppfattning om hur mycket pengar det är.
Det är alla skatte pengar som US drar in per år, gånger 6!

Om Elon säljer sina aktier via de värdet,
Skulle han kunna ge varje svenska nästan 4 och en halv miljon kronor.

Det är orimligt på så kort tid.

Om du inte kan plocka isär en analys på ett sakligt sätt och säga vad som specifikt är fel med siffrorna i den så är din åsikt värd 0. Att gömma dig bakom en vadslagning lurar inte heller någon.
Citera
2024-01-18, 23:00
  #17252
Medlem
Volvo Polestar är nu värderad till 0 skr. Tesla går alltså förbi den ena tillverkaren efter den andra. GM och Ford förlorar över 30 000 dollar per såld elbil. Ingen kommer i närheten av Tesla.

"SEB sänker sin värdering av Volvo Cars med 35 procent i en analys inför kvartalsrapporten, där värdet på dess delägda elbilstillverkare Polestar sätts till noll kronor – en slakt från tidigare 18 miljarder."

https://www.di.se/live/seb-kapar-volvo-cars-vardering-polestars-varde-satts-till-noll/
Citera
2024-01-18, 23:20
  #17253
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Försäljning av PHEVs verkar öka snabbare än BEVs i nuläget. Svårt att hitta någonting du sagt senaste 2 åren som inte är totalt fel.

Typ att tesla tillverkar knappt en promille av BYDs batterier. Men snart ikapp CATL!!

Du tror att jag bryr mig endast för att du projicerar din sorgliga natur på andra. För sånt där är det du lever för. Råd till er haters. Gör något med era liv, så att ni slutar hata er själva. Då slutar ni till slut förakta folk som är bättre och mer begåvade än er själva. Jag har hittat något jag tycker är bra och fokuserar på det, ni har hittat något ni hatar. Det är en omöjlighet att en sån person är bättre än mig, än mindre att de kan sätta mig på plats.
Citera
2024-01-19, 00:04
  #17254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om du inte kan plocka isär en analys på ett sakligt sätt och säga vad som specifikt är fel med siffrorna i den så är din åsikt värd 0. Att gömma dig bakom en vadslagning lurar inte heller någon.

Jag har förklarat vad som är fel men analysen.

Jag har försökt vara väldigt tydlig med att inte strawmana dig, kan inte du göra samma sak för mig.
Kan du förklara med dina egna ord varför jag inte tror på personen i videon du skickade.
Citera
2024-01-19, 01:35
  #17255
Medlem
Tesla tycks vara den enda biltillverkaren som begriper och kan tillverka EV bilar för under 30 000 dollar till kund med 300 miles. Det är vad folket vill ha.- GM och Ford satsade på lyxsegementet och Toyota verkar kasta in handduken ang EV. Vilket upprört bla pensionsfonder i Danmark som hotar Toyota att dra in deras investeringar i företaget.

De övriga biltillverkarnas problem är att de kan inte bygga EVs billigt. De dras med föråldrad inre byråkrati och traditioner. Tesla vill tex inte ha chefer. De kostar 10x mer än en konstruktiv arbetare. Deras huvuden flyger först.
Citera
2024-01-19, 09:07
  #17256
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Jag har förklarat vad som är fel men analysen.

Jag har försökt vara väldigt tydlig med att inte strawmana dig, kan inte du göra samma sak för mig.
Kan du förklara med dina egna ord varför jag inte tror på personen i videon du skickade.

Din kritik är ren tro. Vem som helst här får gärna ta och peka ut vart hans kalkyl inte stämmer i ett scenario där FSD och Optimus fungerar. Inte bara vräka ur sig "fAtTaR dU hUr mYcKEt 34T äR!!!111??".
Om han har felaktiga siffror så måste du kunna peka ut vart felet har begåtts. Är det t.ex att han överskattar hur mycket Optimus kommer kosta, dess marknadsvärde, hur många Tesla kan producera, vad?

Saken är att du inte kan, för du förstår inte ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in